miten yö kuivaksi?

miten saisi 4 vuotiaan pojan yö kuivaksi? välillä on kokeiltu ilman vaippaa nukkumista, mutta poika kömpii jossain vaiheessa märkänä meidän väliin nukkumaan. on kokeiltu yöllä pissittämistä, mutta ei sitäkään jaksa kovin kauaa. vai pitääkö vaan odottaa?

Mehiläinen harmailee
Mä neuvoisin odottamaan, yökasteluhan on ihan normaalia noin viisi vuotiaaksi. Eli jos ei viisi v neuvolassa ole kuiva niin sitten aletaan tekemään jotain jos haluat.
Mun tyttö kasteli satunnaisesti 5,5v:ksi ja sen jälkeen on nyt ollut reilun puoli vuotta yökuiva (päiväkuiva oli jo 1,8v:nä), me ei käytetty mitään hälyttimiä tai lääkkeitä - ehkä jos jatkuisi vielä niin saattaisin johonkin hoitomuotoon päätyä.

Poikamme oppi yökuivaksi n. vuosi sitten. Nyt on 3,5v.
Illalla en kauheasti anna juoda, ellei nyt sitten ihan hirveä jano ole. Ja pissalla käydään mahdollisimman lähellä nukkumaanmenoa. Poika ei kyllä (koputan puuta!!) ole kuin kerran pissannut yöllä sänkyynsä ihan silloin alussa. Mulla tais olla turha stressikin aina iltaisin siitä asiasta kun patistin pissalle. Laitoin kunnon froteesuojan pojan sänkyyn ja pelkäsin että pissaa meidän sängyn..

Jotenkin se sitten vaan alkoi sujumaan. Aamuisin pojalla on kyllä kova hätä, yöllä ei herää ollenkaan pissalle.

Uskon että teilläkin se alkaa sujumaan. Yleensä kai pojat oppivat sen myöhemmin kuin tytöt. Tiedä siitä sitten?! :wave:

Suikka
Meilläkin poika 4v 2kk kastelee sänkynsä sillointällöin, nykyään ehkä enää kerran-pari viikossa. Patjansuojus ja pyyhe alle varoiksi. Vessassa käy ennen sänkyynmenoa, samalla tehään hammaspesut. Yhes välissä kannoin aina keskellä yötä käymään pissalla, mutta en mä huomannut et siinä ois paljon eroa ollut, saattoi silti sänky kastua. Päivävaipat jäi parivuotiaana pois helposti. Saman olen kuullut, että pojat "oppisi" nämä jutut vähän hitaammin.

Ilmeisesti lapsi ei vielä ole kypsä kuivana olemiseen. meillä on 5v tyttö joka kastelee vieläkin joka yö sänkynsä. Käytiin asian tiimoilta lääkärissä ja tultiin siihen tulokseen, että ootellaan vielä ja sit 6v neuvolassa aletaan hoitaa lääkkeillä, jos ei oo vielä oppinu kuivaksi. Asia ei tunnu pahemmin vaivaavan tyttöä mutta ennen eskaria ja koulun alkua homma olisi hyvä saada hoidettua... =)

Kun poika oli 3 vuotta otettiin yövaipat pois ja herätettiin kerran tai kaksi yössä pissalle. 3,5 vuotiaana ilmoitti, että tulee itse pissalle sitten kun on hätä. Nyt on 4 vuotta eikä ole kuin kerran puolen vuoden aikana tullut pissat sänkyyn. Käy yleensä kerran yöllä vessassa, joskus vasta aamulla. En tiedä onko oikein herättää pissalle yöllä, mutta en jaksanut pestä päivittäin pissapyykkiä.

uusimmassa vauvalehdessä oli juttua yökastelusta. kannattaa lukaista! eli se ei johdu likimainkaan aina lapsesta tai juomisesta vaan siitä ettei hänellä vielä yöllä erity sitä hormonia joka vähentää ösisin virtsaneritystä. tähän hormoniin ei ite voi vaikuttaa vaan sitä alkaa ajanmyötä erittyä jolloijn lapsi tulee yökuivaksi..

eli juttu on hormonaalinen ei oppimisesta johtuvaa! kannattaa lukea se juttu ja pitäkää yövaippaa jos siihen on tarvetta! lapsi kärsii itekin vahingoista ja saattaa tulla jopa unihäiriötä kun lapsi öisin pelkää kastelavansa säönkynsä ja ei uskalla nukkua kunnolla.

Kuttura
Meillä tyttö kasteli nelivuotiaaksi asti. Emme käyttäneet yöllä vessassa koska mielestäni on hassua totuttaa rakko yöllä pissalla käyntiin. Meillä siis vain odotettiin ja elettiin sen mukaan. Tyttö halusi nukkua nakuna joka helpotti pissojen siivoamista. Muuten meillä oli aina sänky suojattu pussilakanaan laitetulla vuodesuojalla (sellainen paksu jonka saimme perintönä toisesta kastelu perheestä) ja peitto oli ilman pussilakanaa. Sitten meillä oli aina sängyn vieressä kuiva peitto, tyyny ja vuodesuoja. Yöllä kun kasteluvahinko tapahtui, kääräsin märät vuodevaatteet pesukoneeseen, suihkutin tytön nopeasti kaulasta alaspäin ja vein puhtaiden lakanoiden väliin nukkumaan. Tämä kaikki sujui n. kahdessa minuutissa ja nukuimme taas lopun yötä rauhassa. Jos kasteli toistamiseen tuli tyttö meidän väliimme. Teet yön puuhat vain niin helpoksi ja mahdollisimman valmiiksi ettei kukaan ehdi herätä kunnolla niin jaksat paremmin. Tuo kestää aikansa ja sitten loppuu yhtäkkiä itsestään. Vieraisilla ja veneilemässä käytin tytöllä sitten vaippoja eikä hän protestoinut ollenkaan. Tsemppiä teille. =)

Täälä mä pohdin samaa 3v5kuisen pojan kanssa, nukkuu niin tosi sikeesti ettei herää ees siihen jos sänky kastuu. Joskus on öitä, jolloin vaippa on kuiva aamulla, on käyny 5 aikaa aamulla pissalla itte, mutta harvemmin. Poika on kova hikoamaan, joten vettä annetaan silloin kun janottaa, eikä mun mielestä toisaalta iltajuomisen sais vaikuttaa siihen yökuivuuteen, kyllähän siihen pissahätään pitää herätä oli juonu illalla paljon tai ei. Yövaippaa on kiltisti pidetty, eikä poikaa oo mitenkää hoputettu, mutta olishan se kiva, kun sais yhden kolmesta vaipankäyttäjästä kuivaksi. Yökastelukaan ei olisi mikään ihme, itte oon ollu kastelija pienenä. Joten kaipa tässä vaan pitää aikaa antaa vai?

Tässä meidän kuukauden takainen vaipan poisjättö juttu.

Meillä tytön vaippa oli aina aamulla niin märkä kuin sinne mahtui, mutta sitten yht äkkiä se alkoi kevenemään, ollen eräs aamu kuiva. Silloin jätin pois. Pari yötä meni hyvin, sitten muutama kastelu. Sitten alkoi olemaan kuiva. Nyt muutaman kerran housut vähän kastuneet, mutta sänky kuiva. Yöllä käy useasti potalla sänkynsä vieressä. Muistutan aina illalla pissimisestä sekä yöllä jos kuulen jotain ääntä menen kysymään josko pissittää. Illalla en anna kovin paljoa juoda. Empä tiedä teidän asiaan, pitäisikö vielä odottaa sopivaa hetkeä?

sama ongelma
Mä yhdyn edellisiin siinä, että ei yökuivaksi voi oikein opettaa. Mulla nuorempi lapsi oli yökuiva jo 1,5-vuotiaana kun vanhempi pissi vielä 4,5-vuotiaana sänkyyn. Saman verran janoonsa joivat iltaisin, tyttöjä vieläpä molemmat. Kärsivällisyyttä vaan :hug:

Yhteistyössä