Nälkä on laihduttajan pahin vihollinen
Edellisessä elämässä söin virallisten ohjeiden mukaan parin kolmen tunnin välein, ettei vaan pääsisi nälkä yllättämään ja sitä kautta sitä napostelun tarve. Tai illalla hillitön mättö, jos on päivän joutunut oleen syömättä. Mutta ei se vaan tuntunut toimivan. Paikkareitten nolla-piste soppien ja aplareiden syönti sai koko ajan ajatukset pyörimään ruoan ympärillä: "mitä mä saisin vielä syödä, että jäisi pisteitä iltaan ja leffan ajaksi" jne. Sen pari kk, jotka paikkareilla olin, niin kyllä mun pieni maailma oli aika paljon ruoan ympärillä. Koko ajan mietti, mistä kieltäytyä, että saisi säästettyä pisteitä. Eipä silti, kyllä mä laihduin sinä aika kuutisen kg eli ihan hyvin. Ei silleen valittamista
Nyt, kun olen karpannut jo iät ja ajat (omasta mielestä, 10kk) niin eipä pyöri enää ajatukset ruoan ympärillä. Kun mulla on tosi harvoin nälkä. Siis oikee nälkä. Toki tulee mielitekoja ja haluttais jotain syödä, vaikkei nälkä olekaan. Niistä jos eroon pääsis, niin maailma parantuisi
Karppauksella olen saanut itselleni sen verran tasaisen verensokerin, ettei tule mättökohtauksia. Tää on ollut pelastus siinäkin mielessä, että pärjään lounaan voimin hyvin klo 20 asti, jos mulla on töitten jälkeen luento. Ei mun tartte syödä mitään välipalaa tms. klo 17... Ei mulla ole nälkä. Illalla, kun tule kotiin (niinkuin tänään), niin syön sitten. Mahan täyteen.
Vaikka täällä pisteilijöitä on pilvin pimein ja karppaus on vieras (ja vielä vaarallinen) ruokavalio, niin sanonpa silti:
jos nälkä vaivaa muutaman tunnin välein, niin silloin on vika syödyssä ruoassa!! Ei sinussa, eikä sinun itsekurissa eikä missään muussakaan henkimaailman jutussa.
Sun kroppa viestii aivoille, että hei, verensokeri laski (kun kehitit sitä insuliinia syönnin jälkeen), syö jotain! Ja siinä sitten kärvistelet. "Hitailla hiilareilla" asiaa voi auttaa, moni laihduttaja suosiikin niitä, täysjyvää jne. Myös jogurtti (maustamaton!) on hitaahko hiilari, sekin on parempi välipala kuin appelsiini. Vaikka siinä pisteitä onkin enemmän.. aplarin hedelmäsokeri humauttaa glukoosin hups heijaa ja sitten taas on nälkä. Tai mieliteko.
Jos vaan jostain käsiinne saatte Varpun Tavin kirjan: Laihdu ilman nälkää hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla, niin lukaiskaa läpi. Siinä on rautalangasta väännetty, miten vhh-ruokavalio toimii ja miksi. On otettu myös kantaa "vaarallisiin rasvoihin" jne... Ihan mielenkiinnosta. Mulle kolahti monta asiaa. Ei se ota jos ei anna =) Ei sitä ole pakko uskoa, mutta on toinen näkökulma asioihin.