mitenkäs on...(eroasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
olen eroamassa avopuolisostani,meillä on kolme lasta,yksi ekaluokkalainen ja kaksi alle kouluikäistä lasta..näiltä näkymin kaksi pienintä jää minun kanssani asumaan ja koululainen jäisi isälleen..mietin tuossa että nyt olen kodinhoidontuella kotona ja saan siihen täyden hoitolisän kun mieheni tulot huomioidaan..mitenkäs sitten kun muutan lasten kanssa,jääkö minulle pelkästään kodinhoidontuen perusosa,ja tuo hoitolisä jää pois...?:)
onkohan minulla mahdollisuutta hakea muuta tukea??

Ei kun edelleen saat sen täyden hoitolisän tietysti. Sehän on tuloihin sitoutettu niin päin, että jos miehellä paremmat tulot hoitolisää saa vähemmän/ei ollenkaan. Nyt kun jäät yksin saat sen täysimääräisenä ilman muuta. Lisäksi saat mieheltä elatusapua niihin kahteen lapseen, jotka asuvat kanssasi. Lapsilisät yh-korotuksineen myös kahdesta lapsesta. Voit hakea (ja varmaan saatkin, jos vaan kht on tuloina) asumistukea. Ja tarvittaessa vaikka sitä toimeentulotukea sitten.l

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Ei kun edelleen saat sen täyden hoitolisän tietysti. Sehän on tuloihin sitoutettu niin päin, että jos miehellä paremmat tulot hoitolisää saa vähemmän/ei ollenkaan. Nyt kun jäät yksin saat sen täysimääräisenä ilman muuta. Lisäksi saat mieheltä elatusapua niihin kahteen lapseen, jotka asuvat kanssasi. Lapsilisät yh-korotuksineen myös kahdesta lapsesta. Voit hakea (ja varmaan saatkin, jos vaan kht on tuloina) asumistukea. Ja tarvittaessa vaikka sitä toimeentulotukea sitten.l

Jouduu myös itse maksamaan isälle yhdestä lapsesta elatusmaksun.

Lisäksi saat mieheltä elatusapua niihin kahteen lapseen, jotka asuvat kanssasi.

Tätä mä jäin miettimään... Siis onko se reilua, että mies maksaa äidille kahdesta lapsesta elarit mutta äiti ei maksa isälle yhdestä lapsesta mitään, siis siitä joka asuu isän luona..? Jotenkin mun oikeustajuni mukaan mies maksaisi yhdestä lapsesta äidille ja äiti "elättäisi" sen luonaan asuvan ja isä sen joka asuu hänen luonaan.

Mä en TIEDÄ miten asia menee, mutta on musta aika väärin että mies joutuu maksumieheksi kahdesta lapsesta ja itsellään asuu vielä yksi lisää.

Joo, eli saat elatusapua niihin kahteen lapseen ja joudut maksamaan elatusapua siitä lapsesta, joka jää miehellesi. Ja saat täyden kh tuen. Voit hakea asumistukea..

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Lisäksi saat mieheltä elatusapua niihin kahteen lapseen, jotka asuvat kanssasi.

Tätä mä jäin miettimään... Siis onko se reilua, että mies maksaa äidille kahdesta lapsesta elarit mutta äiti ei maksa isälle yhdestä lapsesta mitään, siis siitä joka asuu isän luona..? Jotenkin mun oikeustajuni mukaan mies maksaisi yhdestä lapsesta äidille ja äiti "elättäisi" sen luonaan asuvan ja isä sen joka asuu hänen luonaan.

Mä en TIEDÄ miten asia menee, mutta on musta aika väärin että mies joutuu maksumieheksi kahdesta lapsesta ja itsellään asuu vielä yksi lisää.

Se maksu katsotaan tulojen mukaan. Eli isä maksaa tulojen mukaan kahdesta ja äiti maksaa tulojen mukaan yhdestä. Mitä epäreilua siinä on? Koska ei noilla elatustuilla lasta elätetä..kyllä sitä rahaa kuluu paljon enemmän niihin lapsiin, jotka asuu kanssasi.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmm..:
Se maksu katsotaan tulojen mukaan. Eli isä maksaa tulojen mukaan kahdesta ja äiti maksaa tulojen mukaan yhdestä. Mitä epäreilua siinä on? Koska ei noilla elatustuilla lasta elätetä..kyllä sitä rahaa kuluu paljon enemmän niihin lapsiin, jotka asuu kanssasi.

Aijjaa, kyllä mä ainakin kahden lapsen yyhoona kieriskelen täällä rahoissani :whistle: Ei niiden elättämiseen mitään kulu!

No mutta siis joo, tulojen mukaanhan se menee. Oikeassa olet. Enkä mä siis todellakaan noin tarkoittanut kun miten sä onnistuit asian kääntämään, vaan kun siitä ekasta lainaamastani viestistä tosiaan puuttui se kohta että myös äiti maksaa elatustukea isälle tai sitten ne lasketaan menevän "päittään" niin että isä maksaa vaan siitä yhdestä.

Ja kun tulojen mukaan katsotaan, niin tuloero lienee kuitenkin jonkunlainen, kun isä käy töissä ja äiti on kotona. Voihan olla, että jos isälläkin on pienet tulot (niin ku ilmeisesti on, koska saaneet täyden hoitolisän) niin elatusmaksu määräytyy pienemmäksi kuin minimi ja kunta/kaupunki maksaa sen erotuksen. Ap reilusti vaan lastenvalvojan juttusille. Hän osaa neuvoa ja auttaa.