Mitkä talot ovat nyt in? Mitä ns. trenditietoinen vähän "parempi porukka" rakentaa?

• Viestiketjun aloittaja "Alise"
  • Ensimmäinen viesti
"Hanna"
Ilmeisesti tuo on aika paljon läänistä kiinni. Täällä Pohjanmaalla kaikki trenditietoiset, keskivertoa koulutetummat "se vähän parempi porukka" rakentaa/rakennuttavat kannustaloja ja sievitaloja.

---
Kai se valkoiseksi rapattu kivitalo on edelleen in. On ollut jo ainakin 10 vuotta. Nuoren perheen statussymboli kuten uudenkarhea Bemari tai Audi.

Omasta mielestä liian tavanomaisia. Meillä on arkkitehtoninen puutalo.

Raksa-alan ammattilainen
Trenditietoinen parempi porukka: Joko pitkästä itse, kreivitalo, sievitalo, herrala-talot tai sitte jämerä kivitalot. Kannustalobuumi menee ainakin omalla kotiseudullani jo vähän ohi.

Lande
Kuten moni jo mainisikin, niin tuo on aika paikkakuntakohtaista. Tämä on 10t asukkaan kunta, lähellä suurehkoa kaupunkia. Tontteja saa täällä jo isoja, mutta ne ovat kalliita. Ihmiset apinoivat kaltaisiaan paljon. Jos pitää siis pakettitaloja mainita, eikä oteta nyt huomioon niitä pitkästä tavarasta itse suunniteltuja ja tehtyjä.

Täälläpäin ei kivitaloja rakenna kukaan. En itseasiassa edes tiedä yhtäkään uutta/uudehkoa kivitaloa tästä kunnasta. Enemmän ehkä kaupunkilaisten juttu. Täällä on perinteiset talot suosiossa.

Täällä revitellään enemmän tontilla ja varakkailla on iso tontti tai kaksi tonttia yhdessä jne..

Tulee mieleen muutama ns. nousukasalue, jossa asuu paljon näitä pikkupomoja ja tontit suht. kalliita. Sillä alueella on paljon sievitaloa, kannustaloa, simonstaloja, kreivitaloja ja vastaavia.

Meillä on noin 14 vuotta vanha Kannustalo. En tiedä oliko silloin trendikästä tai onko nyt, mutta mallistot ja materiaalit olivat meille sopivia, samoin runsas muuntelumahdollisuus mm. eristeiden suhteen. Ja kyllä meillä on yliopistokoulutus ja ihan hyvät työt, ollaanko siis nyt sitä "parempaa porukkaa"? :)

Mekin asumme maalla. Täällä ei kivitaloja rakenneta, vaikka on muuttovoittoinen kunta, lapsiperheiden suosiossa ja asuu paljon varakkaampaakin väkeä jne.
Moni suunnittelee itse talonsa. Omassa tuttavapiirissä ne perheet, jotka ovat ns. hyväosaisia ovat rakentaan: kannustalon Auroran, Simonsin Sensiblen, Sievitalon (en muista mallia).

"Wilma"
Meillä on sievitalo. Olemme kyllä korkeakoulutettu ja hyvätuloisia. En silti ole ajatellut koskaan, että mikään talovalmistaja olisi erityisesti tietyn kohderyhmän taloja. Sievitalot ovat uudehko nimi talomarkkinoilla ja olen ajatellut, ettei kovin moni edes tiedä koko sievitaloja vielä.

[QUOTE="Wilma";28299385]Meillä on sievitalo. Olemme kyllä korkeakoulutettu ja hyvätuloisia. En silti ole ajatellut koskaan, että mikään talovalmistaja olisi erityisesti tietyn kohderyhmän taloja. Sievitalot ovat uudehko nimi talomarkkinoilla ja olen ajatellut, ettei kovin moni edes tiedä koko sievitaloja vielä.[/QUOTE]

Työni puolesta seuraan talomarkkinoita aika ahkerasti. Kyllä Sievitalon moni tietää, etenkin sillä alueella, mistä alunperin lähtöisin. Kohderyhmä on varmastikin kaikinpuolin nuoret trenditietoiset perheet, joilla on vähän keskivertoa enemmän massia.

"Sini"
Modernit kivitalot (arkkitehdin yksilöllisesti sunnittelema) on pääkaupunkiseudulla rikkaiden suosiossa. Vähän köyhemmät joutuvat tyytymään Kannustalon Herralaan. Korkeat ja avarat tilat ovat suosiossa.

Tuttavani ovat rakennusalalla ja yksi arkkitehtikin mahtuu joukkoon.

[QUOTE="vieras";28299620]Käyppä jollain uudella asuinalueella. Huomaa kyllä mikä on tällä hetkellä in.[/QUOTE]

Mä oon käynytkin mutta ei sielä oo mitään tietynnäköistä taloa enemmän kuin muita vaan kaikenlaista sekasin.

"nainen"
PK-seudulla kyllä useimpien unelma on arkkitehdin suunnittelma moderni, avara kivitalo.

Sievitalot, kreivitalot yms muut valmispuutalot on niille, joilla ei ole varaa muuhun.

"vieras"
Kai tuo riippuu asuinalueesta. Joillekin alueille istuu paremmin puutalot. Täällä pk-seudulla tosiaan myös mun silmään on kyllä osunut enemmän vaaleita kivitaloja, kun katselee uusia omakotitaloja. Isoja ikkunoita ja melko selkeää yksinkertaista tyyliä. Kivannäköisiä.

En tiedä rakentamisesta mitään, emmekä ikinä aio ryhtyä sellaiseen, joten nuo Sievitalot ym. termit ei sano mulle mitään. Mutta jos ympäristössä suurin osa on vaikka näitä Sievitaloja, niin sinnehän sit varmaan helposti rupee rakentaa sellasta, kun käy sillä alueella ehkä hakee inspiraatiota omaan taloonsa ja muutenkin istuu hyvin sitten maisemaan. Ei erotu liiaksi. Eikös joillain asuinalueilla ole ihan sääntöjä, että minkälaisen talon sinne saa rakentaa?

Yhteistyössä