Miten voi opetella avoimemmaksi, sosiaalisemmaksi,itsevarmemmaksi, puheliaammaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja inside out
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

inside out

Vieras
Siinäpä vasta pulma.
Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta olen lueskellut ja parhaillaan on teos kesken, mutta en osaa käytännössä harjoitella.

Onko teillä vinkkejä miten voisi opetella avoimuutta, sosiaalisuutta, puheliaisuutta ja itsevarmuutta, kun se ei tule luonnostaan?

Omakohtaisia kokemuksia olisi kiva kuulla ujommilta, hiljaisilta, jotka olette väkisin harjoittelemalla oppineet uusia asioita?

Täällä on ihan sama ongelma! Haluan olla avoin, sosiaalinen ja varsinkin itsevarma
Minulla kun itsevarmuus on kaikonnut ihan kokonaan 5lk lähtien kun alettiin koulussa kiusaaminen ja sen vuoksi en myöskään ole avoin/sosiaalinen. Oppiaine koulussa etten saa avata suuta, koska heti kiusaajat huusivat kaikkea ja kiusasivat enemmän. Siksi myöskään en oppinut koulussa hyvin kun ei voinut kysyä opelta apua. Opettajat näkivät kiusaamisen ja kuulivat mutteivät tehneet mitään. Katsoivat vain

Toivon että joku kertoo tänne miten tosiaan oppia sosiaalisuutta ja saada hyvä itsetunto joka on jo vuosia sitten rikottu.

Toivon kovasti sinulle a.p että saat apua ongelmaan! :)

Mä yritän tässä oikein miettiä mitä sanoa, ja mun mielestä se tosiaan täytyy opetella saamaan huomionsa pois itsestä. Kaikkea olisi hyvä harrastaa, mikä auttaa siihen. Ja tosiaan se, että oppii ajattelemaan toisten ihmisten tarpeita, auttaa, koska silloin ei tarvitse keskittyä niin paljon siihen vaikutelmaan jonka tekee. Esimerkiksi, jos pälyilen ja väistelen kummallisesti, toisille tulee epävarma ja kummallinen olo vielä enemmän kuin itselleni.

Ja sitten se, että löytää jotain tekemistä maailmasta, jota rakastaa ihan hirveästi.Niin paljon, että unohtaa itsensä ja haluaa vain tehdä sen jutun aina paremmin siksi, koska se on niin palkitsevaa. Siinä oppii hyväksymään omaa rajallisuuttaan, eikä enää ajattele että pitäisi onnistua täydellisesti koska aina tulee seuraava kerta, ja rentona on hauskempaa.

Ihminen joka miettii muiden tarpeita ja uhraa aikaansa johonkin itseään suurempaan, on jo edennyt pitkälle tiellään puheliaampaan, avoimempaan jne suuntaan.

En oikein ymmärrä. Miksi pitäisi yrittää olla toisenlainen, kuin on? Mitä jos ennemmin panostaisit siihen, että opettelisit hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet, niin eiköhän se itsevarmuuskin sieltä nosta päätään. Sun pitiäisi olla ylpeä siitä, että olet hiljainen ja ujo.

vaikea sanoa, minä olisin mielellään hiljainen ja ujo mutta en osaa ja sen takia saan aika usein sanomisilla ongelmia aikaiseksi kun suu käy ennen kuin kerkeen ajatella asiaa yhtään sen enempää.. mitä jos olisit sellainen kuin sinut on luotu ja yrittäisit vain hyväksyä itsesi sillä pääsee jo paljon pidemmälle kuin muuttamalla itseään :)

Itse olen aina ollut hiljainen ja ujohko. Nyt aikuisena (yli kolmekymmentä) olen ihan tietoisesti ruvennut esim.erilaisissatilaisuuksissa aukasemaan suuni. Haluan myös tehdä parhaani lasteni takia ja esim. vanhempainilloissa sanon asiani. Vaikka naama punoittaa niin en siihen kuole. Ja eipä kukaan ole mitään kommentoinut. Mutta siis tietoisesti vaan puhumaan ja muuttamalla omaa ajatusmaailmaani olen rohkaistunut esiintymään. Ajattelen siis että jos jotakuta haittaa niin se on sen ongelma eikä mun.Tiedän että punotan heti kun suuni aukaisen mutta niinhän tuo charlesin vanhin poikakin välillä punoittaa ja hän sentään on tottunut esiinryjä.

En oikein ymmärrä. Miksi pitäisi yrittää olla toisenlainen, kuin on? Mitä jos ennemmin panostaisit siihen, että opettelisit hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet, niin eiköhän se itsevarmuuskin sieltä nosta päätään. Sun pitiäisi olla ylpeä siitä, että olet hiljainen ja ujo.

Ainakin monet introvertit kuin myös hiljaiset ja ujot kokevat tulevansa ohitetuiksi esim. työelämässä tai opiskelijavalinnoissa luonteenlaatunsa vuoksi. Nykypäivän ihmisihanne on avoin, sosiaalinen ja puehlias. Onneksi tästä asiasta on kuitenkin jo alettu keskustella enemmän.

Olen kyllä samaa mieltä, ei ihmisten pitäisi joutua kamppailemaan perustemperaamenttiaan vastaan itsensä muuttaakseen muiden mieliksi.

Varmaan paras keino harjoitella on sama mitä lapsista sanotaan; se harjoittelu. Vaikka ujostuttaa, mene johonkin kivaan harrastukseen, tai kysyt sukujuhlissa joltakin kuulumisia (keskustelun avaus).
Pieniä juttuja, pikkuhiljaa.

Muakin kiusattiin yläasteen 7-8 luokat, mutta sittemmin olen silti rohkaistunut.Saanut esiintymiskoulutustakin yhdessä työpaikassa. Turha kiusata enää itseään muistelemalla vanhoja.

Tätä mieltä minäkin olen. Hyväksyy itsensä niissä perusrajoissa eli tuntee itsensä, mutta kehittää itseään maksimaalisesti niiden sisällä. Muiden mieltymysten mukaan meno on loputon suo, vaikka toinenkaan ääripää ei ole hyvä eli ettei välitä mitään muista. Kun tuntee itsensä, on helpompi pysyä totuudessa ja tietää mitä haluaa, "integrity" on hyvä sana kuvaamaan tätä eli eheys koostuen moneudesta itsetuntemuksen kautta.

Ujous, hiljaisuus saattavat olla hyvä asia, tosin viestinnän kannalta ne ovat hankala juttu, jos toinen on hyvä viestijä. Itselleni esim. kokemuksen perusteella parhaiten sopii nainen, joka on ulospäinsuuntautunut ja rohkea, mutta samalla vähän ujo ja kilttikin. :)

Hyväksymällä ensin itsensä juuri sellaisena kuin on :). Meillä jokaisella kun on puutteemme.

Ja sitten - kuten yllä onkin jo sanottu - harjoittelemalla. Vaikka ens alkuun siinä tutussa porukassa tuttujen, helppojen juttujen ja asioiden ympärillä. Sitten siitä hissuksiin laajentamaan ns. reviiriä. Moikata vaikka naapuria ja huikata samalla tutun ja turvallisen "mitäs kuuluu"- kysymyksen.

Ja kannattaa aina muistaa se, että se toinenkin keskustelemassa oleva on ihan yhtä jännittynyt ja epävarma kuin sinäkin, vaikkei sitä hänestä huomaisikaan :).

Aloita siitä että tervehdit vaikka vieraitakin jos ampaisette kaupungilla samaan hissiin. Kiitä jos joku avaa sulle oven. Tarjoa apuasi jos joku saattaisi tarvita, jos kieltäytyy niin älä ota sitä kolauksena itsetunnollesi. Ja nuo "moro!" jne. niin pitää sanoa selvästi eikä niin että tuuli vie sanasi mukanaan... :)

Jos olet juhlissa niin käy esittäytymässä vieraille, juttele heidän kanssaan, monesti on helppo aloittaa jollain yleisellä höpinällä, nakella täkyjä (aihepiirejä) mikä niistä nappaa ja mistä saadaan helposti juteltavaa.

Mulla on harjoittelu tuonut lisää rohkeutta. Päätän jo etukäteen esim., että tänään kysyn vauvakerhossa jonkun vieraan vauvan nimen ja iän. Olen myös aktiivinen: menen harrastuksiin ja kutsun ihmisiä kylään yms.

Siinäpä vasta pulma.
Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta olen lueskellut ja parhaillaan on teos kesken, mutta en osaa käytännössä harjoitella.

Onko teillä vinkkejä miten voisi opetella avoimuutta, sosiaalisuutta, puheliaisuutta ja itsevarmuutta, kun se ei tule luonnostaan?

Omakohtaisia kokemuksia olisi kiva kuulla ujommilta, hiljaisilta, jotka olette väkisin harjoittelemalla oppineet uusia asioita?

Hanki sitä itsevarmuutta ylittämällä itsesi jossakin tavoitteessa tms. En mä usko että itsevarmuus kasvaa sohvannurkassa kököttämällä.

Minä aikoinani kun aloitin kuntoilun (surkeista surkeampana) niin huomasin että kun vaan tekee ja tekee niin tuloksia tulee ja yhtäkkiä mikään ei enää mua missään :D

Hanki sitä itsevarmuutta ylittämällä itsesi jossakin tavoitteessa tms. En mä usko että itsevarmuus kasvaa sohvannurkassa kököttämällä.

Minä aikoinani kun aloitin kuntoilun (surkeista surkeampana) niin huomasin että kun vaan tekee ja tekee niin tuloksia tulee ja yhtäkkiä mikään ei enää mua missään :D

Jäi sitten sana pois :D eli "mikään ei enää ESTÄ mua missään" :D

Osallistu ilmaisutaidon kurssille tai ala harrastamaan runonlausuntaa. Menet jumppaan tai vastaavaan ja olet eturivissä.

Ja ehkä tärkein, opettele nauramaan itsellesi.

Nämä vinkit tulevat kyllä avoimelta, sosiaaliselta ja itsevarmalta, joten en välttämättä osaa niin samaistua ongelmaasi. Koitetaan kuitenkin :)

Itselleni erävarmuuden hetkinä (ollut useita vaikeita ajanjaksoja elämässä jolloin se itsevarmuus ei ole niin itsestään selvyys..) on parhaaksi keinoksi osoittautunut se, että koitan keskittyä itsessäni siihen mikä on hyvää. Eli kun on läskipäivä ja kaikki vaatteet näyttää rumilta, koitan keskittyä siihen, että onneksi hiukset on hyvin ja korvakorut on kivat. Kun olen itseäni älykkäämmässä ja menestyneemmässä seurassa (tätä vastaan saa taistella!), koitan miettiä, että minulla on ainakin hyvä parisuhde ja paljon ystäviä mitkä tekee minut onnelliseksi. Ja näin edelleen. Käytän yllättävän paljon aikaa miettien omia hyviä puoliani, koska ne jaksaa pitää itsevarmana harmaudenkin keskellä. Toinen mielestäni hyvä taktiikka on se, että jos kadehtii jotain henkilöä, niin alkaa miettimään että haluaisiko tosissaan olla hän, niin että menettäisi kaiken omansa. Itse en ole tavannut yhtäkään ihmistä, kenen kanssa haluaisin oikeasti vaihtaa paikkoja ja se on avannut omia silmiäni aika paljon.

Itsevarmuus ei mielestäni ole sitä, että pitää itseään täydellisenä ja kaikin puolin parhaana. Minulla se on sitä, että pidän itseäni hyvänä tyyppinä ja yleensä ihmiset haluaa yleensä viettää aikaa hyvien tyyppien kanssa. Tämän mukana tulee sitten sitä sosiaalista itsevarmuutta ja puheliaisuutta.

Minulla on paljon "heikkoja kohtia" ja jännitän useasti ihmisille puhumista jne. Kuitenkin saan usein hyvää palautetta juuri siitä itsevarmuudestani, välillä hämmentävänkin paljon. En todellakaan ole päässyt siihen mielentilaan elämässäni, että olen kaikin puolin tyytyväinen itseeni ja mitään en muuttaisi - mutta selvästi nuo pienemmätkin itsevarmuuden tekijät ovat tuoneet elämääni sen vaikutuksen, mitä olen halunnutkin. Sosiaalisuutta, avoimuutta ja puheliaisuutta on helpompi vaalia, kun luottaa siihen että on itse hyvä tyyppi :)

En kuitenkaan usko, että nämä on täysin opeteltavissa olevia "taitoja", vaan jotkut vaan ovat hiljaisempia ja enemmän syrjäänvetäytyä. Ehkä se salaisuus onkin siinä, että ne piirteet pitäisi vaan hyväksyä itsessään ja ehkä siinä samalla pääsee siitä vähän eroonkin? Mutta mieti nyt kuinka kauheata sosiaalinen kanssa käyminen olisi, jos kaikki olisi puheliaita ja avoimia! Kyllä niitä hiljaisempiakin persoonia tarvitaan :)

[QUOTE="mies";28347657]Tätä mieltä minäkin olen. Hyväksyy itsensä niissä perusrajoissa eli tuntee itsensä, mutta kehittää itseään maksimaalisesti niiden sisällä. Muiden mieltymysten mukaan meno on loputon suo, vaikka toinenkaan ääripää ei ole hyvä eli ettei välitä mitään muista. Kun tuntee itsensä, on helpompi pysyä totuudessa ja tietää mitä haluaa, "integrity" on hyvä sana kuvaamaan tätä eli eheys koostuen moneudesta itsetuntemuksen kautta.

Ujous, hiljaisuus saattavat olla hyvä asia, tosin viestinnän kannalta ne ovat hankala juttu, jos toinen on hyvä viestijä. Itselleni esim. kokemuksen perusteella parhaiten sopii nainen, joka on ulospäinsuuntautunut ja rohkea, mutta samalla vähän ujo ja kilttikin. :)[/QUOTE]

Minä sain käsityksen, että AP olisi omasta halusta liikenteessä ja haluaisi olla avoimempi ja sosiaalisempi. Itsensä voi hyväksyä ja samalla itseään voi haluta myös kehittää. Ujoutta ei tarvitse hyväksyä ja tyytyä olemaan hiljainen, jos halua on muuttaa itseään. Tässä ei kannata kuunnella muita, että hyväksy itsesi ja ole hiljaa.

Et sinäkään voisi vaatia naista olla muuttumatta, jos ujo nainen haluaisi päästä ujoudestaan eroon. Ujous ja kiltteys ovat muutenkin kaksi aivan eri asiaa ja niillä ei ole mitään tekemistä keskenään.

Täällä yksi ujoudestaan eroon päässyt.

Olen itse ollut nuorempana ihan tuskallisen ujo. En esim. lukiossa uskaltanut avata suutani tunnilla, vaikka luokka oli tuttu ja henki hyvä. Olen pikkuhiljaa vuosien mittaan yrittänyt opetella tästä pois, ja tuntuu että ikä ja ajan kuluminen jo itsessään auttaa jonkin verran. Enää ei samalla lailla ajattele että "mitä ne muutkin minusta ajattelee", kuin nuorempana.

Yksi ihan käytännön vinkki, minkä olen huomannut toimivan, on se, että kun olet uudessa tilanteessa, pakota itsesi avaamaan suusi. Siis vaikka luennolla, kokouksessa, juhlassa. Puhu jollekulle! Sen ei tarvitse olla mitään suurta ja järkevää, vaan ihan pienikin juttu auttaa. Se tavallaan murtaa jään, ja sen jälkeen on helpompi jatkaa.

Ujous ja kiltteys ovat muutenkin kaksi aivan eri asiaa ja niillä ei ole mitään tekemistä keskenään.

Usea ujo on myös kiltti, toki kiltteys on laajempi käsite eli kaikki kiltit eivät välttämättä ole ujoja. Ylikiltteys ei ole hyvä, tosin ei myöskään alikiltteys. Ei saa antaa muiden kävellä ylitseen, muttei myöskään saa olla liian puolustuskannalla, pinna kireällä tai sanoa rumasti helposti. Edellinen on rosi huono psyykelle, jälkimmäinen rumaa ja epäeettistä. Molemmat ääripäät ovat minusta yllättävän yleisiä Suomen naisissa.

Tarkoitan sellaista ujoutta, että esim. ihminen on avoin ja ilmaisukykyinen, mutta ei päästä intiimialueelleen kovin helposti ja esim. seksi on iso asia. Tällainen olen itsekin. Vierastan aggressiota seksuaalisuudessa, koska siihen sisältyy helposti vallankäyttöä. Haluan olla kontrollissa, mutten ylihallitseva. Asia muuttuu jos kyse on roolileikistä.

[QUOTE="mies";28347657]
Ujous, hiljaisuus saattavat olla hyvä asia, tosin viestinnän kannalta ne ovat hankala juttu, jos toinen on hyvä viestijä. Itselleni esim. kokemuksen perusteella parhaiten sopii nainen, joka on ulospäinsuuntautunut ja rohkea, mutta samalla vähän ujo ja kilttikin. :)[/QUOTE]

Lisäisin tähän, että tämän päivän työmarkkinoilla ei ujo ja hiljainen pärjää, ellei työ ole varastotyötä.

Kaunis ajatus, että pitäisi oppia olemaan sinut itsensä kanssa, mutta käytännössä tämä sulkee ovia jos ei ala kehittämään itseään sosiaalisemmaksi.

Yhteistyössä