Mitkä talot ovat nyt in? Mitä ns. trenditietoinen vähän "parempi porukka" rakentaa?

• Viestiketjun aloittaja "Alise"
  • Ensimmäinen viesti
Ohhoh
Tuo kivitalobuumi taitaa olla sitten pk-seudulla. Täälläpäin ei taida koko kaupungissa olla yhtäkään 10v sisällä rakennettua kivitaloa. Täällä kaikki rakentavat puutalon tai sitten perinteisiä tiilitaloja on muutama.

Vaikutta kyllä paljon missä päin Suomea ollaan. PK-seudulla esim. juurikin rakennetaan kivitaloja. Omassa kotikaupungissa ei uusilla asuinalueilla ole yhtäkään kivitaloa ja ylipäätään täällä ei kukaan rakenna kivitaloja.
Tontit ovat tosi kalliita, joten ei täällä kovin köyhät edes rakentele.
Mun tuntemat ns. paremmissa ammateissa olevat (lääkärit, ekonomit, inssit tai muutoin sitten korkeassa asemassa olevat) asuvat suurin osa sellaisissa perinteisissä puutaloissa (kannustalot, sievitalot, simonsit yms) tai sitten joissakin tosi persoonallisissa moderneissa "oudon mallisissa" puutaloissa.

Iira
Alueellisia eroja on. Itse asun Vantaalla ja PK-seudulla IN ovat isot suuri-ikkunaiset kivitalot. Vanhempani asuvat Pohjanmaalla ja siellä ei kukaan halua kivitaloja. Perinteiset puutalot, tai sitten ostetaan joku vanha iso pohjalaistalo, joka remontoidaan.

[QUOTE="nainen";28299774]PK-seudulla kyllä useimpien unelma on arkkitehdin suunnittelma moderni, avara kivitalo.

Sievitalot, kreivitalot yms muut valmispuutalot on niille, joilla ei ole varaa muuhun.[/QUOTE]

Näin ajattelee köyhä, jota käy kateeksi, kun tuttavat rakentavat taloja. Haluat uskotella itsellesi noin, koska et itse saa ikinä omakotitaloa itse irti.

Asiaan:

Tuo on jännä juttu, miten talomuoti on ihan erilaista joka paikkakunnalla. Täällä ei kukaan halua kivitaloa. Täällä panostetaan sitten enemmän tonttiin kaikin puolin. Ns. raharikkailla saattaa olla ihan vaikkapa se perinteinen "tylsä" älvsbytalo, mutta tontti on sitten tyyliin 4000 neliötä (maksaa täällä about 100t) ja esim. puutarha, ulkorakennukset yms sellaiset, joihin on panostettu.

Talo ei ole varallisuudesta kiinni. Enemmänkin ihmistyypistä. Mä tiedän monia meitä paljon rikkaampia, perintöjä saaneita yms, jotka asuvat paljon pienemmässä ja "tavallisemmassa" talossa kuin me.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh?;28299579:
Sievitalo?
Täällä pk-seudulla se on kaikkea muuta kun arvostettu.
Höpö höpö. Taidat nyt olla kateellinen jollekin ko. talon rakennuttaneelle. Ensimmäinen sievitalo koko Suomessa valmistui 2010 muistaakseni. Sievitalo on toimittanut taloja pk-seudulle vasta alle vuoden ja ensimmäiset sievitalot pk-seudulle valmistuivat viimevuoden lopussa ja asiakastyytyväisyysprosentti oli talo&koti lehden mukaan 100%.
Suurin osa pääkaupunkiseudulla eivät ole ko. talovalmistajasta kuulleetkaan.

"sasa"
[QUOTE="Hanna";28299328]Ilmeisesti tuo on aika paljon läänistä kiinni. Täällä Pohjanmaalla kaikki trenditietoiset, keskivertoa koulutetummat "se vähän parempi porukka" rakentaa/rakennuttavat kannustaloja ja sievitaloja.[/QUOTE]

Talotehtaiden pakettitalot nyt eivät kyllä edusta trenditietoisuutta pätkääkään. Niitä rakennuttaa/rakentaa harmaat Skoda-perheet.

"Jari"
[QUOTE="sasa";28303681]Ja noin ajattelee joku, jonka mielestä 100 tonnin tontti on kallis ja pakettitalon tapetointi urhea miehuuskoe "rakensimme talon"....[/QUOTE]

Ei kaikki pakettitalot ole älvareita. Yllättävän moni "avaimet käteen" talo rakennetaan pitkästä paikan päällä ja paikalla on ammattilaiset viitenä päivänä viikossa ja silti rakentamiseen menee 6-7kk. Näin toimitaan esim. simonsilla, sievitalolla, puutalokympillä, jämerällä jne.
Valinnanvaraa on paljon ja esim. kodinkonevaihtoehtoja näillä paremmilla "avaimet käteen" valmistajilla on useita, laattavaihtoehtoja kymmeniä, tapetit voi valita itse mistä vain jne.
Olen siis itse ollut aikaisemmin töissä talovalmistajalla, joka rakensi avaimet käteen taloja. Asiakkaita oli ihan kaikenlaisia. Osa ei halua/osaa/ehdi/jaksa/viitsi/pysty tehdä mitään itse ja ihan kaikenlaisissa ihmisissä on niitä, jotka haluavat kaiken valmiina.

Avaimet käteen taloja on myös monia eri tasoisia.

Me remppasimme vanhan 300-neliöisen maalaistalon ja näin hyvä meille.

"Hannele"
Onpas hauska ketju :D

Me olemme suurituloisia, korkeakoulutettuja, ennakkoperintöjä saaneita, joilla on skoda ja valmistalo :D Piti ihan pyytää mieskin lukemaan tämä ketju ja häntä nauratti.

Meidän kotiseudulla 2000 neliön tontti maksaa noin 15.000. Meillä on muuttovalmis kastellitalo. Me emme ole yhtään rakentajatyyppiä, työt ja harrastukset vievät paljon yms. Meille olis siis selvää, että avaimet käteen talo hankitaan. Pohjapiirustuksen muokkasimme uusiksi lähes kokonaan ja materiaalit valitsimme LAAJASTA valikoimasta itse.
Meidän rakennusprojektimme maksoi yhteensä 255t ja lainaa ei tarvinnut ottaa ollenkaan. Me kuitenkin asumme todella hienossa unelmiemme talossa. Me myös haluamme käyttää rahaa paljon muuhun ja säästää lapsille yksiörahat, joten tämä oli meidän perheelle sopivin vaihtoehto.

"sasa"
[QUOTE="Jari";28303719]Ei kaikki pakettitalot ole älvareita. Yllättävän moni "avaimet käteen" talo rakennetaan pitkästä paikan päällä ja paikalla on ammattilaiset viitenä päivänä viikossa ja silti rakentamiseen menee 6-7kk. Näin toimitaan esim. simonsilla, sievitalolla, puutalokympillä, jämerällä jne.
Valinnanvaraa on paljon ja esim. kodinkonevaihtoehtoja näillä paremmilla "avaimet käteen" valmistajilla on useita, laattavaihtoehtoja kymmeniä, tapetit voi valita itse mistä vain jne.
Olen siis itse ollut aikaisemmin töissä talovalmistajalla, joka rakensi avaimet käteen taloja. Asiakkaita oli ihan kaikenlaisia. Osa ei halua/osaa/ehdi/jaksa/viitsi/pysty tehdä mitään itse ja ihan kaikenlaisissa ihmisissä on niitä, jotka haluavat kaiken valmiina.

Avaimet käteen taloja on myös monia eri tasoisia.

Me remppasimme vanhan 300-neliöisen maalaistalon ja näin hyvä meille.[/QUOTE]

Talotehtaan pakettitalo on silti pakettitalo. Kuvastosta poimittu. Yhtä yksilöllinen kuin harmaa Octavia tai Vectra. En ymmärrä miksi ihmiset eivät palkkaa arkkitehtiä suunnitelemaan talojaan? Silloin saa oikeasti yksilöllisen rakennuspaikalle suunniteltuna ja juuri sellaisen kuin haluaa. Vaikka sama se kai on niillä savisilla pakettitalopelloilla 30 samanlaisen joukossa.

No karu totuus on se, että vain juntit perusduunarit luulevat, että esim. talomerkki/auto kertoisi sen enempää omistajastaan.
Me ostimme lopulta vanhempieni kotitilan, jonka olemme remontoineet.

Ihmisillä on aivan vääränlainen mielikuva avaimet käteen taloista. Avaimet käteen talojahan saa nykyään lähes jokaiselta talovalmistajalta aina jämerän kivitaloista ja kannustaloista mammuttihirsitaloihin.

Yllättävän moni "avaimet käteen" talo rakennetaan ihan pitkästä tavarasta paikan päällä. Me teimme viittä vaille kaupat erään talovalmistajan kanssa. Kodinkonevaihtoehtoja taisi olla 12kpl, kaakelivaihtoehtoja kokonainen kirjallinen, lattioita oli laminaatteja ja parketteja kymmeniä, ulko-ovimalleja n 10kpl, takan sai valita uuniseppien mallistosta minkä tahansa jne.. Toki hintaeroja oli.

Pohjapiirustuksen olisimme muuttaneet täysin erilaiseksi ja materiaalit olisivat todellakin olleet laadukkaimpia markkinoilla.

Ihan samoja materiaaleja on valittavissa avaimet käteen taloihin, kun itse rakennettuihin.

Me olemme tehneet kaiken itse ja ihan uunisepiltä meillä on täälläkin takka, värisilmästä tapetteja, keittiö on puustellin yms.. Ei ne matskut itse tehdyssä talossa sen kummempia ole.

Toki laadukkaita valmistaloja ei saa älvarin hinnoilla.

[QUOTE="sasa";28303769]Talotehtaan pakettitalo on silti pakettitalo. Kuvastosta poimittu. Yhtä yksilöllinen kuin harmaa Octavia tai Vectra. En ymmärrä miksi ihmiset eivät palkkaa arkkitehtiä suunnitelemaan talojaan? Silloin saa oikeasti yksilöllisen rakennuspaikalle suunniteltuna ja juuri sellaisen kuin haluaa. Vaikka sama se kai on niillä savisilla pakettitalopelloilla 30 samanlaisen joukossa.[/QUOTE]

Suomessa 99% on "yhtä yksillöllinen" auto. Ihan samanlaisesta sarjatuotannosta on niin toyota ja mersu, kuin audi ja skodakin jne.
Meillä on a6 farkku ja se jos mikä on sarja-auto. Mutta se on onneksi menossa kesällä vaihtoon.

Silloin kun me teimme ne melkein kaupat valmistalovalmistajan kanssa, niin kyllä niihinkin saa muutoksia tehdä. Meillä olisi esim. talon sivuosan pikkuterassin sijaan rakenettu toinen kuisti/tuulikaappi, ns. arkieteinen. Me muokkasimme taloa niin, että ns. yleisiin tiloihin olisikin tullut korotettu sisäkatto ja näin ollen koko talosta olisi tehty paljon korkeampi, mitä perusmalli. Valitsimme myös kaksi lisäikkunaa ja olohuoneen ikkunoista olisi tehty korkeampi.
Pohjapiirustukseen tehtiin muutoksia ja yksi makuuhuone muutettiin kahdeksi vaatehuoneeksi jne.

[QUOTE="sasa";28303769]Talotehtaan pakettitalo on silti pakettitalo. Kuvastosta poimittu. Yhtä yksilöllinen kuin harmaa Octavia tai Vectra. En ymmärrä miksi ihmiset eivät palkkaa arkkitehtiä suunnitelemaan talojaan? Silloin saa oikeasti yksilöllisen rakennuspaikalle suunniteltuna ja juuri sellaisen kuin haluaa. Vaikka sama se kai on niillä savisilla pakettitalopelloilla 30 samanlaisen joukossa.[/QUOTE]

Minkähänlainen mahtaa olla yksilöllinen auto, kun yhdeksän kymmenestä suomalaisesta ajaa kyllä ihan näillä sarjatuonto audeilla, opeleilla, fordeilla, mersuilla, kialla yms.

Mutta asiaan:

Meille tulee "avaimet käteen" valmistalo. Me rakennutamme talomme ilman lainaa. Meillä on suuret tulot, joten olisimme helposti makseneet isonkin lainan pois. Emme kuitenkaan halua ottaa lainaa, koska ilmankin pärjäämme.

Meidän valmistalomme rakennetaan ns. pitkästä tavarasta paikan päällä. Rakennus alkaa kesäkuussa ja talon luovutus on tammikuussa. Valinnanvaraa materiaaleihin on käytännössä äärettömästi. Meille on valittu suht. kalliit parketit ja laatat, kallista tekniikkaa taloon, saunaan tulee kaikenlaisia ylimääräisiä mukavuuksia jne jne.

Me lyhensimme ja levensimme taloa hiukan. Me valitsimme myös erilaisen kuistin ja ylimäärisen koristelaudan ulkoseiniin.
Ikkunamallejakin oli kuusi, joista sai valita. Pohjapiirustukseen olemme myös tehneet paljon muutoksia ja huonejärjestys on itseasiassa aivan päinvastainen, mitä kuvaston talossa.
Me emme myöskään halunneet tiilikattoa, vaan valitsimme itse tiilikuvioisen peltikaton, jonka maksamme, mutta talovalmistaja asentaa.

Meillä ei ole pienintäkään mielenkiintoa, saati aikaa rakentaa itse. Tämähän on maailman helpoin asia :) Saa mitä haluaa ja joku toinen tekee.
Mä olen myös aika malttamaton persoona ja haluan äkkiä uuteen taloon. En olisi malttanut odottaa mitään arkkitehdin suunnitelluja yms.

joooooooo

Kyllähän pakettitalojakin saa (useimmilla valmistajilla, pudotetaan jo se älvari pois) muokata niin paljon kuin haluaa. Rahalla saa. Esim. laadukkaimpien valmistalojen valmistajilla (nämä paljon puhutut kannustalot, sievitalo, simonsit, kreivitalot yms) saa muokata taloa niin paljon kuin tykkää. Saa vaikka yhdistellä eri malleista osia. Tyyliin ottaa talosta A keittiön, olohuoneen ja kodinhoitohuoneen ja siihen yhdistetäänkin talomallin D makuuhuoneet ja talomallin F yläkerta ja talomallin Y kuisti.

Materiaalivaihtoehdot ovat myös näillä "paremmilla" talovalmistajilla hiukan eri tasoa, kuin jollain älvarilla. Muistaakseni kreivitaloilla taisi olla 60 lattiavaihtoehtoa, kodinkoneita taisi olla 12 eri vaihtoehtoa.

---
Eikö trendikkyys oikeastaan olekin juuri sitä, että rakentaa muodin mukaisen eli sillä hetkellä trendikkään? Silloin Kannustalot ja Jämerät varmaankin on juuri niitä trendikkäitä. Samoin Pet Michael on nimenomaan tällainen massojen arkkitehti, sellainen tuttu ja turvallinen "trendikäs" vaihtoehto. Vähän kuin ottaisi Paanasen Markon sisustamaan, ainakin melkein. Osaa ne pakettitalonaapuritkin sitten huokailla oikeassa kohtaa että ooh, oikein Pet Michael.

Totta on, että suurin osa ns. yksilöllisistä taloista on todellakin rakennettu aivan samoista materiaaleista, mistä valmistalotkin. Siitä mitä rautakaupan tai Puukeskuksen hyllystä saa. Meillä on ehkä hitusen erilailla tehty talo. Esim. ikkunat on erikoistuneemman valmistajan mallistosta, kaikki talon sisä- ja ulkopaneelit on tilattu sahalta, koska tällaisia pelkistettyjä profiileja ei hyllytavarana löydy, vaikka tilaamalla ovat toki ihan olemassa. Lattialistat on erikseen tilattu yms. Samoin esim. ystäväni on teettänyt taloonsa paljon metallitöitä, kuten 2 krs porras- ja aulan kaiteet. Käsityöläisiltä ja kunnon puusepiltä saa taloonsa kyllä paljonkin yksilöllisyyttä, jos sitä hakee.

Heli.P
Me ollaankin sitten todellinen sarjatuontaperhe kun asutaan jukka-talossa ja meillä on audi a6 ja audi a3 ja vieläpä ihan vain 1400 neliön "pikkutontti". Hah :D

No duunarin leipä on tiukassa ;). Olen silti onnellinen pienipalkkainen duunari, joka on onnellisesi asuntovelallinen vielä vuosia.

"sasa"
Me lyhensimme ja levensimme taloa hiukan. Me valitsimme myös erilaisen kuistin ja ylimäärisen koristelaudan ulkoseiniin.
Ikkunamallejakin oli kuusi, joista sai valita. Pohjapiirustukseen olemme myös tehneet paljon muutoksia ja huonejärjestys on itseasiassa aivan päinvastainen, mitä kuvaston talossa.
Me emme myöskään halunneet tiilikattoa, vaan valitsimme itse tiilikuvioisen peltikaton, jonka maksamme, mutta talovalmistaja asentaa.

Meillä ei ole pienintäkään mielenkiintoa, saati aikaa rakentaa itse. Tämähän on maailman helpoin asia :) Saa mitä haluaa ja joku toinen tekee.
Mä olen myös aika malttamaton persoona ja haluan äkkiä uuteen taloon. En olisi malttanut odottaa mitään arkkitehdin suunnitelluja yms.
Kyllä se on niin väsynyttä touhua modata jotain luettelotaloa tyyliin seinän poisto ja ylimääräinen koristelauta.
Sen sijaan kun arkkitehdin kanssa yhdessä tutustuu rakennuspaikkaan ja miettii vaikkapa valon suuntaa eri kellon- ja vuodenaikojen mukaan, niin talo tulee istumaan paljon paremmin tontille ja huoneiden tunnelmaan pystyy vaikuttamaan lankeavan luonnonvalon mukaan. Huonekorkeuden saat juuri niin sopusuhtaiseksi huoneiden kokoon kuin halua ja huoneet saat sijoittumaan juuri mielesi mukaan, kun suunnittelu aloitetaan tyhjästä, ihan omien halujesi mukaan. Puoli vuotta kannattaa uhrata hyvään suunnitteluun. Sama juttu rakennesuunniteluun kannattaa uhrata aikaa. Sillä saadaan erinomainen hinta/laatusuhde rakenteille.
Kai sitten ihmisille kelpaa puolivalmisteet? Syöväthän ihmiset paljon eineksiäkin, kai niille sitten kelpaa "einestalotkin".

hyrg8ugdhi
Kaikki urpot taas kerääntyi tähän ketjuun haukkumaan toisia, tämä ketju ei ollut tarkoitettu teidän nokittelullenne vaan ap kysyi jotain johon kaipaisi vastauksia

"ookoo"

Miksi ihmisen pitäisi haluta tosi persoonalliset ja omannäköiset ulkoseinät ja pohjaratkaisu vain siksi, että muuttaa omakotitaloon (versus että asuu kerrostalossa tai rivitalossa)? Kerros- ja rivitaloissakin on satoja ja tuhansia ihan samanlaisia asuntoja, mutta kas kummaa kun menet niitä kiertelemään, niin kyllähän siellä näkyy hyvin erilaisia, asukkaansa näköisiä asuntoja. Sisustus ja eletty elämä sen tekee, että asunto näyttää omanlaiselta ja juuri niin persoonalliselta kuin sen haluaa näyttävän.

"ookoo"
Ja minusta siis arkkitehtien luomukset voivat olla tosi hienoja, mutta kaikilla ei ole varaa eikä inspistä tehdä talosta mitään elämää suurempaa projektia. Miljoonat ihmiset asuvat samalla mentaliteetilla kerros- ja rivitaloissa ja silti heidänkin kodit voivat olla tosi tyylikkäitä ja hienoja sisältä. Pääasia on että toimii ja sisustuksella saa nätiksi jos haluaa. Huvittavinta musta on ne, jotka palkkaavat oikein arkkitehdin suunnittelemaan talonsa ja se on kuitenkin ihan samanlainen kuin mitä valmistalojen mallistoista löytyy! Mutta on se sitten niin omannäköinen, niin omannäköinen kun sitä on pari vuotta suunnitellut :)

"vieras"
EP:llä asun, ja olen suuresti ihmetellyt muutamaa omituisen muotoista valkoista kivitaloa, joissa on akvaariomaisen suuret ikkunat. Ne on kai nyt tosi in joissakin piireissä. :D

blup
Arkkitehdin suunnittelema ei tarkoita samaa kuin kallis! Tätä ei Suomessa tajuta. Asiakas asettaa budjetin, ei arkkitehti. Suurin ongelma talopaketeissa on juuri tuo tontille sijoittaminen.

Yhteistyössä