Mitkä on muuten tv-lupatarkastajan oikeudet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohtija

Vieras
Mietin tässä, että onko tv-lupatarkastajalla oikeus tulla asuntoon sisälle? Kuka sen luvan on myöntänyt? Entä onko hänellä oikeus kierrellä asunnossa etsimässä telkkaria tai tutkia kaappeja löytääkseen digiboksin? Eihän poliiseillakaan ole oikeutta tehdä noin vain kotietsintää? Onko heillä nykyään koulutus siihen, mitkä kaikki tv-mallit sisältävät digiominaisuudet? Entä mihin kellonaikaan lupatarkastajat saavat olla liikkeellä? Mahtaako olla totta huhut, että ennenvanhaan jos näkyi telkkari ikkunasta, niin tarkastaja saattoi jättää postilaatikkoon sakkolapun?

Ja juu, minulla on se riivattu telkkarilupa vaikka pidän sitä oikesti typeränä ratkaisuna. Mietin tässä vain, että mitä nuo lupatarkastajat oikein tekevät ja millä oikeudella...

Tarkastuksista kysyttyä
Onko televisiomaksutarkastajalla oikeus tulla kotiini?
Ei. Tv-maksutarkastajalla ei ole oikeutta tulla kotiin, mutta tarkastaja voi käydä kotona asiakkaan suostumuksella.

Mitä seuraa, jos televisioilmoituksen jättää tekemättä?
Tuolloin joutuu maksamaan tarkastusmaksun 100 euroa sekä televisiomaksun takautuvasti kaksinkertaisena siltä ajalta, jona televisiota on käytetty ilman ilmoitusta, kuitenkin vähintään 60 euroa. Takautuvaa kaksinkertaista maksua voidaan periä enintään yhden vuoden ajalta.

Lisätietoa tarkastuksista

Lähde:
https://www.tv-maksu.fi/index/tietoa/ukk.html

Aina ovat kysyneet saako tulla sisälle ja kun olen kieltänyt niin ovat sen hyväksyneet, vaikkakin sanoneet, että epäilys jää...ja lupaahan meillä ei ole, vaikka tv on.

Vaan ei niille kannata alkaa soittaan suuta, aika useat on poliiseja myös. Yksi minun sukulainen joka on poliisi, heittää tvlupatarkastajan hommia vapaa-aikanaan lisätyönä ja kertoi, että monet hänen poliisi tutuistaan on myös samalla alalla.

niitä saa myös kopsauttaa pesäpallomailalla tms. jos tulevat pyytämättä yli kynnyksen(itsepuolustusta). eli käytännössä eivät voi muuta kun kysyä, että onko tv:ta tai lupaa siihen. kaikki muu on poliisin asia. joita myös saa kopsauttaa omalla vastuulla...

ei saa tulla kynnyksen yli.olen sanonut ettei tule mun kämppään ja ei ole saanut tulla.se lupa vain jää auki ja koittavat tulla uudestaan tarkasteleen.mut kynnyksen yli ei sun tarvi laskee vaikka telkkari huutais taustalla.voit sanoa et se on tietokone ja siihen niiden on tyytyminen,

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaan ei niille kannata alkaa soittaan suuta, aika useat on poliiseja myös. Yksi minun sukulainen joka on poliisi, heittää tvlupatarkastajan hommia vapaa-aikanaan lisätyönä ja kertoi, että monet hänen poliisi tutuistaan on myös samalla alalla.

Mitä sitten jos oavt poliiseja?? Ei se poliisikaan saa sinne asuntoon sen enempää mennä... ja toisekseen on virka ajan ulkopuolella kun noita hommia tekee...

Sillä ei ole mitään tekemistä, että ovat poliiseja. Ei poliisina oleminen anna mitään erityisvapauksia kenellekkään, ei edes tv-lupatarkastajalle. Kun toimiessaan lupatarkastajana hän ei harjoita poliisin ammattiaan - on siis samalla viivalla kuin minä ja sinä.

Ja kenenkään kotiin ei saa mennä ilman asukkaan lupaa tai ilman kotietsintälupaa. Kotietsintälupaa taas ei irtoa niin pienestä rikkeestä kuin tv-maksun maksamatta jättäminen.

EDES poliisi vaikka olisi tv tarkastajan sivuhommaa tekemässä ei saa tulla kynnyksen yli.vain etsintäluvan kanssa ja niitähän tohon hommaan irtoo varmaan ku sieniä sateella :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ounou:
Alkuperäinen kirjoittaja En päästä sisälle:
Sanon että oon muslimi ja ukko ei ole kotona. Ei ole paljon nokan koputtamista.

Siis mitä, miten se uskonto siihen vaikuttaa, eikö tarvi maksaa tv-lupaa vai?

Ei kun ei tartte päästä sisään vaikka pyytäiskin. Vaikkei toki tarttis muutenkaan. Mutta tv-lupaa en maksa kun en suomalaisia kanavia edes katso.

Musliminainen ei saa päästää vierasta miestä kotiinsa, jos oma mies ei ole paikalla.

Mieheni sanoi että on uskovainen ettei meillä telkkaria suvaita! eivät kyselleet pariin vuoteen kunnes muutettiin. Luulin kaverin tulevan ja avasin oven. Todella herttainen tarkastaja kyseli tv-lupaa ja sanoin että jos ei sakkoa anna niin ei ole, mutta jos annat sakot niin on.. Ymmärsi siis yskän eikä antanut sakkoja vaan paperin että saisi luvan...

Eli ei niille kuullu pätkän vertaa mitä sanoo, ja kuka tahansa voi tänä päivänä väärentää paperit..

Alkuperäinen kirjoittaja zap:

Ei kun ei tartte päästä sisään vaikka pyytäiskin. Vaikkei toki tarttis muutenkaan. Mutta tv-lupaa en maksa kun en suomalaisia kanavia edes katso.

Eihän se tee teidän telkkarista sen luvallisempaa kuin suomalaisia kanavia sylkevästä. Lupa pitää olla jos tv on talossa! Piste!

Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
no ei saa tulla edes eteiseen jos et anna lupaa.

Kyllä meille tunki eteiseen ilman lupaa, olin yksin kotona, kuikuili olohuoneeseen. Ja kyllähän se näki sitten meidän tv:n. Sopimus tehtiin ja tuli aikast kivasti tota laskua. Mies töistä tullessaan kovin riemuissaan :D

Ei saa tv-lupatarkastaja tulla sisälle, eikä myöskään poliisi tutkimaan mahdollista tv:tä ilman kotietsintälupaa. Ja kotietsintälupaa ei ole myönnetty Suomessa kertaakaan siitä syystä että tv-lupa olisi maksamatta!!

Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
no ei saa tulla edes eteiseen jos et anna lupaa.

Kyllä meille tunki eteiseen ilman lupaa, olin yksin kotona, kuikuili olohuoneeseen. Ja kyllähän se näki sitten meidän tv:n. Sopimus tehtiin ja tuli aikast kivasti tota laskua. Mies töistä tullessaan kovin riemuissaan :D

Tuo on periaatteessa kotirauhan häirintää - ei kenenkään kotiin saa kukaan tulla tunkeilemaan. Tällä nyt sinänsä ole mitään merkitystä, koska se tarkastaja ehti pongata teidän telkkarin, vaikka olisittekin tehneet rikosilmoituksen kotirauhan häirinnästä ja hän siitä tuomion olisi saanut.

Tiukasti kun seisoo oman eteisen ja tarkastajan välissä, niin siitä on paha tungetella itseään sisälle. Auta armias, jos tarkastaja menee ja yrittää työntää asukasta pois tieltä, siitä voi lauhkeampikin asukas jo oikeasti hermostua.

Juu, kyllä tässä saa jännätä, että milloin tarkastaja soittaa ovikelloa. Ollaan tosin lasten kanssa sovittu, ettei saa päästää sisään, jos ei isäntä ole kotona. Toisaalta, ei meillä mitään salattavaa ole, kun emme enää katso tv:tä. Digiboksi on irrotettu, eikä antenniakaan ole enää katolla.

Alkuperäinen kirjoittaja zap:

Eihän se tee teidän telkkarista sen luvallisempaa kuin suomalaisia kanavia sylkevästä. Lupa pitää olla jos tv on talossa! Piste!

Ehei. Nykyään pitää olla lupa, mikäli on digiboksi tai digisovitin. Pelkkä telkkari ei enää riitä. (Paitsi niillä paikkakunnilla, joilla näkyy analogisena vielä Eurosport)

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Juu, kyllä tässä saa jännätä, että milloin tarkastaja soittaa ovikelloa. Ollaan tosin lasten kanssa sovittu, ettei saa päästää sisään, jos ei isäntä ole kotona. Toisaalta, ei meillä mitään salattavaa ole, kun emme enää katso tv:tä. Digiboksi on irrotettu, eikä antenniakaan ole enää katolla.

Irroitettu digiboksi ei riitä.

Yhteistyössä