MITKÄ KRITEERIT PÄIVÄHOITOPAIKAN VALINNASSA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanna-Mari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla ainakin kriteerit riippuvat lapsen iästä.
Alle 3v Kriteerit:

-viihtyisä paikka
-ei liian iso ryhmäkoko
-kivat tädit
-kodinomainen hoito ja ympäristö
-hyvät kulkuyhteydet

yli3v

-viihtyisä ympäristö ja kiva piha
-mukavat tädit
-ryhmäkoko montako hoitajaa
-samanikäisiä kavereita ja kehittävää toimintaa
-sijainti

Itsellä vaikutti oma 3-vuorotyö hoitopaikan valintaan ts. hoitopaikka joka on auki myös iltaisin ja viikonloppuisin. Niin ja sit et on suunnilleen työmatkan varrella ettei tarvitse paljoa ylimääräistä ajella kun muutenkin tuota työmatkaa on ihan riittävästi.

Hassua, minusta äitylin valintakriteerit molempiin ikäluokkiin olivat samat.

Me olemme valinneet päiväkodit seuraavasti. Ensin netistä etsitty kaupungin kotisivuilta mahdolliset päiväkodit, siis kuljetusmatkat huomioiden. Sitten on käyty tutustumassa päiväkotiin, siis ihan ilmoittamatta kävelty ovesta sisään ja pyydetty päivähoitoon hakulomakkeita, samalla nähty päiväkodin toimintaa. Useammassa kuin yhdessä päiväkodissa meille on päiväkodin johtaja jopa esitellyt tilojaan. Samalla on nähty miten päiväkodissa toimitaan. Tämän kierroksen perusteella on laitettu hakemus, johon on listattu ne päiväkodit joista olemme valmiit päivähoitopaikan ottamaan.

Meillä kaikki lapset ovat aloittaneet hoidon n. vuoden ikäisenä ja jatkaneet sitten tutussa ja turvallisessa päiväkodissa myöhemmin.

Tärkeä kysymys henkilökunnasta on sen vaihtuvuus. Sillä lapsille yritetään tietysti turvata pysyvät ihmissuhteet!

Tarkoitin, et jos yksi lapsista hakee kerrallaan ja ensimmäistä kertaa esim. yli3v. Mekin kävimme katsomassa päiväkoteja, mutta todellisuudessa mihinkään ei pääse. Tilanne vielä auki, mutta täälläpäin päiväkodit ovat niin täysiä ettei mihinkään sovi. Olen soitellut joka paikkaan ja ravannut siellä muistuttamassa ja kyselemessä valinnoista, mutta mitään ei ole vielä selvinnyt.

Yrittävät ehdoittaa kaikkia 3 lasta eri hoitopaikkaan tai perhepäivähoitoon. Siihen en kyllä suostu, sillä 5v kaipaa toimintaa ja omanikäisiä kavereita. Perhepäivähoidossa täällä on kaikki melkein 1-3v.

Mistäpäin äityli olet? Itse olen Espoolainen, ja olen kuullut tuota samaa tarinaa. Hoitopaikka on järjestynyt kahden pienimmän kanssa yhdestä toivotuista päiväkodeista. Aikoinaan isomman kanssa tämän ollessa ainut lapsi paikkaa ei järjestynyt toivtusta paikasta eikä edes toivotussa ajassa. Minusta tuntuu, että yrittävät kaikin keinoin saada vanhemmat joko jäämään kotiin tai palkkaamaan hoitajan kotiin.

Ei ole kriteereitä, koska itse ei kuitenkaan pysty vaikuttamaan lopulliseen hoitopaikkasijoitukseen. Poikani on 2 vuotias ja menee hoitoon vuoden alusta ollessaan 2 v 1 kk- päiväkotiin häntä ei oteta (ei alle 3-vuotiaita) joten ainoa vaihtoehto on perhepäivähoitaja. Itse ei hoitajan valintaan pysty vaikuttamaan, sieltähän paikka liikenee missä tilaa on.

Tottakai sitä toivoo paikkaa hakiessaan, että hoitopaikka on suht lähellä kotia ja/tai työpaikkaa, että hoitotäti on mukava, hänen kanssaan tulee toimeen vanhemmatkin ja että hänellä itsellään olisi mielellään kokemusta pienistä lapsista. Ja tietty, että paikka olisi pidempiaikainen sijoitus.

Meillä on hoitopaikka tiedossa ollut muutaman päivän ja kriteereistä täyttyy tuo hoitotädin mukavuus ja että hänellä itsellään on pieniä lapsia. Hoitopaikka on kauempana kuin alunperin toivoin (joudun kuskaamaan lasta rattailla tai pyörällä) ja hoitotädin työsopimuskin päättyy jo ensi kesänä.

Niin, että mitä sitä kriteereitä asettamaan kun ei itse pysty mihinkään vaikuttamaan?!!!!

Meillä huomioidaan onko auto käytössä päivähoitokuljetuksiin. Se on omana kysymyksenä hakukaavakkeessa!!!
Jos laitat että autoa ei ole, saat hoitopaikan läheltä. Jos laitat että auto on niin sit hoitopaikka voi olla vaikka kaupungin toisella laidalla.

Meillä oli myös kaavakkeessa kohta missä kysyttiin onko autoa käytössä, ja laiton siihen että isällä on äidillä ei ja niin saimme hoitopaikan noin kolmen kilsan päästä kotoa. Meille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin se että mieheni vie ja hakee lapsen. Lapsi nyt kokoaikahoidossa (1-vuotias), vaik itse teen osa-aikatyötä, ja työajat päivisin noin 5h. Lähempänä ois kyl päiväkoti, mutta se on aivan täynnä.
Ottaa todella päähän tällänen...

Yhteistyössä