Mitkä kiinteät sopivat atoopikolle/maitoallergikolle?

  • Viestiketjun aloittaja Riinatäti
  • Ensimmäinen viesti
Riinatäti
Millä kiinteillä olisi turvallisinta aloittaa, jos viiden kuukauden ikäisellä lapsella epäillään atopiaa ja maitoallergiaa? Käykö peruna ja porkkana? Olisi kiva kuulla myös omakohtaisia kokemuksia atoopikkojen ja maitoallergisten lasten vanhemmilta.Miten teillä kävi kiinteiden kanssa ja miten edettiin?
 
hb113
Meillä ei sopinut peruna. Lehahti punaiseksi, porkkana, päärynä ja kukkakaali on meillä nyt ilman oireita.

Peruna on vissiin aika yleinen allergian aiheuttaja, vaikka sitä suositellaan aloitus mauksi. Onhan tietenkin monia joille se käy, muttei esim porkkana. päärynää vois mielestäni koittaa ensin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2006 klo 23:17 Alma kirjoitti:
Viljoista riisi taitaa olla turvallisin. Ja, kun kokeilee ton riisin, niin tietää, ettei ole allerginen valmiiden purkkien riisitärkkelykselle.
Nykyään yhä useammissa valmiissa purkkiruuissa (hedelmä- ja marjasoseissa) on ryhdytty käyttämään tapiokatärkkelystä, joka on siedetympi kun toi riisitärkkelys.

Meillä peruna oli myös huono valinta ensimmäisiin maisteluihin, naama alkoi punottaa neidillä. Porkkana oli meillä sopiva. hedelmäsoseista maisteltiin ekana päärynää ja se sopi hyvin.

Meillä selvisi vasta tytön atooppisuus ja maitoallergisuus (todettu tytön ollessa 9kk) vasta paljon myöhemmin kun ruokia alettiin maistelemaan
 
Mökö
Meiän allergialääkärin mukaan porkkana on vielä allergisoivampi kuin peruna.. Meille käy peruna, kun taas porkkana tekee ihan hirmuisen nokkosrokon. Maissilla kuitenkin itse aloittelin ja se käy meiän moniallergikolle myös.
 
Meillä menee nyt: peruna, porkkana, aprikoosi, mustikka ja riisi, tänään aloitellaan kokeilee possua. Hyviä on kuulemma myös persikka(ei kelpaa meil), päärynä, mango, hirssi, tattari, lammas, hirvi, just toi possu, bataatti, vadelma..
En enää muistanu mitä teil oli jo kokeiltu ni listasin kaikki mitä meille suositeltiin.. :snotty:
Ja mikäli ite viel imetät niin nykyään on tosi paljon hyviä korvaavia tuotteita, esim. soija"jugurtteja" ja vanukkaita, tuntuuvat olevan tosi terveysruokaa, rasvaa ei oo just ollenkaan eikä sokeria :LOL:
Itselle on tää maidotomuus viel suht tuore juttu, oon ollu maidottomal dietil n.2vk vasta, mutta pojussa se näky n.4 päivässä, iho parani heti :D
 
Meillä pojalla (7kk) tosi paha atooppinen ihottuma.Perunasta ja bataatista tuli kauhea nokkosrokko 5 pvä kuluttua.Nyt olen antanut parsakaalta ja possua, tuntuu et ne kävis.Lisäksi mustikkaa on maisteltu.Olen ajatellut kokeilla maissia, mut ainaski niissä kaupan valmiissa purkeissa on rypsiöljyä mikä ilmeisesti ei meille käy.On tää ruokakokeilu kyllä aika salapoliisityötä.
 
Meillä pojalle 9,5 kk sopii toistaiseksi riisi, bataatti, mustikka, päärynä, mango, kesäkurpitsa, kaura ja vadelma. Kaikki hyviä kokeiltavia, myös kukka- ja parsakaalit sopii usein. Meillä pojalle ei käy ainakaan maito, soija, muna eikä maissi.
 
Meillä maitoallergiselle on sopinut peruna ja kaikki hedelmäsoseet mitä vaan markkinoilta löytyy (jugurttisoseita lukkuunottamatta tietysti). Samoin on syönyt myös kaikkia vihanneksia. Possua ollaan lihana käytetty, tosin jauhelihakin näyttäisi sopivan.
 
Meillä on vauvalla 8kk nyt ruokavaliossa riisi, peruna, persikka, possu ja korvikkeena on käynyt ainoastaan Neocate. Mitään uutta ruoka-ainetta ei olla päästy pitkään aikaan kokeileen, ku on ollut hakusessa tuo korvike. Ja mikään rasva ei näytä myöskään passaavan, niin iho on pahana melkein kokoajan. Porkkana, päärynä, soija ei passaa ainakaan.
 
kukkamekko
Tosi harvinaista että öljystä ja tärkkelyksestä tulee oireita, niissä kun on tosi vähän valkuaista. Näin sanottiin ks keskussairaalassa. Mutta kokeilemallahan tuo selviää.
 
iippo
terve!!

meidän maitoallerginen ja pahasti atooppinen vajaa 6kk poika on vieläkin pelkällä almironilla... perunaa maisteltu, ei oireta. maissia maisteltu ja lehahti koko ukko! ravintoterapeutille piti tulla aika jo aikoja sitten mutta ei ole kuulunut...

nyt kysyisin teiltä että miten teen riisivelliä almironiin??? kun kyseistä maitoahan ei saa suositusten mukaan tehdä kun yhden annoksen kerralla... neuvolasta kysyin vellin ja maidon suhdetta niin ei meidän neuvolatäti tiennyt mitään....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 14:33 iippo kirjoitti:
terve!!

meidän maitoallerginen ja pahasti atooppinen vajaa 6kk poika on vieläkin pelkällä almironilla... perunaa maisteltu, ei oireta. maissia maisteltu ja lehahti koko ukko! ravintoterapeutille piti tulla aika jo aikoja sitten mutta ei ole kuulunut...

nyt kysyisin teiltä että miten teen riisivelliä almironiin??? kun kyseistä maitoahan ei saa suositusten mukaan tehdä kun yhden annoksen kerralla... neuvolasta kysyin vellin ja maidon suhdetta niin ei meidän neuvolatäti tiennyt mitään....
Itse teen riisivellin Farinan täysjyväriisijauhosta (saa yleensä suuremmista marketeista). Sanovat, että se "puhtaampaa" riisiä, ei ole mitään jäämiä muista viljoista (tämä hyvä jos esim.vehnäallerginen). Itse olen sitä mieltä, että tämä täysjyväriisi on myös hieman paremman makuista kuin tavallinen.

Tässä Farinan täysjyväriisipaketin kyljessä on ohje vellistä:

2,0 dl vettä
2,5 rkl riisijauhoa
1-1,5 dl maidonvastiketta

Itse ole siis laittanut vettä tuon veden+maidon määrän yhteensä 3-3,5 dl
ja lisännyt sitten riisijauhon kiehuvaan veteen vispaten, keittänyt 3 min ja hauduttanut 10min. Sitten olen jäähdyttänyt puuron syöntilämpöiseksi ja lisännyt sitten erityiskorvike jauhon (määrä sen mukaan mitä jauhetta laitettaisiin tuohon ohjeessa mainittuun maidonvastike määrään nähden. Siis meillä käytössä Nutri-Soija erityiskorvike , joka valmistetaan 30 millilitraan vettä 1 mitallinen jauhetta eli tohon maidonvastike määrään puuron ohjeessa (1-1,5 dl) (itse tehnyt löysempää velliä suuremmalla nestemäärällä) laitan jauhetta 6 mitallista jauhetta. Itse olen valmistanut vain annos kerrallaan, joka suosituksena myös puurpaketin ohjeessa.

Vähän sekainen selitys vellin teosta, mutta toivottavasti saat jotain selvää. Laita vaikka lisäkysymyksiä mulle, jos jäi jotain epaselväksi.
Mukavia vellittelyhetkiä!
 
Tässä almironin läpykässä on ohje:
2dl vettä
n,1/2dl hiutaleita
5mittaa almiroa

1.kiehauta vesi, lisää hiutaleet ja keitä kypsäksi hiutaleiden ohjeen mukaan.
2. Jäähdytä veli syönti lämpöiseksi ja lisää almiron joukkoon huolellisesti sekoitettuna.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 00:01 vieras kirjoitti:
Meillä on vauvalla 8kk nyt ruokavaliossa riisi, peruna, persikka, possu ja korvikkeena on käynyt ainoastaan Neocate. Mitään uutta ruoka-ainetta ei olla päästy pitkään aikaan kokeileen, ku on ollut hakusessa tuo korvike. Ja mikään rasva ei näytä myöskään passaavan, niin iho on pahana melkein kokoajan. Porkkana, päärynä, soija ei passaa ainakaan.
Oletko varma että nuo kiinteät ovat sopivia? Minulla on laaja-alaisesti allerginen poika jonka iho parani vasta sitten kun jätin hänen ruokavaliosta pois myös ne "sopivat". Eli tällä hetkellä ei ole käytössä muuta kuin erikoiskorvike. Poika on 10kk.
(pojan ruokavaliossa oli bataatti,possu ja vadelma)
 
moi!täällä on muitakin maitoallergikoita... =) meidän tyttö 3 kk on nyt maidottomalla ruokavaliolla.lehmänmaitoallergiaa epäillään ihottuman takia..tosi kurjaa... :( oon surullinen...atooppista ihottumaa on kaulassa ja taipeissa.kuinka usein nää allergiat paranee?
 
Hei!

Kyllä nämä ruoka-aineallergiat paranevat monilla kolmeen ikävuoteen ja viimeistään kouluikään mennessä. Tietenkin on lapsia, joille jotkin ruoka-aineet eivät tule sopimaan ikinä.

Allergiat muuntuvat usein siitepöly- ym. pöly- ja eläinallergioiksi, eli se allerginen taipumus usein pysyy läpi elämän. Kohteet vain vaihtuvat. Monilla sopimattomat ruoka-aineet isompana liittyvät näihin siitepölyallergioihin, eli ns. ristireagointiin jonkin siitepölyn kanssa. Eli moni koivuallerginen ei voi syödä omenaa, päärynää tai porkkanaa ilman kutinoita. Toisilla nämä ruoka-aineet aiheuttavat oireita vain koivun kukinnan aikana, toisilla ympäri vuoden. Joillekin nämä aiheuttavat oireita vain raakana, joillekin myös kypsinä.

Voimakkaita ruoka-aineita, joita moni allergikko joutuu välttämään läpi elämän ovat banaani, kiiwi, tomaatti, kala ja kananmuna. Mutta mitään sääntöä näihin ei ole, sopiva ruokavalio löytyy vain kokeilemalla.
 
Lisäisin vielä sellaista, että allergiasivustoilta voisi löytyä tietoa näistä ruoka-aineiden sukulaisuuksista. Hyvä allergialääkäri ja ravitsemusterapeuttikin näistä kertoo. Eli jos lapsellesi ei tunnu sopivan esim. persikka, kannattaa varoen kokeilla muita kivellisiä, esim. mangoa, aprikoosia, luumua ym, koska ovat ns. sukua keskenään. Meillä tytöllä meni pitkään, että mitkään kivelliset eivät sopineet. Myös muistaakseni esim. banaani ja ananas ovat sukua, ja luonnonkumi kuuluu tähän ryhmään. Eli jos esim. kumitutit eivät sovi, kannattaa banaania ja ananasta kokeilla varovasti tai jättää kokeilut myöhemmäksi. Myös sellaista muistelen, että vehnä ja maito olis sellainen parivaljakko, eli kun maito vihdoin alkaa sopimaan, voisi vehnä olla se vilja mikä seuraavaksi napsahtaa kohdalleen.

Lisään vielä, että nämä sukulaisuusjutut eivät tosiaan varmaan kaikilla päde, mutta apua sopivien ruoka-aineiden etsintään näistä voi olla. Kuitenkin on tosi raskasta aina kokea se pettymys kun taas tulee oireita, niin voi suosiolla unohtaa tiettyjen ruokien kokeilut myöhemmälle. Marjoissa ja muissa kasviksissa on kuitenkin myös vaihtoehtoja, jos tuntuu että kaikki hedelmät tökkii.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2006 klo 21:13 3xäityli kirjoitti:
Lisäisin vielä sellaista, että allergiasivustoilta voisi löytyä tietoa näistä ruoka-aineiden sukulaisuuksista. Hyvä allergialääkäri ja ravitsemusterapeuttikin näistä kertoo. Eli jos lapsellesi ei tunnu sopivan esim. persikka, kannattaa varoen kokeilla muita kivellisiä, esim. mangoa, aprikoosia, luumua ym, koska ovat ns. sukua keskenään. Meillä tytöllä meni pitkään, että mitkään kivelliset eivät sopineet. Myös muistaakseni esim. banaani ja ananas ovat sukua, ja luonnonkumi kuuluu tähän ryhmään. Eli jos esim. kumitutit eivät sovi, kannattaa banaania ja ananasta kokeilla varovasti tai jättää kokeilut myöhemmäksi. Myös sellaista muistelen, että vehnä ja maito olis sellainen parivaljakko, eli kun maito vihdoin alkaa sopimaan, voisi vehnä olla se vilja mikä seuraavaksi napsahtaa kohdalleen.

Lisään vielä, että nämä sukulaisuusjutut eivät tosiaan varmaan kaikilla päde, mutta apua sopivien ruoka-aineiden etsintään näistä voi olla. Kuitenkin on tosi raskasta aina kokea se pettymys kun taas tulee oireita, niin voi suosiolla unohtaa tiettyjen ruokien kokeilut myöhemmälle. Marjoissa ja muissa kasviksissa on kuitenkin myös vaihtoehtoja, jos tuntuu että kaikki hedelmät tökkii.
Kirjassa nimeltä Apua allergiaan (kir. Christina Scott-Mongrieff) löytyy ainakin taulukot noista sukulais ruuista.
 

Yhteistyössä