Mitenkäs muiden neuvoloissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "valittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"valittaja"

Vieras
Mulla on raskaus nyt menossa 12+0 kohdilla. Soitin neuvolaan heti raskauden alussa (jotain 6 vkon paikkeilla), kun olin tehnyt muutaman positiivisen raskaustestin. Sovimme ensimmäisen neuvola-ajan ja ensimmäinen (ainoa) aika löytyi 11+4 ajankohtaan! Tilasin jo valmiiksi ennen eka neuvolakäyntiä ajan np-ultraan 11+6.

Seuraava neuvolakäynti on lääkärikäynti ja aika sille varattiin heti, ensimmäinen yhtäänkään sopiva vapaa lääkäriaika oli tarjolla 19.6.!

Onko näin vaikea aikojen saatavuus tavallista/yleistä muissakin neuvoloissa?

Ei mitään mahdollisuuksia saada joko varhais aamu- tai ilta-aikaa. Käyn eri paikkakunnalla töissä. Kun joudun lähtemään kesken päivää pois töistä, niin matkaan menee 45 min. Eli Edestakaisiin matkoihin 1,5 h + vastaanottoaika päälle. Kismittää. En tässä vaiheessa ole kertonut vielä töissä raskaudesta ja joudun ottamaan palkattoman vapaapäivän, jotta pääsen neuvolaan! Jatkossakaan en tiedä miten työnantaja suhtautuu neuvolakäynteihin, tuskinpa työajalla saa käydä... Käsittääkseni ainoa lääkärikäynti mikä työajalla sallitaan, on käynti työpaikkalääkärillä.

Alkuun neuvolassa käydäänkin vähän harvemmin.
Ja ainahan jos mietityttää jokin asia, niin voit olla neuvolaan yhteydessä ja puhua asiasta.
Noita perus käyntejä ei alkuun tosiaan tiuhaan ole.

Kannattaa tarkistaa tuo työnantajan suhtautuminen asiaan esim. luottamushenkilöltä jos et pomolle vielä halua kertoa.

Meillä itse sain käydä toisella paikkakunnalla kaikki neuvolat ja raskauteen liittyvät lääkärit työajalla, eikä mennyt miinuksia. Ja tosiaan sen verran kauempana asuin työpaikasta että yhteen neuvolakäyntiin meni helposti kolme tuntia... Tämä oli sovittukin sitten työnantajan kanssa niin että otin vain aamuaikoja ja menin vasta sen jälkeen töihin. Kollegani paria vuotta aikaisemmin sai käydä vain lääkärinkäynnit työajalla, eli normineuvolat tuli järjestää niin että teki esim. tunnit sisään.

Nuo normaalit lääkärin kontrolliajat menee helposti pitemmälle. Meillä ei juuri edes tarvinnut itse ehdottaa sopivia aikoja koska pääsisi, aika annettiin ja koin itse helpommaksi järjestää omat työni sen ajan ympärille. Jos koet hankalaksi, voithan neuvolasta kysyä sopisiko että kävisit jossain työpaikkaa lähellä lääkärin kontrollissa? Tai yksityisellä?

Voisinkin tosiaan kysyä mahdollisuutta käydä neuvolassa työpaikkakunnallani. Toisaalta nyt kerran omalla neuvolatädillä käyneenä olisi sääli mennä muualle, hän kun tuntui oikein mukavalle. Ja tietty loppuvaiheessa raskautta (eikös jo äitiysloman alettuakin käydä vielä muutaman kerran neuvolassa) harmittaisi kyllä lähteä ajelemaan työpaikkakunnalle kotipaikkakunnalta. Blaah. Tänään on oikein valivali -päivä mulla.

Harvat käynnit periaatteessa ihan ok, käy muuten kukkaron päälle ottaa palkattomia vapaapäiviä liikojen neuvolakäyntien vuoksi..

Kuullostaa ihan tämän kunnan toiminnalta :D
Soitin josko pääsisin lääkäriin koska epäilen vahvasti vehnäallergiaa ja jonkin sortin sokeriongelmia (pyörrytystä, heikotusta, päänsärkyä, sormet on muuttuneet sinisiksi jne).
Vastaaja kertoi, että koska voin olla syömättä vehnää ja sokeria ei asiani ole kiireellinen ja kiireettömiä aikoja ei nyt ole. Eikä tiedä tuleeko, ja jos tulee niin ei tiedä jaetaanko. Että viikottain soittoa tarkistaakseni tilanteen.

Yhteistyössä