Mites sen majoneesin laita raskaana ollessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Majoneesihimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Majoneesihimo

Vieras
Opettelen taas onnellisena näitä raskauselämän sääntöjä ja rajoitteita :)

Viimeksi lasta odottaessani raaka kananmuna oli kiellettyjen listalla ja näin ollen välttelin majoneesiakin. Raakaa kananmunaa ei todellakaan tee mieli, mutta nyt kyllä maistuisi Hesen fetasalaatti kunnon majoneesikerroksella :D

Jääkö se nyt sitten haaveeksi, vai voinko ahmia turvallisin mielin kunnon satsin?

Ei kai se salmonella oo myöskään siis erityisen vaarallinen raskaana olevalle? Siis ei se vaurioita sikiötä tai muuta. Inhottava se kyllä varmasti on. Minä ainakin olen syönyt raskausaikana raakoja kananmunia myös ulkomailla. Suomalaisisssa kananmunissa salmonella lienee ihan ääriharvinainen, varmaan olis iso skandaali jos sellaista tulis ilmi.

Lavantautirokotus mulla on ennestään, sitäkin joku salmonella-niminen pöpö aiheuttaa, mutta en tiiä onko sitä nyt mitään järkeä pelätä kuin jossain sisällissodan repimässä viidakkovaltiossa.

Kiitos teille, saan siis himoitsemani salaatin majoneesikuorrutuksella :)

Täytyy kyllä sanoa, että helpottaa kun kerrankin himoitsen salaattia (heh, tosin ehkä juuri sen majoneesin takia...). Tähän asti olen himoinnut kaikkea mahdollista rasvaista, ranskiksia etenkin... Plääh.

Alkuperäinen kirjoittaja auringonsäde pakkashangella:
sillo kun mä olen odottanut, niin sais syödä, tiedä saako nyt ku kaikki ruokahan on kiellettyjen listalla nykyään

nykyään on katos tarkat määrät mitä saa ja mitä ei.. maksamakkaraa 200g viikossa ja kahvia kolme kuppia päivässä jne.. :headwall: ihan ku äideillä ei olis aivoja ollenkaan

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
sillo kun mä olen odottanut, niin sais syödä, tiedä saako nyt ku kaikki ruokahan on kiellettyjen listalla nykyään

nykyään on katos tarkat määrät mitä saa ja mitä ei.. maksamakkaraa 200g viikossa ja kahvia kolme kuppia päivässä jne.. :headwall: ihan ku äideillä ei olis aivoja ollenkaan

No välillä tuntuu ettei äideillä ole aivoja. Kyllä niihin suosituksiin on aina syynsä ja raskausaika on kuitenkin aika lyhyt aika kieltäytyä jostain syötävästä jos sillä välttää pienenkään vauvaan kohdistuvan riskin. Enemmän kuulee näitä äitejä jotka uhoaa syövänsä mitä huvittaa kun eihän raskaus ole sairaus, ja vuokseen toivon ettei välinpitämättömyyden vuoksi sellaiseksi muutukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:

No välillä tuntuu ettei äideillä ole aivoja. Kyllä niihin suosituksiin on aina syynsä ja raskausaika on kuitenkin aika lyhyt aika kieltäytyä jostain syötävästä jos sillä välttää pienenkään vauvaan kohdistuvan riskin. Enemmän kuulee näitä äitejä jotka uhoaa syövänsä mitä huvittaa kun eihän raskaus ole sairaus, ja vuokseen toivon ettei välinpitämättömyyden vuoksi sellaiseksi muutukaan.

mutta hei. ihan oikeesti. aika naurettavaa että aletaan sanoa montako grammaa ihminen saa syödä mitäkin viikossa mut entäs jos ei syökkään joka viikko? mä esim en voi syödä mitään lisärautavalmistetta joten syön todellakin hyvällä omallatunnolla sitä maksamakkaraa ja kaiken mistä rautaa saan silloin kun tekee mieli. a-vitamiinin osuus on niin pieni että se tuskin pahaa tekee vauvalle jos pari grammaa menee yli.

mä mietin niitä valmis salaatteja, et tohtiiko syödä noissa pikaruokapaikoissa!!! esim. kanasalaattti??? ja ne kaikki muutki! ootteko uskaltaneet syödä raskaana ollessa?? kiitti!

Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:
Ei kai se salmonella oo myöskään siis erityisen vaarallinen raskaana olevalle? Siis ei se vaurioita sikiötä tai muuta.

Just luin jostain netin asiantuntijapalstalta, että salmonella voi aiheuttaa keskenmenon. Keskenmenoriskin lisäksi salmonellasta ei ole sikiölle muuta vaaraa. Olen tainnut kyllä itsekin syödä Hesen herkullista kurkkudippiä, mutta tuon luettuani taidan jatkossa sitä välttää.

Suomessakin tavataan salmonellaa niin kuin on nähty. Suomessa toimet salmonellaa vastaan ovat kuitenkin huippuluokkaa jo maatiloilta lähtien. Kuluttajan vastuulle jää kuitenkin vielä "loppuvarmistelu" eli hygieeniset ruoanvalmistus- ja säilöntätavat.

Olen raskaana ja juuri palannut ulkomailta. Nyt tutkitaan onko minulla salmonella. Neuvolatäti sanoi, salmonellasta e ole haittaa sikiölle, kunhan vaan itse ei pääse kuivumaan kovin hirveesti.

Yhteistyössä