Mites vietät juhannusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Surumieli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Surumieli"

Vieras
Meillä taas tuttu kuvio, eli mies menee vanhempiensa luo viettämään isolla porukalla sukujuannausta kaikkine perinteineen. ja miksikö minä j alpset ei olla messissä? syynä kala-allergia! Sekä mulla että molemmilla lapsilla todella voimakas kala-allergia eli riittää kun samassa huoneessa käsitellään kalaa, niin saadaan hengitys- ja iho-oireita. Eli meillä ei mitään asiaa miehen vanhempien kesähuvilalle, sillä heillä kala kuuluu ehtotomasti juhannuspöytään, niinkuin tietty joulu- ja vappupöytäänkin puhumattakaan kaikista muista juhlista.

Miehelle nämä sukujuhlat on kai tärkeitä ja ennen kaikea hänellä ei ole kanttia olla niistä poiskaan, kun silloinhan ÄITINSÄ pahoittaisi mielensä. Se, pahoitanko minä kenties mieleni, kun joudun kaikki juhlapyhät viettämään lasten kanssa kotona, on ihan samantekevää miehelle ja hänen sukulaisilleen
Ja kun mies menee tottakai perheen autolla, niin me ollaan sitten tästä päivästä sunnuntai-iltaan lasten kanssa rattaiden varassa eikä päästä täältä korvesta mihinkään. Eilen kävin kaupassa ja varasin koko juhannuksen ajaksi ruokaa ja vähän herkkuja + itselleni pari aikakauslehteä. Lapsille lainasin jo kirjastosta pinon kirjoja ja leffoja.

Mies ei yhtään ymmärrä, miksi olen surullinen. "Kun et kerran pysty olemaan ihmisten sessa allergioittes takia niin silloin ollaan kotona", hän kommetoi.

Hei mitä h----ttiä! Mun mielestä on aivan naurettavaa, että se kala juhannus/joulupöydässä on miehen perheen prioriteetti. Aivan uskomatonta et teidän pitää sen vuoksi jäädä pois ja miehellesi se on vielä ok.. Itse olisin kyllä todella, todella loukkaantunut tuosta. Voimia sulle ap, uskon että harmittaa! Ja lapsia varmasti myös...

Meille tulee n.30 ystävää +heidän lapsiaan istumaan iltaa. saunotaan, syödään, juodaan, nauretaan ja nautitaan kesästä ja hyvästä seurasta järven rannalla. Normaalia menoa siis.

Mulla aikoinaan ex-miehn kanssa tilanne, että juhannukset ja vaput hänellä meni kavereiden kanssa juhliessa. Mutta niinpä mm. tästä syystä hän onkin EX-mies ja nykyinen mies suunnittelee jo innoissaan juhannukseksi grillausta, kokkoa ym. meidän oman perheen kesken.
Sun miehellä olisi syytä pohtia, voisko viettää vaikka vain joka toinen vuosi juhannusta äitinsä ja muiden sukulaisten kanssa. Tai voisko anoppi kerrankin jättää sillit ja silakat hankkimatta, jolloin saisi lapsenlapsetkin oslállistua perhejuhannukseen.

Mä en nyt toivu järkytyksestäni tätä asiaa kohtaan. Eikös miehelle/miehen perheelle ole koskaan tullut mieleen, että sen kalan voisi kenties jättää siitä pöydästä pois, niin sinäkin pääsisit lasten kanssa mukaan?

Mun mielestä on ihan naurettavan kamalaa, että joku "mummi" valitsee mielummin perhejuhliinsa kalatarjoilun kuin lapsenlapsensa ja poikansa vaimon.

Itsekäs mies! Eikö hänellä ole mitään mielenkiintoa viettää vapaa-aikaa oman perheensä kanssa. Varmaan lapsistakin outua, kun iskä häipyy kotoa aina juhlapyhien ajaksi ja kaverit sitten kehuu omilla perhejuhlillaan. Olisko sulla omia sukulaisia, jotka voisivat hakea sinut ja lapset juhannuksen viettoon?

Uskooko anoppi ja appiukko tuota allergiaselitystä? Tuntuu siltä, että he luulevat sen olevan tekosyy, jolla jäät pois yhdessäolosta. Sillä muutoin kyllä varmasti voisivat edes kerran olla ilman kalaruokia.

Herranjestas. Kyllä sitä on kaikenlaisia ihmisiä ja tapoja olemassa, ei voi muuta sanoa.

Ensinnäkin, appivanhempasi. Ihanko se KALA siinä pöydässä on tärkeämpi kuin omat lapsenlapset?! Mun on aika vaikea kuvitella, että mummolle olisi joulupöydässäkin tärkeämpää graavilohi, kun se että omat lapsenlapset ovat paikalla.

Toisekseen, sun mies. On ok jättää OMA PERHE joka juhla omilleen ja häipyä viettämään niitä sukulaisten kanssa?! En kyllä osaa kuvitella, että mun mies menisi omien vanhempiensa luokse jouluksi mielummin kun olisi oman perheensä, omien lapsiensa kanssa..!

Kolmanneksi, sinä itse. Että kirjoittelet surumielellä jonnekkin keskustelupalstalle asiasta, alistuneena. Kyllä meillä nousisi sellainen sota, että mies voisi lähtiessään pakata mukaan tavaransa ja muuttaa sinne vanhemmilleen...

Sen verran vielä selvennystä, että koko miehen suku ruotsinsuomalaisia ja heille nää perinteet on TOOOOSI tärkeitä. Esim. vuotuista rapujuhlia snapseineen ja muine traditioineen ei kai ohita mikään!
Ja Tinde: mun sukulaisista ei ole apua, kun äitini kuollut ja isä nykyisen perheensä kanssa asuu Espanjassa. Eikä ole oikein varaa lähteä sinne saakka.

"Uskooko anoppi ja appiukko tuota allergiaselitystä? Tuntuu siltä, että he luulevat sen olevan tekosyy, jolla jäät pois yhdessäolosta. Sillä muutoin kyllä varmasti voisivat edes kerran olla ilman kalaruokia."

Ovat olleet kyllä kerran todistamassa, kun sekä minä että tuolloin alle 1v. esikoinen saatiin allergiareaktiot miehen mummin hautajaisissa :) Eli tietävät, ettei kyseessä ole pelkkä "selitys".

[QUOTE="Surumieli";28632890]Sen verran vielä selvennystä, että koko miehen suku ruotsinsuomalaisia ja heille nää perinteet on TOOOOSI tärkeitä. Esim. vuotuista rapujuhlia snapseineen ja muine traditioineen ei kai ohita mikään!
Ja Tinde: mun sukulaisista ei ole apua, kun äitini kuollut ja isä nykyisen perheensä kanssa asuu Espanjassa. Eikä ole oikein varaa lähteä sinne saakka.[/QUOTE]

Ei tuo käytös mene ruotsinsuomalaisuuden piikkiin, tuossa suvussa mättää nyt ihan muista syistä.

Jos mun miehelle olisi joulukala tärkeämpi kuin minä ja lapset ja yhdessä vietetty aika, niin arvaa olisiko se mun mieheni. :D

Jos tää nyt ei ole juhannusprovo niin aiotko vastaisuudessakin sietää miehen käytöstä?

• Tykkää
Reactions: TULKINNANVARAINEN
[QUOTE="Surumieli";28632890]Sen verran vielä selvennystä, että koko miehen suku ruotsinsuomalaisia ja heille nää perinteet on TOOOOSI tärkeitä. Esim. vuotuista rapujuhlia snapseineen ja muine traditioineen ei kai ohita mikään!
Ja Tinde: mun sukulaisista ei ole apua, kun äitini kuollut ja isä nykyisen perheensä kanssa asuu Espanjassa. Eikä ole oikein varaa lähteä sinne saakka.[/QUOTE]

Hei silti, toi on AIVAN NAURETTAVAA. Vaikka olisi kuinka tärkeät perinteet, niin perhejuhliin valitaan mielummin kala kuin osa perhettä?

Kuten tuossa jo aiempi sanoikin, itse olisin myös nostanut aivan mielettömän metakan tästä ja mies saisi mennä vaikka asumaan sinne vanhemmilleen. Mun mielestä tuollainen on sen sortin paskakohtelua, että sitä en katselisi. Kuitenkin joulut, juhannukset ja sun muut on aika "tärkeitä" juhlia - varsinkin lapsille. Kauhea isä, jos valitsee kalan lastensa ja vaimon edelle. RUOKAKALAN!! Ei sillä, luultavasti vuosien jälkeen itse en edes haluaisi enää sinne mökille mennä, mutta veikkaan etten olisi vuosia tuota katsellutkaan.

juu eiköhän toi johdu enemmän itsekkyydestä kuin siitä että ne ovat Ruotsista. vietättekö siis oikeesti kaikki pyhät erillään, mies ja sinä + lapset?

Meille on tulossa pari ystäväpariskuntaa kylään. Käydään lipunnostolla ja kokolla. Syödään ja juodaan hyvin, saunotaan, uidaan, pelataan seurapelejä.

Jos tämä asia ei ole ap sinulle mikään uusi juttu (kaikki juhlapyhät samalla kaavalla) ja mitä ilmeisimmin hyväksyt asian (koska et ole tehnyt mitään radikaalia asian suhteen), mikset kutsu luoksesi ystäviä/lasten ystäviä ja pidä omia juhannusjuhlia?

Sun mies on kyllä aika törkee.

Nyt äkkiä varaat jonku kylpyläloman sulle ja lapsille ja lähette autolla sinne ennenku mies kerkee viedä autoa. Mies menköön äitinsä ja kalojen pariin sitte millä tykkää.

Ja kannattais sit juhannuksen jälkeen keskustella sen miehen kans siitä mikä sille mahtaakaan olla tärkeintä...

Ai siis ne sun miehen vanhemmat asuu Ruotsissa? Eikö se voisi mennä lentokoneella tai laivalla, ja te vaan kyyditsisitte asiaankuuluvalle asemalle?

Mökille ollaan lähdössä miehen sukulaisten kanssa. Mulla myös paha kala-allergia mutta me syödään ulkona satoi tai paistoi niin eipä mua häiritse jos toisella puolella pihaa haisee kala.

mulla on tuttavapariskunta, jossa mies suomenruotsalainen ja haluaa viettää aina esim juuri kaikki juhannukset vanhempiensa kanssa sukukekkereissä, ilman poikkeusta, vaikka nainen toivoi että edes jonain juhannuksena (tai jouluna) voisi tehdä jotain muuta. Mitään allergiajuttuja tms ei ollut ongelmana kuten sulla, ja nainen vietti vuosikaudet juhlapyhät miehen toivomalla tavalla, kunnes kyllästyi. Nyt ovat eroamassa (toki muitakin syitä oli...), joten voi olla että suakin kyllästyttäisi tuo juhannuksenviettotapa vaikka mitään allergioita ei oliskaan... tai mitä luulet itse?