Miten yleistä on, että verenluovutuksen tai elinluovutuksen yhteydessä henkilöstä tulee kimaira?

"vieras"
Muakin kiinnostaa tää aihe. Varmaan jos oma luuydin tuhotaan ja laitetaan tilalle vierasta siirrettä, sitten elimistössä on mahdollista olla yhtaikaa aktiivisena sekä vierasta että omaa DNA:ta.
Jos ei siis ole synnynnäinen "khimeira".
 
Nh
Mä olen ollut myös siinä uskossa,
että se lääkitys jota elinsiirtopotilas syö ( hylkimis ) liittyy juuri tähän kimeerisyyteen?
Hmm, tavallaan joo ja ei. Harvoin oma immuunipuolustus kohtaa suoraan luovutetun elimen sisältämää vierasta dna:ta vaan solut esittelevät kaiken aikaa nk käyntikortteja eli proteiineja jotka kertovat elimistön puolustajille että omia ollaan, älkää tuhotko. Tämä käyntikortti on jokaisella ihmisellä oma (psl identtinen kaksonen). Luovutetun elimen solut esittelevät tietysti AINA luovuttajan keholle omaa käyntikorttia ja vastaanottajan immuunipuolustus tunnistaa ne vieraiksi soluiksi, joka on uhka ja pitää tuhota. Siksi hylkimisenestolääkkeet. Mutta vieras dna:han ne käyntikorttiproteiinitkin koodaa :).
 
dddd
[QUOTE="vieras";26047328]Muakin kiinnostaa tää aihe. Varmaan jos oma luuydin tuhotaan ja laitetaan tilalle vierasta siirrettä, sitten elimistössä on mahdollista olla yhtaikaa aktiivisena sekä vierasta että omaa DNA:ta.
Jos ei siis ole synnynnäinen "khimeira".[/QUOTE]

Tätä jäin itsekin miettimään. Kertokaa biologiasta enemmän tietävät, miten tällaisessa tilanteessa jos olen luovuttanut luuydintä toiselle ihmiselle... Onko hänessä siis minun dna:tani? Ja jos mennään vielä pidemmälle: jos hän tekee rikoksen, voiko minun dna:tani jäädä rikospaikalle, esim. jos tämän rikoksentekijän verta jää rikospaikalle?

:D
 
Tätä jäin itsekin miettimään. Kertokaa biologiasta enemmän tietävät, miten tällaisessa tilanteessa jos olen luovuttanut luuydintä toiselle ihmiselle... Onko hänessä siis minun dna:tani? Ja jos mennään vielä pidemmälle: jos hän tekee rikoksen, voiko minun dna:tani jäädä rikospaikalle, esim. jos tämän rikoksentekijän verta jää rikospaikalle?

:D
Kyllä voi olla aktiivisena useampaa DNA:ta.
 
hhm
Minkälaista tietoa? Jos ihmisen A soluja siirretään ihmiseen B niin hän on kimeerinen, eikö olekin? Koska se dna olis vähän niinku siellä solujen tumassa...? Mikä tässä on epäselvää? Lukeeko jossakin, että siirtovaiheessa ne siirretyt solut jotenkin hupskeikkaa muuttuvatkin siirrettävän soluiksi vai?

(poikkeuksena muutamat verisolutyypit, eli ehkä jonkun tyyppisissä verenluovutuksissa ei näy toisen ihmisen dna:ta koska siirrettävä verikomponentti ei sisällä dna:ta, mites on plasman kanssa, onkohan siinä mitään...)
Anteeksi lievä vahingoniloni; olenko ainoa, vai vaikuttaako muistakin siltä, että NinaTT:n päteminen jäi tänään vähän yritykseksi?

Mutta joo, oma käsitykseni on että vastaanotettu luuydin yleensä aiheuttaa ko. piirteen, mutta plasma taas ei.
 
Nh
Minkälaista tietoa? Jos ihmisen A soluja siirretään ihmiseen B niin hän on kimeerinen, eikö olekin? Koska se dna olis vähän niinku siellä solujen tumassa...? Mikä tässä on epäselvää? Lukeeko jossakin, että siirtovaiheessa ne siirretyt solut jotenkin hupskeikkaa muuttuvatkin siirrettävän soluiksi vai?

(poikkeuksena muutamat verisolutyypit, eli ehkä jonkun tyyppisissä verenluovutuksissa ei näy toisen ihmisen dna:ta koska siirrettävä verikomponentti ei sisällä dna:ta, mites on plasman kanssa, onkohan siinä mitään...)
Miten viitsit puhua noin alentuvasti..
 
Eli minut voidaan syyttömänä tuomita murhasta?
Luultavasti siinä kävisi niin, että jos DNA yhdistettäisiin sinuun, mitä ei välttämättä edes tapahtuisi, koska hyvin harva ihminen on loppujen lopuksi missään DNA-rekisterissä. Mutta jos niin kävisi, niin sinun tapauksessasi selviäisi helposti se, että olet elinluovuttaja, jolloin se toinen henkilö saataisiin myös jäljitettyä. Eikä ketään tuomita murhasta jos on epäselvyyttä tekijästä.
 
Muistelen lukeneeni tapauksesta, missä naiselta oli otettu lapset pois, kun jostain syystä oli tehty jotain kokeita ja todettu että nainen ei voi olla lasten biologinen äiti. Sitten vuosia myöhemmin paljastui että nainen oli synnynnäinen khimeira, ja hänellä oli kahta dna:ta, ja nämä lapset olivat hänen biologisestikin. Oli aika ahdistava tarina noiden lasten takia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei työ tekemällä lopu;26047686:
Muistelen lukeneeni tapauksesta, missä naiselta oli otettu lapset pois, kun jostain syystä oli tehty jotain kokeita ja todettu että nainen ei voi olla lasten biologinen äiti. Sitten vuosia myöhemmin paljastui että nainen oli synnynnäinen khimeira, ja hänellä oli kahta dna:ta, ja nämä lapset olivat hänen biologisestikin. Oli aika ahdistava tarina noiden lasten takia...
Minä olen lukenut tuon saman jutun joskus.
 
Khimaira
Jos tehdään vaikka se maksasiirto, niin eiväthän dna- molekyyylit sieltä maksasta minnekään kulkeudu. Dna ei voi poistua tumasta..
Eli niin ollen myöskään verinäytteessä ei voi olla luovuttajan dna:ta, koska ei verihiutaleilla tai punasoluilla edes ole tumaa, eivätkä vieraat valkosolut elä pitkään vieraassa kehossa.
Toki luuytimen siirto on sellainen missä tämä tapahtuu, mutta kuinka monelle tehdään luuuytimen siirtoja..
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Khimaira
[QUOTE="vieras";26047124]Täällähän on palstailija nimeltä Khimaira.
En tiennyt että se jotain tuollaista tarkoittaa.. :O[/QUOTE]

Mun nikki ei tarkoita mitään verijuttuja vaan mytologiaa :D
 
Eipä oo ikinä tullu ees mielen mieleen vaikka olen verta luovuttanut vuosia. Eli luultavasti mun dna:ta ryömii vaikka kenen elimistössä jos eivät oo viemäriin kaatanut :D Ja mikä kauhee vaiva siinä oli...
 

Yhteistyössä