Mitkä ovat prolaktiini arvonne?

Minä en jaksa millään uskoa että tulos olisi kohdillaan. Minulta tullut nestettä rinnoista, joka tosin nyt vajaan vuoden sisään loppunut, kun söin Lugesteronia.

Lääkärin mukaan prolaktiini arvo on kohdallaan, vaikka on hyvin lähellä viitearvon (50-500) ylärajaa eli lähes 500. Mutta itse vahvasti epäilen sen haittaavan raskautumista. Onko teillä kokemuksia tai tietoa asiasta?
 
No minulla arvo oli 549, mistä eräs lapsettomuusalan erikoislääkäri tuumasi, että tarkkaillaan vain muttei aloiteta mitään lääkitystä. Toinen erikoislääkäri taas sanoi heti (kun arvo vielä 3kk:n kuluttua ekasta mittauksestakin oli sama), että nyt laitetaan lääkekuuri. Lasta olemme yrittäneet saada n. 2v. Nyt Parlodel-lääkityksellä suurin piirtein kuukaudenpäivät, odottelen juuri verikokeisiin menoa. Sittenpähän nähdään, onko arvo laskenut ja tulenko hedelmälliseksi.
 
Minulla oli arvo lähes 700 ja kontrolloituna noin 600. Kontrollissa otettiin myös ns. makroprolaktiini, joka oli koholla ja siihen aloitettiin Parlodel-kuuri. Nyt parin kuukauden lääkekuurin jälkeen oli arvot laskeneet, joten lääke tehosi. Jatkan vielä kuuria, mutta tässä on muitakin mutkia matkassa, joten se pelkästään ei nyt auta.
 
Eiköstä prolaktiinin nousu vaikeuta munarakkulankasvua ja irtoamista? Niin muistelisin jostain lukeeni.

Mulla oli arvo viime toukokuussa noin 750. Asialle ei tehty mitään. Joulukuussa lääkäri (eri) ihmetteli miksei asiaa ole enempää tutkittu. No lisäkokeisiin sain lähetteen. Noihin en kuitenkaan ikinä päässyt, koska testi näytti plussaa!! Meillä monta muutakin mutkaa takana kuin pelkästään prolaktiiniarvon nousu. Apuna meillä oli clomit. Ihme juttuja nämä ;)

Anni rv 13+0 :heart:
 
Kannattaa aina pyytää makroprolaktiinikoe lisäksi, se näyttää sen oikean aktiivisen prolaktiinin. Mulla prolaktiini 1064 ja otettiin makroprolaktiini joka 126.
Joten ei mitään jatkotoimenpiteitä, vauva on nyt 3 kk :heart:
 
Betania harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2007 klo 18:09 Betania kirjoitti:
No minulla arvo oli 549, mistä eräs lapsettomuusalan erikoislääkäri tuumasi, että tarkkaillaan vain muttei aloiteta mitään lääkitystä. Toinen erikoislääkäri taas sanoi heti (kun arvo vielä 3kk:n kuluttua ekasta mittauksestakin oli sama), että nyt laitetaan lääkekuuri. Lasta olemme yrittäneet saada n. 2v. Nyt Parlodel-lääkityksellä suurin piirtein kuukaudenpäivät, odottelen juuri verikokeisiin menoa. Sittenpähän nähdään, onko arvo laskenut ja tulenko hedelmälliseksi.
Piti tähän vielä korjata, että se mun lukema olikin 648 silloin, kun lääkitys aloitettiin. nyt 2 kk:n kuluttua tuosta se on 254. Kuulemma vaikuttaa ihan hyvältä. :)
 

Yhteistyössä