mitkä ovat kummien tehtävät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raacel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tike:
Mulle on sanottu et lahjojen ostaminen :D :headwall:

tämä on vähiten tärkeä asia kummiudessa. useimmat kummit opettavat lapselle että hän on ostettavissa tavaroilla ja että jos se, tämä ja tuo tavara ei tipu vanhemmilta niin sitten varmasti kummeilta! ja tämä on niin typerää!!

Alkuperäinen kirjoittaja mustikka:
Alkuperäinen kirjoittaja tike:

tämä on vähiten tärkeä asia kummiudessa. useimmat kummit opettavat lapselle että hän on ostettavissa tavaroilla ja että jos se, tämä ja tuo tavara ei tipu vanhemmilta niin sitten varmasti kummeilta! ja tämä on niin typerää!!

Eikun mulle on henk koht sanottu että kummin tehtävä on ostaa lahjoja ;) :whistle: muoks ja korostan siis että kummilapsen vanhemmilta tuli tämä nootti :D

Meidän Toukalle valitaan kummit sen perusteella keitä itse pidämme 'vastuullisina varavanhempina'. Halutaan että kummit on läsnä lapsen elämässä vähän sellaisina vastuullisina aikuisina jotka ovat lapsen kavereita ja lisäkasvattajia.

Ja meillä ei kuulu jeesus kuvioihin :) Mikään kristillinen kasvatus ei siis kummien tehtäväksi tule, kirkkoon kastettunahan se on se kummin ensisijainen tehtävä.

Kummien tehtävänä on huolehtia lapsesta, toimia avustavina vanhempina. Ja huolehtia lapsesta jos vanhemmat kuolevat. Sylikummilla on kaikkein suurin vastuu. Ainakin itse valitsin kummit tämän perusteella, vaikka en kuulukaan kirkkoon.

Suomessa kummit eivät voi automaattisesti huolehtia lapsesta jos vanhemmat kuolevat. Voi olla että jossain tilanteessa adoptio onnistuu, mutta ensisijaisesti ei koskaan.

Meillä valittiin kummit vähän sillai, että lapselle tulisi lähipiiriin muitakin aikuisia, kuin ne vanhempien sisarukset, jotka jokatapauksessa ovat lapsen elämässä.
Mutta, ihan kaikki valinnat ei tainneet nappiin mennä, suurinosa kyllä. Onneksi.
Ja itsekkin toivoisin, että kummius olisi muutakin kuin lahjojen ostoa, sellaista läsnäoloa ja tukea lapsen kasvutaipaleelle.

Kummien tehtävänä on huolehtia lapsesta, toimia avustavina vanhempina. Ja huolehtia lapsesta jos vanhemmat kuolevat. Sylikummilla on kaikkein suurin vastuu. Ainakin itse valitsin kummit tämän perusteella, vaikka en kuulukaan kirkkoon.

Samaa mieltä tämän kanssa on väärin sanoa että kummin tehtävänä olisi lahjojen ostaminen, jos kummi sen tahtoo itse tehdä niin siitä vaan, mutta tärkeintä on mielestäni olla läsnä ja tukea, osallistua lapsen elämään.

Mun kummilapsi ei saa tänä jouluna pakettia. Valitettavasti :( On niin vähän rahaa, mutta katsotaan jos ensi jouluna on parempi tilanne. Antamisen ilo on minusta melkein parasta joulussa, mutta koska kyseinen kummilapsi ei ole varmaan 6 vuoteen kiittänyt saamastaan paketista, niin tänä jouluna menee sitten oma ruokakassi kummilapsen lahjan edelle.

Niin, kristilliset arvot siinä kummiuden jutussa suurin juttu on. Niihin kaiketi ennen muuta lukeutuu jollain myönteisellä tavalla läsnä oleminen kummilapsen elämässä. Toisinaan toki käy niin, että yhteydenpito ei säily kummilapsen perheen ja kummien perheen kesken - syynä voi olla kumman tahansa perheen muuttunut elämäntilanne tai kiireet. Itse ajattelen omien lasteni kummien kohdalla, että on tärkeää tietää, että jossain on joku aikuinen, joka kaikesta kiireestä huolimatta ajattelee ja tahtoo hyvää juuri minun lapselleni. Ja mielestäni on yhtä paljon minun kuin lapseni kummien tehtävä yrittää löytää sitä aikaa, jolloin voi nähdä.

Yhteistyössä