Mitkä vältettävät ruoka-aineet, syöt kuitenkin raskauden aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milanna85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Milanna85

Tunnettu jäsen
14.02.2014
8 708
193
63
Minä ainakin syön aika monet oman järjen mukaan.

Silloin tällöin ihan hyvin syön maksamakkara, ahventa, silakka, papuja, inkivääriä kun on flunssa, luontais-tuotteita ( ei kaikkia ), jos vaikea nukahda otan valeriana tippoina, jopa punaviinia voisin ottaa silloin tällöin, kahviakin. En oikeastaan välttää kun, jotkut juustot, tuore-kalat ja lihat, missä olisi listereiden vaara tai baktereiden ja kemikaalit tietysti, yritän enemmän luontais tuotteita käyttää, kuten myös hiusvärit ym... Katsotteko te ihan tarkkaan mitä syötte, neuvola listan mukaan? :)

Energiajuomat :ashamed: Mutta kun se niiden hajukin on jo niin huumaava, että mulla meinaa mennä pää sekaisin.
Mutta niitä ei suositella raskauden aikana siksi että niissä on niin korkea kofeiinipitoisuus, joten juon niitä vain semmoisina päivinä kun en ole juonut kahvia ollenkaan. Ja silloinkin juon vain sen pienen tölkin verran.

Energiajuomat :ashamed: Mutta kun se niiden hajukin on jo niin huumaava, että mulla meinaa mennä pää sekaisin.
Mutta niitä ei suositella raskauden aikana siksi että niissä on niin korkea kofeiinipitoisuus, joten juon niitä vain semmoisina päivinä kun en ole juonut kahvia ollenkaan. Ja silloinkin juon vain sen pienen tölkin verran.

Kääk, mä taas en voi juoda ne, mä olen sen jälkeen yli-energinen jos edes puolet maistan :D

Alkuperäinen kirjoittaja kooäffä;29736658:
tuorejuustoja, lähinnä kypsennetyssä ruoassa, mutta pästoroitua olen kyllä laittanut leivänkin päälle

mä kans vaikka ruoan kanssa voisi sinihömejuustoa syödä. Tänään muuten söin joku vuohejuusto ja mietin nyt oliko se sellainen mitä saa syödä ja myös juustokakkua söin :D. Mutta no joo, en vitsi tästä stressaata yhtään...

[QUOTE="hillla";29736739]En mitään. Keskenmeno opettaa sen verran nöyryyttä, että en lähtis pelleilemään esim. listeriavaaran kanssa.[/QUOTE]

mutta eikös se koske vain pästoroimattomia juustoja?
ja niitäkin voi vissiin syödä jos käyttää uunissa...

tai näin olen ainakin kuullut ja sen mukaan syönyt :)

[QUOTE="hillla";29736739]En mitään. Keskenmeno opettaa sen verran nöyryyttä, että en lähtis pelleilemään esim. listeriavaaran kanssa.[/QUOTE]

Pahoittelen :(. Mutta ei aina ole syytä ruoassa jos keskenmeno tulee, jos vaan et ole jotain pöpöjä saanut ruoasta

Alkuperäinen kirjoittaja kooäffä;29736742:
mutta eikös se koske vain pästoroimattomia juustoja?
ja niitäkin voi vissiin syödä jos käyttää uunissa...

tai näin olen ainakin kuullut ja sen mukaan syönyt :)

No eikös tässä nyt puhuttu niistä kielletyistä. Siis "syötkö esim. tiskin ei-tuoretta graavilohta, vaikka siinä on listeriariski?" En söisi. Sit taas esim maksalaatikkoa voi syödä oliko se yhden annoksen kuukaudessa ettei tule liikaa a-vitamiinia, eli ei ole kokonaan kiellettyä.

Ja tottakai keskenmeno voi johtua myös muista asioista, tarkoitin vain sitä että en antaisi itselleni anteeksi, jos vauva kuolisi kohtuun esim. siksi että söin ei pästoroitua juustoa ja sain listerian.

• Tykkää
Reactions: kooäffä
Voi kaikenlaista.

Satunnaisia kertoja: mätiä, graavi- ja kylmäsavukalaa, sillejä yms, sushia. Kypsentämättömiä simpukoita (eläviä siis).

Maksamakkaraa usein mutta alle 100 g viikossa.

Päivittäin kahvia 2 kuppia, toisinaan kolmaskin.

Pari kertaa viikossa vajaa annos alkoholia (vajaa lasi viiniä tai ykkösolut).

Useasti ja toistuvasti erilaisia kypsentämättömiä leikkeleitä: metvurstia, ilmakuivattua kinkkua yms.

Monta kertaa viikossa pehmeitä juustoja, usein en tiedä onko pastöroitu vai ei. Uskon kyllä että yleensä on.

Satunnaisia pihvejä tai muuta naudanlihaa mediumina.

Joitakin kertoja vahingossa kypsentämättömiä ulkomaisia pakastemarjoja smoothieissa tjsp.

Kampaajalla värjään tukkaa kuuden viikon välein.

Onko pehmeät kananmunat kielletty? Niitä syön. Inkiväärijuomia toisinaan. Nenäsuihketta käytän surutta flunssassa. Muita lääkkeitä lääkärin ohjeen mukaan.

Varmaan on vielä jotain mitä en muista.

Toinen raskaus ja ekassa oli aika sama juttu. Olen myös matkustanut "huonon hygienian maihin".

Puoliraakoja kananmunia olen syönyt.

Hiukset olen värjänny kerran tämän raskauden aikana. Tai ottanut raitoja.

Vahingossa olen syönyt graavilohta (patongin sisällä).

Liha ei aina ole ollut 100% kypsää.

Graavilohta olen syönyt. Useammankin kerran. Kerran tein jopa vakuumipakatusta lohesta itse.
Sushia muutamia makeja olen maistellut.
Kahvia juon useita mukillisia päivässä.
Olen maistanut raakaa jauhelihataikinaa.
Olen syönyt raakaa kananmunaa (taikinassa).
Maksamakkaraa saattaa mennä yli 100g viikossa, toisaalta pidän sen jälkeen viikkojen välin.

Yhteistyössä