Mites on teidän omien rokotusten laita? Kun kukaan ei niitä enää tyrkytä koulun jälkeen, niin olette huolehtineet oma-aloitteisesti????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Niin, oletteko huolehtineet rokotuksistanne koulun jälkeen?

Itsellä ikää 32 v. Sain kouluaikoina kaikki rokotukset mitä silloin annettiin. Joskus 20 vuotiaana olin menossa Thaimaaseen ja silloin sain ala-asteeltani rokotuskortin ja sain jotain rokotuksia sen pohjalta. En muista mihin menin ne ottamaan (olin silloin ammattikorkeassa). Kortit ovat kaikki sittemmin hävinneet.

Eli 12 vuoteen en ole saanu mitään rokotuksia enkä tiedä mitä sain silloin 20 vuotiaana.

Tietääkö kukaan, että mitä rokotuksia pitäisi vielä aikuisena ottaa? Missä ne otetaan? Mihin menen? Olen hoitovapaalla, eli varmaan terveyskeskukseenko?

meilläpäin on rokotskeskus joka hoitaa aikuisten rokotukset. Ite sain samalla ku esikoinen sai ekan rokotuksensa neuvolassa. Voit kysäsätä lapsien neuvolatädiltä tuikkaisko se sulle samalla kun käytte siellä.

Kiitos. Otan puheeksi neuvolassa. Arvelinkin, että jäykkäkouristus on tärkeä. Luin lehtijutun, jossa puhuttiin, että se jäykkäkouristusbakteeri elää maassa ja mullassa. Ja että jos kesällä tuolla myörii, sen voi saada. Se on vakava tauti.

Aika jännä juttu, että täällä Helsingin neuvolassa ei ole koskaan ollu puhetta äidin rokotusten laidasta (lapsi yli 2 v, että neuvolassa on kyllä rampattu paljon).

Ei meilläkään neuvolassa automaattisesti tarkisteta, mut pyysin itse! :)
Ja minulle laitettiin joku aika sitten olkavarteen toi jäykkäkouristus ja auts... Viikon oli käsi kipeänä :(

Jäykkäkouristus on AINOA jota uusitaan enää nykyään aikuisilla. 10-vuoden välein tehoste,muita ei tarvitse PAITSI jos matkustaa ulkomaille niin silloin tietty asialliset rokotukset kuntoon.

Vuosi sitten kävin jäykkäkouristusrokotteen ottamassa lastenneuvolassa samalla kun oma tytär kävi pistettävänä ja näin mua ohjeistettiin et jäykkis on ainoa jota pitää ottaa jos ei matkustele ympäri maailmaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Poliokin pantiin 8v sitten.

Ai...pari vuotta sitten sanoivat ettei poliorokotetta anneta enää aikuisille,vaikka minunkin rokotuskortissa oli uusimisvuosi merkattu.

Jäykkäkouristus siis ainoa joka tarvitsee huolehtia kotimaassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No siis asuin lapsuuteni Espoossa. Näkeekö Helsingin terveyskeskus Espoon tiedot? Tietääkseni ne ei ole yhteiset.

Siitä oli telkkarissakin, kun ei oo olemassa mitään rekistereitä tietokoneella kaikista rokotuksista ainakaan meillä "vanhemmilla" ihmisillä. Silloin mun lapsuudessa ja nuoruudessa merkattiin ihan tussilla sellaseen rokotuskorttiin ne mitä on saatu ja se annettiin mukaan kun kouluterveydenhuollot loppui. Eli siitä näkee, muuten niitä voi olla mahdoton saada tietää.

No ammattikoulussa sain jonkun.. Mulla ei ole tietoa mun rokotuksista, eikä kellään muullakaan näytä olevan. Mä sain vielä eri aikaan rokotukset kun muut luokkakaverit ala- ja yläasteella. Mies on itse käynyt ottamassa rokotukset aikuis iällä. Munkin pitäis joku rokotus nyt ottaa, mutta en enää kyllä muista tai tiedä minkä.

Mä otin yhteyttä (saamani neuvon mukaisesti) viimeisimmän kouluni terkkariin, eli lukion terkkariin, ja kysyin rokotetiedoistani. Hän antoi terveysarkiston tms numeron, jonne soitin, ja sieltä lähettivät mulle kotiin kopiot rokotetiedoistani.

Jäykkäkouristuspiikin kävin sitten ottamassa, kun siitä oli jo ihan liian kauan aikaa.

Eli kyllä ne tiedot saa, vaikka rokotuskortti olisi kadonnutkin, arkistoista löytyy.

Yhteistyössä