Miten voikin laihdutus olla vaikiaa...:(

Pisteitä laskin ja pari viikkoa meni ja kiloja -3 ja risat. Sitten loppui voimat, voihan ¤%#&/())===?/&%¤ !!!!!
Harmittaa kun kaikki on kiinni "vain" syömisestä ja siltikään ei onnistu. Joka aamu itkettää kun näkee sen oudon, läskin eukon peilistä ( kuka lie? itse olen edelleen se hoikka & nätti.... :whistle: )
Ja siltikin vaan tulee mässättyä :eek: Sairaus tämän täytyy olla!!! Vai miten te muut tsemppaatte ja pystytte laihduttamaan, vai pystyttekö?

vastailen nyt tännekkin ;)

itselläkin on motivaatio tällä hetkellä vähän hakusessa...pitäis saada taas itseään niskasta kiinni mutta miten?on se vaan niin pirun vaikeeta.muakin ahistaa kun tuntuu että oon vaan syönnyt tässä nämä muutamat päivät vaikka olenkin syönnyt ihan samaa kuin laihdutuksen alusta asti mutta vaan tuplasti enemmän :ashamed:
kokoajan tekee vaan mieli jotain mussuttaa.kyllä tässä kohta tarvii saada joku innoittaja tai tää jää taas tähän.enkä mä halua epäonnistua,ei nyt kun tuloksia on kuitenkin jo tullut \|O

Nälkä on laihduttajan pahin vihollinen ;) Edellisessä elämässä söin virallisten ohjeiden mukaan parin kolmen tunnin välein, ettei vaan pääsisi nälkä yllättämään ja sitä kautta sitä napostelun tarve. Tai illalla hillitön mättö, jos on päivän joutunut oleen syömättä. Mutta ei se vaan tuntunut toimivan. Paikkareitten nolla-piste soppien ja aplareiden syönti sai koko ajan ajatukset pyörimään ruoan ympärillä: "mitä mä saisin vielä syödä, että jäisi pisteitä iltaan ja leffan ajaksi" jne. Sen pari kk, jotka paikkareilla olin, niin kyllä mun pieni maailma oli aika paljon ruoan ympärillä. Koko ajan mietti, mistä kieltäytyä, että saisi säästettyä pisteitä. Eipä silti, kyllä mä laihduin sinä aika kuutisen kg eli ihan hyvin. Ei silleen valittamista :D

Nyt, kun olen karpannut jo iät ja ajat (omasta mielestä, 10kk) niin eipä pyöri enää ajatukset ruoan ympärillä. Kun mulla on tosi harvoin nälkä. Siis oikee nälkä. Toki tulee mielitekoja ja haluttais jotain syödä, vaikkei nälkä olekaan. Niistä jos eroon pääsis, niin maailma parantuisi ;) Karppauksella olen saanut itselleni sen verran tasaisen verensokerin, ettei tule mättökohtauksia. Tää on ollut pelastus siinäkin mielessä, että pärjään lounaan voimin hyvin klo 20 asti, jos mulla on töitten jälkeen luento. Ei mun tartte syödä mitään välipalaa tms. klo 17... Ei mulla ole nälkä. Illalla, kun tule kotiin (niinkuin tänään), niin syön sitten. Mahan täyteen.

Vaikka täällä pisteilijöitä on pilvin pimein ja karppaus on vieras (ja vielä vaarallinen) ruokavalio, niin sanonpa silti: jos nälkä vaivaa muutaman tunnin välein, niin silloin on vika syödyssä ruoassa!! Ei sinussa, eikä sinun itsekurissa eikä missään muussakaan henkimaailman jutussa.

Sun kroppa viestii aivoille, että hei, verensokeri laski (kun kehitit sitä insuliinia syönnin jälkeen), syö jotain! Ja siinä sitten kärvistelet. "Hitailla hiilareilla" asiaa voi auttaa, moni laihduttaja suosiikin niitä, täysjyvää jne. Myös jogurtti (maustamaton!) on hitaahko hiilari, sekin on parempi välipala kuin appelsiini. Vaikka siinä pisteitä onkin enemmän.. aplarin hedelmäsokeri humauttaa glukoosin hups heijaa ja sitten taas on nälkä. Tai mieliteko.

Jos vaan jostain käsiinne saatte Varpun Tavin kirjan: Laihdu ilman nälkää hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla, niin lukaiskaa läpi. Siinä on rautalangasta väännetty, miten vhh-ruokavalio toimii ja miksi. On otettu myös kantaa "vaarallisiin rasvoihin" jne... Ihan mielenkiinnosta. Mulle kolahti monta asiaa. Ei se ota jos ei anna =) Ei sitä ole pakko uskoa, mutta on toinen näkökulma asioihin.

Nälkä??? Ei se välttämättä ole nälkää,voi olla jano.Kaikki eivät edes tunnista nälkää.
Monet ihmiset ahmivat hirveetä vauhtia ruokaa eivätkä siten ehdi tunnistaa että vatsa on jo täynnä,pitää syödä hitaasti.Yleensä syöminen on opittu tapa,syödään johonkin muuhuun kuin nälkään.Yleensä näin on lihavilla ja se täytyy ensin tunnustaa itselle sitten vasta painon pudotus onnistuu.

Mistä löytyis se itsekuri? Kertokaa nyt aina vähä painojannekin. Mä oon saanu sen käsityksen että täällä suurin osa on jotain alle 70kiloisia hoikkimuksia ja laihduttavat. Onkokaan ketään oikeasti lihavaa laihduttajaa?

Minä 94kg

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 11:28 vieras kirjoitti:
Nälkä??? Ei se välttämättä ole nälkää,voi olla jano.Kaikki eivät edes tunnista nälkää.
Monet ihmiset ahmivat hirveetä vauhtia ruokaa eivätkä siten ehdi tunnistaa että vatsa on jo täynnä,pitää syödä hitaasti.Yleensä syöminen on opittu tapa,syödään johonkin muuhuun kuin nälkään.Yleensä näin on lihavilla ja se täytyy ensin tunnustaa itselle sitten vasta painon pudotus onnistuu.
Voi olla, jano ja nälkä menevät usein sekaisin. Mutta jos on päättänyt jo laihduttaa, niin silloin on tunteet muutenkin pinnassa. Siinä jos sitten alkaa vielä miettimään, omia "vääriä tapojaan" ja "huonoja tottumuksia", niin ei ihme että tuntuu vaikelta.

Kunhan edes näläntunne on poissa, niin on huomattavasti helpompaa! Toki ruokailutottumukset on opittu kotoa ja syödään iloon suruun ja vaikka mihin, mutta silti nälän tunne (tekonälkä tai tapa) on kompastuskivi. Ei kukaan syö mitään, jos tuntee olevansa ähkyssä.. JOs syö, niin silloin on jo vakavasti syömishäiriöinen eikä normaali laihduttaminen tule onnistumaan ilman apuja.

Joskus vois jo luopua tuosta itsensä mollaamisesta ja huonosta itsekurista... Kuri on hyvä itsestään, jos on tyytyväinen kylläisyysasteeseensa.

Minulla kyllä selkeästi ne mieliteot vallalla nyt! Olen laihtunut aiemmin 10kiloa, nyt pitäisi saada vielä 5kiloa pois. Mutta tökkii ja pahasti...... mieliteot karkkiin ja sipsiin. Vaikka syön hyvin ja riittävästi, ja sillä syömisellä laihtuisinkin, niin nuo mieliteot pitävät painon nyt jumissa. Apua tähän!!! :whistle: :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 15:13 Vieras kirjoitti:
Minulla kyllä selkeästi ne mieliteot vallalla nyt! Olen laihtunut aiemmin 10kiloa, nyt pitäisi saada vielä 5kiloa pois. Mutta tökkii ja pahasti...... mieliteot karkkiin ja sipsiin. Vaikka syön hyvin ja riittävästi, ja sillä syömisellä laihtuisinkin, niin nuo mieliteot pitävät painon nyt jumissa. Apua tähän!!! :whistle: :)
No toi selenicereushan antoi apua!
Ja se on aivan totta. Olen nyt n kolmisen viikkoa syönny vähähiilarista rukaa ja nälkä on harvoin. Ja syöminen saattaa jopa unohtua. Kuitenkin koitan syödä säännöllisesti. Eli vihanneksia/salaattia ja broiskua/lihaa/kalaaa/munaa Ja vatsa kiittää!
ja syön myös maustamatonta jugua.Lidlissä on ½ litran pönikkä oliko 60 centin pintaa ja hyvää on. Myös viilit on ok. Siis maustamattomat!
Ja ne pähkinät. Uskokaa tai älkää, mut se toimii.
Ei noi riisit ja pastat oo hyvästä, ainakaan vitivalkoset....
mut siis kukin tyylillään.mut tää auttaa mielitekoihin. Itlläni ei oo makeen himoa ollenkaan niin usein kun ennen. ennen oli ihan joka aterian jälkeen...
Ja kaikki makee on ruvennu maistuun suussa kahta makeemmalle, et tuntuu ihan äitelälle.
Ja hei mä olin kinuskin ja toffeen ja vaahtokarkkien ylimakeen paras ystävä.
ja painoa oli yli 80 kiloa kun alotin keventymisen.Mut alotin kyl vaan syömällä vähemmän ja liikkumalla enemmän. ;) Nyt oon sen 74 ja 65 on tavote.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 12:13 Sadetta kirjoitti:
Mistä löytyis se itsekuri? Kertokaa nyt aina vähä painojannekin. Mä oon saanu sen käsityksen että täällä suurin osa on jotain alle 70kiloisia hoikkimuksia ja laihduttavat. Onkokaan ketään oikeasti lihavaa laihduttajaa?

Minä 94kg
no minä aloitin 7.9.05 painonvartijat ja painoin sillon huimat 105.9kg :ashamed: ja nyt tänään oli punnitus ja paino oli 74.5kg. mulla on menny suorastaan liiankin helposti tämä aika, tarkasti oon noudattu ruokavaliota, herkutellu kohtuudella. ja nälkää ei oo kertaakaan tarvinnu nähdä. valinnat vaan pitää tehdä viisaasti niin saapi södä vatsan täyteen.. ;) mulla ois vielä se 14.5kiloo jäljellä joka tuntuu enää pieneltä urakalta, eiköhän siitäkin selvitä!
mutta stemppiä sulle, kyllä säkin siihen pystyt!! :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 15:13 Vieras kirjoitti:
Hyvin pitkälle noudattamani ruokavalio on vähä hiilarista mutta silti himottaa. Apua kaipailen himoihini??!!! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 23:43 Vieras kirjoitti:
Hyvin pitkälle noudattamani ruokavalio on vähä hiilarista mutta silti himottaa. Apua kaipailen himoihini??!!! =)
Se "hyvin pitkälle" voi olla tulkinnanvarainen juttu ;) Joskus tulee vastaan näitä karppaajia, jotka jättävät pois leivän, pastan, riisin, perunat jne. mut sitten vetävät sivussa kaikenmoista makeaa sokeritonta herkkua kuten karkkia, tummaa suklaata... nämäkin vaikuttavat verensokeriin (ja jopa ne sokerittomat karkit!) ja niiden vuoksi makeanhimo pysyy vaan eikä lähde mihinkään. Silloin olisi parasta pitää se parin viikon tiukka kuuri ilman mitään makeita herkkua, ei edes marjoja. Siinä pitäisi himarit kadota...

Jos on herkkujen himo, ei siihen auta mikään, ainakaan minulla. :/ Painonvartijat, Kutrit, Karppaus kokeiltu. Tämä on kuin alkoholismi eli riippuvuus. Parhaana keinona painonhallintaan omalla kohdallani olen löytänyt:Syön tervellisesti perusruokaa ja liikun paljon. Kun likkuu, voi sitten myös herkutella. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.04.2006 klo 21:08 Selenicereus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 23:43 Vieras kirjoitti:
Se "hyvin pitkälle" voi olla tulkinnanvarainen juttu ;) Joskus tulee vastaan näitä karppaajia, jotka jättävät pois leivän, pastan, riisin, perunat jne. mut sitten vetävät sivussa kaikenmoista makeaa sokeritonta herkkua kuten karkkia, tummaa suklaata... nämäkin vaikuttavat verensokeriin (ja jopa ne sokerittomat karkit!) ja niiden vuoksi makeanhimo pysyy vaan eikä lähde mihinkään. Silloin olisi parasta pitää se parin viikon tiukka kuuri ilman mitään makeita herkkua, ei edes marjoja. Siinä pitäisi himarit kadota...

mitä sillä tiukalla kuurilla sit sais syyä? mie en syö mitään lihaa, maitotuotteita käytän, mut niitä siinä ei saanu syyä.. muistelen lukeneeni siu kirjotuksista.. :D eli saanko syyä mitn muuta ku salaattia..? mie oon kans täämönen "hyvin pitkälti" karppia nuodattava tyyppi eli en syö perunaa, pastaa, riisiä, porkkanaa, maissia, leipää (paitti näkkäriä.. :ashamed: ), vaaleita jauhoja koitan muutenkin vältellä... mut välillä "sorrun" ja syön vähän jotai kiellettyä, mut harvoin! Miu paheet onkin nuo sokerittomat karkit... tai aina ei niin sokerittomatkaan.. :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.04.2006 klo 23:00 äätä kirjoitti:
mitä sillä tiukalla kuurilla sit sais syyä? mie en syö mitään lihaa, maitotuotteita käytän, mut niitä siinä ei saanu syyä.. muistelen lukeneeni siu kirjotuksista.. :D eli saanko syyä mitn muuta ku salaattia..? mie oon kans täämönen "hyvin pitkälti" karppia nuodattava tyyppi eli en syö perunaa, pastaa, riisiä, porkkanaa, maissia, leipää (paitti näkkäriä.. :ashamed: ), vaaleita jauhoja koitan muutenkin vältellä... mut välillä "sorrun" ja syön vähän jotai kiellettyä, mut harvoin! Miu paheet onkin nuo sokerittomat karkit... tai aina ei niin sokerittomatkaan.. :ashamed:
Atkinsin induktiolla syödään vain 20g hh/vrk. Se on tosi vähän. Atkinsin ohjeiden mukaan, (jotka on suunnattu tyhmille(?) jenkeille...) päivässä saa syödä 7,5dl salaattia/tomaatti/kurkkua. Siis kaikkiaan! Siitä ei kyllä tule kuin jotain 10g hiilareita, mutta Atkins pelaa varman päälle.. toinen vaihtoehto on syödä 5dl salaattia/kurkkua/tomaattia ja sit 2,5dl vihanneksia (parsaa, kukkakaalta jne). Siis toi on rautalanka-ohje, jos ei viitsi itse laskea hiilareitaan. Tuolla tipahtaa ketoosiin, että kolina käy. Lisäksi sitten proteiinia, sun tapauksessa varmaan soijaa/tofua jos lihaa et kerran syö. Karppaus ilman lihaa vaatii vähän enemmän vaivannäköä, eli silloin kannattaa jo hommata jokin kirja oppaaksi. Ja tietty rasvaa. Parin ekan viikon ajan syö tuollaisia ruokia, joka aterialla niin paljon, että nälkä lähtee. Tarkoitus ei ole vetää kupua pinkeäksi, mutta tarpeeksi. Eikä tossa vaiheessa kannata seurata KILOkaloreita tms. kropan pitäisi ennen pitkää tajuta jo itse kylläisyytensä. Tuolla kuurilla pitäisi päästä makeanhimosta. Minä olen ollut induktiolla vain viikon päivät, koska en kokenut sitä juoksemista aktiivisesti harrastavalle ihmiselle kovin helpoksi.. nyt kun keho on jo sopeutunut, voisi kokeilla uudestaan =)

Niin, ja Atkins kieltää rahkat tms. sen vuoksi, kun niiden koostumus on jenkeissä erilainen kuin Suomessa. Ei meillä lämitä rahkaan sokeria, ellei sit osta jotain maustettua. Eli hiilareiden rajoissa voi syödä rahkaakin. 200g rahkaa on n. 10g hh. Juusto voi olla myös vaihtoehto.

Yhteistyössä