mitenhän tässä käy? alkoholistimummo ja -pappa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikku

Vieras
Mummo pääsi katkaisuun ja on ollut muutaman kuukauden raittiina. Kerran on todennäköisesti repsahtanut, oli silloin viikonlopun yksikseen. Pappa ei ole joutunut/ päässyt / hakeutunut mihinkään tukihoitoon, koska ei omasta mielestään ole alkoholisoitunut. Silti on aina kännännyt viikonloput. On luvannut olla tukena tässä mummon raitistumisessa, mutta on kännännyt ainakin kaksi kertaa kunnolla tämän raittiusjakson aikana. Tuleeko näiden yhteiselämästä enää mitään, vai onko vaihtoehdot joko mummon putoaminen lähtötilanteeseen (kännissä viikonloput ja tissuttelua viikot) tai ero. Erossa taitaa pappa pudota ja lujaa... :( Onko muita joilla alkoholisteja lähipiirissä? auttoiko hoitojakso mitään?

Mun täti on ollu lukemattomia kertoja katkasussa ja max viikon raittiina sen jälkeen. Eli aina jatkuu ja jatkuu kunnes taas jokin "romahtaa" henkisesti ja menee katkolle.... Loputon kierre. Enää en jaksa edes auttaa....

Meillä mummo on kyllä tsempannut hyvin, mutta mitenhän kauan jaksaa katsoa ukkoaan? ovat siis tyypillisiä 60-vuotiaita, työelämässä vielä. Talo ja mökki maksettu, joten ei taloudellista huolta, mutta sitten vapaa-ajalla ei ole kuin yksi harrastus, eli juominen. Pelkään sitä, kun molemmat jäävät parin vuoden päästä eläkkeelle.

mun äiti ja isäpuoli eivät ole vielä myöntäneet alko-ongelmaa.. mutta sama homma,molemmat duunissa,talo ja mökki maksettu,lapset muuttaneet pois kotoa-asutaan vielä aika kaukana kaikki.. ei oo muuta tekemistä kun dokaa |O

Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
mun äiti ja isäpuoli eivät ole vielä myöntäneet alko-ongelmaa.. mutta sama homma,molemmat duunissa,talo ja mökki maksettu,lapset muuttaneet pois kotoa-asutaan vielä aika kaukana kaikki.. ei oo muuta tekemistä kun dokaa |O

samoin, välimatkaa reilut 500 km. eikä oikein koskaan pidetty hirveästi yhteyttä, johtuen myös tuosta juomisesta. Mutta nyt toivon heidän itsensä takia, että kelkan suunta kääntyisi.

miehen puolen tuleva isoisä on alkoholisti...en ole kuullut että olisi koskaan oikein yrittänyt päästä juomisesta irti, eikä ole yritystä nytkään.

en oikein tiedä vielä miten asiaan suhtautuisin, varsinkin nyt kun lapsi on tulossa. olimme kerran kylässä ja siellä oli sitten meidän tulevan lapsen serkkulapsia. olivat kyllä aika hämillään siitä miten aikuiset käyttäyty omituisesti. en minäkään viihtynyt. mutta kuitenkin lapsella on minusta oikeus tuntea isoisänsä edes jotenkin.

mun isä oli alkoholisti ja äiti parantumaton sellainen. ei halua ees eroon. jossain kristillisessä kuntoutusjaksossa murtautui keittiöön ja lukitsi ovet ja ryyppäs ehtoollisviinit. nyt noin kerran kuussa juomisen takia sairaalassa ja putkassa. en ole kuin puhelinyhteydessä, koska on väkivaltainen.

Valitettavasti alkoholistin on käytännössä toivotonta raitistua jos toinen puoliso kotona ryyppäilee. Raitistumisen on oltava yhteinen päätös, ei alkoholistipappa voi tukea alkoholistimummoa lopettamaan juomista vaikka mummo kävisi minkälaisissa parantoloissa. Parantola auttaa siinä tapauksessa, että itsellä on todellinen motivaatio parantua. Ja joskus se vaatii käymisen todella pohjalla ennenkuin kolahtaa.

Todennäköisesti mummo on käynyt nyt pohjalla, hoitoon ohjaus tuli työn kautta. Ei siis pystynyt hoitamaan töitään enää ja meni työpaikallekin kännissä. Mutta pappa taas katsoo, ettei hänellä ole ongelmaa, koska pystyy lopettamaan kun itse haluaa. mutta ei näköjään pysty olemaan ottamatta pitempää aikaa. Toivon vaan, että mummo jaksaisi pysyä raittiina, koska hän ei kykene kohtuukäyttöön.

Yhteistyössä