Mites ton lapsukaisen sais nukkumaan ilman tunnin nukuttamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rebekka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rebekka

Vieras
Eli kohta 3-v. ja nukutetaan omaan sänkyyn (huonolla menestyksellä).

Välillä (kun on tarpeeksi väsynyt) nukahtaa hetimmiten, mutta useimmiten saa nukuttaa parhaillaan tunnin verran.

Kuinkas me nyt ruvetaan harjoittelemaan nukkumaan menemistä, niin ettei siihen mene koko iltaa ja niin, että lapsi oppisi nukahtamaan itsekseen?

Kertokaapas vinkkejä ja kokemuksia!!

ööh ? esim. iltapala, hammaspesu ja iltasatu ja sitten hyvää yötä - ja poistuminen. menee ehkäpä muutama ilta kun ei suostu nukahtamaan, mutta saman kaavan sitkeä toisto tuottaa tulosta. välillä voi käydä rauhoittelmassa ja peittelemässä esim, mutta ei pidä jäädä sinne erikseen nukuttelemaan..
näin mä tekisin.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
ööh ? esim. iltapala, hammaspesu ja iltasatu ja sitten hyvää yötä - ja poistuminen. menee ehkäpä muutama ilta kun ei suostu nukahtamaan, mutta saman kaavan sitkeä toisto tuottaa tulosta. välillä voi käydä rauhoittelmassa ja peittelemässä esim, mutta ei pidä jäädä sinne erikseen nukuttelemaan..
näin mä tekisin.

Peesi.

Nukkuuko päiväunet? Meillä vajaa 3v jätti vähän aikaa sitten päiväunet pois. NUkahtaa nyt klo 20 ja aivan samantien, kun sänkyyn vie. Kun nukkui (ja välillä edelleenkin) päiväunet, valvoi ja huusi/touhusi sängyssään tunnin-kaksi. Selkeästi ei siis ollut illalla väsynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja rebekka:
Eli kohta 3-v. ja nukutetaan omaan sänkyyn (huonolla menestyksellä).

Välillä (kun on tarpeeksi väsynyt) nukahtaa hetimmiten, mutta useimmiten saa nukuttaa parhaillaan tunnin verran.

Kuinkas me nyt ruvetaan harjoittelemaan nukkumaan menemistä, niin ettei siihen mene koko iltaa ja niin, että lapsi oppisi nukahtamaan itsekseen?

Kertokaapas vinkkejä ja kokemuksia!!

no ei vissiin ole tarpeeksi väsynyt jos nukahtamiseen menee tunti. Meillä lopettettiin 3v päikyt kun oli yhtä tappelua se päiväunille meno. Nukahtaa illalla 19-19.30 ja on sen verran väsynyt että nukahtaa 5 minuutissa.

Onnea, vaatinee sinnikkyyttä tuossa iässä. Ei kai siinä auta kuin määrätietoisuus. Sänkyyn, satu ja pusu ja sitte pois sieltä. Etukäteen selitys että tästä lähtien nukkumaan mennään näin. Ja sänkyyn vasta kun oikeasti väsyttää. Huono neuvoja olen. Meillä 3v menee itse sänkyyn kun siltä tuntuu, n. klo 20.15. Sanoo hyvät yöt ja menee huoneeseensa. Itse haluaa tehdä näin. Ennen kävin peittelemässä ja annoin pusun, nyt tällainen kausi.

Nukkuuko pitkät päiväunet? Mihin aikaan?
Meillä päiväunet sekoittavat, jos nukkuu liian myöhään ja liian pitkään eli yritän saada päiväunille puolenpäivän aikaan ja annan nukkua korkeintaan tunnin, mielellään vähemmän. Ja siis 5v nukkuu myös välillä päiväunet eikä kuitenkaan pelleile niin kuin 3,5v. 1,5v pelleilee myös jos jostain syystä päässyt vasta myöhemmin päiväunille ja sattuukin nukkumaan esim.3 tuntia.
Meillä laitetaan vaan sänkyyn ja käsketään takaisin joka kerta, kun nousee ylös ja käykään sanomassa "hiljaa, nyt silmät kiinni ja nuku", jos huoneesta kuuluu ääniä. 5- ja 3-vuotiaat nukkuu samassa huoneessa, 1-vuotias yksikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onnea, vaatinee sinnikkyyttä tuossa iässä. Ei kai siinä auta kuin määrätietoisuus. Sänkyyn, satu ja pusu ja sitte pois sieltä. Etukäteen selitys että tästä lähtien nukkumaan mennään näin. Ja sänkyyn vasta kun oikeasti väsyttää. Huono neuvoja olen. Meillä 3v menee itse sänkyyn kun siltä tuntuu, n. klo 20.15. Sanoo hyvät yöt ja menee huoneeseensa. Itse haluaa tehdä näin. Ennen kävin peittelemässä ja annoin pusun, nyt tällainen kausi.

Ai niin, päikyt jäi pois tossa kk sitten. Sitä ennen meni sänkyyn samaan aikaan kuin nyt, mutta jutteli ja lauleskeli siellä ½-1½ tuntia...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No nukkuu päiväunet. On hoidossa ja välillä saavat herätellä häntä päiväunilta. Aamulla saa kanssa herätellä. Ei siis ilmeisesti ole nukkunut tarpeeksi yöllä.

sama kierre meilläkin. Onneksi pian alkaa loma ja se on takuuvarma, että yksiäkään päiväunia eivät lapset ota.

No nukkuu päiväunet. On hoidossa ja välillä saavat herätellä häntä päiväunilta. Aamulla saa kanssa herätellä. Ei siis ilmeisesti ole nukkunut tarpeeksi yöllä.

no sitten ei voi mitään. Ei kait se lapsi nukahda kun ei kerran väsytä. Kun meillä nukuttiin päiväunet niin nukuttamiseen saattoi mennä kaksikin tuntia. Nukahti 22-23 illalla. Ei hauskaa ei.

sitten kun teillä on loma niin käännä rytmi kokonaan, lopeta päikyt ja lapsi ajoissa sänkyyn. Ei sitten ehkä nukahda enää hoidossa tai sitten vaan sanot siellä että lasta ei enää saa nukuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nukkuuko päiväunet? Meillä vajaa 3v jätti vähän aikaa sitten päiväunet pois. NUkahtaa nyt klo 20 ja aivan samantien, kun sänkyyn vie. Kun nukkui (ja välillä edelleenkin) päiväunet, valvoi ja huusi/touhusi sängyssään tunnin-kaksi. Selkeästi ei siis ollut illalla väsynyt.

Meillä oli toi kierre unien suhteen myös. Nukkui parin tunnin päiväunet, illalla ei nukahtanut millään ja aamulla olisi nukkunut ties kuinka kauan. Sitten alkoi tosiaan itse luopua päiväunista. Alkuun en tykännyt asiasta yhtään, sillä illat aikaisempaa paljon kiukkuisempia.. Mutta nyt nukkuu tosiaan klo20-08 ja saa saman unen vuorokaudessa, ellei enemmänkin, kuin päiväunien kanssa.
Luulen, että teilläkin kyse siitä ettei lapsi ole illalla tarpeeksi väsynyt. Hankala juttu vaan, kun hoidossa se nukkuminen kuuluu enempi tai vähempi asiaan.

En ottaisi päiväunia pois...lopettaisin vaan sen nukuttamisen. Meillä ei 3 v nukahtaisi edes yliväsyneenä, jos olisin siinä vieressä nukuttamassa. En itsekään nukahtaisi jos vieressä olisi joku pällistelemässä.

Tekisin niin, että iltapalan, pesujen ja pisujen jälkeen luetaan satu, sanotaan hyvää yötä, ja lapsi jätetään nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä. Tai siis niinhän mä teenkin :D

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
En ottaisi päiväunia pois...lopettaisin vaan sen nukuttamisen. Meillä ei 3 v nukahtaisi edes yliväsyneenä, jos olisin siinä vieressä nukuttamassa. En itsekään nukahtaisi jos vieressä olisi joku pällistelemässä.

Tekisin niin, että iltapalan, pesujen ja pisujen jälkeen luetaan satu, sanotaan hyvää yötä, ja lapsi jätetään nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä. Tai siis niinhän mä teenkin :D

ja meillä taas nukahtaa yliväsyneenä kahessa minuutissa. Päikkyjen kanssa aikasintaan kympiltä.

Niin ja jos viikonloppuna jää päikkärit väliin, voi lapsi nukahtaa jo kuudelta illalla "väliin jääneille päiväunille". Että en sitten tiiä mikä olis hyvä.....

meilläkin voi nukahtaa 18.30 ja nukkuu vähintään seiskaan aamulla. Nukkuu enemmän vuorokaudessa yöllä jos ei nuku päiväunia.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:

sama kierre meilläkin. Onneksi pian alkaa loma ja se on takuuvarma, että yksiäkään päiväunia eivät lapset ota.

Meillä sama tarina, illat venyy ja aamulla jäbä on kuin nukkuneen rukous.
Viikonloppuna kun ei nukuttu päiväunia nukkui poika kellon ympäri ja nukahtaminen kävi n. 5 minuutissa.
Lomalla ei kyllä nukuta meilläkään paikkäreitä! Ikää on juuri tuo vajaa 3v.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:

Meillä sama tarina, illat venyy ja aamulla jäbä on kuin nukkuneen rukous.
Viikonloppuna kun ei nukuttu päiväunia nukkui poika kellon ympäri ja nukahtaminen kävi n. 5 minuutissa.
Lomalla ei kyllä nukuta meilläkään paikkäreitä! Ikää on juuri tuo vajaa 3v.

Ja poika siis valvoo vieläkin, nukkumaan laitettiin klo 21 aikaan, kyllä huomaa että ollut taas hoitopäivä.

Mä teen niin et sanon et nyt silmät kiinni ja hyss, parin kehotuksen jälkeen kysyn et meneekö äiti pois? ja jos härööminen jatkuu niin poistun huoneesta ja tirppa jää sinne yksin. Hetken kuuntelen sitä "äitiiiii"-huutoo ja sit koitetaan uudestaan.
Tällä keinolla on päästy siihen et usein mun tarvii poistuu kerran ja sen jälkeen tirppa nukahtaa itsekseen.
Tosin täytyy osata kattoo onko se muksu oikeesti jo siinä pisteessä et nukahtaa jos vaan antaa itsensä nukkua.

Yhteistyössä