Mites jos tuttava siirtää 10 000 e rahaa mun tilille enkä maksa siitä veroja, pääseekö verottaja jäljille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muina naisina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Todennäköisesti pääsee, pankkikin voi tiedustella rahojen alkuperää, kun heidän pitää pitää huolta, ettei rahanpesua pääse tapahtumaan.

Verottaja laittaa lahjaveromaksun tulemaan, jos saa selville.

Oletko perheellinen, joskus oli niin että 3999€ (tai jotain) sai siirtää verottomasti ja sen voi tehdä perheen jokaisen jäsenen tilille kerran Kolmen (?) vuoden välein?...

[QUOTE="eräs";29766458]Oletko perheellinen, joskus oli niin että 3999€ (tai jotain) sai siirtää verottomasti ja sen voi tehdä perheen jokaisen jäsenen tilille kerran Kolmen (?) vuoden välein?...[/QUOTE]

Tätä mä olisin ehdottanut, että laittaa pätkissä ja odotetaan, mutta hän sen laittoi jo (eikä totta puhuen varmaan elä niin pitkään)...

Ja kun/jos lainapaperi menee kuolinpesän tietoon ja haltuun, niin sehän pitää silloin maksaa. Jos lahjoittaja on kohta pian kuolemassa ja sinä olet perillinen, niin tuo voitaneen katsoa myös ennakkoperinnöksi? Miten mahdolliset (muut) suhtautuvat siihen, että rahaa on annettu pois.

[QUOTE="vieras.";29766554]Ja kun/jos lainapaperi menee kuolinpesän tietoon ja haltuun, niin sehän pitää silloin maksaa. Jos lahjoittaja on kohta pian kuolemassa ja sinä olet perillinen, niin tuo voitaneen katsoa myös ennakkoperinnöksi? Miten mahdolliset (muut) suhtautuvat siihen, että rahaa on annettu pois.[/QUOTE]

Niin, tätä just aloin miettiä, että siinä vaiheessa joku varmaan voi huomata. Toisella perillisellä sama tilanne että sai saman summan ja muita ei ole. Kumpikaan meistä ei aio maksaa veroa, lähtökohtaisesti ainakaan, siis ellei sitä tulla vaatimaan. Vanheneeko tää asia jossain ajassa, jonka jälkeen ei tarvitse maksaa, vai miten?

Itse sain aikanaan 13 000 e tilille kieltämättä epäilyttävältä taholta (kyse oli ulkomaisista rikoksen vahingonkorvauksista) ja kyllä pankki kiinnostui niistä, koska verottaja kiinnostuu kuulemma niistä. Kävin allekirjoittamassa laput pankissa joissa kerroin mikä raha on ja miksi veroton verottajaa varten.

Jos joku vanhempi henkilö kuolee tai joutuu esim. hoivakotiin (tai holhouksen alle) niin silloin käydään kaikki tilitapahtumat läpi pitkältäkin ajatlta ja tosiaan ennakkoperintönä menee osa jos ylittää.

Mistä se verottaja sen sais tietää?
Ei niillä ole aikaa ja resursseja tutkia jokaisen suomalaisen pankkitilejä, että paljonko on saanut keneltäkin rahaa. Eikä myöskään pankki tutki niitä tilejä. Kymppitonni ei kuitenkaanole mikään epätavallisen suuri summa pankkimaailmassa. Väki on vähissä niin virastoissa kuin konttoreissakin, hyvä kun pystyvät normaalihommat tekemään. Tavallisten kansalaisten rahansiirrot ei ketään kiinnosta.
Jos ei joku kateellinen sukulainen, tuttava tai naapuri käräytä niin ei mistään saa tietää.

[QUOTE="vieras.";29766554]Ja kun/jos lainapaperi menee kuolinpesän tietoon ja haltuun, niin sehän pitää silloin maksaa. Jos lahjoittaja on kohta pian kuolemassa ja sinä olet perillinen, niin tuo voitaneen katsoa myös ennakkoperinnöksi? Miten mahdolliset (muut) suhtautuvat siihen, että rahaa on annettu pois.[/QUOTE]

Miten mahdolliset muut suhtautuvat- mitä se heille kuuluu? Jokainen saa antaa rahojaan kenelle tahtoo (ei toki yli perillisen lakiosan). Toki aikanaan saatu summa vähennetään perinnöstä automaatisesti.
Verot pitää maksaa, tottakai.

öö kyllä ne PIN kysyy käteisestäkin. Meille oli sukulainen antanut rahaa( ei noin paljoa kuitenkaan vaan muutaman tonnin) ja pankissa piti todistaa mistä rahat tuli. Tästä on pari-kolme vuotta aikaa.

Niin, mun tilanteeni on se että isäni kuoli alzheimerin tautiin ja se tieto oli äidilläni jo vuosia, että isä ei ole pitkäikäinen. Minulle ei asiaa kerrottu kun vasta muutama kuukausi ennen isän kuolemaa. Äiti piti huolen että en saanut pitää yhteyttä isääni vielä kunoli järjissäänkin jotenkuten. Kuin myös toisinpäin. Vuosi ennen isäni lyhyttä sairaala ja hoitokoti aihetta satuin näkemään erään asia yhteydessä äitini kädessä oleva tiliotteen, isäni nimen ja summan. Tältä tililtä isäni maksoi kaikki yhteiset kulunsa, yksin. (Suoravelotus). Ennen isäni kuolemaa tehtiin mökille valtavan kalliita remontteja, että muita hankintoja. Isän kuoleman jälkeen toinenperillisistä ja äitini yritti tyhjentää isän toisen käyttötilin, mutta pankki ei antanut näin tehdä. Minulle kerrottiin asia vain siinä mielessä, että jos olisin sinä kolmantena pyörönä, voitaisiin tili tyhjentää yhdessä ennen perunkirjoitusta. En suostunut. Äitini tyhjensi isäni pienemmän käyttötili omiin nimiinsä, summa suunnillleen täsmää, mutta minunei annetu eikä anneta nähdä mitään asiapapereita, tositteita, eikä kerrota mitään asioista ennen isän kuolemaa. Tiedän että kaikki kiinteä omaisuus on isän hankkimia ja maksamia, äitini hakenut lainhuudatuksia vasta kun isä maksoi kaikki kiiteät omaisuudet. Äiti hoiti isän kotona ja sai pelleillä rahojen kanssa miten halusi, sillä neljä kuukautta enne isän kuolemaa ja laitostamista väsyi itsekin. Ja isä laitostettiin. Isällä todettiin olevan keuhkokuume, eikä sitä hoidettu, koska aivot olivat niin massivisesti tuhoutuneet. Sama todettiin aivojen tominnasta jo kaksi vuotta enne isäni kuolemaa. Mutta he siitä huolimatta kirjoittivat testamentin, jossa äidillä olisi kaikki omistusoikeus isän tileihin ja hallinta- ja käyttöoikeus kiinteään omaisuuteen. Todistajina olivat asianaja, jolla oli ja on verovelkoja perinnässä jo silloin ja edelleen.nykyisin asianaja toimii äitini asianajan roolissa, hoidettuaan Meidän kuolinpesän perukirjat,josta tiedän jääneen kirjaamatta muita rahoja ja tilejä kun niihin on kirjattu. Kysyessäni niistä ko.asianajaja huusi minulle, että ei täällä eläviä peritä. Eli äidin asianajajalta ei heru tietoja, ei toiselta perilliseltä, eikä tietysti äidiltänikään. Puhelimeen ei vastata, tai jos se suljetaan kun kerron nimeni. Vaadin lakiosuuttani käräjäoikeuden kautta, mutta yllättäin äitini maksoi omalta tililtään tai ties miltä tililtä asianajan laskelman mukaisen summan. Isän tili jätettiin äitini toiveesta auki,syytä ei kerrottu ja hän käytti myös oikeuttaan olla maksamatta tasinkoa perillisten hyväksi. Tiedän että toinen perillinen ja äitini ovat yhteistuumin tämän kaiken takana. He pakenevat niin kauan minua kunnes valitusaika mm. Testamenttinon ummessa. Perunkirjalisäysistä en tiedä, milloin se umpeutuu, ilmeisesti silloin kun käräjäoikeus sen vahvistaa, minähän ajan asioitani sieltä kautta, enkä äitini tuomarin kautta. Pientä summaa, joka minulle maksettiin yllättäen, min tietämättä mitään, en tietysti uskalla edes koskeakaan. Kuka avuksi? Toinen perillinen lähettää minulle kuvia mustelmaisesta äidistäni ja väittää minun aiheuttaneen niitä (enne yllättävää lakiosamaksua), jolla oli kiire veljeni mukaan minun pahoinpidellessäni äitiäni. Rahasuoritusta oli hoitamassa pankissa toinen perillinen, hänen perheenjäsenensä ja äitini. Miten voi olla mahdollista että mina ei tarvittu ko. Tilanteeseen mikaan. Toinen perillisestä väitti etttä äitini tarvitsi turvajoukkoja minua vastaan, siksi he olivat asiaa ajamassa. Pankilla ei ole mitään papereita liittyen tuoho. Lakiosamaksuun,jota en tunnusta siksi,koska tiedän että jos asiat olisivat kunnosa ja rehellisesti tehty, olisin saanut tietoja ja olla mukana näissä minua koskevissa asioissa, toisin kun toinen perillinen, jolle lakiosa-asiani ei kuulu lainkaan. Toinen perillinen ei vaatinut lakiosaansa, eikä mitään riitaa minunvaatimuksestani tullut perunkirjoitustilaisuudessa. Äiti lupasi maksaa lakiosani. Mitä sen jälkeen taphtui ja mitä tulee tapahtumaan. Kenelle asia kuuluu ensisijaisesti hoidettavaksi, asiamies ei saa pankista sen enmpää tietoja kun minäkään. Rikospoliisiko? Pitkä jutu eikä kaikki detalit ole tässä lainkaan... Apua,raha ei niinkään kirvele vaan kylmyys ja yksinsureminen isän kuilemasta. Muut eivät ede ole käyneet haudallaan... Nyt en kyllä osannut vasta lainaamaan juttuun, mutta jotainyhteistä kysymyksissämme oli, jos joku osaisi neuvoa...

Tuota pitkästä tajunnanvirtapötkylästä ei ota selvää erkkikään. Yritä tiivistää puoleen ja jakaa kappaleisiin.

Voit hakea käräjäoikeudelta pesänselvittäjää, joka perkaa pesän sotkut. Selvittäjän palkkio maksetaan pesän varoista.

• Tykkää
Reactions: Marleena-83