MITEN YMMÄRRÄT TÄMÄN?? (TES-ASIAA)

Tyyris Tyllerö

Aktiivinen jäsen
05.12.2005
5 944
1
36
Olenko oikeassa vai väärässä, jos oletan että sunnuntain palkka tulee aina 100%:lla huolimatta siitä, onko kolmen viikon tasoitusjakson työaika ylittynyt vai ei?

------------

Ylityötä on se työ, jota tehdään kolmen viikon jaksossa 120 työtunnin jälkeen.

Korotettu palkka

50 % korotettu palkka:

* ylityökorvaus 120 t / 3 vkoa ylittävältä osalta 18 ensimmäiseltä tunnilta
* lisävapaapäivänä (X) tehty työ
* aattokorvaukset: klo 15.00 jälkeen uudenvuodenaattona, pääsiäislauantaina, vappu-, juhannus- ja jouluaattona tehty työ

100 % korotettu palkka

* ylityökorvaus (120 t + 18 t =) 138 t / 3 vkoa jälkeen tehty työ
* viikkolepopäivänä (V) tehty työ
* sunnuntaina tai muuna kirkollisena pyhänä sekä itsenäisyys- ja vapunpäivänä tehty työ

Huom! Työajan tasoittumisjärjestelmien osalta sovelletaan erilaisia ylityömääräyksiä. Ks. TES.

Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Nyt en ihan tajunnu mitä hait takaa. Sunnuntaista maksetaan aina ja ehdottomasti tuplaliksa.

Ei ilmeisesti joka paikassa...
Mä siis hain takaa sitä, että mun työsopparissa on määritetty vähimmäistyöaika 90h/3vkoa. Ja mietin, että pitääkö tuon 90h ylittyä, jotta sunnuntait maksetaan tuplana. Ja entäs ne sunnuntain työtunnit? Lasketaanko ne tuohon työaikaan yks yhteen vai tuplana? Eli siis jos oon töissä sunnuntaina 4 tuntia, lasketaanko se tuohon vähimmäistuntimäärään 4 vai 8 tunnin arvoisesti.

Vaikee selittää selkeästi...

Mulle vaan ei oo pomo näitä kuvioita selvittäny millän lailla.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Nyt en ihan tajunnu mitä hait takaa. Sunnuntaista maksetaan aina ja ehdottomasti tuplaliksa.

Ei ilmeisesti joka paikassa...
Mä siis hain takaa sitä, että mun työsopparissa on määritetty vähimmäistyöaika 90h/3vkoa. Ja mietin, että pitääkö tuon 90h ylittyä, jotta sunnuntait maksetaan tuplana. Ja entäs ne sunnuntain työtunnit? Lasketaanko ne tuohon työaikaan yks yhteen vai tuplana? Eli siis jos oon töissä sunnuntaina 4 tuntia, lasketaanko se tuohon vähimmäistuntimäärään 4 vai 8 tunnin arvoisesti.

Vaikee selittää selkeästi...

Mulle vaan ei oo pomo näitä kuvioita selvittäny millän lailla.

Sunnuntai lasketaan tuntimäärään 4 työtuntina, mutta palkallisesti 8 tuntina. 90 tunnin ei tarvitse ylittyä saadakses sen sunnuntaikorvauksn. Jos joku muuta väittää niin ota yhteys luottamusmieheen/liittoon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sunnuntaityötunnit lasketaan vähimmäistyöaikaan yks yhteen, ei tuplana, mutta palkka tulee tuplana joka tapauksessa sunnuntailta.

Miten hitossa mä saan sen 30h viikossa kasaan, jos tunteja ei anneta??!!

Mun työvuoroilla ja -määrillä saan hikiseen 26h kasaan per viikko. Eiks sen keskimääräisen 3vkon tuntimäärän pidä olla tuo 90h sit ku työt loppuu noin 6kk päästä. Entäs jos se ehto ei täyty??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei se ole sun ongelma se työtuntien täyteen saaminen. Jos sopimuksessa lukee vähimmäistyöaika, on työantajan tarjottava töitä sen verran.

Mut jos ne ei täyty, kuka on kusessa? Minä? Työnantaja? Saavat nimittäin musta korkeimman palkkatuen.

ja jos sun tunnit jää tässä jaksossa alle tuon 90 tuntia niin esim seuraavassa voivat olla yli sen 90 tuntia. Työnantajahan voittaa siinä jos antaa sulle vähemmän tunteja, jos kerran saa susta jotain tukea...

Alkuperäinen kirjoittaja Wanha-Rouva:
Jos palkkasi koostuu tuosta palkkatuesta kokonaan et saa mitään ylimmääräistä, niin luulen. Onko työsopimukseen laitettu palkka?

Tuntipalkka määritetty. Ei muuta. Koeaika 3kk eli puolet sopparista. Maksaakos ne silloin normipalkkaa vai alempaa? Kun sitä ei oo määritelty ja titteli EI ole harjoittelija.

Alkuperäinen kirjoittaja hk:
eihän koeaika ole mitenkään pienipalkkaisempaa :) koeaika on aivan normisti palkattua

no kun mulle sanottiin alussa, että ensin saisin alempaa palkka (80-90% normaalista). Vaan kun sitä ei ole mainittu sopparissa, eikös siitä pitäs olla mustaa valkealla jos alempaa saa, ja minkä aikaa saa?