Mites sitä säästäisi tuon tarhamaksujen korotuksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ja kaiken muun mukavan mitä mahd. maksujen tai verojen korotukset yms. tuovat tullessaan...

Pitkään mietin kirkosta eroamista tuossa ennen vuoden vaihdetta kun rahasta on hieman tiukkaa, mutta en sitten hennonnut tehdä tuota kuitenkaan.

Nyt kun kuulin noista tarhamaksujen tulevista korotuksista, niin sillähän niistä olisi selvinnyt... Tammikuu joten tuo on nyt myöhäistä tälle vuodelle, mutta 2017 emme taida enää kirkkoon kuulua sillä rahat eivät vain enää riitä tähän kun kaikki maksut nousevat samalla kuin hinnatkin ja verotuskin varmaan hitusen taas kiristyy. Ottaa päähän kun en haluaisi erota kirkosta, mutta eipä sitä maksettavan veron määrää oikein muin keinoin saa alas...

Mitä säästötoimia olette itse aikeissa tehdä / joutuneet tai joutumassa tekemään? Onko teillä sellaisia hyviä vinkkejä säästämiseen, mitkä nyt eivät ehkä heti tule kaikille mieleen?

- Itse erosin ammattiliitosta ja vaihdoin yleiseen työttömyyskassaan, se kun on halvempi.

- Lasten tavaroita ja pieneksi menneitä vaatteita en enää aio antaa kiertoon, vaan pyrin myymään nämä niin saa edes jotain apuja sitä kautta (aiemmin olen antanut tarvitseville).

- kk lahjoitus hyväntekeväisyyteen saa nyt jäädä, valitettavasti. Joka kk ei ole tuohon ollut nytkään rahaa, mutta jatkossa jää kokonaan.

- sähkön, vakuutuksen, puh.liittymät, netin yms. kilpailutin jälleen, mutta näissä ei enää näkynyt enää olevan tingattavaa

- asuntolainan vaihtamista toiseen pankkiin aiomme kokeilla heti jos mies vakinaistetaan (nyt määräaikainen työsuhde), jos vaikka marginaalia saisi alaspäin

Ja lisää mietitään....

puhelimiin prepaidit jota lataa vaan kun on äärimmäien pakko
ruokaostokset lidlistä

Lidl on kyllä tässä suhteessa ihan ehdoton ykkönen. Valtaosa ruokaostoksista tehdään meilläkin jo tuolla, mutta tässä voitaisiin kyllä edelleen petrata. "Käyn nyt tuossa lähikaupassa kun on niin vähän ostoksia" tyyppiset kauppareissut vievät yllättävän paljon rahaa...joten tähän ei pitäisi kyllä sortua ollenkaan.

Yritä säästää sellaisesta mikä ei ole sinulle tärkeää. Lehtitilaukset, työmatkat pyörällä, ulkona syöminen? Itse pidän laadukasta ruokaa tärkeänä ja siitä en voi säästää vaikka siitä olisi helpointa. Itse mietimme lasten päivähoidon tarvetta. Meillä lapset ovat nyt täydellä tuntisopimuksella. Voisivat pärjätä pienemmillä tunneilla. Tarvittaessa isovanhemmat kehiin hakemaan lapset aikaisemmin päiväkodista.

Itse en käy kampaajalla. Äitini tasoittaa latvat pari kertaa vuodessa. Lehtiä en tilaa. Töissä syön omat eväät. Ostan ruokaa tarjouksista isommat satsit ja punaleima-lapuilla varustettuna. Vaatteet ostetaan alennusmyynneistä, Lidlistä, Tarjoustalosta, Seppälästä ja H&M:ltä, vettä ei lotrata turhaan, en käy kahviloissa tai ravintoloissa, en polta, en käytä alkoholia. Ei matkustella muualle kuin mummolaan ja sukulaisen mökille kesäisin. Minulla ei ole maksullisia harrastuksia, vaan liikun omaehtoisesti. Töihin kuljen tilaisuuden tullen pyörällä. Kirppareilla kävin ahkerasti, kun lapset olivat alle kouluikäisiä. Kaikki turha kulutus on minimoitu.

Isovanhemmat vievät lapsia uimaan ja huvipuistoihin ja ostavat harrastusvälineitä. Toistaiseksi ainoa asia, mistä ei olla tingitty on lasten harrastukset. Toisella lapsella on kaksi harrastusta, jotka ovat vielä huokeita. Hinta tulee nousemaan, kun ikää tulee lisää. Toisella lapsella on yksi vähän kalliimpi harrastus. Ikäväksi menee, jos lapset joutuvat lopettamaan harrastuksensa, koska sitä kautta he ovat saaneet uusia ystäviä ja ovat kehittyneet lajeissaan taitaviksi.

Me olemme yleensä tottuneesti vaan käyty Citymarketissa ja silloin tällöin Lidlissä. Käymme kaupassa 3-4 päivän välein ja yleensä se ruokalasku on ollut 60-80e. Ja kaksi kauppakassillista tavallista ruokaa (maitoa, leipää, jotain lihaa, leikkele/juusto, kananmuna jne).

Pitkästä aikaa kävimme S-Marketissa ja kaksi kauppakassillista ihan tavallista ruokaa teki 27e.

Turhan Kulutuksen loppuminen kokonaan. Vaatteita tarpeeseen vain. Haaveissa oli kolmas lapsi. 2 on jo. Ei tehdä kun ei haluta taloutta laittaa liian tiukaksi. Aikaa on jos joskus tai sitten ei.

Yritä säästää sellaisesta mikä ei ole sinulle tärkeää. Lehtitilaukset, työmatkat pyörällä, ulkona syöminen? Itse pidän laadukasta ruokaa tärkeänä ja siitä en voi säästää vaikka siitä olisi helpointa. Itse mietimme lasten päivähoidon tarvetta. Meillä lapset ovat nyt täydellä tuntisopimuksella. Voisivat pärjätä pienemmillä tunneilla. Tarvittaessa isovanhemmat kehiin hakemaan lapset aikaisemmin päiväkodista.

Kaikilla ei ole lähellä isovanhempia, joiden piikkiin kustannuksia voi siirtää. Olen joskus ihmetellyt, tajuavatko sellaiset vanhemmat jotka saavat tuntuvaa apua isovanhemmilta (lasten hoito, välipalat/ateriat, päiväkoti-/koulukyydit, harrastusten tukeminen jne,) miten suuri tuo apu taloudellisesti on?

Yhteistyössä