miten voitte pestä lastenne vaan kerran tai kaks viikos???

  • Viestiketjun aloittaja en tajuu
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
:D tämä ketju on hauska. Miten se voi ketään liikuttaa kuinka monta kertaa naapurin Ritva-Leena ja hänen mukulansa käy viikossa suihkussa :headwall:
kyl mä olen haistanut sen etteivät käy suihkussa tarpeeksi usein. ihan kohteliasta muita kohtaan pitää myös lapset puhtaana eikä pahanhajuisina rasvatukkina
 
parturi-kampaaja
Alkuperäinen kirjoittaja ks:
ja kampaaja ainakin sanoi meille, että vasta murrosiässä voi alkaa peseen hiuksia shampoolla, siihen asti riittää vesi tai pelkkä hoitoaine. Ja lääkäri sanoi, että vesi puhdistaa ihan yhtäläisesti ilman saippuaa tai ei, saippuaa ei tarvita, se on vaan sellanen keksitty juttu että saippuaa tarvittaisiin.
Kuinkahan vanha kampaajasi oikein on? Onkohan jotain mäntysuopa kansaa vielä :) Jos et lapsesi hiuksia pese shampoolla ennen murrosikää niin voin sanoa, että siellä päässä jo kasvaa jotain muutakin kuin hiuksia! Yök mikään ei ole sen hirveempää kuin lapsen (siis jo hiukan vanhemmat esim ala-asteikäisestä ylöspäin) hiukset jotka pestään ehkä kerran viikossa shampoolla, vaikka ne ei välttämättä näytä likaisilta ne haisee vanhoilta sukilta :) Järki käteen tässäkin asiassa... Muuten mulle on ihan sama kuinka kukanenkin itseään / lapsiaan pesee mutta tää vaan pisti silmään..
 
vieras
Jaa, no mulle ainakin sanottiin synnärillä et vauvaa ei pidä edes pestä useammin kun kerran viikossa. Ja tällä tarkoittiin siihen asti kun vauva aidosti sotkee itseään, ryömimillä tai syömällä. Lääkäri sanoi kun kysyin sitten 1,5v kohdalla et miten pesen hiukset, niin vastaus oli pelkällä vedellä, noin pienelle on turha mitään shamppoita laittaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ks:
ja kampaaja ainakin sanoi meille, että vasta murrosiässä voi alkaa peseen hiuksia shampoolla, siihen asti riittää vesi tai pelkkä hoitoaine. Ja lääkäri sanoi, että vesi puhdistaa ihan yhtäläisesti ilman saippuaa tai ei, saippuaa ei tarvita, se on vaan sellanen keksitty juttu että saippuaa tarvittaisiin.
LÄäkäri lienee samalta vuosituhannelta kuin kampaajasi... Vedellä ei puhdistu mutta jos on kuiva iho niin rasvaa voi käyttää pesuun, myös hiusten pesuun. Aqualan L esimerkiksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa, no mulle ainakin sanottiin synnärillä et vauvaa ei pidä edes pestä useammin kun kerran viikossa. Ja tällä tarkoittiin siihen asti kun vauva aidosti sotkee itseään, ryömimillä tai syömällä. Lääkäri sanoi kun kysyin sitten 1,5v kohdalla et miten pesen hiukset, niin vastaus oli pelkällä vedellä, noin pienelle on turha mitään shamppoita laittaa.
Noin mullekin sanottiin esikoisen aikoihin, v. 2005. Kuopus kun pullahti maailmaan 10/2008 oli jo nuo pesuohjeetkin muuttuneet niin että joka toinen päivä pesu ja pesu käskettiin suorittaa joko jollain miedolla pesuaineella tai rasvalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa, no mulle ainakin sanottiin synnärillä et vauvaa ei pidä edes pestä useammin kun kerran viikossa. Ja tällä tarkoittiin siihen asti kun vauva aidosti sotkee itseään, ryömimillä tai syömällä. Lääkäri sanoi kun kysyin sitten 1,5v kohdalla et miten pesen hiukset, niin vastaus oli pelkällä vedellä, noin pienelle on turha mitään shamppoita laittaa.
Noin mullekin sanottiin esikoisen aikoihin, v. 2005. Kuopus kun pullahti maailmaan 10/2008 oli jo nuo pesuohjeetkin muuttuneet niin että joka toinen päivä pesu ja pesu käskettiin suorittaa joko jollain miedolla pesuaineella tai rasvalla.
Minä olen sitä mieltä, että mitä vähemmän kemikaaleja käytetään vauvan ohuella iholla, sen parempi. Eli pelkällä vedellä pesu.

Meillä lapset käyvät kylvyssä tai suihkussa pari kertaa viikossa, hiukset pestään shampoolla noin parin viikon välein. Enkä muuten itsekään käyttä saippuaa kuin kainaloiden pesuun.
 
Meillä myös atoopikko käy suihkussa päivittäin, tämä ohje allergiasairaalasta.
Ennen neuvottiin vähentään pesuja, mutta nyt ohje on että iho huuhdotaan päivittäin ja sitten kunnon rasvaus.

Joskus esikoinen jättää pesun pari viikossa väliin, periaatteessa päivittäin.

Mutta ei lapset likaanu ja hikoile kuin aikuiset, jotta päivittäinen hinkkaaminen ei ole kyllä välttämättä tarpeen.
Meidän lapset nyt vaan tykkäävät lotrata yhdessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
meillä on atooppinen iho kummallakin enkä todellakaan pese joka päivä kuin pyllyt ja kädet jne. Meillä on niin siisti lapset, että ei tarvitse joka päivä hinkata! Lapset eivät hikoile, joten miksi ihmeessä pitää joka päivä suihkuttaa?
Toisaalta taas atooppinen iho jota rasvataa useasti kannattaa myös suihkuttaa usein. Meille suositeltiin että ihan päivittäin. Tämmöiset on suosituksen nykyisin.
 
En minäkään ole koskaan tajunnut kun vauvaakin jotkut kylvettävät vain 1-2krt viikossa :eek:
Kun käyttää öljykylpyä niin voi atooppisenkin lapsen kylvettää päivittäin, ja tätä itseasiassa suositellaankin nimenomaan kuivaihoisille lapsille. Mukavampihan on nuuhkutella hyväntuoksuista vauvelia kuin maitopuklun hajuista muutenkin. Mut onhan se niin, että moni pitää lapsellaan samoja vaatteitakin kunnes on näkyvästi saastaiset, vaikka haisisi jo metrien päähän :/
 
ato oppi
Olen itse atoopikko ja niin on lapsenikin. Suihkutan lapsen joka ilta, sillä tiedän, miten kamalasti hiki ja lika kutittavat atoopikon ihoa. Ja suihkun päälle tietenkin rasvaus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja älytöntä:
Alkuperäinen kirjoittaja Jepulis:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Koska lapset eivät hikoile eivätkä "likaannu" samalla tavalla kuin aikuiset. Säästämme näin myös vettä, energiaa ja luontoa. :saint: Toki peppu, kasvot ja kädet pestäämn useita kertoja päivässä. Ja meidän lapset eivät todellakaan ole likaisia. :heart:
Peesi. Mä taas en ymmärrä, miks hitossa pitää ravata suihkussa joka päivä ennenkuin lapsi edes hikoilee.
Täysin samaa mieltä!
Ihan melkein järkytyin siitä että joku oikeesti pesee parikuukautta vanhan vauvan joka päivä :eek: :eek:
Tähän voisin tulla peesaileen =)

 
näin
Meillä tuo 7kk kylvetetään 2 kertaa viikossa..Joka päivä pestään kyllä kasvot, pylly ja kädet ja nekin useampaan kertaan...murkku ikäiset käy sitten joka ilta suihkussa.

liiallinen pesukaan ei ole hyväksi
 
minä
Vauvaa ei tarvitse kylvettää useammin kuin kerran tai pari viikossa, etenkin jos vauvan iho on kuiva. Kasvot, kädet ja peppu tietysti pestään päivittäin. Vauvan pesussa ei tarvitse käyttää pesuaineita, mutta jos pepun pesuun tarvitsee pesuaineen, perinteisen saippuan sijasta kannattaa käyttää herkän ihon pesunesteitä tai pesuöljyä. Kylpyveteen voi laittaa muutaman tipan kylpyöljyä kosteuttamaan ihoa. Pesun jälkeen vauvan iho kuivataan taputtelemalla, ei hankaamalla.

Tässä vähän faktaa vauvojen pesemisestä AP...
 
Alkuperäinen kirjoittaja lapsia kolme:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
meillä on atooppinen iho kummallakin enkä todellakaan pese joka päivä kuin pyllyt ja kädet jne. Meillä on niin siisti lapset, että ei tarvitse joka päivä hinkata! Lapset eivät hikoile, joten miksi ihmeessä pitää joka päivä suihkuttaa?
Toisaalta taas atooppinen iho jota rasvataa useasti kannattaa myös suihkuttaa usein. Meille suositeltiin että ihan päivittäin. Tämmöiset on suosituksen nykyisin.
Itse olen atoopikko ja tuo on tosiaan hoitosuositus nykyisin. Minun lapsuudessani oli voimassa tuo juttu, ettei vesipesua kun kerta viikkoon ja rasvaa vaan joka ilta. Molempia kokeilleena voin sanoa, että tuo joka iltainen kunnon pesu ja rasvaus puhtaalle iholle toimii huomattavasti paremmin. Uusimmassa allergia&astma lehdessä taisi olla myös maininta, että atooppinen iho nauttii pitkistä suihkuista.

Meillä atooppinen äiti ja ei atoppinen 2,5 v käy suihkussa joka ilta. Ollaan kai jotenkin sottapyttyjä, mutta on meidän lapsi usein ihan likainen, ruokaa, kuraa, hiekkaa, sormiväriä jne.
 
Atopian vaikeusasteestakin riippuu mikä on hyväksi. Itse pärjään pesulla joka toinen päivä, näin talvella rasvaan itseni kevyesti suihkun jälkeen, eli rasvaa vain puhtaalle iholle. Kesällä ei tarvitse edes rasvata, kun ei joka päivä käy kokovartalopesulla.

Ja minusta viileässä suihkussa käyminen tuntuu muutenkin kamalalta, joten senkin takia en joka päivä halua lutrata.
 
Kyllä käydään joka päivä suihkussa, lapset 4v ja 6v. Päiväkodissa kun ovat niin siellä hikoilee leikeissä ja kyllä vaan tarttuvat ulkoa saasteet yms. epäpuhtaudet ihoon aivan kuten aikuisellakin. Vaikka sitä likaa ei silmin näe, niin pyyhkäiskääpä kosteuspyyhkeellä lastanne käsivarresta tms. jos ette ole pesseet pariin päivään.Tulee likaa, vaikka sitä ei paljain silmin näe. Tuttu oli näin kokeillut ja järkyttyi. :eek: Miten niin ei lapset muka hikoile? Varmana hikoilee ja olo on tahmea. Hyi sanon minä jos ei pestä.
 
Tuosta vauvojen pesusta tulikin mieleen. Muutam,a tuttu noudattaa tuota sääntöä, että vauva pestään vain kerran viikossa ja sen kyllä huomaa. Vauvat suorastaan haisevat puklulle kun ei pestä. Yksin tuttu sanoi, että hän aina vain hulauttaa vauvan saavissa kerran viikossa :|
 

Yhteistyössä