Mitralaisuus, Jeesus-kandidaatit ym.kristinuskon kilpailijat antiikin aikoina

vierailija
jutun pointti oli se kun kaikki saa rakkauden kaikki maailman ongelmat häviää. se oli tarinan opetus jessusksesta joka rakasti kaikkia ihmisiä maanpäällä myös pilkkaajiaan ja pelkureita jotka sylki päälleen.
koska ainoostaan sillä tavalla voittaa kaikken. raamattu sitten on sen jeesuksen tarinan monimutkaistanu ja käytetty omii ntarkoituksiin mutta se kannattaakin aina erottaa toisistaan. taivaan isä niinkuin rakkaus on kaikkialla. haaste on se että koska ihmiset kehittyy ylemmäks kuin apina ja alkaa vetää yhteen henkeen eikä jaottele se on ainoa tie puhtaaseen rakkauteen jossa kaikilla on iänkaikkisesti hyvä olla.
ihmisethän keksi nimet mies ja nainen yhtä hyvin ne vois olla unukka ja poonukka eikö? nojoo täytyypä tsekkaa tota mitralaisuutta enempi :)
"uskovaiset" ei ole vielä tuohon pystyneet
 
Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
19. Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
20. Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
21. Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
22. koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
23. me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
24. mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
25. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
26. Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
27. vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
28. ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
29. ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
30. Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
31. että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

;)
 
Eikö sua yhtään ihmetytä, että jumala ja jeesus on jotain miehiä, kun raamatun kirjotti miehet jotka muistutti näitä satuhahmoja.
Missä mä sanoin että Jeesuksen ois pitänyt olla nainen tai miksi ylipäätä on pitänyt keksiä jeesus, eikä se riittänyt että keksittiin mies jonka nimi oli herra jumala. Miksi sellainen hahmo tarvitsee kikkelivauvan maahan?
:D
Noh, Raamatun mukaan jokainen ihminen on syntinen. Vanhan liiton aikaan, eli silloin kun Mooses esimerkiksi eli, oli Jumala määrännyt lain. Mutta Jumala huomasi että ihmisen on vaikea täyttää niitä lain pykäliä omin voimin, eikä Jumala haluaisi että kukaan joutuisi kadotukseen.
Joten Jumala katsoi hyväksi antaa ainoan poikansa maan päälle, kuolemaan ihmisten syntien takia ristillä, että sitä kautta jokainen joka vain uskoo saisi pelastua ja periä ikuisen elämän taivaassa. Jeesus on se pelastus nykyajan uskovaiselle, että vaikka joskus lankeaa niin tietää että Jeesus kuoli juuri niiden asioiden takia ettei lankeaminen olisi meille heti tuomio kadotukseen...
Ei tätä oikein pysty uskossakaan oleva täydellisesti ymmärtämään, mutta kyllä se päivä päivältä enemmän kirkastuu, tuo Jeesuksen merkitys. Se on se avain siihen että kuolemankin jälkeen saisi ikuisen elämän :)
 
Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
19. Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
20. Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
21. Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
22. koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
23. me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
24. mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
25. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
26. Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
27. vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
28. ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
29. ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
30. Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
31. että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

;)
siltähän se saattaa uskovaisesta tuntua.
 
vierailija
Noh, Raamatun mukaan jokainen ihminen on syntinen. Vanhan liiton aikaan, eli silloin kun Mooses esimerkiksi eli, oli Jumala määrännyt lain. Mutta Jumala huomasi että ihmisen on vaikea täyttää niitä lain pykäliä omin voimin, eikä Jumala haluaisi että kukaan joutuisi kadotukseen.
Joten Jumala katsoi hyväksi antaa ainoan poikansa maan päälle, kuolemaan ihmisten syntien takia ristillä, että sitä kautta jokainen joka vain uskoo saisi pelastua ja periä ikuisen elämän taivaassa. Jeesus on se pelastus nykyajan uskovaiselle, että vaikka joskus lankeaa niin tietää että Jeesus kuoli juuri niiden asioiden takia ettei lankeaminen olisi meille heti tuomio kadotukseen...
Ei tätä oikein pysty uskossakaan oleva täydellisesti ymmärtämään, mutta kyllä se päivä päivältä enemmän kirkastuu, tuo Jeesuksen merkitys. Se on se avain siihen että kuolemankin jälkeen saisi ikuisen elämän :)
"Jumala huomasi"? Jos jumala loi ihmisen viimeistä piirtoa myöten, niin miten se tuli sitten yllätyksenä, että ihmisessä olikin joku juttu, joka ei toiminutkaan? Tai kun väitätte, että jumala tietää jo ennalta ihan kaiken, miten ei tuota tiennyt?
Nää on vähän ristiriitaisia nää jutut jumalasta.
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
"Jumala huomasi"? Jos jumala loi ihmisen viimeistä piirtoa myöten, niin miten se tuli sitten yllätyksenä, että ihmisessä olikin joku juttu, joka ei toiminutkaan? Tai kun väitätte, että jumala tietää jo ennalta ihan kaiken, miten ei tuota tiennyt?
Nää on vähän ristiriitaisia nää jutut jumalasta.
No ei tuo minulle ole kyllä yhtään ristiriitaista :D ehkä tuokin oli vaan sitä rakkautta ihmistä kohtaan, kun jo alussa ihminen lankesi vaikka Jumala kielsi. Ihminen valitsi jo tuolloin itsekkään tien itselleen, kun ei totellut Jumalaa. Tuo lankeemus johti siihen että ihmisessä vaikuttaa myös ne vihollisen voimat, Jumala kun ei kenenkään ihmisen omaan tahtoon voi vaikuttaa. Että jos ihminen haluaa elää erossa Jumalasta, niin että valitsee tietoisesti oman "itsekään tien", niin sille ei vaan voi mitään.
 
vierailija
No ei tuo minulle ole kyllä yhtään ristiriitaista :D ehkä tuokin oli vaan sitä rakkautta ihmistä kohtaan, kun jo alussa ihminen lankesi vaikka Jumala kielsi. Ihminen valitsi jo tuolloin itsekkään tien itselleen, kun ei totellut Jumalaa. Tuo lankeemus johti siihen että ihmisessä vaikuttaa myös ne vihollisen voimat, Jumala kun ei kenenkään ihmisen omaan tahtoon voi vaikuttaa. Että jos ihminen haluaa elää erossa Jumalasta, niin että valitsee tietoisesti oman "itsekään tien", niin sille ei vaan voi mitään.
Eihän se muuta olekaan, kuin ristiriitaista. Joko jumala tietää kaiken, tai sitten ei tiedä kaikkea. Molempia ei voi olla, niinkuin sinä väität.
Raamatussa sanotaan, että ihmisen päivät ovat ennalta luetut tms. Eikö se tarkoita silloin, että jumala tietää jokaisen ihmisen elämän, ennen kuin ihminen on edes syntynyt. Ei hirveästi pitäis sit yllätyksenä tulla, miten ihminen toimii, valitsee ja elämänsä elää.
 
Eihän se muuta olekaan, kuin ristiriitaista. Joko jumala tietää kaiken, tai sitten ei tiedä kaikkea. Molempia ei voi olla, niinkuin sinä väität.
Raamatussa sanotaan, että ihmisen päivät ovat ennalta luetut tms. Eikö se tarkoita silloin, että jumala tietää jokaisen ihmisen elämän, ennen kuin ihminen on edes syntynyt. Ei hirveästi pitäis sit yllätyksenä tulla, miten ihminen toimii, valitsee ja elämänsä elää.
No kylläpähän tuossakin selityksessä on ristiriitansa. Tai noinhan se voisikin olla, jos ei lankeemusta olisi tapahtunut. Mutta kun lähtökohta on että Jumala haluaisi jokaisen ihmisen taivaaseen luokseen , mutta jos ihmisen oma halu onkin toinen eikä halua kääntyä pois synneistään, niin ei sellainen voi periä taivasten valtakuntaa joka on Jumalaa vastaan
 
usko on nimensä mukaisesti usko. tosiasioitten ja järjen kanssa uskolla ei ole paljoakaan tekemistä.
Olet aivan asian ytimessä, siksi se juuri niin hullua onkin kun ei sitä voi järjellä selittää. Vaan se on uskoa sellaiseen mitä ei vielä nähdä ja se kyllä aina vaan kirkastuu entisestään, tai päivä päivältä tulee vaan vakuuttuneemmaksi asiasta
 
vierailija
Sittenhän sen täytyy olla totta, kun kirjassa niin lukee. ;)
"1 Kor 1:1 PAwali cudzuttu Jesuxen Christuxen Apostolixi Jumalan tahdosta/ ja Sosthenes weli.
1 Kor 1:2 Sille Jumalan Seuracunnalle/ joca on Corinthos/ pyhitetyille Jesuxen Christuxen cautta/ cudzutuille Pyhille/ ynnä caickein nijden cansa/ jotca meidän HERran Jesuxen Christuxen nimeen rucoilewat/ jocaidzes heidän ja meidän siasam.
1 Kor 1:3 Armo olcon teille ja Rauha Jumalalda meidän Isäldäm/ ja HERralda Jesuxelda Christuxelda.
1 Kor 1:4 MInä kijtän Jumalatani aina teidän tähtenne/ sen Jumalan armon edestä cuin teille Jesuxen Christuxen cautta annettu on/
1 Kor 1:5 Että te oletta caikisa hänen cauttans rickaxi tehdyt/ caikesa opisa ja tundemises.
1 Kor 1:6 Sillä saarna Christuxesta on teisä wäkewäxi tullut/

1 Kor 1:7 Nijn ettei teidän josacusa lahjasa mitän puutu/ ainoastans odottacat meidän HERran Jesuxen Christuxen ilmoitusta.
1 Kor 1:8 Joca myös teitä loppun asti wahwista/ että te olisitta nuhtettomat meidän HERran Jesuxen Christuxen päiwänä:
1 Kor 1:9 Sillä Jumala on wahwa/ jonga cautta te cudzutut oletta hänen Poicans Jesuxen Christuxen meidän HERramme yhteyten.
1 Kor 1:10 MUtta minä neuwon teitä/ rackat weljet/ Jesuxen Christuxen meidän HERram nimen cautta/ että te caicki yhdencaltaisen puhen pidäisittä/ ja ettei teidän seasan eriseuroja olis/ waan pitäkät wäkewäst yhtä toinen toisenne cansa/ yhdes mieles ja yhtäläises luulos.
1 Kor 1:11 Sillä minun corwini on tullut teistä/ rackat weljet/ Chloen perhen cautta/ että rijdat owat teidän keskenän.

1 Kor 1:12 Nijn minä sanon sitä/ että cukin teistä sano: Minä olen Pawalin: se toinen: Minä olen Apollon: colmas: Minä olen Cephaxen: neljäs: Minä olen Christuxen.
1 Kor 1:13 Cuingasta? Lienekö Christus jaettu? wai ongo Pawali teidän edestän ristinnaulittu? Eli olettaco te Pawalin nimeen castetut?
1 Kor 1:14 Minä kijtän Jumalata/ etten minä ole yhtän teistä castanut/ waan Chrispuxen ja Gajuxen:
1 Kor 1:15 Ettei kengän saa sanoa/ että minä minun nimeeni ketän castoin.
1 Kor 1:16 Minä castoin myös Stephanin perhen/ sijtte en minä tiedä jos minä jongun castanut olen.
1 Kor 1:17 Sillä ei Christus minua lähettänyt castaman/ waan Evangeliumi saarnaman/ ei cawaloilla sanoilla/ ettei Christuxen risti turhan menis.
1 Kor 1:18 Sillä puhe rististä/ on nijlle hulluus/ jotca cadotetan. Mutta meille/ jotca autuaxi tulemma/ on se Jumalan wäki.
1 Kor 1:19 Sillä kirjoitettu on: Minä cadotan wijsasten wijsauden/ ja ymmärtäwäisten ymmärryxen minä hyljän.
1 Kor 1:20 Cusasta wijsat owat? Cusasta Kirjanoppenet owat? Cusasta tämän mailman tutkiat owat? Eikö Jumala ole tämän mailman wijsautta hulludexi tehnyt.
1 Kor 1:21 Sillä ei mailma tundenut Jumalata wijsaudellans hänen wijsaudesans/ nijn kelpais Jumalalle tyhmän saarnan cautta nijtä wapahta/ jotca sen uscowat.
1 Kor 1:22 Sentähden/ että Judalaiset merckiä anowat/ ja Grekit wijsautta edziwät.
1 Kor 1:23 Mutta me saarnamme ristinnaulitun Christuxen Judalaisille pahennuxexi/ ja Grekeille hulludexi.
1 Kor 1:24 Mutta cudzutuille sekä Judalaisille: että Grekeille saarnamma me Christuxen Jumalan woimaxi ja Jumalan wijsaudexi/
1 Kor 1:25 Sillä Jumalan hulluus on wijsambi cuin ihmiset/ ja Jumalan heickous on wäkewämbi cuin ihmiset.
1 Kor 1:26 Cadzocat/ rackat weljet/ teidän cudzumistan/ ei monda lihallista wijsast/ ei monda jalo/ ei myös monda suuresta sugusta cudzuttu ole.
1 Kor 1:27 Waan se cuin mailman edes hullu on/ sen on Jumala walinnut/ että hän wijsat häpiään saattais. Ja se cuin heicko oli mailman edes/ sen Jumala on walinnut/ että hän wäkewät häpiään saattais.
1 Kor 1:28 Ja se cuin oli wapahtoin ja ylöncadzottu mailmasa/ on Jumala walinnut: ja se cuin ei mitän ole/ että hän ne jotca jotakin owat/ turhaxi tekis.
1 Kor 1:29 Ettei hänen edesäns yxikän liha kerscais.
1 Kor 1:30 Joista te myös oletta Christuxes Jesuxes/ joca meille on Jumalalda tehty wijsaudexi/ ja wanhurscaudexi/ ja pyhydexi/ ja lunastuxexi.
1 Kor 1:31 Nijncuin kirjoitettu on: joca idziäns kersca/ hän kerscatcan händäns HERrasta."

Oliko samanlainen teksti? Tämä on vanhempaa, aiemmin tehtyä...
Tarkistan vielä yhden asian... Korintista;-)
 
vierailija
No kylläpähän tuossakin selityksessä on ristiriitansa. Tai noinhan se voisikin olla, jos ei lankeemusta olisi tapahtunut. Mutta kun lähtökohta on että Jumala haluaisi jokaisen ihmisen taivaaseen luokseen , mutta jos ihmisen oma halu onkin toinen eikä halua kääntyä pois synneistään, niin ei sellainen voi periä taivasten valtakuntaa joka on Jumalaa vastaan
Kyllä sulla nyt on eri Raamattu sit. Jos Raamatussa sanotaan, että jumala tietää ennalta kaiken, niin kyllä se silloin tietää jokaisen valinnat ja elämän viimeiseen hengenvetoon asti. Eli ei pitäis olla mitään yllätyksiä.
 
vierailija
"1 Kor 1:1 PAwali cudzuttu Jesuxen Christuxen Apostolixi Jumalan tahdosta/ ja Sosthenes weli.
1 Kor 1:2 Sille Jumalan Seuracunnalle/ joca on Corinthos/ pyhitetyille Jesuxen Christuxen cautta/ cudzutuille Pyhille/ ynnä caickein nijden cansa/ jotca meidän HERran Jesuxen Christuxen nimeen rucoilewat/ jocaidzes heidän ja meidän siasam.

-----1 Kor 1:5 Että te oletta caikisa hänen cauttans rickaxi tehdyt/ caikesa opisa ja tundemises.
----1 Kor 1:10 MUtta minä neuwon teitä/ rackat weljet/ Jesuxen Christuxen meidän HERram nimen cautta/ että te caicki yhdencaltaisen puhen pidäisittä/ ja ettei teidän seasan eriseuroja olis/ waan pitäkät wäkewäst yhtä toinen toisenne cansa/ yhdes mieles ja yhtäläises luulos.
1 Kor 1:11 Sillä minun corwini on tullut teistä/ rackat weljet/ Chloen perhen cautta/ että rijdat owat teidän keskenän.


----Kor 1:17 Sillä ei Christus minua lähettänyt castaman/ waan Evangeliumi saarnaman/ ei cawaloilla sanoilla/ ettei Christuxen risti turhan menis.
1 Kor 1:18 Sillä puhe rististä/ on nijlle hulluus/ jotca cadotetan. Mutta meille/ jotca autuaxi tulemma/ on se Jumalan wäki.
1 Kor 1:19 Sillä kirjoitettu on: Minä cadotan wijsasten wijsauden/ ja ymmärtäwäisten ymmärryxen minä hyljän.
1 Kor 1:20 Cusasta wijsat owat? Cusasta Kirjanoppenet owat? Cusasta tämän mailman tutkiat owat? Eikö Jumala ole tämän mailman wijsautta hulludexi tehnyt.
1 Kor 1:21 Sillä ei mailma tundenut Jumalata wijsaudellans hänen wijsaudesans/ nijn kelpais Jumalalle tyhmän saarnan cautta nijtä wapahta/ jotca sen uscowat.

---1 Kor 1:25 Sillä Jumalan hulluus on wijsambi cuin ihmiset/ ja Jumalan heickous on wäkewämbi cuin ihmiset."

Korintista;-)
Koritti in tuolla, pieni paikka, mutta silläkään ei ole mitään merkitystä. Antikytheran kone löydettiin sieltä ja löytö on noissa videoissa hyvin kuvattu.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Peirenen_lähde
 
Kyllä sulla nyt on eri Raamattu sit. Jos Raamatussa sanotaan, että jumala tietää ennalta kaiken, niin kyllä se silloin tietää jokaisen valinnat ja elämän viimeiseen hengenvetoon asti. Eli ei pitäis olla mitään yllätyksiä.
Sitä vaan ei Raamatussa kerrota tarkalleen mitä kaikkea Jumala tietää, eikä minusta ihmisen tarvitsekaan siitä kaikesta olla tietoinen. Kyllä siellä paljon esimerkkejä on asioista. Mutta ei Jumala ketään haluaisi kadotukseen, mutta jostain syystä ihminen sinne niin kovasti haluaa.
Mutta mikä nyt edes tuon jutun pointti mitä yrität ajaa takaa?? Jumala tietää kaiken vai eikö tiedä vai mitä? Minulle riittää se että saan olla pelastuksessa sisällä ja tiedostan itse miten asiat on... Kaikki kun vasta selkiytyy kun tulee uskoon ja Pyhä Henki saa ihmiselle kirkastaa asiat.
 
Tämä on masokistinen (joskaan ei masonistinen :rolleyes:) ketju kristittyjen kannalta koska tässä pengotaan juttuja jotka on vaikuttaneet kristinuskon nykymuotoihin. Mutta tämä on joskus pakko tehdä. Laitan ensin muutaman viestin.

Toivottavasti pysytään aiheessa. Ja jos halusi on vaan vängätä huvin vuoksi kun perjantai-illassasi ei ole muuta ohjelmaa, niin älä osallistu tähän ketjuun.

Ensin pitää tuntea sielunvihollisen luonne. Kun aina puhutaan Jumalan luonteesta ja syytetään Häntä ties mistä, pitää huomioida että universumissa on toinen, vahva (ei tosin yhtä vahva kuin Jumala) voima joka jyllää.
Saatana oli alunperin Jumalan yksi enkeli jolla oli paljon valtaa, hän oli kaunis ja täynnä viisautta. Hesekielin kirjasta (pätkin vähän):
Sinä olet sopusuhtaisuuden sinetti, täynnä viisautta, täydellinen kauneudessa.
13. Eedenissä, Jumalan puutarhassa, sinä olit. Peitteenäsi olivat kaikkinaiset kalliit kivet...
14. Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento....
15. Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut luotiin, siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys.


No sitten saatana mätkäytettiin alas muiden kapinallisten enkelien kanssa, ja siitä lähtien hän on vihannut kaikkea Jumalaan liittyvää, kaikkia ihmisiä ja varsinkin uskovia. UT:n kuvaus puhuu varsin raivokkaasta tyypistä:
Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri kuin kiljuva jalopeura, etsien kenen hän saisi niellä.

Onko saatana flegmaattinen? Ei, hän on kuin joku petoeläin joka saartaa meitä. Aktiivinen, ärhäkkä - ja edelleen viisas.

No mitä hän tekee työkseen 24/7? Kopioi Jumalan alkuperäistä ja tekee omat versionsa. VT puhuu eksyttävästä valhehengestä joka profetoi ym., UT siitä että saatana tekeytyy jopa ihanaksi enkeliksi.
4:12 Minun kansani kysyy puultansa, ja sen sauva sille vastaa; sillä haureuden henki on eksyttäväinen: haureudessa he ovat luopuneet tottelemasta Jumalaansa.
Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
15. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.

Jos ajatellaan että saatana on aikojen alussa nähnyt kolmiyhteisen Jumalan valtaistuimellaan, neljä Ilmestyskirjassakin mainittua hahmoa Jumalan ympärillä (härän, leijonan, kotkan ja ihmisen muotoiset) ja liuta enkeleitä, niin tässäpä saatanan versioita.

Ekan kirjoitustaitoisen sivilisaation jumaluuksia Babyloniassa...
Enlil, häntä vastustava Enki/Ea ja paratiisin puu.

Auringonjumala Nimrod, vaimonsa Semiramis ja poika Tammus, joka syntyi 25.12.

Myöhemmin egyptiläiset Horus, Osiris ja Isis:

Hindulaisuudessa Brahma, Vishnu ja Shiva:




Sekä 4 Jumalan valtaistuimen luona olevaa hahmoa pakanallisessa tarot-kortissa. Neljä hahmoa on myös otettu maailman neljäksi elementiksi (vapaamuurarien lemppari): maa, ilma, vesi, tuli:


Jatkoa kohta...
Ihan vaan muutama kysymys:

Eikö raamatussa ole paljon profetointia ja henkien sekä enkeleiden kanssa käytyjä keskusteluja ym. ? - Miksei ne ole saatanasta?
Mistä se voidaan tietää?

Jos silloin 2000 vuotta sitten on ollut ihan ok profetoida, nähdä enteitä, näkyjä ja enkeleitä, miksi se on nykyään saatanasta?

Miten meistä kukaan ihmisenä voi tietää olemmeko tekemisissä Jumalan vai saatanan kanssa? Mitä jos raamattu onkin saatanan sanelema teksti ja tehty vaan hämäämään ihmisiä? Mistä me voidaan tietää, että se on jotenkin Jumalallinen, kun sen on kuitenkin kirjoittaneet vain ihmiset?
Esim. raamatun mukaan nainen on miehensä alamainen? Tyttärensä voi myydä torilla? Aviorikoksesta voidaan kivittää? Vammasia ei saa päästää alttarin läheisyyteen ym. ? Mun mielestä kuulostaa jotenkin pahalle eikä ollenkaan hyvälle? Miksi on oikein, että Jumala ei halunnut antaa ihmisarvoa ja itsemääräämisoikeutta naisille? Miksi vammaiset eivät saaneet lähestyä alttaria? Miksi tyttärensä saa myydä? Miten Jumalan mielestä on oikein käydä kauppaa ihmisillä? Miksi Jumala antaa muille ihmisille luvan tuomita jonkun kuolemaan?

Ja siis en yritä käännyttää ketään tai tuomita kenenkään uskoa. Mun puolesta kuka tahansa voi uskoa mihin tahansa, kunhan se on hyväksi itselle ja muille, eikä uskontoa käytetä vallan välineenä. Ylläolevat on kysymyksiä, joita mulle herää lukiessani raamattua. En ole vielä tähän päivään mennessä saanut yhtäkään järkevää selitystä näihin kysymyksiin. Yleensä vastaukset on jotain ympäripyöreitä.
 

Yhteistyössä