mites tuo enterorokko alkaa oireilemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Niin. Oon kuullut että suu on täynnä rakkuloita ja ehkä myös kädet ja jalat. Mutta mitä muuta? Ja miten se alkaa oireilemaan? Ilmeisesti myös kuume nousee, vai?

Esikoisen kaverin perheessä on nyt tuo rokko ja nyt esikoinen valittelee mahaansa ja huonoa oloa. Mietin vaan että ei kai vaan...

Meillä oli pojulla illalla vatsa hieman kipeä ja sekaisin, sit paleli yöllä kauheesti ja seuraavana päivänä olikin tullu yksi rakkula käteen ja illalla nous kuume. Aamulla olikin suun ympärys täys rakkuloita ja nyt kolmantena päivänä onkin jo käsissä muutama rakkula enemmän, jaloissa jonkin verran ja suun ja nenän ympäristössä paljon. Suussa ei onneks oo vielä yhtään, mut varpaanvälit on pian auki kaikki ja minnuu jo itkettää pojun puolesta, ku voin vaan kuvitella, kuin paljon sattuu :(

Olen kuullut että monella alkoi vatsataudin oireilla. Eli joko ripulilla tai oksennuksella. Siiten tuli kuume ja sen jälkeen rakkulat!
Toivottavasti teillä ei nyt sitä olisi?
Missä asutte? Ainakin etelä-Suomessa oli muutama aika sitten kova epidemia!

just oli tuossa toisessa keskustelussa juttua tästä samaisesta rokosta...tuolla meidän pojalla tuli ensin muutama viattoman näköinen näppy sormeen ja jalkaan. sitten parin päivän päästä nousi yht'äkkiä korkea kuume ja kesti reilun vuorokauden. sitten alkoi tulla sitä näppyä ja syheröä etupäässä jalkoihin ja käsiin mutta oli muuallakin vähän. vissiin suu ja kurkku oli vauvalla aika kipeä kun ei syönyt mitään kiinteää, vain maitoa. nyt kun käytiin neuvolassa niin paino oli noussut vain 20g kuukaudessa - juuri tuon enteron seurauksena.

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Meillä oli pojulla illalla vatsa hieman kipeä ja sekaisin, sit paleli yöllä kauheesti ja seuraavana päivänä olikin tullu yksi rakkula käteen ja illalla nous kuume. Aamulla olikin suun ympärys täys rakkuloita ja nyt kolmantena päivänä onkin jo käsissä muutama rakkula enemmän, jaloissa jonkin verran ja suun ja nenän ympäristössä paljon. Suussa ei onneks oo vielä yhtään, mut varpaanvälit on pian auki kaikki ja minnuu jo itkettää pojun puolesta, ku voin vaan kuvitella, kuin paljon sattuu :(

Voi apua!!! Hitto jos se nyt tulee tänne :o . Ja kun meillä on tuo vauvakin :'( . No, toivottavasti olis vaan maha kipeä ihan vaikka jostain syömisestä.

Ja voi itku sinne teille. Osaan vaan kuvitella miten pahalta tuntuu sekä äidistä että pojasta :( . Mä oon itse aina aivan rikki. Tuntuu niin pahalta katsoa terveenä kun oma rakas kärsii :'( .

Toivottavasti teillä menis pian ohi :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Olen kuullut että monella alkoi vatsataudin oireilla. Eli joko ripulilla tai oksennuksella. Siiten tuli kuume ja sen jälkeen rakkulat!
Toivottavasti teillä ei nyt sitä olisi?
Missä asutte? Ainakin etelä-Suomessa oli muutama aika sitten kova epidemia!

voi ei :| . Turun kupeessa asutaan ja tosiaan koulukaverin perheessä tuo nyt on. Ensin oli heillä nuoremmalla ja nyt tuo koululainen oli tänään pois koulusta. Eilen ja sunnuntaina pojat olivat yhdessä treeneissä ja matsissa :/

Alkuperäinen kirjoittaja morra:
just oli tuossa toisessa keskustelussa juttua tästä samaisesta rokosta...tuolla meidän pojalla tuli ensin muutama viattoman näköinen näppy sormeen ja jalkaan. sitten parin päivän päästä nousi yht'äkkiä korkea kuume ja kesti reilun vuorokauden. sitten alkoi tulla sitä näppyä ja syheröä etupäässä jalkoihin ja käsiin mutta oli muuallakin vähän. vissiin suu ja kurkku oli vauvalla aika kipeä kun ei syönyt mitään kiinteää, vain maitoa. nyt kun käytiin neuvolassa niin paino oli noussut vain 20g kuukaudessa - juuri tuon enteron seurauksena.

hui kamala :| . Kestikö tuo montakin päivää?

[/quote]
Voi apua!!! Hitto jos se nyt tulee tänne :o . Ja kun meillä on tuo vauvakin :'( . No, toivottavasti olis vaan maha kipeä ihan vaikka jostain syömisestä.

Ja voi itku sinne teille. Osaan vaan kuvitella miten pahalta tuntuu sekä äidistä että pojasta :( . Mä oon itse aina aivan rikki. Tuntuu niin pahalta katsoa terveenä kun oma rakas kärsii :'( .

Toivottavasti teillä menis pian ohi :hug: [/quote]

..tämä ei ainakaan lohduta sinua yhtään mutta se rokko tuli kyllä sitten mullekin :( . mulla taas olli sitten kaksi päivää se korkea kuume....

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Toivottavasti teillä menis pian ohi :hug:

5 päivää näyttää melkein joka paikassa lukevan taudin keston kohdalla...meillä alkoi siis sunnuntai-iltana nuo oireet ja maanantaina ei ollu kuumetta eikä mitään aamulla joten vein tarhaan. Illalla vasta nous kunnon kuume ja tiistaina mentiinkin sit lääkäriin, et saatiin lomaa. Eilinen oltiinkin kotona, mutta kun ei kuumetta ollu, ni tänään lähtikin sit jo tarhaan. Näin lääkäri itse ehdotti, koska ei se makoilemalla mihinkään parane ja poju ei paikoillaan pysy, ni helpotti, ku pääs kavereitten kans touhuumaan. Eli periaatteessa täähän ois jo 4. päivä, joten taitaa kyl hiukan pidempään mennä kuin 5 päivää...

...ed. viestissä ei onnistunut tuo lainaus...sorry.
tuolla vauvalla, 10 kk se pahin vaihe kesti ehkä noin 3 päivää. tosin tänäkin päivänä vielä rasvataan jalkoja vaikka enterosta on kulunut jo melkein kolme viikkoa. inhottava rokko, vaikkei kuulema olekaan pahimmasta päästä

Lääkäri sanoi, et on tosi pien prosentti aikuisista, keihin tuo tarttuu...et on pääasiassa lasten tauti.

Mä onneton onnistuin kanssa tuon enterorokon saamaan :kieh: Oli kyllä yhtä Helv*ttiä koko tauti. Varsinkin ne rakot suussa ja kantapäissä :kieh: Kaikkee sitä pitääkin saada :/

Täällä ollaan kanssa ihan hysteerisiä, Turussa siis asutaan.Tänään oli puolitoista vuotiaalla maha kuralla ja vähän lämpöiseltä tuntui - ei rokkoa tänne kiitos!
Tarttuuko tuo entero muuten ihan pisaratartuntana ?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä kävin äsken tarkastamassa nukkuvan esikoiseni jalat ja kädet. Ainakaan vielä ei näkynyt rakkuloita, mutta täytyy seurata tilannetta. Hemmetti sentään!!

Mielläkin oli tokana iltana vaan kämmenselässä yks ja suupielessä yks. Aamulla olikin leuka suun ympärys täys, eli tosi nopsaan ne tuli sit ku tuli. Mut nyt on jo rupi suurimmassa osassa...jaloissa vasta uusia ja puhkeamassa olevia...

Tämä tällä hetkellä riehuva entero just tarttuu aikuisiinkin herkästi, ksoka on entero 71 Aaasiasta eikä suomalaisilla ole vielä vastustuskykyä.

Mulla alkoi järkyillä lihaskivuilla ja sit kuume. Rakkoja tuli kurkkuun.

Vatsaoireet kuuluvat tautiin, Mulla oli iahn kaamee ripuli kun kuume laski parin pvn kuluttua.

Taudin oireisto vaihtelee paljonkin. Miellä yksi lapsista (vauva) oli ihan täys kutsievaa ryhelöä, isommalla tytöllä tuli vain kuume, ripuli ja kurkku kipeeksi, isolla pojalla kuume, vatsa kipeä, muutama näppy naamassa, pikki-pojalla vain kuume 1 vrk. Miehelle ei tullu mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja - - :
Täällä ollaan kanssa ihan hysteerisiä, Turussa siis asutaan.Tänään oli puolitoista vuotiaalla maha kuralla ja vähän lämpöiseltä tuntui - ei rokkoa tänne kiitos!
Tarttuuko tuo entero muuten ihan pisaratartuntana ?

Kaikille ei tule ees näppyjä.Joilelkin tulee taas ihan hirveesti.

Mä tänään päivällä kyselin tätä samaa toisessa ketjussa. Meillä siis vajaa 5v poika ja eilen nousi illalla kuume, tänään kuumetta. Eilen valitteli että päätä särkee ja maha kipeä.
Tänään nukahti päivällä sohvalle ja kun siitä heräsi niin huusi kurkku suorana, hysteerisenä: äitiiii suuhun sattuu! Ja valitteli että sormet myös kipeitä.

Nyt illalla meni nukumaan ja tunnin kuluttua heräsi hysteerisenä huutamaan että suuhun ja käsiin sattuu. Kädet pojalla ihan tärisi ja oli ihan kauhuissaan. Näppyjä ei vielä näy. Pahoin pelkään että on enterorokkoa. Jotenkin tuntuu että sormet olis turvoksissa. Onko kellään muulla ollut?

Meillä muut lapset 2,5v ja 6kk. Kauhulla odotan jos niihin tulee. Pitääkös lääkäriin mennä jos on enterorokko? Jostain luin että jossain muodossa voi olla keskushermosto-oireita. Tuo pojan hysteerisyys vähän vaikutti siltä. Kun ei meinannut oikein kontaktia poikaan saada kun heräsi.

Myös itä-Suomessa enterorokkoa liikkeellä, eikös niin et kaikki ylimääräiset kontaktit toisiin lapsiin kannattaa karsia vaik omat lapset olis oireettomia? ilmoittaako esim. pk kotiin ku tartuntavaara on ohi tarkoitan siis et pk:lla ei ole tiettyyn aikaan tullut esiin uusia sairastuneita?

Yhteistyössä