Miten voi olla yksi nimi noin vaikee...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja millipilli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

millipilli

Vieras
Pojan nimi on Akseli ja joka paikassa se kääntyy muotoon Aleksi. Nyt näyttää antibioottipakkauksessakin lukevan Aleksi... prkl. On ihan ihme jos joku kerrasta muistaa, että nimi on Akseli eikä Aleksi

Paras on mun mummuni joka vielä kahden vuodenkin jälkeen sanoo poikaa välillä Aleksiksi... vanhalle ihmiselle se suotakoon. Sen vielä kestän, mutta ärsyttää kun se on ihan joka paikassa sama juttu...

Alkuperäinen kirjoittaja no:
miks annatte lapsillenne noin vaikeita nimiä, jotka ei vaan istu suomalaisen suuhun: Akseli, axel, casper (*tyrsk*)
ks, x ja c, on vaikeaa...

Aika vammainen suomalainen saa olla, jos nimi Akseli ei suuhun istu.
Enkä mä kyllä tajua, mitä vaikeaa on nimessä Casper. Kai se istuu suomalaisen suuhun tasan yhtä hyvin kuin Kasper.

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
miks annatte lapsillenne noin vaikeita nimiä, jotka ei vaan istu suomalaisen suuhun: Akseli, axel, casper (*tyrsk*)

no onpa tosi vaikee nimi Akseli...

oisit laittanut askeli, jos mummut osais sen paremmin lausua.

2v serkkutyttö sanookin Askeli :D ja sen mä vielä jotenkin ymmärrän, että mummut sanoo Aleksi, mutta kun yleensä ne on ihan muut kuin mummut jotka sen vääntää Aleksiksi

Vanha nimihän se Akseli on; Akselin ja Elinan häävalssi
"Täällä pohjantähden alla" - teoksessa taisi tuo Akseli jo olla.

Täytyy tosiaan olla aika avuton jos ei Akseli suussa käänny.. ;)

Ihan pakko tunnustaa että mulla menee usein kieli solmuun. Pojalla on kun on 2 Alex-kaveria, 1 Akseli ja 1 Aleksi. Nää menee helposti sekaisin, etenkin kun kolmella pojista on vielä sama lempinimi :D

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Ihan pakko tunnustaa että mulla menee usein kieli solmuun. Pojalla on kun on 2 Alex-kaveria, 1 Akseli ja 1 Aleksi. Nää menee helposti sekaisin, etenkin kun kolmella pojista on vielä sama lempinimi :D

Mäkin takeltelen joskus...kaveripiiristä tai naapurustosta kun löytyy sekä Aleksia että Akselia, Alexia ja Aleksanteria ja Alexanderia, Axel ja Aksel, ja jopa yksi Alexi. Niin, ja Aleksis :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Mäkin takeltelen joskus...kaveripiiristä tai naapurustosta kun löytyy sekä Aleksia että Akselia, Alexia ja Aleksanteria ja Alexanderia, Axel ja Aksel, ja jopa yksi Alexi. Niin, ja Aleksis :D

Pistit paremmaksi :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja piparminttu:
turkilmas: :wave: sä vielä kotona =) koetas jo puhkia laitokselle

Täällä vaan vieläkin |O . Huomenna mä olen menossa kontrolliin ja olen kovasti suunnitellut itseni kahlitsemista sinne. Pääsevät musta eroon vasta kun ovat käynnistäneet synnytyksen ja mä olen kahtena kappaleena :D

Alkuperäinen kirjoittaja meidän poika:
on CASPER ja mun mummu sanoo aina kasperi ja kirjoittaakin niin jokapaikkaan. Teki sen jo silloin selväksi kun ristiäiset oli. Kun suomessa kerran ollaan :o

Onko teillä ulkomaiset sukujuuret vai miksi suomalaiselle lapselle noin älytön nimi? Miten tuon C:n äännätte? Sasper?

Alkuperäinen kirjoittaja piparminttu:
turkilmas: :wave: sä vielä kotona =) koetas jo puhkia laitokselle

Täällä vaan vieläkin |O . Huomenna mä olen menossa kontrolliin ja olen kovasti suunnitellut itseni kahlitsemista sinne. Pääsevät musta eroon vasta kun ovat käynnistäneet synnytyksen ja mä olen kahtena kappaleena :D

Muista ottaa käsiraudat mukaan kun kahlitset itsesi =) silloin voivat uskoa sinua :D Toivottavasti pian alkaa tapahtuu muistin että tänään la :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Aika vammainen suomalainen saa olla, jos nimi Akseli ei suuhun istu.
Enkä mä kyllä tajua, mitä vaikeaa on nimessä Casper. Kai se istuu suomalaisen suuhun tasan yhtä hyvin kuin Kasper.

Juu, mut jos joku kirjoittaa vastoin parempaa tietoaan tai taitoaan Casperin muotoon Kasperi, siitä ei mielestäni pidä kenenkään vetää herneitä nenään. K ja C kun ääntyy samalla tavalla, ja suomalaisempi kirjoitusasu on se, millä on oletusarvo.

Alkuperäinen kirjoittaja SaranJaRosan äiti:
Meidän toisen tytön nimi on Rosa, tosi monet lausuu sen väärin. Toinen tyttö on Sara, se lausutaan enimmäkseen oikein.

Mikä on "väärin"? Siis haluatteko että Rosa lausutaan yhdellä vai kahdella oolla?
(mun mielestä kahdella oolla on "oikein" ja yhdellä oolla "väärin" )

Akselihan on tosi vanha suomalainen miehen nimi, luulisi mummojen ja muidenkin olevan hyvillään että annetaan vielä vanhoja kunnon nimiä. Aleksihan on paljon uudempi nimi kuin Akseli.
Mitä ihmeen nimitouhua tää oikein on? Jos joku antaa lapselleen nimeksi Casper niin mitä hittoa sitä tarvii rupee arvostelemaan. :headwall:

Yhteistyössä