Miten voi taas nousta se sf-mitta kun laski jo kerran? (nyt rv38+5)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiiru

Aktiivinen jäsen
25.01.2010
14 798
5
38
Ei muuta, mutta olen niin lopen kyllästyny tähän *************************************turvotukseen.
3kg pelkkää nestettä viikossa ja arvatkaa miltä tuntuu kävellä vesi-ilmapalloilla!

Oli kuulemma tosi korkealla tuo vauva...eli ei synny vielä pitkään aikaan?!
Saanen itkeä... vielä 3viikkoako tätä pitää pahimmillaan jaksaa, enhän mä enää kohta voi ollenkaan kävellä kun nytkin on hetkiä kun ei vaan pysty. Tuntuu että jalalle astuessa kohta poksahtaa rikki.

EIHÄN se tarkota se vauvan ylhäällä olo että on vielä kauan mahassa? EIHÄN!?

Anteeksi valitus mutta :'(

Mä en osaa tohon mitään muuta sanoa kuin että TIEDÄN miltä susta tuntuu... Mä koitan aatella positiivisesti ja nauttia tästä raskaudesta, mutta ei se kovin helppoa ole varsinkaan näillä helteillä. Joka paikkaa särkee, verensokerit heittelee, lääkärissä joutuu ramppaamaan viikon/kahden välein, turvottaa... blaah. Mutta pian meillä on sitten oma pikkuinen vaavi ja raskaushirvitys on muisto vaan :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli:
Mä en osaa tohon mitään muuta sanoa kuin että TIEDÄN miltä susta tuntuu... Mä koitan aatella positiivisesti ja nauttia tästä raskaudesta, mutta ei se kovin helppoa ole varsinkaan näillä helteillä. Joka paikkaa särkee, verensokerit heittelee, lääkärissä joutuu ramppaamaan viikon/kahden välein, turvottaa... blaah. Mutta pian meillä on sitten oma pikkuinen vaavi ja raskaushirvitys on muisto vaan :hug:

Kiitos! Millä viikoilla olet itse?
En uskonut että musta tulis valittavaa raskaana olevaa kun olin NIIIIIIN ilonen, mutta kyllä hitto vie kun joka paikkaa sattuu ja turvottaa ja helle vaan pahentaa..

Raskaus ON sairaus! :D:D (tekisi mieleni todeta)

Voi vauvani rakkaani olet TODELLA tervetullut jo!!! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
jos se sf-mitta on muuttunut sen takia että vauva on eri asennossa kuin aiemmin mitattaessa. Nyt jotenkin pylly pystyssä punkemassa.

Vauva oli "ikäsekseen" aika pienikokonen ja viimeksi mitattuna oli raivotarjonnassa...
sf oli 35 cm onko tosi paljon?

btw, Lapsivettä muuten oli niukasti...mitäs se taas kertoo?

Sf-mitta on kai aika iso. Itselläni on ollut aina tuota luokkaa ja sitä sitten on päivitelty, mutta vauvat ovat olleet myös isoja, 4kg - 4.7kg.

Usein tuo sf-mitta riippuu vauvan asennosta eli jos vauva kapeaa itseään, niin kylähän se vähän nousee.
Se taas, että vauva on ylhäällä eikä siis laskeutunut, ei tarkoita välttämättä sitä, että vauva ei synny vielä aikoihin. Itselläni esikkoa odottaessa sanottiin, ett'ä vauva menee reilusti yli lasketun ajan, kun on niin ylhäällä. Syntyi 2 päivää tuon sanomisen jälkeen rv 39+3. Vielä synnytksessäkin oli ylhäällä ja laskeutui sieltä sitten.

Veden määrästä: noin loppuraskaudessa voi olla vähemmän, kun vauva on muutenkin ahtaalla. Onhan siihen vähyyteen olemassa muitakin syitä, mutta antaa niiden nyt olla.

Yritä vaan jaksaa. Kyllä ne päivät vaan vähenee, vaikkei siltä tunnu. Itselläni on kolme ekaa syntyneet rv 39 ja 3 jälkimmäistä rv 40-41. Olo on ollut tuskainen lähinnä hirmuisten iskiaskipujen takia, mutta aina on vaan kunnialla loppuun selvitty :)

kuulin tässä vasta että enää ei tuota sf-mittaa edes jokapaikassa mitata. se kun saattaa vaihdella mittaajan mukaan ja myös vauvan asento vaihtelee, joten heittoja tulee. ei siihen oikein voi luottaa...

Mulla ensin laski sf -mitta vähän kun vauva pikkuisen laskeutui ja sitten taas nousi, kun vauva ei laskenut alemmaksi, mutta kasvoi lisää. VAlitettavasti en lainkaan muista, mikä tuo sf mitta minulla oli samoilla viikoilla.

Ymmärrän kyllä, että sinulla alkaa olla tukalat paikat turvotuksen jahelteen kanssa, toivottavasti pian helpottaa ja saat oman pikkuisen kainaloon!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuulin tässä vasta että enää ei tuota sf-mittaa edes jokapaikassa mitata. se kun saattaa vaihdella mittaajan mukaan ja myös vauvan asento vaihtelee, joten heittoja tulee. ei siihen oikein voi luottaa...

no ei, mitta oli kokoajan suuri mutta vauva ei ollu kun keskikokoa. mitan perusteella ois pitäny olla vähintään 4kg.

Jos vauva on ei oo tosiaan kiinnittyny niin voi vielä kääntää kylkeä ja muuttaa asentoa niin että se näkyy tuossa mitassa.
Koita jaksaa: joillakin se vauva laskeutuu ihan just vasta synnytyksen alettua, että ei siitä voi vetää mitään johtopäätöksiä. Mun vauvat on laskeutuneet siinä rv20 jälkeen eli aika aikasin - silti ihan täysaikasia kaikki, eli ei oo mikää merkki sekään siitä että synnytys tulis pian. Ainut vaan, että kun ovat olleet jo niin kauan lähtökuopissa on paikat kypsyneet ja synnytys ollu nopea.

mittaaja pitäiskin olla sama, jotta siitä sais luotettavaa tietoa.
Mullekin käyny niin, että kun mittaajat vaihteli, toiset sai välillä reippaasti pienempiä mittoja ja käyrä näytti sen takia tosi kummalta.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

no ei, mitta oli kokoajan suuri mutta vauva ei ollu kun keskikokoa. mitan perusteella ois pitäny olla vähintään 4kg.

Vanhemmat kätilöt ovat yleensä aika hakoja arvioimaan vauvan koon käsituntumalla ja sf- sekä ympärysmitan avulla. Minulle on molemmissa raskauksissa tehty tällä metodilla kokoarvio ihan lopussa ja tosi hyvin osuivat kohdilleen! Sf -mitta oli melko suuri, mutta vauvat osattiin silti arvioida oikean kokoisiksi, en kyllä yhtään tiedä, miten kätilö tuon sormillaan laskeskeli, kun kysyi myös minun pituuden laskeskellessaan :o

Sf-mitta ei ole kauhean luotettava mittausmenetelmä lopultakaan. Siihen vaikuttaa vauvan asento ja mittaajakin aika paljon.

Kaikilla ei vauva vaan laskeudu, ennen kuin vasta kun synnytys on jo käynnissä, sen perusteella ei voi mitään sanoa synnytyksen ajankohdasta. Joillain taas vauva on jo puolesta välistä asti laskeutuneena sinne alas.

Yhteistyössä