Kummius ja kummin tehtävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt todellakin Harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt todellakin Harmaana

Vieras
Paljon on täälläkin ollut näistä puhetta.

Mutta mitkä ovat kummin tehtävät?

Muille kummitytöilleni olen ollut kummi joka haluaa heidän kanssaan viettää aikaa. En siis sellainen joka haluaa lahjoa.

Nyt sitten tuorein tapaus kastetaan vajaa viikon päästä, ja tulevan kummilapsen äiti päsmäröi päälle että mitä olen laulamassa/lausumassa ristiäissiä, ja olenko ostanut jo kummilusikan ja ostanhan sen jne.

Tulee niin p*skan maku suuhun tollasesta. Vai kuuluuko kummin tehtäviin ristiäisissä lausumiset ja laulamiset ja onko kummin tehtävä ostaa se samperin kallis lusikka joka lojuu piilossa kuitenkin koko eliniän?

Alan epäiröimään koko kummiksi ryhtymistä :(

ja se että kaks kummilasta on tosiaan entuudestaan, eikä niitä tarvinut ristiäisissä/kastajaisissa lahjoa lusikoilla tai muilla nk kummien antamilla lahjoilla.

Pelottaa jo valmiiks jos äidillä on tuollaiset ennakkokäsitykset että pistän sen lapsen kaikkien edelle (jopa itseni), että koska menee välit.

Kyllä mä ymmärrän että kauan toivottu tytäs on kaikki kaikessa, mutta en osais ite ikinä kuvitella kysyväni itse suoraan lapseni tulevalta kummilta "ostathan sitten tuollaisen kummilusikan".
Eikö kummit kuitenkin ole alunperin sitä varten että ohjaavat kristilleen kasvatukseen? Auttavat vanhempia?

Minusta parhaat kummit viettää aikaa lapsen kanssa. Muistavat jouluna ja synttärinä, mutta ei tarvi olla kallis lahja. Veljeni joka on esikoiseni kummi käy elokuvissa tai jossain esikoisen synttärinä. Enemmän tykkään sellaisesta halvasta lahjasta kun viettää hänen kanssaan aikaa kuin että ostaisi kalliin tavaran.

Kuopuksen kummitäti taas tykkäs huonoa kun ehdotin että ostain 20 euroa maksavan lorukirjan kun kysyi mitä vois ostaa. Olis kuulemma halunnu ostaa ensiaskelkengät tai toppahaalarin tai jotain vastaavaa. Ei olis tullut mieleenkään pyytää noin kallista.

neljän äiti, olen samaa mieltä itsekin, että mielummin viettää lapsen kanssa aikaa kun hukuttaa materiaaliin.

Lähinnä tuo pskan maku suuhun tulee kun tyrkytetään "ostat kai juuri tuon kummilusikan".
Mitä tulevaisuus tuo tullessaan? "olet kummi, et voi ostaa alle 200e nimipäivälahjaa".

Välillä tuntuu että pitäisi sittenkin kieltäytyä kokonaan koko hommasta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ristiäisi yleensä yksi kummeista pitelee lasta, yksi kynttilää ja yksi lukee raamatunjakeen jne, toki vanhemmatkin voi tehdä kaiken tuon.

No, sylikummin roolin lisäksi pitäisi kuulema laulaa ja lausuakin jotain :D plus sitten hankkia tuo tietty kummilusikka

Me kerrottiin suoraan mitä odetaan kummilta tulevaisuudessakin. Eli minkälaista osallistumista lapsen elämään. Samalla sai kummikin sanoa miten ajattelee omaa kummiuttaan hoitaa. Tiedettiin kumpikin osapuoli mihin toista olitiin pyytämässä ja toinen lupautumassa.

Samaten aina kun on minua tai miestä pyydetty kummiksi, on kysytty mitä kummius juuri sille perheelle tarkoittaa. Ei tule yllätyksiä sitten myöhemmin.

Itse oon käsittänyt että kummius on hieno asia ja sillon ollaan vähän niinkuin kunniavieraan roolissa esim ristiäisissä B) .
Kaikki ristiäiset missä olen ollut niin nk ylimääräisen ohjelman on suorittanut perheenjäsenet (siskot,veljet,tädit tm).

En kyllä itsekään ymmärrä että vaatimalla vaaditaan jotain tiettyä lusikkaa. Omille lapsilleni toivoisin ennemmin kummin joka on läsnä ja muistaa. Ehkä muutenkin kuin kortilla :)

Unohdin sitten kirjoittaa ajatukseni loppuun edellisessä viestissä...

Minusta sinun kannattasi keskustella tulevan kummilapsen äidin kanssa, mitä odotuksia ja toiveita molemmilla on. Ja minkälaiseen kummiuteen olet valmis.

Ei meillä ole koskaan kummeilla ollut muuta tehtävää kuin se mitä pappi vaatii. Siis lukea se pätkä raamatusta ja yksi pitää vauvaa sylissä. Äidille on annettu kynttiläkin. Ei olis tullut mieleenkään pyytää ketään laulamaan tai lausumaan mitään. En haluais itsekkään tehdä niin. Sanoisinkin kyllä suoraa etten tee sellaista.

Mikä tuossa lusikassa muuten on kun jotku niitä haluaa? Minä oon sanonu kummeille ettei meille mitään lusikoita tarvi ostaa. Kahvilusikoita saa kaupasta halvemmalla. Kattelin netistä että maksaakin ihan sikana. Tää on kai kohtuuhintainen http://www.9kuukautta.net/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=462

Eikös nuo ole niitä ristiäisten käytännön asioita. Kyllä kaikissa ristiäisissä joissa itse olen ollut mukana, kummit ovat osallistuneet lukemalla jonkun tekstin jne. Ja toki niistä pitää sopia etukäteen. Tuo kummilusikasta puhuminen nyt voi johtua siitä että yleensä kummit keskenään sopivat kuka sen lusikan ostaa (monesti kai sylikummi). Meillä kuopuksen kohdalla toinen kuin sylikummi halusi ostaa lusikan ja toki sen sai hankkia. Voit varmaan sanoa että jospa joku muu sen lusikan hankkisi, jos se sinulle on noin iso kynnys. Eivätkä kummilusikat ole ainakaan meillä laatikkoon jääneet, joka päivä niillä jogurttia kakarat kauhovat.

Sinulla on oikeus asettaa omia odotuksia kummina olemisellesi ja heillä toki on omia odotuksiaan kummiudestasi. Et tietenkään voi yksin ja yksipuolisesti päättää millainen kummisuhde sinulle ja lapselle tulee. Siinä on muitakin osapuolia kuin sinä. Sellaisia ne ihmissuhteet katsos ovat. Vuorovaikutusta.

Yhteistyössä