MItes sujuvasti teidän noin 2v puhuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pampula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pampula

Vieras
Meillä tulee juttua 2v3kk pojalta jo ihan kivasti, 2-6 sanankin lauseita, mutta sitä mietin, kun puhe on varsinkin pitempien lauseiden kohdalla vielä vähän hakevaa, saattaa tulla jotain pikkutaukoja ja joskus aivan lievää änkytystä, tai jos innostuu jostain ja alkaa selostaa jollekin vieraammalle, ihan kuin ei saisi alkuun juttua (hakee tällä ehkä myös omaa suunvuoroaan, huomiota että milloin voi sanoa asiansa). Ihan vaan mielenkiinnosta kuulisin, miten sujuvasti ja millä tavalla muitten tän ikäiset lapset puhuu. Lausetasoista puhetta meillä ei ole vielä tullut kuin pari kuukautta että alkutekijöissään tässä asiassa on toki vielä :).

No just toi joulukuun neiti kysyi. "äiti saisiko tätä avata tätä oranssia" -kirjekuorta siis, akuAnkkamainoksesta...

Toi pölisee ja pulisee, kaikki sanat eivät vielä oikein mene mutta selvää saa.

Tuo änkyttäminen ja hakeminen on juurikin pari vuotiailla tavallista ja normaalia. Meillä 2v2kk:n ikäinen poika, joka myös puhuu pitkiä lauseita (5-6 sanaa ihan tavallista), ja änkyttää välillä. Th-kaverini sanoi, että jos ei mee ohi n. puolessa vuodessa, sitten kannattaa ottaa yhteys neuvolaan, mutta siis kuuluu ihan asiaan.

meillä on neiti täytti just 2, ja puhett aalkanut tulemaan kovasti..sanoissa on vielä hakemista.. mutta tulle pidempiäkin lauseita ja kysymyksiä..

nyt on löytynyt r..ja sitähän täytyy sitten oikein kunnolla päristää..

esim rrrrrrrrraha ja eilen illalla korrrrvan pisti (siis kutitti).

meillä on myös sitkeessä jotkut sanat..esim keinuminen on kuukata (ollut jo viime kesästä lahtien ja istua on astua, lusikka on kukka jne

Rupesin tässä miettimään omaa "huoltani". Jos ajatellaan että me itse alkaisimme puhua kieltä, jota vasta opettelemme, niin tuskinpa se alkuun sujuisi "sujuvasti" vaan ihan varmasti on hakevaa, taukoja sisältävää jne. Ainakin mulla jo englantikin, jos sitä ei pitkään aikaan ole puhunut. Ja siitä se sitten lutviintuu sujuvammaksi vähitellen...

Pitkiä lauseita puhuu. Änkytystä oli talvella, esim. Minulle ku-kumpparit. Se meni ohi seuraavaan neuvolakäyntiin mennessä (meillä oli niitä tiheämpään, kun käytiin kasvukontrollissa).

Muumimamma, millä tavalla motorinen kehitys on teidän lapsella sujuvampaa? Mietin vain, mitä "pitäisi" jo osata sillä saralla. Esim. pukeminen ei meillä vielä luonnistu, paitsi lakin, hanskat ja sukat pukee ja sukkahousut ja housut saa jo jalkaan (ei välttämättä vaipan yli). Haalariakin yrittää. Vaipoissa tosiaankin on vielä ihan täysin. Pyöräilyä ei ole vielä tälle keväälle yritetty muulla kuin kolmipyöräisellä, joka on aika raskas polkea hiekoitussepelillä :).

Meillä toi 1v8kk puhuu jo aika sujuvasti (siis niin että vieraatkin ymmärtää ), ja paljon. Sikäli jännä, esikoinen sanoi ton ikäisenä vasta ekat sanansa, ja toinen puhuu ja lauseitakin. =)

mun 2,5 vee rupes vasta äskettäin puhumaan lauseita. mut se tuliki sitte ihan yhtäkkiä. parivuotiaana alko tulla sanoja hirveesti ja äkkiä ja sit se puhe vaan tuli. tietty vielä tosi haparoivaa ja monesta sanasta ei tiedä et mitä tarkottaa mut puhuu kuitenkin =) ja poitsu läks 9 kk kävelemään et kaikessa ei voi olla hyvä ;)

Meillä tuo kohta 2vee 3kk puhuu välillä hyvinkin selkeesti. Lauseet tosin ei ole useimmmiten kun max 4-5 sanasia. Mutta ärräkin tulee toisinaan hyvinkin hienosti.
Ja toisinaan taas molkottaa sellasta siansaksaa ettei siitä taida itsekään selvää ottaa :D
Mutta enimmäkseen se höpöttää jotain. Laulaminenkin sujuu :D
Vimeaikoina paras sutkaisu on kun poika lauloi "Piip (eli nimensä) keksijän tytär" :whistle:

Pömppiäisten äiti. Minä ap vastaan mitä meillä osataan motorisesti: ostettiin pyörä, vielä ei osaa itse polkea mutta harjoitusta vasta muutama päivä joten en siitä tarkemmin osaa sanoa, on ollut päiväkuiva tasan 2v alkaen, on osannut kuperkeikan 1,5v alkaen, hyppinyt, syö, riisuu (vetoketjussa autetaan) vaatteet, mutta pukemista vasta harjoitellaan (housut osaa laittaa, auttaen muita, hatun, hanskat, kengät osaa laittaa kyllä), palapelejä tekee noin 20 palaisia, ruuvailee ruuvimeisselillä ihan oikeita ruuveja pois paikoiltaan, siinä jotain mitä tuli alkuun mieleen. Kävelemään lähti 10,5kk iässä.

Meillä nyt 1v11kk poika ja se puhuu ja puhuu ja puhuu. Kertoo mitä tekee ja mitä tapahtuu, nyt on just alkanut kyselykausi ("mikä toi on", "mikä ääni se oli"). max 6 sanaa lauseessa, mutta lauseita tulee kyllä toinen toisensa jälkeen. Osaa taivuttaa kohtuu hyvin ja vähän aikamuotoja. Puheessa vilisee värit ja numerot, mutta ei se niitä sentään oikeasti osaa. Ei änkytä, mutta sanoista puuttuu aina välillä äänteitä. Osaa kyllä kaikki äänteet, mutta esim R tulee tosi harvoin.

Ns viime päivien parhaita: "äiti on kulta, isi on poika", "iskää tuu alas, täällä on pullaa", "äiti meni kauppaan autolla ostamaan (r)uokaa".

Meidän 1v9kk puhuu melko ymmärrettävästi 2-5 sanan lauseita, r:ää ei osaa sanoa, muut kirjaimet tulee ihan hyvin. 1v5kk alkoi sanomaan sanoja, joten nopeasti mun mielestä on tuo puheen kehitys edennyt

Meillä kuopus nyt 1v10kk.Puhuu paljon ja koko ajan.Hurjasti tuo sanavarasto karttuu joka päivä,matkii oikeastaan kaiken mitä tuo isosiskonsa sanoo.Keskimäärin nelisanaisia lauseita tulee.Meillä on kyllä nuo molemmat muksut oikeita papupatoja.Itse yrittää välillä jotain väliin huudella kun ei tahdo puheenvuoroa saada! :D

Meidän tyttö täyttää ensikuussa 2v , eikä vielä puhu. Joitain epämääräisiä sanoja tulee ( mitä, isi, pappa), mutta ei tuon kummempaa vielä. Vaikka kuinka ollaan yritetty aktivoida, lukea kirjoja jne, niin ei tytöllä ole "kiinnostusta" opetella sanoja. Saas nähdä mitä neuvolassa tuumaavat, luulen että puheterapiaan laittavat...

Yhteistyössä