Mitenkäs hyvin se imetys estää udden raskauden?

• Viestiketjun aloittaja Annikki
  • Ensimmäinen viesti
Syökö hän vielä minimissään 4tunnin välein. Jos ei niin ei ole mikään ehkäisykeino.

Muutenkin, vaikka kaikki kriteerit täyttyisikin imetys ehkäisynä on vain 98% luokkaa.

http://metku.net/~pesu/ehkaisy/tilanteet.php

Imetys käy ehkäisystä kuuden ensimmäisen kuukauden aikana vauvan syntymästä edellyttäen, että

* vauvaa imetetään lapsentahtisesti, eli että lapsi saa rintaa aina kun itse tahtoo,
* äidin kuukautiset eivät saa olla alkaneet eikä lapsi saa saada lisäravintoa, niin äidinmaidonkorviketta kuin kiinteitäkään ruokia,
* imetysvälin tulee olla enintään 4 tuntia ympäri vuorokauden, siis myös yöllä.

Tästä menetelmästä käytetään nimeä LAM eli Lactational amenorrhea method. Sen varmuus on oikein käytettynä 98%. Kuitenkin tulee käyttää lisäehkäisyä heti jonkun kohdan, erityisesti kolmannen, täyttyessä puutteellisesti.

sanv harmailee
muutamalla useampia lapsia ja välit yli vuoden, Veljen vaimo tuli raskaaks ku eka oli 4kk. Eli ei kannata täysin siihen luottaa jos ei vielä lisää halua. sekavaa ü

jestas!
Aina saa tyrmistyä kuin tyhmiä ihmiset on! Eilenkö se oli kun joku huuteli että on raskaana ja edellinen vasta 1,5 kk, kun ehkäisynä oli imetys...siitä oli justiin isot otsikotkin, että ei siihen kyllä voi luottaa!!!

onnekas
meillä oli vauva 7kk kun sain tietää odottavani toista :D imetin vielä, olin kyllä hieman soseita ruennut maistatteleen... mut ihana näin, olen kyllä onnellinen noista!!!!!!!

M
Hmmh.. niin. Silloinhan ne kuukautisetkin on sieltä tuloillaan jos raskaaksi tulee imetyksen aikana. Ovulaatio tulee ennen ensimmäisiä kuukautisia ja siksi ihmiset aina jaksaa huudella että imetys ei ole ehkäisykeino. Kyllä se kuulkaa on jos tietyt kriteerit täyttyy. Ja ne kriteerit löytyy tuolta ylläolevasta linkistä hyvin.

kahden äiti
No, mulla alkoi toinen raskaus samalla kierrolla, jolla lopetin imetyksen. Että mulla kyllä ehkäisi hyvin, vaikka menkatkin olivat alkaneet ja imetin enää lopussa pari kertaa vuorokaudessa... mutta en kyllä sen ehkäisytehoon luottaisi, jos en haluaisi tulla raskaaksi.

Yhteistyössä