Miten voi olla että ensimmäinen lapsi sai alkunsa heti ja vahingossa ja toista lasta joutuu yrittämään kuukausia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuperäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuperäinen

Vieras
Eli siis esikoinen sai alkunsa kondomista (meni rikki) ja jälkiehkäisystä huolimatta.
Mutta toista lasta ei näköjään saa alulle millään vaikka kuukausia jo yritetty. Äähh... Luulin että se ois taas vaan se yksi kerta oikeaan aikaan ja tärppi kävisi heti vaan ei.. Varmaan jotain kohtalon ivaa että kun oikein toivoo niin ei varmasti sitä saa!

Se on ihmeellinen se naisen kroppa, se kuuntelee kovasti omistajansa tuntemuksia ja kun omistaja ressaa ja miettii raskautumista, kroppa pistää hedelmöittyneenkin munasolun pois ressin tieltä...

[QUOTE="vieras";24327810]Se on ihmeellinen se naisen kroppa, se kuuntelee kovasti omistajansa tuntemuksia ja kun omistaja ressaa ja miettii raskautumista, kroppa pistää hedelmöittyneenkin munasolun pois ressin tieltä...[/QUOTE]

Miten hitossa sitten lapsia syntyy ihan tavallista tahtia tai jopa entistä enemmän sota-aikoina tai muuten äärimmäisissä oloissa, joissa kaikilla ihmisillä täytyy olla jo pelkästä hengissäselviytymisestä aivan valtava stressi? Pieni jännitys, että tuleeko plussa vieläkään, tuskin on mitään tuohon verrattuna.

Mun parin kaverin tapauksessa: väliin tuli pco.

Tai en tiiä, oliko ekallakin kerralla jo, mut silloin ei ainakaan vaikuttanu. Tokalla kerralla sit tilanne olikin jo huonompi. Ei siinä, molemmat noistakin tuli silti vielä raskaaksi, toinen luomuna ja toinen lääkkeiden avulla. Mut se vaan kesti.

Meillä esikoinen sai alkunsa ensiyrittämällä, mutta seuraavien kohdalla onkin ensin pitänyt lopettaa edellisen imetys ja antaa hormonien tasoittua. Yritykseen on mennyt 4-6kk, ja käytössä on ollut mm. ovistikut. Mulla tosiaan imetys toimii näköjään hyvin ehkäisynä.

Meillä taas toisinpäin, esikoista tehtiin vuosia ja toinen sai alkunsa kertalaakista, vähän vahingossa, kun ei osattu edes ajatella et onnistuis ilman apuja. Mutta iloinen yllätys oli näinpäin, toisinpäin varmaan vähän kurjempi.

[QUOTE="vieras";24327817]Miten hitossa sitten lapsia syntyy ihan tavallista tahtia tai jopa entistä enemmän sota-aikoina tai muuten äärimmäisissä oloissa, joissa kaikilla ihmisillä täytyy olla jo pelkästä hengissäselviytymisestä aivan valtava stressi? Pieni jännitys, että tuleeko plussa vieläkään, tuskin on mitään tuohon verrattuna.[/QUOTE]

No eipä ne sitten ainakaan ressaa että pitää raskautua.

Sekundäärinen lapsettomuus on yllättävän yleistä. Omasta ystäväpiiristä tulee ihan nopeasti mieleen ainakin kolme perhettä, joissa toisen alulle saamisessa on tarvittu lääketieteellistä apua. Yksi perhe ihan koeputkesta asti, vaikka esikoinen sai alkunsa ekasta yrityskierrosta..

Minulle puhkesi esikoisen jälkeen endometrioosi, ja siksi kakkosen tuloa sai odotella. Jos asian kanssa on sinut, eikä ole terveyttä haittaavia oireita voi hyvin odotella rauhassa. Tutkimuksiin sitten jos menee yli vuosi ilman tärppiä.

En ole huomannut että mikään olisi muuttunut verrattuna siihen kun esikoinen sai alkunsa, siis kuukautiskierrossa.. Mutta täytynee lukea tuosta PCO:sta ja endometrioosista.
Tuskin ikä vaikuttaa kun olen vasta 21, esikoinen on nyt 2,5 vuotta.
Muutaman kilon painavampi olen kuin mitä silloin kun esikoinen sai alkunsa että tuskin se vaikuttaa?

Meillä just toistepäin. Esikoista "yritettiin" eli oltiin ilman ehkäisyä kolme vuotta, ei tutkimuksiin kuitenkaan lähdetty, puol vuotta yritettiin tokaa ja kolmas sitten sai alkunsa parin kuukauden yrittämisen jälkeen.

En tiedä onko pelkkä stressaaminen todella niin tehokas ehkäisy kun väitetään. Otetaanpa esimerkiksi raiskauksen jälkeen raskautuneet tai monet muut (sotakin) pelkkää lapsentekostressiä suuremmat asiat. Toisaalta tuohan toimisi myös loistavana ehkäisykeinona.

Hormonit ja ajoitus varmana yksi isoista tekijöistä. Ovulaatio ei välttämättä tapahdu joka kuukausi, raskauden+mahdollisen imetyksen jälkeen naisen hormonit voi olla sekaisin. Puhumattakaan jos välissä ollut hormonaalista ehkäisyä.

Itse asiassa vain 20 % ovulaation aikaan yhdynnässä olleista raskautuu.... Munasolu kyllä voi hedelmöittyä, mutta kaikki se jakautuminen, kiinnittyminen jne. Monta mutkaa matkassa, muutakin kuin äidin stressaaminen :)

meillä esikoinen sai alkunsa heti kun lopetin pillerit.Toista alettiin yrittämään kun esikko oli 1v.
Eipä sitä sitten näkynytkään =(
3 vuotta siihen meni ja nyt menossa rv29.
Kolmannella hedelmöityshoitokerralla siten vihdoinkin onnistui.

Itsellä meinas kyllä usko,toivo ja rahat loppua.

Meillä esikoinen ja kakkonen tärppäsivät muutaman kuukauden yrityksen jälkeen, kolmosta yritetty nyt suunnilleen 7 vuotta, vielä ei olla mitään apuja haettu. ikää mulla 29 v, taitaa jäädä meidän lapsiluku kahteen. Toki olen todella onnellinen 2 lapsesta, mutta kyllä kolmaskin olisi enemmän kuin tervetullut. Usko vaan on mennyt näinä vuosina.

[QUOTE="harmaa";24328389]Meillä sama eka tuli liianki helposti ;) toista yritettiin n.5v selovis et on kilpirauhasis häikkää sain lääkkeet ja tulin heti raskaaks :D[/QUOTE]

Hedelmöityshoitoa! :D ;) Jotkut kun ovat niin pirun vastaan hedelmöityshoitoja, niin tuonkin voisi laskea sellaiseksi. :D

Kyllähän ihminen muuttuu ajansaatossa ja esim. miehelle voi yhtäkkiä tulla vikaa spermaan/siittiöihin. Niin ärrsyttää, kun aina vikaa haetaan naisesta ja yleensä tahaton lapsettomuuskin lyödään suoraan naisen syyksi.

Meidän esikoinen tuli yllätyksenä ja toista alettiin yrittää kun esikoinen oli alle 2-vuotias, mutta niin vaan kerkesi aikaa kulua, eikä tärppiä kuulunut. Lopulta miehen nesteet tutkittiin ja sieltä löytyi 100% hedelmöityskyvyttömät siittiöt. Siis kolmessa vuodessa miehen nesteet menneet pilalle! KÄsittämätöntä! :headwall:

Yhteistyössä