Mites teiltä sujuu noi ns."miesten hommat"?

Tällänen tuli tuosta miesten hotellissa asumis ketjusta.
Leikitellään ajatuksella, että jäisit yksinhuoltajaksi ja tarvisi tehdä jotain mitä miehesi teki sinun puolesta. pystyisitkö vai soittaisitko aviomies-palveluun ?

Itse tássä remonttia tehdessäni olen yllättynyt miten helppoa se on vaikka onhan se helpompaa pyytää mies ne tekemään.
Keväällä otin vessanpöntön irti ja laitoin uuden putken sinne seinään ja samalla vaihdoin sen veto-mekanismin.
Viime viikolla otin bideen pois ja laitoin uudet putket pesukonetta varten siihen samaan paikkaan.
Nyt olisi tarkoitus vaihtaa pistorasia samaisessa vessassa jonne pesukone tulee ja se kyllä jännittää aika paljon, mutta eiköhän sekin jotenkin luonnistu, kunhan vaan saan otettua itseäni niskata kiinni ja kerättyä rohkeutta.
Poran käyttäminen seinissä pelottaa kyllä, kun ei tiedä missä ne sähköjohdot menevät siellä seinän sisällä.
Muuraaminen käy samoiten maalaus.
Auto asioissa joutuisi kyllä kääntymään ammattilaisen puoleen, mutta renkaat kyllä vaihdan itse.
 
No, mä teen täällä otona oikeesti kaikki... mies ei oikeestaan ku muuta ku josjotain isompaa konetta pitää käyttää (siis ulkona..esim traktoria tms)
Mä pilkon puut, levitän mullat ja hiekat, teen laatotukset jne.. aivan kaiken
 
kyl osaan aika paljon miesten hommia, osaan vaihtaa autonrenkaat, laatoittaa lattiaa ja seiniä, tapetoida, listoittaa, ja käyttää muutenkin kaikenlaisia sirkkeleitä, jiirisahoja ja naulapyssyjä, porakoneita ym. On kyl paljon asioita joita en osaa ainakaan vielä, vaihtaa autoon öljyjä, en uskalla tehdä töitä korkella, esim säätää tv-antennia, ja voimaa vaativat hommat eivät suju kuten miehillä, laitteiden piuhakytkennät eivät onnistu alkuunkaan Ja moottorisahaa en uskalla käytää. Siinäpä sitä....
 
Kohtapa käy mies täysin tarpeettomaksi tällä planeetalla! :LOL:
Vau, olette supernaisia!

Sain kiristettyä vessan pöntön kannen. Tykkään auton pesusta, muttei oo tällä hetkellä paikkaa sitä tehdä. Maalaushommiin osallistun mielellään, mutten pääse näillä taidoilla piällysmieheks... Kotona olis pientä miesten hommaa. Ikkunan kahva ei käänny kunnolla kii, johtoja joka paikassa... muttei kumpainenkaan osaa, tai ammatti-ihminen vähintään pyydettävä korjaamaan omat työt!

Toisaalta, oon ajatellut, että en halua kaikkee hallita, muuten ei jää miehelle mitään osaamisaluetta ja pian huomaan pyörittäväni koko huushollia. B)
 
juu olen joutunut opettelemaan miesten tyotkin. Jos olen ollut vuodessa n 200 pv ilman aviomiesta, on pakko ollut opetella kaikkea. Valilla kylla iskenyt tenkkapoo ja taytynyt soittaa ammattilaiselle, mutta normaalit poraamiset, sahaamiset, halkojen hakkuut mokilla onnistuu. Mihin en halua koskea on moottorisaha.
 
Kyllähän minä olen talonmies meidän kodissa. Työkalut pysyy kädessä ja ammattimiehen hommiin tilataan ammattimies (sähkäri, putkari, siivooja...). Mutta kyllä minä lavuaarin osaan asentaa, kirjahyllyn koota, maalata ja listottaa, mutta en minä kaikkea tee. Esimerkiksi viikkosiivouksen jätän siivoojalle. Tarpeen mukaan pyydän apua omalta aviomieheltä, isältä tai appiukolta, jos työ sujuu helpommin kun on kaksi ihmistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mama 2007:
Kohtapa käy mies täysin tarpeettomaksi tällä planeetalla! :LOL:
Vau, olette supernaisia!
Mä olen tullut huomanneeksi, että, kun teen itse niin jälkikin on siistimpää ja paikat tulee siivottua heti, eikä niitä tule vain lakaistua nurkkan (niinkuin eräs meidän taloudessa) odottelemaan.
 
Kyllähän sitä varmaan osaisi, mutta jos kerran tekee niin sitten joutuu joka kerta :kieh: Esimerkkinä lavuaarin tukkeuman avaus. Yleensä mies sen tehnyt, mutta kerran kyllästyin odottelemaan ja tein sen pikaistuksessani itse, niin nyt joudun tekemään sen joka kerta kun kerran osaan :headwall: Opin tästä että auton renkaita en itse kertaakan vaihda kun en "osaa" :saint:

Mutta jos yh:ksi joutuisin niin kyllä aika pitkälle selviäisin itse. Huonekalujen kasaaminen esimerkkinä on vaan niin raskasta puuhaa että siihen mieskin tarvitsee yleensä apuja. Lumityöt on myös aika raskasta,varsinkin tuo tienhaaran teko tai jos lumi on oikein märkää.

Kyllä ne miesten työt oppii, jos niitä vaan jaksaa nainen tehdä :attn:

ps. Tiitiäisen äiti, tuo pistorasian vaihto... ettei vaatisi jo ammattisähkömiestä? (Sähkötöitä Suomessa saa tehdä ainoastaan sähköalan ammattilainen)
 
Pakko oli opetella tekemään kaikkee kun erottiin ex:n kanssa, ei voinu joka asiaan naapurin ukkookaan pyytää. Nykyään mä olen se joka tekee kaikkee, mut eipä tuo haittaa. Osaan mä kyllä renkaatkin vaihtaa mut sen olen jättäny suosiolla ukolle ;)
 
Täällä yks miesten hommissa täysin avuton :wave: Siivosin tänään tuon mun auton sisältä ja sen lisäksi osaan tankata sen, muuten olen täysin ummikko auton suhteen. En todellakaan ala vaihtaa renkaita!

Osaan kitata ja maalata, mutta en tapetoida, eikä osaa kyllä mieskään. Putket aukaisen "joka kodin putkimiehellä" ja jos ei sillä aukea, mies saa hoitaa loput. Akkuporakoneella kiinnittelin keväällä amppelikoukkuja ulkoseiniin ja sain niihin jokaiseen vain yhden ruuvin ja senkin vain puolitiehen :whistle: Verhotankojen ruuvauksessa kävi samoin... Lapion saan heilumaan ja kuopat taimille syntyy, kottikärrykin liikahtaa. Lumitöiden tekemisestä nautin, kohtuudella kuitenkin selän vuoksi.

Tässä just mietin, etten osaa vaihtaa noita spottilamppuja mitkä on upotettu kattoon... "kuinka monta blondia tarvitaan vaihtamaan lamppu...?" :D

 
vielä ei ole ollut niin hätätilannetta että olis itse tarvinnu tehdä :D :ashamed:
se varmaan riippuu ihan tilanteesta että tekisinkö itse jonkun homman vai hälyyttäisinkö jonkun muun miehen tekemään jos oma mies ei olis paikalla... tai ehkäpä yrittäisin miehen ohjeiden mukaisesti/ ohjekirjan kanssa itse tehdä ;)

työssä on kyllä päivittäin ruuvarit käytössä et varmaankin jotain osaisin kiristellä itsekin...
 
Eipä oo paljoa tullut opeteltua noita "miesten" töitä. Täytyyhän sitä miehellekin jotain jättää.. :D
Mielelläni kuitenkin kasaan sohvapoytiä sun muita pikku juttuja. Lumitöitä tekee se joka kerkee ennemmin, multa siihen menee enemmän aikaa, mut hyvää liikuntaa saa siinä samassa.
Autoa laittaa mies tai viedään korjaamolle. Vois tulla kallis remontti jos ite alkaisin ummikkona rassaamaan.
 
Tyttiliini
Jaa, meillä itse asiassa sekä mies että minä ollaan aika saamattomia noissa "miesten töissä". Tietysti kun asutaan kerrostalossa ja vielä vuokralla, niin ei sitä noita halonhakkuita tai remontteja kauheasti tartte tehdä...

Mies on kyl parempi noissa laitteiden piuhoissa ja asennusjutuissa. Ja kun se on pitkä, sen on helpompi tehdä asioita korkealla, mulla on viel tota korkean paikan kammoa. Niin ja raskaimmat työt se tekee, ihan siksi, että sattuu nyt olemaan vahvempi ja sillä siisti. Kyllä sitä iteki varmaan pystyis.

Mutta kyllä mä osaan vaihtaa autoon renkaat ja öljyt ja jäähdytysnesteet, paremmin kuin mies! Joo ja sitte mä hoidan sellaset tavallaan perinteiset miesten paperihommat, että kaikki sähkösopimukset vuokrasopimukset ja katsastukset ja vakuutukset ja tollaset on mun heiniä. Varmaan johtuu mun ammatista, työkseni kuiteski papereita pyörittelen. Sulakkeet on myös jostain syystä mun kontolla, mies on ottanu sen asenteen ettei se muka osaa :whistle: Joo tää sulakeasia on kyllä mysteeri.

Että enpä mä sen kummemmassa pulassa miesten töiden osalta olisi vaikkei tuota miestä oliskaan, mutta olen siihen kyllä muuten kovasti kiintynyt
=)
 
Moottorisahaa olen kanssa mokilla kayttanyt. Viemaritukoksen saan aukaista kanssa,"kun teen sen niin hyvin". Wilma vei katon,joten katto hommissa olimme. Remontin yhteydessa on tullut kaytettya erilaisia sahoja,nimet vaan hukassa...
Auton saan pesta ja vahata,tosin renkaita ja oljyn vaihtoa ja muuta autoon liittyvaa en ole opetellut.
 


ps. Tiitiäisen äiti, tuo pistorasian vaihto... ettei vaatisi jo ammattisähkömiestä? (Sähkötöitä Suomessa saa tehdä ainoastaan sähköalan ammattilainen)

Sain meille vihdoinki sähkömiehen käymään ja tuota kysyin häneltä ja ei kuulemma haittaa jos itse vaihtaa pitokkeet tai katkaisimet. Olin kyllä varannut pistokkeen jo valmiiksi tuolla sähkärille, mutta oli paljon isompi kuin vanha eli joudumme tekemään seinään isomman kolon sille, eikä hän osaa noita seinän rikkomis hommia, kun kyseessä on kiviseinä. rohkeus ei ole vielä tarpeeksi kasvannut, että uskaltaisin sen vaihtaa.

 
Ei suju, ei sitten ollenkaan! Inhoan/pelkään kaikkia kovaäänisiä laitteita, joten esim. poraan, moottorisahaan tai ruohonleikkuriin en koske. En myöskään tankkaa autoa, enkä tee sille muutenkaan yhtään mitään (paitsi ajan). Maalaus- ja tapettijutut taas ei mun mielestä ole mitenkään erityisesti mieseten töitä, vaan sellaisia sukupuolineutraaleja, ja ne multa kyllä onnistuu (mieheltä muuten ei). Tukkeutuneet putket osaan avata mutta en halua.
 
Periaatteessa aika paljonkin ns. miesten töitä kuuluu repertuaariin, mutta nyt viime aikoina ovat jääneet vähemmälle. Joskus kyllä oikein kaipaa, että pääsisi ajamaan traktoria tai raivaamaan metsää.
Esikoisen odotusaikana ja vauva-aikana ehti vielä tehdäkin jotain. Viikkoa ennen esikon syntymää korjasin tiskikonetta lattialla maaten, pari viikkoa synnytyksen jälkeen lähdin 'mielen virkistykseksi' vaihtamaan autoon renkaita...
Nyt kahden, kuukauden sisällä kolmen, lapsen kanssa ovat nuo hommat jääneet vähiin, niin minulta kuin mieheltäkin. Ruuanlaittovastuu on siirtynyt minulle (grr) ja mies tekee noita remppahommia ja puuhommia enemmän.
Ehkä meillä asiaan vaikuttaa myös se, että molemmilla on sama tekninen koulutus. Remppahommat on aika pitkälle jaettu: esim. minä teen laastin ja leikkaan laatat, mies lätkii laatat paikoilleen. Muutamaan asiaan olen vetänyt rajan: sähkötöihin, hitsaukseen ja moottorisahaan kosken vain äärimmäisesssä hätätilanteessa. Mies taas lykkää kaikki mahdolliset ostokset mulle, paitsi vaatteet... Kieltämättä rautakaupoissa saa naisena palvelua melko hyvin =)
Täytyy kyllä myöntää, että on avuton olo, kun tällä hetkellä ei saa haettua edes puukoria sisälle...
 
Meillä kyllä mies pitkälti hoitaa "miesten työt" ja minä "naisten työt" mutta osaan kyllä vaihtaa renkaat jne, olenhan ollut sinkkukin... isompiin juttuihin soitin kyllä isille :D ja koska ei ollut kaikkia työkaluja mulla ja isi tykkäs kun sai autella tytärtään. Oma miehenikin kyllä kokkaa ja siivoaa mutta harvemmin. Siskoni muuten on tehnyt heillä kaikki remontit itse :eek:
 
Meillä mä joudun tekemään kaikkia hommia on ne sitten perinteisesti miesten tai ei.
Just tapetoin pari huonetta vaikka se taitaa olla monen mielestä sukupuolivapaa-homma.
Ajan tarvittaessa traktoria, korjaan koneita, ja sitä autoa, vaihdoin joku aika sitten ukon autoon laturin. Osaan käyttää kaikkia sahoja, sirkkeleitä, porakoneita, jyrsimiä yms. Teen lumitöitä ja oikeesti tykkään siitä. Puiden pilkkomisesta yritän luistaa, koska en pidä siitä, mutta sillon kun on pakko niin kyllä sekin sujuu. Edellinen myrsky vei meiltä myös palan kattoa ja sitä paikkailin sateessa keskellä yötä. Peltikatto on tosi liukas sateella ja sillon kyllä oikeesti kiroilin sitä hommaa, mutta vesi tuli sisään niin pakko mikä pakko.
Piuhojen laitot on myös mun hommaa. Mies ei ymmärrä niistä mitään kuulemma. :( Olisihan se kiva kun olis sellanen tuo aviomies että se vaatisi saada tehdä nuo miesten työt. Mutta muuten se on ihan kiva ja oon kiintynyt siihen vaikka näitä töitä tuntuu jäävän mulle ihan liiankin kanssa, kun muistaa sitten että on ne naistenkin työt tehtävä. Meillä mies siivosi vuosia sitten viimeksi ja ei muutenkaan osallistu kovin paljoa tähän arkiseen aherrukseen. No toki on sanottava että miehen tämä niin sanottu palkkatyö vie lähes kaiken ajan ja eipä sitä aikaa sitten jää näille kotihommille. :/
 
En kyllä oikein osaa noita miesten hommia. Miulla ei vain pää riitä niihin hommiin! :ashamed: Renkaat osaan vaihtaa autoon, hakata halkoja sujuvasti, kottikärryä liikutella ja haravoida... mutta kaikenlaiset silikonien vaihdot, tapetoinnit, jyrsimet yms... ne ovat ihan hepreaa....
Silloin kun olin vielä sinkku, soitin isälleni monta kertaa, että tuletko auttamaan avutonta tytärtäs! :D
Enkä kyllä laatoitakaan, en edes silloin, vaikka kylässä olisi Kankkunen! :LOL:
 
Maatalon likkana on tullut opeteltua monenlaista. Eilen vedin silikoneja pesuhuoneeseen, nyt hion ovia että pääsen maalaamaan ja tapetitkin on yhteen huoneeseen odottamassa. Renkaat osaan vaihtaa, porakone ja vasara pysyy kädessä, samoin puukkosaha, kirves ja kassara. Traktorinkin saan opastuksen jälkeen käyntiin jos meinaa puita tehdä (nykytraktorit on niin outoja). Lumityötkin menee, tykkään siitä, saa hieman sydämen sykettä nostatettua. Moottorisaha ja mitkään sirkkelit ei mua saa yleensä lähelleen. Tänä kesänä opettelin ajamaan ajettavaa ruohonleikkuria, olen yleensä kävellyt istsestään vetävän perässä. Kaloreja kuluu enenmmän. Meillä on puulämmitteinen keskuslämmitys niin sen käytön hallitsen, nuohousta en ole kyllä tehnyt (kattilan siis). Eli aikapitkälle kyllä selvittäisiin miestenkin hommista. Laatoitukseen ym. otan kyllä ammattimiehen, vaikka olen saumannut itse mökin saunan lattiat ja seinät. En koe että kaikkea tartteis edes osata. Perusjutut kun hallitsee niin niillä pärjää.
 

Yhteistyössä