Miten voi olla niin vaikea käydä kakalla potalla tai pöntöllä

Esikoinen on nyt 3v2kk ja osaa hienosti käydä pissalla potalla tai pytyllä, mutta kakkaa ei millän suostu tekemään muualle kuin vaippaan. Yleensä kakkii aamulla heti kun herää ja on vielä vaippa jalassa, mutta nyt muutamana päivänä olen ehtinyt hilpasta vaipan menemään,ennen kuin on kakkinut ja siitä se sota sitten on alkanut.
Ekalla kerralla juoksenteli tuossa ympäri kämppää ilman housuja ja melkein raivosi, että pitää laittaa vaippa ja lopulta sitten meni potalle kakalle. Sai siitä vuolaat kehut. No seuraavana päivänä sitten sama tilanne, mutta poitsu löysikin housuvaipan, jonka vetäisi jalkaan ja väänsi kakat vaippaan.
No tänään sitten juoksenteli tuossa pitkät kalsarit jalassa ja kakkahätä iski, niin taas kamala kiukkuaminen, kun ei suostu sinne potalle menemään, huono potta kuulemma. No siinä kävi sitten että kakka tuli osaksi housuun ja käytiin ne pesemässä pois ja ilmeisesti jäi vielä hätä, kun teki sitten loput pottaan.

Mikä siinä on niin kamalan vaikeaa käydä siellä potalla.
 
halipupu harmaana
Toisille se paikallaan kakkaaminen taitaa olla vaikeampaa kuin toisille. Oletko kokeilu "passia", johon lapsi saa tarran tai rastin kun on kakannu pottaan tai pöntölle? Ja kun rasteja/tarroja on tarpeeksi lapsi saa vaikka jonkun valita lelun kaupasta. Kannattaa kokeilla.
 
"vieras"
Jaa.. ihan oon samaa miettiny. Mä ku kehtaan mennä ehdottamaan meiän 2v 2kk herralle, että "mennäänkö pissaamaan/kakkaamaan potalle" niin alkaa kauhee huuto "EI! EI! EI! EI!" ja muksu juoksee painelee karkuun. Väkisin en laita, koska se vaan pahentaisi tilannetta... Kakka ku on housussa ja sanon "mennääs ottamaan kakka pois" niin alkaa taas "EI! EI! EI! EI!" ja juoksee taas karkuun.. Lämmittääköhöhän se kakka siellä housussa jotenkin kivasti vai onko se kuin jokin kiva pehmuste jos sattuu pyllähtämään pyrstölleen :D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24912478]Jaa.. ihan oon samaa miettiny. Mä ku kehtaan mennä ehdottamaan meiän 2v 2kk herralle, että "mennäänkö pissaamaan/kakkaamaan potalle" niin alkaa kauhee huuto "EI! EI! EI! EI!" ja muksu juoksee painelee karkuun. Väkisin en laita, koska se vaan pahentaisi tilannetta... Kakka ku on housussa ja sanon "mennääs ottamaan kakka pois" niin alkaa taas "EI! EI! EI! EI!" ja juoksee taas karkuun.. Lämmittääköhöhän se kakka siellä housussa jotenkin kivasti vai onko se kuin jokin kiva pehmuste jos sattuu pyllähtämään pyrstölleen :D[/QUOTE]

Ja siis meillä kokeiltu jo vaipattomuuttakin, mutta poika vaan pissii tyytyväisenä pitkin ja oikein tuntuu ihailevan kun pissa tulee... Iso hymy vaan nousee korviin saakka ja äiti laskee mielessään tuhenteen :S
 
Toisille se paikallaan kakkaaminen taitaa olla vaikeampaa kuin toisille. Oletko kokeilu "passia", johon lapsi saa tarran tai rastin kun on kakannu pottaan tai pöntölle? Ja kun rasteja/tarroja on tarpeeksi lapsi saa vaikka jonkun valita lelun kaupasta. Kannattaa kokeilla.
Kaikenlaista on kokeiltu,ei tuohon tehoa. Meillä nimittäin on se, että jos oppii kakkaamaan pottaan, niin saa polkutraktorin, mutta se ei kuitenkaan auta, vaikka tiedän senhaluavan sellaisen.
 
Meillä vaan jätettiin kerrasta vaipat pois; kun alkoi tekemään muualle kuin pottaan - kannoin potalle, pissavana perässä - kakan teki aina tietyssä nurkassa mutta kun kymmenen - viistoista kertaa teki kakat hienoille pikkuhousuilleen ja silti joutui potalle istumaan alkoi homma sujumaan - menetti aina housunsa pyykkiin paitsi potalle mennessä. Samaten sai tarran pottaan tehdessään ja xylitol"karkin".

Kyllä se hermoja vaati mutta hyvin se meni - kerran tuli takapakkia kun isänsä karjahti lattialle tekemisestä...
 
"vieras"
Kaikenlaista on kokeiltu,ei tuohon tehoa. Meillä nimittäin on se, että jos oppii kakkaamaan pottaan, niin saa polkutraktorin, mutta se ei kuitenkaan auta, vaikka tiedän senhaluavan sellaisen.
Meillä oli esikoisen kanssa kanssa kaiken maailman lahjontakeinot käytössä. Vessassa odotti tosi hieno traktori, jota poika ihaili ja halusi, mutta ei suostunut kakkaamaan eikä pissaamaan pottaan, vaan teki hätänsä housuun. Kokeiltiin hienoja alushousujakin, mutta kyllästyin kaapimaan sitä tavaraa sitten alushousuista ja laitoin vaipat takaisin. Sitten yhtenä kauniina päivänä poika vaan ilmoitti, että on kakkahätä, meni potalle ja teki hätänsä sinne. Sen jälkeen ei ole sattunut edes vahinkoja ja on oltu täysin vaipattomia. Odottelen tätä ihmettä nyt jääräpäpisen kuopuksenkin kanssa :)
 
"vieras"
Voi se olla vaikeaa, kysyin meidän 2,5 v. miksi ei kakkaa pottaan ja sain vastauksesksi *äiti mä en osaa* Pissat sen sijaan onnistui mainiosti.

No sitten harjoiteltiin ja pehmolelu kyykkäili malliksi vieressä ja ähistiin lopulta kakka sinne pottaan runsain palkinnoin.
 
"poikia3"
Mä olen jotenkin kuvitellut, että voi potalla ollessa se asento olla väärä, ja iso pytty taasen saattaa pelottaa.

Minusta pääasia on kuitenkin se, että kakkaaminen sujuu. Meillä kun on nähty panttaamisongelmakin.
 
kakkanami
Meillä 4v tyttö on alkanut tehdä kakan vapaaehtoisesti pönttöön nyt vasta muutaman kuukauden ajan.
Aikaisemmin panttaisi viimeiseen asti, tuhrutti kakkaa alushousuihin useita päiviä mutta ei suostunut kakkaamaan pönttöön/potalle. Olen siivoillut/pyykännyt kakkaa alushousuista yli 2 vuotta koska tyttö oppi täysin päivä- ja yökuivaksi vajaa 2v ikäisenä.
Jostain syystä auttoi "kakkanami" eli kun kakan tekee pönttöön, saa suklaapalan. Muuten on karkkipäivä lauantaisin mutta kakkanami on poikkeus, sen saa välittömästi kakkaamisen jälkeen.
Pari pientä takapakkia on tullut niin että on kulunut 4 päivää kakkaamisten välissä ja on jotain tuhrua saattanut housuun tulla mutta pääsääntöisesti on alkanut vatsa toimia tytöllä kerran päivässä. Se on SUURI saavutus koska olemme olleet todellisessa hädässä tämän asian kanssa, lääkärinkäyntejä ja ulostuslääkkeitä (levolac, laxoberon, mikrolax) myöden.
Nyt tuntuisi olevan tilanne ohi ja "pysyvä kakanhaju" poissa tytön vaatteista...
 
Meillä tuo 3v yrittää sanoa, että pitää vielä kasvaa, kun kysyn että miksi ei tee kakkaa vielä pottaan. Pissat meillä tehdään vaihtelevasti pottaan tai pytylle. Meillä yksi syy tossa kakkaamisessa varmaan on se, että haluaa tehdä kakat ihan omassa rauhassa, eikä silloin saa mennä lähellekään, siksi pytylle kakkaaminen ei onnistu, kun mun pitäisi nostaa poika siihen pytylle.
 
Meillä tuo 3v yrittää sanoa, että pitää vielä kasvaa, kun kysyn että miksi ei tee kakkaa vielä pottaan. Pissat meillä tehdään vaihtelevasti pottaan tai pytylle. Meillä yksi syy tossa kakkaamisessa varmaan on se, että haluaa tehdä kakat ihan omassa rauhassa, eikä silloin saa mennä lähellekään, siksi pytylle kakkaaminen ei onnistu, kun mun pitäisi nostaa poika siihen pytylle.
hanki sellainen pikku palli jonka avulla lapsi pääsee itse kiipeämään pöntölle ? auttaiskohan se ?
 
Meillä 4v tyttö on alkanut tehdä kakan vapaaehtoisesti pönttöön nyt vasta muutaman kuukauden ajan.
Aikaisemmin panttaisi viimeiseen asti, tuhrutti kakkaa alushousuihin useita päiviä mutta ei suostunut kakkaamaan pönttöön/potalle. Olen siivoillut/pyykännyt kakkaa alushousuista yli 2 vuotta koska tyttö oppi täysin päivä- ja yökuivaksi vajaa 2v ikäisenä.
Jostain syystä auttoi "kakkanami" eli kun kakan tekee pönttöön, saa suklaapalan. Muuten on karkkipäivä lauantaisin mutta kakkanami on poikkeus, sen saa välittömästi kakkaamisen jälkeen.
Pari pientä takapakkia on tullut niin että on kulunut 4 päivää kakkaamisten välissä ja on jotain tuhrua saattanut housuun tulla mutta pääsääntöisesti on alkanut vatsa toimia tytöllä kerran päivässä. Se on SUURI saavutus koska olemme olleet todellisessa hädässä tämän asian kanssa, lääkärinkäyntejä ja ulostuslääkkeitä (levolac, laxoberon, mikrolax) myöden.
Nyt tuntuisi olevan tilanne ohi ja "pysyvä kakanhaju" poissa tytön vaatteista...
Meillä on niin sama ongelma pojan kanssa. Kakkaa ei näy eikä kuulu, vain pientä tahrimista alushousuihin. Eilen meni valehtelematta yli 10 alushousut pesuun. Viidet niistä 45 min aikana. Kakkaa vaain aina vähän housuun, vaatii pesun ja taas kakkaa puhtaisiin housuihin.
Olen tehnyt senkin, että istuttanut poikaa sitten vessassa n. 15 min ajan, mutta sen ajan hän pidättelee, eikä sitä kakkaa tee. Heti kun housut saa jalkaan, kakkakin tulee. Tai ei edes itse kakkaa, vaan tahra housuihin.

Tämä on vaikuttanut jo syömiseenkin niin, että poika ei syö mitään. Kelle nyt ruoka maistuiskaan kun vatsa turpeana jatkuvasti.. Lahjomistakin olen kokeillut, mutta tuloksetta.

Eikä kyllä yhtään huojentanut mieltä lukea, että tätä voi kestää vielä pari vuotta :D Nyt kun asian kanssa taisteltu muutama kuukausi vasta..
 
"ttt"
Meillä pojalla oli ihan sama, opii alle 2v. kuivaksi, mutta kakata halusi vaippaan kunnes 3v3kk ikäisenä lopuksi rupesi tekemään pottaan. On myös hyvin privaatti ja haluaa olla rauhassa kun on asioillaan ja pytty pelotti kun kuvitteli tipahtavansa sinne. Neuvolassa sanoi täti, että voi johtua myös ihan lievästä ummetuksesta, että haluaa tehdä vaippaan. Itse mä ajattelen, että se oli joku yhdistelmä sitä halua olla rauhassa ja mahdollisesti oli jotenkin sellainen tunne, että on fyysisesti helpompaa tehdä seisaaltaan omassa huoneessa kuin istuen potalla. Kokeilin myös pottaa omassa huoneessa, mutta ei suostunut menemään sille edes siellä. Yritin palkkioilla, uhkailulla ja välinpitämättömyydellä, mutta mikään ei auttanut ennen kuin lapsi oli valmis itse valitsemaan potan. Ja onneksi sekin päivä tuli. :)
 
"vieras"
Meillä tyttö pelkäsi pönttöä, pelkäsi että tippuu sinne vaikka oli supistajakin laitettu. Pottaa kammosi myös, se tuntuu kuitenkin erilaiselta kun kakka hupsahtaa "johonkin" eikä jääkkään siihen takapuoleen kiinni. Kovasti kuitenkin yritti ja isä lupasi suklaapatukan, jos kakkaisi pottaan. No tyttö kakkasi ja isä joutui lähtemään illalla kipsalle hakemaan pientä patukkaa :) Tyttö oli tuolloin n. 2,5-vuotias, sen jälkeen onnistui kakat hienosti pottaan ja kohta pönttöönkin.
 
Heippavaan
Tottumuksella on uskomaton voima näissä pissa- ja kakkajutuissa. Jos johonkin on tottunut tarpeensa tekemään, on se muutos ihan hirveä. Aikuisellakin.

Muutama vuosi sitten asuin ulkomailla, ja testasin siellä telttailuoloissa sellaista "p-matea", jonka avulla nainen voi pissiä seisaallaan. Eli pahvilärpäke työnnetään housuihin, otetaan takakeno ja annetaan tulla. Yllättävän vaikeaa, nimenomaan se "annetaan tulla" -osio.

Oma vauvani on nyt 7 kk, ja häntä on kakatettu pari kuukautta. Enää hän suostu oikein vaippaan kakkaamaankaan.
 
"vieras"
Monet ihmettelevät miksi esim. alle vuoden ikäisen pitäis käydä potalla ja voisin kyllä sanoa että mm. ihan sen takia että siinä vaiheessa lapsella ei ole vielä kovinkaan voimakasta omaa tahtoa ja potta nyt vaan tulee mukaan kuvioihin.
Tuossa vaiheessa kun saa kyllä aika monet konstit kokeilla jos lapsi on päättänyt että kakka tehdään vaippaan.
Itse tekisin kyllä niin että heivaisin vaipat kokonaan pois, ei olis muuta vaihtoehtoa kuin opetella käymään potalla.
 

Yhteistyössä