Mites lapsesi..

ulkoilevat? Minkä ikäisenä annat itekseen olla pihalla? Kuletko koko ajan lapsesi vierellä vai seuraatko leikkejä hieman sivummalta?

Tuli yhden äidin kanssa puhetta pihalla asiasta.. Itse yritän luottaa vajaa 2-vuotiaaseen sen verran, että käyn äkkiä sisällä vessassa tai ruokaa katsomassa, jos pihalla on joku muu lapsi yhtäaikaa. Keittiöstä on näköyhtys leikkikentälle. Montaa minuuttia en uskalla antaa lastani olla pois näkyvistä. Silti joskus on pakko yrittää luottaa, että ei lähde omille teilleen.
 
...
En luota ollenkaan tuon ikäisiin. Jos ei ole ketään muuta aikuista pihalla, lapsi seuraa mukana sisälle jos esim vessassa käyn. Eriasia tietty olisi jos piha turvallinen eikä pääsisi omille teilleen.
 
vieras
4,5v ja 3v ovat keskenään pihalla niin, että käyn vähän väliä katsomassa heitä tai katson ikkunasta, että kaikki on ok. Tilannehan on täysin sama, vaikka olisin itsekin ulkona mutta toisella puolella pihaa, josta ei ole näköyhteyttä. Ikkuna on auki, jotta kuulen heidät. Ja lapset siis touhuavat ja leikkivät leikkejään enkä minä seuraa vieressä.
 
sipra
Meillä on aika vilkas tie tuossa vieressä. Joten nyt 4v ja 5v saavat olla kaksistaan ulkona mutta niin että mulla on koko ajan näköyhteys.

Ulkona ollaan paljon. Viikolla lapset ovat hoidossa ja lasten ohjelmien jälkeen noin tunti tai vähän päälle ulkoillaan.
Viikonloppuisin paljon enemmän.
Oli eilenkin niin ihana päivä että oltiin koko päivä ulkona, myös syötiin siellä. Pikku lepäilyt viltin päällä nurmikolla.

Kivaa kun tulee kesä =)
 
mie
Meillä on 1,5v ja pian 4v ja 4v saa olla vähän aikaa itsekseenkin pihassa (rivarin yhteispiha). Pienempää en laske silmistäni, sillä hän on karkailevaa sorttia ja muutenkin aika älytön vielä. Yleensä lähtee ulosmennessämme juoksemaan rappusia alas ja suoraan autotielle. Ulkona oleminen onkin aina mulla sitä, että seuraan tarkkaan, mihin pieni menee. En kulje vieressä enkä ns kyttää, mutta pidän silmällä ja haen tarpeen vaatiessa takas leikkipaikalle tai turvallisempaan paikkaan. 2-vuotiasta en laskisi yksinään ulos ollenkaan, vaikka olis kuin rauhallinen lapsi.
 
3äiti
5v ja 3v ulkoilevat keskenään. tosin käyn kattomassa välillä mitä touhutaan ja näin kesäaikaan on ikkunat/ovet auki ja jos äänet lakkaa kuulumasta ni sit täytyy mennä heti tarkastamaan tilanne:D 1,5v voi olla sen aikaa pihalla jos vessassa käyn jos isommat sisarukset on pihalla. Muuten lähtee painelemaan ties mihin. Jos itse olen kanssa pihalla ni 1,5v saa mennä omia menojaan ja seuraan vaan missä menee.

Me siis asumme omakotitalossa iso, aidattu piha ja pyörätie menee ohi.
 
vieras
No tuohon 4-vuotiaaseen en pahemmin luota, pari viikkoa sitten karkasi tuosta pihasta..
meillä virtaa vielä joki tuossa vähän matkan päässä.. onneksi isoveli tuli mulle saman tien huutaa niin ei kauas kerinnyt..
isoveljesä 5,5v saa olla ihan yksinään ulkona mutta jos kahdestaan ovat niin olen vahtia pitämässä. Ainut että jossain vessassa saatan pyörähtää, kahvin laittaa jne. me ulkoillaan noin 2h kerrallaan.
 
kismet
Alkuperäinen kirjoittaja Huvitutti:
Alkuperäinen kirjoittaja EveLiinu:
Saanko jatkaa kysymystäsi? Kuinka kauan ulkoilette kerrallaan? :)

Keskimäärin 1-1,5h. Riippuu säästä. Aurinkoisella säällä, saatetaan 2-3h. Tällöin myös yleensä syödään pihalla.
Meillä taas ulkoillaan enemmän pilvisellä ja sadesäällä, aurinkoisella pysytään mielellään sisällä verhot kiinni :D Ite saan auringosta päänsärkyä jopa kunnollisten lasien kanssa, joten uskon kun lapset sanoo etteivät halua nyt olla ulkona.
 
äiti30v
siis ymmärsinkö oikeen...jätät vajaa 2 vuotiaan yksin leikkikentälle kun käväset vessassa ja silleen. Uskomatonta! Pikkunen ei tarvitse kuin hetken kun näkee jotain kiinnostavaa. Toinen lapsi (tietty iästäkin riipuen) ei voi olla lapsesi vahti.
Anteeksi vain mutta jatkuvasti saa lukea lehdistä kuinka lapsi on ehtinyt hukkua esim. sadevesiastiaan vaikka vanhemmat ovat olleet lähistöllä.
Entä jos jotaki sattuisi? Kuinka se vaikuttaisi tähän lapseen jonka vastuulle olet vajaa 2 vuotiaasi jättänyt.
Itse en ikimaailmassa jättäisi omaa 2 vuotiasta yksin pihalle ja me asumme sentään maalla. Ole vanhempi ja kanna vastuusi!!
 
Meil on lapset 2v7kk ja 1v1kk ja ulkoillaan 1-3h päivässä. Jos ollaan pihalla tai leikkipuistossa niin yleensä juoksen kuopus kainalossa esikon perässä, hän hakeutuu aina syvimpiin ojiin, korkeimmille kivikoille, autoteille..hiekkalaatikolla viihtyy ehkä 5min kerrallaan. Jospa se järki joskus ehtis jalkojen mukaan. Siinä vaiheessa kun mulla stressikynnys ylittyy niin nakkaan kakarat rattaisiin ja käydään lenkillä. Eikä puhettakaan että esikkoa vois "kävelyttää" rattaiden rinnalla tai kaupassa, jos pitäis kädestä kiinni niin jalat on spagettia ja jos ei pidä niin silloin vintiö juoksee kaikkialle ja riehuu minkä ehtii :whistle:
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
Meil on lapset 2v7kk ja 1v1kk ja ulkoillaan 1-3h päivässä. Jos ollaan pihalla tai leikkipuistossa niin yleensä juoksen kuopus kainalossa esikon perässä, hän hakeutuu aina syvimpiin ojiin, korkeimmille kivikoille, autoteille..hiekkalaatikolla viihtyy ehkä 5min kerrallaan. Jospa se järki joskus ehtis jalkojen mukaan. Siinä vaiheessa kun mulla stressikynnys ylittyy niin nakkaan kakarat rattaisiin ja käydään lenkillä. Eikä puhettakaan että esikkoa vois "kävelyttää" rattaiden rinnalla tai kaupassa, jos pitäis kädestä kiinni niin jalat on spagettia ja jos ei pidä niin silloin vintiö juoksee kaikkialle ja riehuu minkä ehtii :whistle:
Puhut selvästikin mun kuopuksesta :D
 
Cycadeen
Meillä vajaa 2v ja vajaa 4v. Käydään pari kertaa päivässä puistossa ja sit aika ollaan omassa pihassa. Ulkona oloa tulee päivässä n.4-5 tuntia. On varmaan aika paljon kiinni asuinalueesta kuinka noita lapsia uskaltaa antaa olla yksin pihassa. meillä menee tossa vieressä iso tie ja isomman annan olla jo yksin, mutta katon ikkunasta touhuja. Vaikka onkin aidattu piha, niin en jätä ihan vartioimatta itsekseen, vaan pidän koko ajan "silmän alla".
 
Itselläkin luottamus aika heikko ja täysillä kipaisen sisällä, jos tarvis. En viitsi keskeyttää lapseni leikkejä, jos jotain kivaa menossa. Yksin, jos pihassa pyörii, olen ottanut mukaan sisälle. Pitäis varmaan alkaa kuskaan sisälle, ehkä luotan liikaa. Rivarissa asutaan.
 
Miili
Mulla kaks vuotias ja kohta neljävuotias, mutta eivät ulkoile kaksin. Joskus kun tullaan puistosta kotiin voivat jäädä tohon terassille siksi aikaa että saan vaatteet pois, mut silloin on ulko-ovi koko ajan auki. Joskus talvella kun pienellä oli kakka housussa, kysyin naapuriäidiltä voisiko hän vahtia neljävuotiasta sen aikaa että käyn kotona vaihtamassa vaipan, matkaan menee pari minuuttia ja poika on tosi rauhallinen, eli ei säntäile mihinkään, pysyis puistossa todennäköisesti itsekseenkin, mutta ei tulisi mieleenkään jättää.
 
Poika 6v, itsekseen saanut kulkea 5v asti kaverilleen pyörällä (matkaa noin 400-500m )
Toinen poika 1,5v, leikkivät yhdessä omakotitalomme pihalla, saatan käydä sisällä katsastamassa juuri ruokaa, wc:ssä tms. minuutin kaks korkeintaan. Isoveljelle sanon aina että katsoa pienemmän perään.
Ja leikkejä seuraan aina sivummalta.
Ulkoillaan krt-pari ja noin tunnin mittaisia, riippuu ihan ilmasta! Isompi enemmän!
 
3äiti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti30v:
siis ymmärsinkö oikeen...jätät vajaa 2 vuotiaan yksin leikkikentälle kun käväset vessassa ja silleen. Uskomatonta! Pikkunen ei tarvitse kuin hetken kun näkee jotain kiinnostavaa. Toinen lapsi (tietty iästäkin riipuen) ei voi olla lapsesi vahti.
Anteeksi vain mutta jatkuvasti saa lukea lehdistä kuinka lapsi on ehtinyt hukkua esim. sadevesiastiaan vaikka vanhemmat ovat olleet lähistöllä.
Entä jos jotaki sattuisi? Kuinka se vaikuttaisi tähän lapseen jonka vastuulle olet vajaa 2 vuotiaasi jättänyt.
Itse en ikimaailmassa jättäisi omaa 2 vuotiasta yksin pihalle ja me asumme sentään maalla. Ole vanhempi ja kanna vastuusi!!
Et ymmärtänyt oikein jos minua tarkoitit :D En jätä lasta yksin leikkikentälle vaan omalle omakotitalon pihalle ja meillä ei ole sadevesiastioita pihalla juuri sitä varten kun eivät ole kauhean turvallisia. ;) Kyllä minä koen pihamme sen verran turvalliseksi että hänet siihen uskallan jättää, jos käyn vessassa. Minä olen vanhempi ja kannan kyllä vastuuni. Eipä taas tehdä kärpäsestä härkästä :D
 
Meidän n. kaksi vuotiasta en jätä sekunniksikaan yksin mihinkään ulos. On niin utelias ja vikkelä, että ei voisi ajatellakaan. Sen ikäiset ei vielä osaa varoa yhtään mitään. Tunnin pari ulkoillaan päivässä. Lähinnä leikkipuistossa käydään. Sen lisäksi viedään koiraa ulos nollasta kolmeen kertaan päivässä lapsen istuessa rattaissa.
 

Yhteistyössä