Miten voin sanoa miehelle häntä loukkaamatta, etten halua häntä synnytykseen?

• Viestiketjun aloittaja möllikkä
  • Ensimmäinen viesti
möllikkä
Halusin jo ensimmäisessä synnytyksessä äitini synnytykseen, mutta en kehdannut miehelle sitä sanoa, sillä hän haluaa ehdottomasti olla siellä mukana.. Tosiasia vain on se, että mies ei osaa tukea minua tai kannustaa.. Äitini sitten taas osaa reikiä ym. joten hänen kanssa synnytys olisi varmasti rentouttava kokemus.. Ensimmäinen synnytys oli ihan kamala ja mies vain pahensi asiaa.. Olenko liian itsekäs jos otan äitini enkä miestäni? Mieheni haluaa olla varmasti siellä mukana ja leikata napanuoran ja varmasti loukkaantuu jos ei pääse... Miten asian voisi ilmaista niin, että mieskin ymmärtäisi?

gengu
Meillä mies varmaan olisi vaan helpottunut kun ei tarvitsis tulla katsoo synnytystä..:D mutta ainahan sä voit sanoa että miltä sellainen kuulostaisi.Kysyt vaikka vaan mieleipidettä?

Sulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sanoa ihan suoraan. Vaikka kuinka kiertelisit ja kaartelisit mies takuulla loukkaantuu siinä vaiheessa kun tajuaa, jos tajuaa mitä kiertelyllä haluat ilmaista.

Tai onko mahdollista että mies tulee paikalle vasta ponnistusvaiheessa? Ja tuolloinkin sillä ehdolla että pysyy hiljaa ja sivussa, mutta pääsee leikkaamaan sen napanuoran?

Molempi parempi
Ota molemmat mukaan. Selitä etukäteen, miten toivot roolijaon menevän eli äitisi tukee ja rauhoittelee. Iskä saa sitten seurata vieressä ja leikata sen napanuoran.

"vieras"
Ei tollaista voi ikävä kyllä loukkaamatta.

Mä itse korostaisin sitä miten hyvä äiti olisi synnytyksessä enkä sitä miten huono mies oli.

Ikävissä asioissa kannattaa käyttää sämpylämallia: hyvä-huono-hyvä. Esim. kiva, että toisen lapsen synnytys kiinnostaa - haluat äitisi miehen tilalle synnytyssaliin - olet kiitollinen tuesta ponnistusvaiheessa.

Ajattele itsesi miehen asemaan: haluaisitko olla mukana, kun oma lapsesi syntyy? Miehen roolista voitte varmaankin keskustella...

Enkä ota kantaa reiki-hoitoihin, mutta ihan ensimmäiseksi en lähtisi hakemaan synnytyksestä rentouttavaa kokemusta.

möllikkä
Voiko suomessa ottaa synnytykseen enemmän kuin yhden?? ;o Luulin, että se on maks yksi ihminen sinne.. Ja miehelle yritin edellisessä raskaudessa vihjailla, että jos ottaisin äitini sinne mukaan, mutta hän heti ilmoitti, että tulee itse varmasti sinne ja haluaa tulla.. Mutta jos kerran sinne saa tulla enemmän kuin yksi ihminen, niin sittenhän tämä aloitus oli ihan turha.. :eek:o

Jos mies haluaa tulla mukaan niin ehdottaisin myös, että otat molemmat ja kerrot rehellisesti, minkä toivot olevan "työnjaon" synnytyksen edetessä. Näin hän voi olla paikanpäällä seuraamassa ja saa leikata napanuoran jne. mutta äitisi voi olla sun tukena. :heart:

"vieras"
[QUOTE="Noo";24844639]Miltä sinusta tuntuisi jos et saisi kokea oman lapsesi synnytystä?[/QUOTE]

Nyt kaksi lasta synnyttäneenä sanoisin, että jätän jatkossa mielelläni ne kokemukset jatkossa välistä...

ps. Mies ei voi "kokea" synnytystä. Hän voi korkeintaan katsella vieressä, miten nainen kokee sen.

"Dingdong"
okei, ehkä rentouttava kokemus oli hieman huono sana valinta, kuitenkin pointti oli se, että äiti osaa olla rauhallinen ja saisi minut rauhalliseksi..kun taas mies saa minut hysteeriseksi.. Ja tottakai haluan, että molemmat tulevat ja "pakkoha" se on mies ottaa jos molemmat eivät mukaan pääse, mutta jos pääsevät, niin asiahan on sillä selvä.. :)

"hmm"
samaa mieltä täällä yhden kanssa,että ihan turha lähteä synnytyksestä hakemaan rentouttavaa kokemusta,enkä oikeen ymmärrä,miten miehestä ei oo apua:eek:saa kai hieroa selkää,pidellä kaurapussia tms,ei siinä mies oikein muuta voi.ja jos mies haluaa tulla mukaan oman lapsensa syntymään,et vaan voi olla niin julma ja evätä sitä häneltä.

[QUOTE="vieras";24844673]Nyt kaksi lasta synnyttäneenä sanoisin, että jätän jatkossa mielelläni ne kokemukset jatkossa välistä...

ps. Mies ei voi "kokea" synnytystä. Hän voi korkeintaan katsella vieressä, miten nainen kokee sen.[/QUOTE]
Oletko ollut mukana, kun joku toinen synnyttää? Jos olet, syntyvä lapsi ei varmaankaan ollut omasi.

Voit olla varma, että vieressä oleva henkilö "kokee" synnytyksen, varsinkin, jos sekä synnyttäjä että syntyvä lapsi ovat hänelle rakkaita.

Kaikki eivät edes kykene mukaan tukihenkilöksi synnytykseen.

"Dingdong"
Sanoin jo tuosta rentouttavasta kokemuksesta, että oli huono sanavalinta. Ja ei, minun mieheni ei hieronut selkää, ei tuonut kaurapusseja, ainoa mitä teki, oli se, että toi suihkuun pyyhkeen, ja ennen ponnistusvaihetta kun odoteltiin ponnistustunnetta, tokaisi, että voisko se jo syntyä, mua väsyttää.. Mutta jos sinne saa molemmat, niin eihän siinä sitten ole mitään. Tiedän, etten voi olla päästämättä miestä sinne jos väkisin haluaa.

[QUOTE="hmm";24844698]samaa mieltä täällä yhden kanssa,että ihan turha lähteä synnytyksestä hakemaan rentouttavaa kokemusta,enkä oikeen ymmärrä,miten miehestä ei oo apua:eek:saa kai hieroa selkää,pidellä kaurapussia tms,ei siinä mies oikein muuta voi.ja jos mies haluaa tulla mukaan oman lapsensa syntymään,et vaan voi olla niin julma ja evätä sitä häneltä.[/QUOTE]
Itse jouduin ekassa synnytyksessäni kertaalleen sellaisen pakokauhun valtaan, että kommunikaatio miehen kanssa ei ihan toiminut. Eikä kätilönkään, kun kätilö odotti minulta enemmän aktiivisuutta. Minä taas olisin tarvinnut sitä ammattilaista, joka olisi tullut kasvojeni eteen ja kertonut, että "ei mitään hätää, kaikki menee juuri niin kuin pitääkin, eikä tämä kestä ikuisesti".

Onneksi kätilön työvuoro vaihtui ja paikalle tuli ihminen, joka otti kontaktin minuun (eikä koneisiin) - ja mieskin ymmärsi pitää kätensä irti selästäni, kun tarpeeksi murisin.

[QUOTE="Dingdong";24844729]Sanoin jo tuosta rentouttavasta kokemuksesta, että oli huono sanavalinta. Ja ei, minun mieheni ei hieronut selkää, ei tuonut kaurapusseja, ainoa mitä teki, oli se, että toi suihkuun pyyhkeen, ja ennen ponnistusvaihetta kun odoteltiin ponnistustunnetta, tokaisi, että voisko se jo syntyä, mua väsyttää.. Mutta jos sinne saa molemmat, niin eihän siinä sitten ole mitään. Tiedän, etten voi olla päästämättä miestä sinne jos väkisin haluaa.[/QUOTE]
Olen aika varma, että lukuisissa avioero-oikeudenkäynneissä muistellaan miesten kuolemattomia lauseita synnytyssaleissa... :kieh:

"vieras"
Oletko ollut mukana, kun joku toinen synnyttää? Jos olet, syntyvä lapsi ei varmaankaan ollut omasi.

Voit olla varma, että vieressä oleva henkilö "kokee" synnytyksen, varsinkin, jos sekä synnyttäjä että syntyvä lapsi ovat hänelle rakkaita.

Kaikki eivät edes kykene mukaan tukihenkilöksi synnytykseen.
Älä romantisoi synnyttämistä. Se on paska reissu, joka on tehtävä eikä siitä sen enempää. Joo, lopuksi näkee vauvan, mutta se onkin ainoa hyvä puoli.

[QUOTE="vieras";24844760]Älä romantisoi synnyttämistä. Se on paska reissu, joka on tehtävä eikä siitä sen enempää. Joo, lopuksi näkee vauvan, mutta se onkin ainoa hyvä puoli.[/QUOTE]
Enhän minä, minulle synnytykset ovat ne raa'at kokemukset elämässä ja lopulta on jäänyt hölmistynyt olo "tuollainenko meille nyt tuli?!"

Itkeä tillitän aina, kun joku synnyttää elokuvassa tai vaikka poliisisarjassa, mutta synnytyssalissa kyyneleet on joka kerta tulleet joltakin toiselta, ei minulta.

"Dingdong"
Rigel olen melko samaa mieltä.. :) Mutta alkoi vain hieman v*tuttamaan siinä vaiheessa kun itse on koko yön taistellut supistusten ym. kanssa ja mies vain istunut perseellään ja sitten HÄN on väsynyt.. Sanoi vielä osastollakin olevansa niin hirmu väsynyt kun oli koko yön valvonut, niin onneksi isäni oli siinä sitten sanomassa että "kumpi teistä oikeen täällä synnytti" :)

Kokemuksia on monia
Meillä mies oli todellakin mukana synnytyksessä ja se kokemus sitoi meitä entisestään yhteen. Hän hieroi, silitti ja piti kaurapusseja ristiselässä. Kun piti ponnistaa, niin piti toisesta jalasta kiinni ja toinen kätilö toisesta, kun en saanut itse jalkoja tarpeeksi koukkuun. Tsemppasi koko matkan!

"Dingdong"
Puhuin miehen kanssa asiasta, tai kysyin, että mitä hän olisi mieltä jos äitini tulisi mukaan, ja sanoi, ettei todellakaan. Hän ei tule jos äiti tulee.. Että pitää sitten pistää mies synnytys kurssille... :s

Yhteistyössä