Mites jatketaan pottailun kanssa?

pypylleröinen

Aktiivinen jäsen
05.07.2010
1 890
0
36
Potalla käyty nyt varmaan puolisen vuotta, pari kuukautta sitten kävi tosi hienosti, päivällä oli poika jo välillä ilman vaippaa, suurin osa pissoista ja kakoista tuli pottaan. Ei kuitenkaan jätetty vielä vaippaa pois. Nyt se on jäänyt, n. 1kk aikana ei paljonkaan olla käyty, kun tuo ei siinä potalla pysy. Ei vaan viihdy, alkaa heti itkeä ja karkaa. Pissaa ei oo pottaan tullut kertaakaan sen jälkeen, kun on alkanut mielenkiinto lopahtaa. Ei tykkää käyttää vaippaa kuitenkaan, ja on aina jotenki tosi vaivaantunut, kun tulee pissa vaippaan. Kakka ihan ok, ei siitä nää sen kummempaa vaivaa. Yks päivä tuli pissa lattialle, kun oli ilman vaippaa, ja oli tosi nolona siitä, itki puolen päivää, ja näytti sitä kohtaa, mihin se pissa tuli, ja oli muutenki tosi surullisen tuntunen.
Mutta potalla ei suostu istumaan.
Ei osaa kertoa, millon on pissa- tai kakkahätä. Aina kun huomaan, että pissaa tai kakkaa, ni koitan kovin mainostaa asiaa kuitenki; "tuli pissa", "kakkaat", jne. Mutta ei siis ite osaa asiaa (tunnistaa vielä?) kertoa ääneen ainakaan. Ikää kuukauden päästä 2v.
Mites jatketaan? Heitettäänkö koko potta hemmettiin hetkeksi, vai huudon kanssa köytettään pottaan kiinni?

välillä kuitenki, ku tulee mukaan vessaan, menee vaippasillaan istumaan potalle ihan omasta tahdosta, sillon se on ihan ok ilmeisesti...

No pääongelmat ovat ne, että lapsi ei itse tunnista/osaa kertoa hätää kuten sanoit. On siis liian varhaista vielä. Toinen iso ongelma on se, että laitat vaipan välillä. Kun se kerran on otettu pois, sitä ei saa missään tilanteessa laittaa takaisin. Omat lapset oppi kuivaksi 2v1kk iässä (poika kuukauden harjoittelulla) ja tyttö juuri 2v7kk iässä (parissa viikossa).

Meillä näytti vielä keväällä homma ihan toivottomalta, tyttö ei suostunu potalle lainkaan. Annoin sit potan olla. Sai mennä, jos halus, mut en mitenkään pakottanu tai koittanu ees houkutella.

Mut kesän alussa jätettiin vaippakertaheitolla pois. Otettiin palkintosysteemi eli eka joka pottapissasta sai palkinnon ja sitä mukaa, kun se alko sujumaan, palkinto siirtyi pottakakkaan (joka oli meillä v-a-i-k-e-a). Viikon sisään tyttö oppi tunnistamaan, millon pissa ja kakka tulee ja ollaan oltu koko kesä ilman vaippaa. Yöunilla on vaippa, päikkäreillä, kauppareissuilla ei. Hyvin huomaa kylässäkin, millon on pissa/kakka tulossa. Tossa oli ihan pari päivää, et oli vähän takapakkia eli jätti potalle menon niin myöhään, et ehti vähän housuunkin (kerran matolle), mut noin on ainoat vahingot, mitä on tullu koko aikana.

Mutta meillä avainsana oli tuo palkinto. Siitä piti tehdä houkutteleva.

Niin ja ikää tuolla on nyt 2,5 v. Ennen tätä ei olis meilläkään vaan oltu valmiita.

No pääongelmat ovat ne, että lapsi ei itse tunnista/osaa kertoa hätää kuten sanoit. On siis liian varhaista vielä. Toinen iso ongelma on se, että laitat vaipan välillä. Kun se kerran on otettu pois, sitä ei saa missään tilanteessa laittaa takaisin. Omat lapset oppi kuivaksi 2v1kk iässä (poika kuukauden harjoittelulla) ja tyttö juuri 2v7kk iässä (parissa viikossa).

Tuo se on munki mielestä ongelma, ettei osaa ite kertoa hätäänsä.

Siis vaippaa ei oo jätetty pois vielä missään vaiheessa, vaan siis on ollut ilman vaippaa pienen aikaa vaipanvaihdon aikana, tai sitten potalta tultuaan :)

Itse ottaisin aikalisän ja laittaisin sen potan jonnekin säilöön vähäksi aikaa, ja aloittaisin sitten uudelleen jossain vaiheessa. Jos ei tunnista hätää, niin vähän turhaahan se on minusta yrittää kuivaksi...

Ei meilkään osaanu kertoa kun 2v täyttäessä heivasi vaipan. Ilmeisesti ties silti koska meni potalle vaikkei sitä koskaan sanonut. Tai kylässä haki sitä vessaa. Mut siis jos kerran vaippa on otettu niin ei kannata takasin laittaa. Meillä yks vaihe oli potan hylky ja pönttöön pantiin pienentäjä. Jolla sitte istui ja oppi itse sen laittamaan hädälle mennessään.

Ongelma taitaa olla ap:n puolella. Et kai vaan ole stressannut ja painostanut lastanne liikaa siihen pottahommeliin? Nyt aikalisä ja mahdollisesti seuraava yritys suoraan pytylle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24264388:
Meillä näytti vielä keväällä homma ihan toivottomalta, tyttö ei suostunu potalle lainkaan. Annoin sit potan olla. Sai mennä, jos halus, mut en mitenkään pakottanu tai koittanu ees houkutella.

Mut kesän alussa jätettiin vaippakertaheitolla pois. Otettiin palkintosysteemi eli eka joka pottapissasta sai palkinnon ja sitä mukaa, kun se alko sujumaan, palkinto siirtyi pottakakkaan (joka oli meillä v-a-i-k-e-a). Viikon sisään tyttö oppi tunnistamaan, millon pissa ja kakka tulee ja ollaan oltu koko kesä ilman vaippaa. Yöunilla on vaippa, päikkäreillä, kauppareissuilla ei. Hyvin huomaa kylässäkin, millon on pissa/kakka tulossa. Tossa oli ihan pari päivää, et oli vähän takapakkia eli jätti potalle menon niin myöhään, et ehti vähän housuunkin (kerran matolle), mut noin on ainoat vahingot, mitä on tullu koko aikana.

Mutta meillä avainsana oli tuo palkinto. Siitä piti tehdä houkutteleva.

Niin ja ikää tuolla on nyt 2,5 v. Ennen tätä ei olis meilläkään vaan oltu valmiita.

No kun mulla on jotenki sellanen olo, ettei toi vielä ymmärrä palkinnoista... :/ Tosin, jos antais vaikka xylitolkarkin aina hädän jälkeen, niitä se rakastaa. Tosin mun mielestä on aivan hemmetin tyhmää palkita karkilla, vaikka oiskin jotain xylitolia... Hmm...

Ongelma taitaa olla ap:n puolella. Et kai vaan ole stressannut ja painostanut lastanne liikaa siihen pottahommeliin? Nyt aikalisä ja mahdollisesti seuraava yritys suoraan pytylle.

No en todella oo, kun oon aina epäilly olevani maailman laiskin koko hemmetin pottaprojektissa :whistle: Sillon kun tuo potallakäynti onnistu hienosti, tarvi välillä laittaa muistutus puhelimeen, että muistin tarpeeks usein (n. 1,5h välein) viedä sitä potalle...

Meillä oli potan kanssa sama ongelma. Ei niin millään suostunut potalle. Ongelma ratkaistiin sillä, että siirtyikin sitten suoraan pöntölle.

Jos olin mukana vessassa, ei tullu pissaa pönttöön. Jätin sitten pojan yksinään vessaan ja jäin oven taakse kuuntelee, heti alkoi lirisemään :) Sitten hymyssä suin iloitsee pojan kanssa tulleesta pissasta :D

Nyt 2v4kk tunnistaa jo hädän. Vaippaa ei olla viikkoon kotona. Unilla ja reissussa vaippa vielä on. Pissoja ei enää lattialle tuu. Kakkaaminen on vielä pieni ongelma. Menee vessaan kakalle, mutta ei tee sitä pönttöön vaan vessan lattialle.. Eiköhän tästäkin kuitenkin päästä kohta pois, kun poika tajuaa että voi sinne pönttöönkin sen tehdä.

Anna lapselle aikaa vielä. Jos ei tunnista hätää, niin sillon pottailu lienee aika mahdoton tapaus.

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;24264429:
No en todella oo, kun oon aina epäilly olevani maailman laiskin koko hemmetin pottaprojektissa :whistle: Sillon kun tuo potallakäynti onnistu hienosti, tarvi välillä laittaa muistutus puhelimeen, että muistin tarpeeks usein (n. 1,5h välein) viedä sitä potalle...

Pitää myöntää, että itsekkin olin huonomuistisin ja laiskin itse potattaa lasta. Joskus muistettiin käydä useasti päivässä, joskus oli päivien taukojakin.

Sitten ihan yhtäkkisesti poika tajus vaan idean ja alkoi käymään pissahädän tullen pöntöllä.

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;24264410:
No kun mulla on jotenki sellanen olo, ettei toi vielä ymmärrä palkinnoista... :/ Tosin, jos antais vaikka xylitolkarkin aina hädän jälkeen, niitä se rakastaa. Tosin mun mielestä on aivan hemmetin tyhmää palkita karkilla, vaikka oiskin jotain xylitolia... Hmm...

Mä olen kaikkea muuta kuin sokeriin kannustava, mutta totesin omani kohdalla, et olkoon. Palkinto oltava semmonen, joka todella houkuttelee. Eli aluksi meillä sai joko tikkarin tai suklaanpalan kakasta/pissasta. Kun se alkoi sujua, homma muuttui. Sitten siitä on saanut yhteen väliin rusina-askin, toiseen väliin uuden tulostetun värityspaperin, joskus pinnit, jos äiti on semmoset ostanu. Eli siis vaihtelee ja nyt, kun homma toimii, siitä voi saada purkan. Ei välttämättä saa, mutta voi saada. Sekin riittää.

Mut alussa oli vaikeeta, siks oli pakko nostaa panokset korkealle. Mutta se toimi.

Voi kuule, ei tuossa iässä ole mitään kiirettä oppia pottailemaan, vaikka kuinka sukulaiset, naapurit ja neuvolan tätikin asiasta jankkaisi. Meillä esikoinen kokeili pottaa ehkä 2 kertaa ennen kuin täytti 2v, mutta ei suostunut siinä istumaan. Vasta kun ikää oli 2v 8kk aika oli kypsä ja lapsi oppi kuivaksi ihan muutamassa päivässä. Ei stressiä, ei pissapyykkiä, ei lattioiden ja sohvien luutuamista... Kuopus on 1v 8kk ja hänen kanssaan toimimme aivan samoin, ilman stressin häivää. suosittelen, että unohdat muutamaksi kuukaudeksi koko pottailun.

[QUOTE="vieras";24266615]Voi kuule, ei tuossa iässä ole mitään kiirettä oppia pottailemaan, vaikka kuinka sukulaiset, naapurit ja neuvolan tätikin asiasta jankkaisi. Meillä esikoinen kokeili pottaa ehkä 2 kertaa ennen kuin täytti 2v, mutta ei suostunut siinä istumaan. Vasta kun ikää oli 2v 8kk aika oli kypsä ja lapsi oppi kuivaksi ihan muutamassa päivässä. Ei stressiä, ei pissapyykkiä, ei lattioiden ja sohvien luutuamista... Kuopus on 1v 8kk ja hänen kanssaan toimimme aivan samoin, ilman stressin häivää. suosittelen, että unohdat muutamaksi kuukaudeksi koko pottailun.[/QUOTE]

No johan nyt suurin osa 2v lapsista käy potalla, ja iso osa on ilman vaippaakin... Ainaki mun mielestä?
Joo, mulla ei oo kiirettä, helpommalla mä pääsen, kun vaihdan vaipan muutaman kerran päivässä, mutta ton lapsen kannalta mukavampi ilman vaippaa, se kun ei tykkää yhtään olla vaipalla, saati sitten, jos se on vähänkään märkä... :/

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;24268997:
No johan nyt suurin osa 2v lapsista käy potalla, ja iso osa on ilman vaippaakin... Ainaki mun mielestä?
Joo, mulla ei oo kiirettä, helpommalla mä pääsen, kun vaihdan vaipan muutaman kerran päivässä, mutta ton lapsen kannalta mukavampi ilman vaippaa, se kun ei tykkää yhtään olla vaipalla, saati sitten, jos se on vähänkään märkä... :/

Niin, jotkut 2-vuotiaat ovat päiväkuivia, mutta suuri osa ei kyllä varmasti ole. Tai saahan sitä lasta ilman vaippaa pitää, mutta eri asia sitten onko lapsi oikeasti päiväkuiva... Ystäväpiirissäni tälläkin hetkellä pari äitiä tykkäävät päteä sillä, että heidän juuri 2v täyttäneet lapsensa ovat ilman vaippaa. Todellisuus on kuitenkin se, että niitä pissavahinkoja sattuu joka päivä, ja joskus useammankin kerran päivässä. Tässä hiljattain toinen näistä "kuivista" lapsista pissasi meidän olkkarin maton... Tää kuivaksioppiminen ei vaan ole harjoittelusta ja ahkerasta potattamisesta kiinni, vaan siitä kuinka nopeasti lapsi oppii tunnistamaan vessahädän ja oppii pidättämään sen verran, että ehtii potalle. Erästä sukulaislasta on 5kk iästä alkaen käytetty potalla, on oltu ilman vaippaa, harkkahousuill jne. Vanhemmilla hirveä into ja stressi päällä asiasta. Noh, lapsi on jo kohta 3v ja edelleenkään ei ole päiväkuiva.

[QUOTE="vieras";24269094]Niin, jotkut 2-vuotiaat ovat päiväkuivia, mutta suuri osa ei kyllä varmasti ole. Tai saahan sitä lasta ilman vaippaa pitää, mutta eri asia sitten onko lapsi oikeasti päiväkuiva... Ystäväpiirissäni tälläkin hetkellä pari äitiä tykkäävät päteä sillä, että heidän juuri 2v täyttäneet lapsensa ovat ilman vaippaa. Todellisuus on kuitenkin se, että niitä pissavahinkoja sattuu joka päivä, ja joskus useammankin kerran päivässä. Tässä hiljattain toinen näistä "kuivista" lapsista pissasi meidän olkkarin maton... Tää kuivaksioppiminen ei vaan ole harjoittelusta ja ahkerasta potattamisesta kiinni, vaan siitä kuinka nopeasti lapsi oppii tunnistamaan vessahädän ja oppii pidättämään sen verran, että ehtii potalle. Erästä sukulaislasta on 5kk iästä alkaen käytetty potalla, on oltu ilman vaippaa, harkkahousuill jne. Vanhemmilla hirveä into ja stressi päällä asiasta. Noh, lapsi on jo kohta 3v ja edelleenkään ei ole päiväkuiva.[/QUOTE]

Ok :) No mulla ei niin kauheesti oo kokemusta lapsista, tutuilla on kyllä lapsia, mutta joko niin paljon vanhempia, että en oo sillon kun heillä ollut potta ajankohtanen, kiinnittänyt asiaan huomiota, ja toiset taas sen verran meidän ipanaa nuorempia, että ei vielä potasta tietoa... Ei oo kun 3 ipanaa, minkä vaipoista tiedän :) Eli siis, täältä luetuista oon vaan päätellyt... :whistle: Tosin, täällähän ei koskaan parannella tai pädetä millään, joten... :xmas: Joo, meillä jää potta tauolle =)

Yhteistyössä