Mitenhän meidän käy, yötissivieroitus huomenna 1vuotiaalta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perhe höhheli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

perhe höhheli

Vieras
huomenna ois sitte SE yö. Lähden yöksi töihin joten ei voi perua enää. Mies siis hoitaa yöllä heräävän ja varmasti raivoavan lapsemme. Kaduttaa snadisti, tai pelottaa oikeammin. Mutta yöviroitusta ollaan suunniteltu jo pitkään kun olen niin väsynyt.
Lapsi on vaan nii äidin poika että.. On joku kausi jolloin äiti kelpaa vain, tuleeko traumoja kun jätän nyt yöksi? Huh..

Meillä onnistui hyvin. Siirrettiin pinnasänky toiseen huoneeseen kuin missä oli siihen saakka nukkunut, ja isälle peti samaan huoneeseen. Pari ekaa yötä heräsi useasti ja piti ottaa aina hetkeksi syliin, sitten homma alkoi sujumaan ja nykyisin nukkuu kuin tukki yöt. Yöimetyksen lopetus oli meillä helpotus sekä äidille että lapselle, nyt et tarvitse kummankaan herätä montaa kertaa yössä.

:)

Meillä poika herää n. kolmesti yössä joten kunnollista hyvää unta ei oikein ole ja yösyönnin takia ei oikein maistu sitten ruoka päivisin tai ainakaan aamulla ja ruokarytmi kärsii siitä.

Jännittää kuinka mies saa vauvan rauhoittumaan, huutaako naama punasena kunnes nukahtaa itkuun vai miten.. Yleensä kyllä nukkuu hyvin miehen kanssa.

Meillä meni yllättävän hyvin vaikka pelkäsinkin kun 1v oli niin mun perään ja olin tissille nukuttanut aina. Öisin heräili 30min-2h välein aina, läpi yön ja oli tississä kiinni!
Sitten sai riittää ja lopetin ensin päivällä imetyksen ja kun siihen oppi muutamassa päivässä niin lopetin ilta-yö-ja aamuimetykset kaikki kerralla. Ensimmäisenä yönä valvoi 2,5h ja itki tissin perään ja muutaman muun kerran lyhyesti itki, seuraavana yönä nukkuikin jo melkein koko yön :) vieläkin heräilee öisin mutta nopealla tyynnyttelyllä jatkaa unia tai sitten otan viereeni nukkumaan. En tajua kuin voi niin nopeasti unohtaa tissin kun edellisellä viikolla kiskoi paitaa alas jatkuvasti ja seuraavalla viikolla on koko juttu unohtunut! Itselle jäi ainoastaan haikea olo :)
Ainoa miinus on että aamut alkaa nykyään 6-7 aikaa kun ennen nukkui 7-8 asti.

Ette voi ainakaan ensimmäisenä yönä epäonnistua, kun itse kerran olet poissa. :)

Itse en yövieroittanut lasta koskaan, joten suurempia vinkkejä ei ole antaa. Meillä vielä vuoden iässä lapsi heräili tosi monta kertaa yössä (siis vähintään 10), mutta onneksi yöheräilyt väheni ihan itsekseen reilun vuoden iässä. 1,5-vuotiaana lapsi oli ensimmäisiä kertoja yökylässä ja itsekin olin jonkun yön pois, eikä silloin tissin puutteesta tullut enää mitään protesteja, lapsi heräili pari kertaa näinä öinä, mutta nukahti helposti uudestaan kun totesi ettei tissiä ole saatavalla. Kun olin kotona, lapsi tuli kyllä vielä sen pari kertaa yössä rinnalle. 2-vuotiaana lopetti yösyömiset kokonaan itse, päivällä imetys jatkui vielä muutaman kuukauden.

No se pointti siis, että voi mennä tosi hyvin tuo pelkäämäsi yö, mutta se ei tarkoita, etteikö lapsi osaisi sitä tissiä vaatia kun taas olet paikalla. Ja että jos yövieroitus tuntuu pahalta, niin kyllä lapsi itsestäänkin ennemmin tai myöhemmin vieroittuu. Itse olin silloin kun lapsi oli vuoden niin väsynyt, etten olisi millään jaksanut öisiä taisteluita ja onneksi ongelma ratkesikin sitten itsekseen. Paria yöimetystä en kokenut enää ollenkaan rankaksi ja jäihin nekin aikanaan pois.

Kiitos vastauksista! Huh, ei meillä toi herääminen taidakaan olla niin paha, näyttää olevan muilla vielä tiheämpää, tsemppiä teille! <3

Muilla kokemuksia vielä? :)