Mitenkä toimia, kun 1-vuotias ei rauhoitu nukkumaan, vaan konttaa sängyssään ja nousee seisomaan ja itkee...??!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen. Tyttö tottunut nukahtamaan aiemmin itekseen ja viereen ei osaa nukahtaa.

Nyt vasta keksinyt sen että sängyssä voi touhuta omiaan jos ei huvita nukkua. Päiväunia ei jonain päivänä rauhoitu nukkumaan ollenkaan.

mitenkä toimia kun konttaa tai nousee seisomaan, ei osaa sieltä itse laskeutua kuitenkaan nukkumaan. Laitanko heti makuulle vai sitten vasta kun alkaa itkeä ja annan ensin siis hommailla omiaan? Itku tulee välittömästi kun laitan makuulle, silittelykään ei auta. plaahh... hankalaa. Mitenkä te olette toimineet/toimisitte vastaavassa tilanteessa?

Täällä on kanssa 1v4kk tajunnut että nukkumaan menostakin voi pistää vastaan ;)
Aikansa siellä huutaa ja rallattaa kunnes sit nukahtaa, mutta välillä saattaa mennä yli tuntikin siihen.
Niin siis olen niinkin julma että annan huutaa.

Nouseeko teillä lapsi seisomaan tms? Kun mä en oikein tohdi jättää itkemään, kun ei osaa itse sieltä tulla alas, eikä konttaamisasennostakaan osaa alkaa nukkumaan... Nyt tänäänkin päiväunille yritettiin yli tunti, mutta itki niin että tuntu ettei saa henkeä, katottiina ina kellosta 5 min ennen kuin mentiin silittelemään. Sitten kun ei itkenyt niin konttas... eikä siis nukahtanut.. mitähän tästä tulee??!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nouseeko teillä lapsi seisomaan tms? Kun mä en oikein tohdi jättää itkemään, kun ei osaa itse sieltä tulla alas, eikä konttaamisasennostakaan osaa alkaa nukkumaan... Nyt tänäänkin päiväunille yritettiin yli tunti, mutta itki niin että tuntu ettei saa henkeä, katottiina ina kellosta 5 min ennen kuin mentiin silittelemään. Sitten kun ei itkenyt niin konttas... eikä siis nukahtanut.. mitähän tästä tulee??!!

Nousee seisomaan ja viskoo tyynynsä ja peittonsa lattialle. sit kun on nukahtanut niin käyn laittamassa peiton päälle.
Siis kyllähän vuoden ikäinen nyt osaa konttaamis asennosta alkaa pitkälleen tai mahalleen, että ei sun tartte sitä ajatella ettei se voi nukkua seisaaltaan tai kontiltaan.
Meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin antaa huutaa koska jos ollaan samassa huoneessa niin ei taatusti nukahda silloin. Silittelemässä saadaan käydä ihan rauhassa mutta kun pois lähdetään niin sama huuto jatkuu taas.
Kyllä se siellä nukahtaa =) On vaan tajunnut että huutamisella saa teidät luokseen. Ja niinhän se toisaalta pitääkin olla, mutta nukkumaan mennessä voi vaan sanoa että "nyt nukutaan" tai jotain vastaavaa. Kyllä se lapsi oppii sen aikanaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ursus maritimus:

Nousee seisomaan ja viskoo tyynynsä ja peittonsa lattialle. sit kun on nukahtanut niin käyn laittamassa peiton päälle.
Siis kyllähän vuoden ikäinen nyt osaa konttaamis asennosta alkaa pitkälleen tai mahalleen, että ei sun tartte sitä ajatella ettei se voi nukkua seisaaltaan tai kontiltaan.
Meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin antaa huutaa koska jos ollaan samassa huoneessa niin ei taatusti nukahda silloin. Silittelemässä saadaan käydä ihan rauhassa mutta kun pois lähdetään niin sama huuto jatkuu taas.
Kyllä se siellä nukahtaa =) On vaan tajunnut että huutamisella saa teidät luokseen. Ja niinhän se toisaalta pitääkin olla, mutta nukkumaan mennessä voi vaan sanoa että "nyt nukutaan" tai jotain vastaavaa. Kyllä se lapsi oppii sen aikanaan =)

Meillä tyttö on vasta nyt oppinut seisomasta menemään lattiallakin konttaamisasentoon, ihan oikeasti. Ei siis kävele vielä. Ei osaa oikeen mahallaankaan kait nukkua. Mitenkä sä toteutat tota ns. huudattamista? eTtä oletko ensin esim. 5 min menemättä , sit 10 min vai miten? Musta tuntuu ihan kauhealta huudattaa kun se huutaa kuin hinaaja, tuntuu ettei saa henkeä ja se jaksaa huutaa vaikka kuinka ja kauan.... Itke ei silloin kuitenkaan kun istuu tai konttaa, ei tietenkään. Vasta sitten kun laitetaan selälleen tai kun kyllästyy istumiseen tai konttaamiseen... Pitäisikö silloinkin kuitenkin ns. huudattaa, vaikka on seisomassa tai konttaamassa? Mitenkähän kauan siinä menee, että tottuu nukahtamaan taas itsekseen? Meilläkin silittäminen tuntuu vaan hermostuttavan tyttöä, joten sekään ei siis auta.

Hyviä neuvoja sinulla Ursus maritimus, kiitos! =)

meillä oltiin vieressä ja hyssyteltiin. Taputeltiin ja siliteltiin rauhatonta yksivuotiasta. Muutaman kuukauden kesti tuo vaihe ja sitten oppi taas itsekseen nukahtamaan.
Minusta lapsi koki eroahdistusta (tajusi joutuvansa eroon vanhemmistaan nukahtaessaan) ja taisteli siksi nukahtamista vastaan. En hennonnut jättää ahdistustaan itkevää lasta yksin, vaan olin vieressä, vaikka usein se nukahtaminen kesti todella tuskastuttavan kauan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ursus maritimus:

Meillä tyttö on vasta nyt oppinut seisomasta menemään lattiallakin konttaamisasentoon, ihan oikeasti. Ei siis kävele vielä. Ei osaa oikeen mahallaankaan kait nukkua. Mitenkä sä toteutat tota ns. huudattamista? eTtä oletko ensin esim. 5 min menemättä , sit 10 min vai miten? Musta tuntuu ihan kauhealta huudattaa kun se huutaa kuin hinaaja, tuntuu ettei saa henkeä ja se jaksaa huutaa vaikka kuinka ja kauan.... Itke ei silloin kuitenkaan kun istuu tai konttaa, ei tietenkään. Vasta sitten kun laitetaan selälleen tai kun kyllästyy istumiseen tai konttaamiseen... Pitäisikö silloinkin kuitenkin ns. huudattaa, vaikka on seisomassa tai konttaamassa? Mitenkähän kauan siinä menee, että tottuu nukahtamaan taas itsekseen? Meilläkin silittäminen tuntuu vaan hermostuttavan tyttöä, joten sekään ei siis auta.

Hyviä neuvoja sinulla Ursus maritimus, kiitos! =)

Jokainen lapsi on tietysti yksilönsä joten pitää vaan itse ajatella mikä omalle lapselle parhaiten sopii, kokeilemalla.
Minä käyn noin 10min päästä sanomassa pojalle että "nyt nukutaan" ja laitan pitkälleen. Huuto jatkuu taas kun oven kiinni laitan perässäni. Sit annan olla n.20min ja jos vielä huutaa niin toistan äskeisen. Yleensä kyllä nukahtaa ensimmäisen käyntini jälkeen.

Entäs jos jäät istumaan, vaikka lukemaan lehteä lapsesi huoneeseen ihan hiljaa. Kun lapsesi nousee ylös niin lasket takaisin alas ja sanot ihan hiljaa "nyt nukutaan". Kun toisen kerran nousee niin toistat äskeisen.
Sen jälkeen et enää sano mitään vaan käyt laskemassa pitkälleen. Et silittele etkä mitään muutakaan. Hyvin rauhalliset liikkeet vaan itselläsi.
Silloin lapsi huomaa että olet lähellä, mutta kuitenkin olet määrätietoinen että nukkumaan meno aika on ja sillä siisti.

Tsemppiä :wave:

Meillä kanssa vähän samantapasta tytön kanssa illalla. Myös yöllä joskus, kun tyttö herää eikä saa heti unta uudelleen. Mä lasken vaan alas, jos ei itse käy ja sanon vaan että käypä pupun viereen nukkumaan. Hällä kun on unipupu. Muuta en sitten puhukaan. Joskus pidän kättä selän tai pyllyn päällä jos itkettää. Onko teillä tassuteltu? Jos ei meillä muu auta, niin annan maitopullon sänkyyn. Tiedän kyllä et on huono tapa, olen toisinaan vaan niin laiska.

Alkuperäinen kirjoittaja eea:
meillä oltiin vieressä ja hyssyteltiin. Taputeltiin ja siliteltiin rauhatonta yksivuotiasta. Muutaman kuukauden kesti tuo vaihe ja sitten oppi taas itsekseen nukahtamaan.
Minusta lapsi koki eroahdistusta (tajusi joutuvansa eroon vanhemmistaan nukahtaessaan) ja taisteli siksi nukahtamista vastaan. En hennonnut jättää ahdistustaan itkevää lasta yksin, vaan olin vieressä, vaikka usein se nukahtaminen kesti todella tuskastuttavan kauan.

Meillä on ollut näitä nukutettavia ja myös jotka on nukahtanut itsekseen.
Nukutettavat on nukahtanut viereen ja siitä sit nostettu omaan sänkyynsä tai sitten lapsen sänky on ollut niin lähellä meidän omaa sänkyä että on voitu pitää lasta kädestä kiinni ja silitellä nukahtamaan.
Ne jotka on nukahtanut itsekseen, ovat just tossa vuoden ikäisenä protestoineet aina nukkumaan menoa vastaan. Joillekin on auttanut ennen sänkyyn vientiä noin puolen tunnin sylittely/halittelu, sen jälkeen ovat jääneet rauhallisemmin omaan sänkyynsä.
Toiset sit taas ovat vängänneet vastaan vaikka ois tehny mitä.

Joo täytyy kokeilla eri keinoja. Meillä ei tunnu toimivan tuo että jäisin samaan huoneeseen vaikka lehteä lukemaan. Veuhtoo entistä hullummin jos näkee minut tai isänsä nukkumaan mennessä. Silittely onnistui vielä muutama yö sitten, mutta ei nyt näemmä. Ja aiemmin tosiaan pitkään rauhoittui itsekseen nukkumaan. Koskaan ennen ei ole edes kääntynyt mahallaan tai harjoittanut muitakaan liikkeitä kuin selällään oloa... =) Nyt sitten senkin eestä.

Nyt kun silittää niin hermostuu entistä enemmän. Jotenkin sitten se huudattaminen tuntuu ns. ainoalta vaihtoehdolta, mutta kun se vaan itkee niin kauheesti, että tuntuu ettei saa henkeä!!??Ja sit en tosiaan tiedä mitenkä toimisin tuossa kun istuu tai seisoo, kun aattelen jos raukka ei pääse siitä asennosta pois..

Yhteistyössä