Miten voi maito loppua, vaikka imettää lapsentahtisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imetysexperttejä paikalla?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imetysexperttejä paikalla?

Vieras
Mistä voi olla kysymys, jos maito näyttää loppuvan, vaikka tähän asti olen täysimettänyt lapsentahtisesti ihan kohtuullisella menestyksellä eli nyt 8 viikon ikäinen vauva on kasvanut keskimäärin n. 250g viikossa? Päivisin olen koko ajan imettänyt 1/2-2 tunnin välein ja öisinkin 1-3 tunnin välein. Maitoa on tullut välillä liiaksikin eli suihkutissivaivaa on ollut, mutta nyt maitoa ei heru millään. Tai siis heruu, mutta tosi hitaasti ja ns. helppoja maitoja ei ole tisseissä enää ollenkaan. Eli kun vauva alkaa imeä, saattaa kestää monta minuuttia ennen kuin maitoa alkaa herua! Pystynkin tällä hetkellä imettämään vain, kun vauva on puolinukuksissa, koska muuten vauva alkaa ensin kiemurrella ja irrottaa jatkuvasti imuotettaan ja lopulta raivota rinnalla, kun maitoa ei vaan ala tulla.

Olen kokeillut jo kikkojakin parin viikon ajan (silloin ekan kerran totesin, että maitoa ei enää tule entiseen malliin): mammateetä juon paljon päivittäin, olen syönyt sarviapilakapseleita jo melkein yliannostukseen asti ja juonut kotikaljaa -tuloksetta.

Ja kohta mun on taas lähdettävä yrittämään, mutta yritän tulla mahdollisimman pian tsekkaamaan, jos joku on osannut jotain kommentoida.

Maidontuotantosi on tasaantunut, vauva saa sieltä sopivan määrän ja siksi suihkutissi-ilmiökin jää usein lähes pois ajan kanssa.. Itsellä kolmas imetys menossa ja vielä kohta 2vkon jälkeen maidontuotanto ei ole tasaantunut vaan välillä meinaa olla liiallista, tosin vauva sitten nopeasti rinnat tyhjentää. Sitä ylimääräistä sieltä ei sinänsä ole tarkoitus tullakaan, esim. itse en ole koskaan saanut lypsettyä kerralla kuin joitain kymmeniä millejä jos sitäkään, toista tissiä panttaamalla imettämisestä kenties sitten vähän enemmän, jos on ollut tarve.

Lue imetystukilistaa..

Tuon ikäiselle tulee usein ensimmäinen tiheänimunkausi, jolla vauva lisää tuotantoa, rintaraivaritkin voivat tulla tuossa iässä. Muuten peesiä Emilynin tekstiin, eli ei huolta. :) Juuri tuossa vaiheessa moni erehtyykin antamaan/tuputtamaan lisämaitoa, kun tuntuu ettei maitoa tulisi.

kikkoja: nojaa eteenpäin, lämmitä rintaa ja unohda koko asia, silittele rinnan ihoa tai lasta, ajattele helliä. heruminen jää tulematta kun toljotat tissiä ja lasta ja mietit tuleeko ja miksei

Itsellä ei ole kenenkään kolmesta kanssa toiminut lapsentahtisuus maidon riitämisen takia. Ilmeisesi siksi että sillon lapset on syöneet n 2 tunnin välein ja vähän kerrallaan eli ei läheskään "tyhjäksi" asti. Jokaiseno olen lopulta reilun 1-2kk taistelun jälkeen opettanut 4 tunnin minimiruokailuväliin jollon kertamäärä on kasvaneet niin isoiksi että maitoakin on alkanut tulla aivan eri tavalla. No viimesen neljännen kanssa en enää edes yrittänyt vaan heti aloin syöttää kellolla. Kellon mukaan syömisen on jokainen oppinut parissa päivässä ja koskaan ei ole nälkäitkuja tarvinnut sen jälkeen kuunnella. Ekan kanssa imetys epäonnistui kun liian pitkään kitkutin suositusten mukaisesti. muita olen imettänyt 1-1,5 vuotiaiksi ilman korvikelisiä.

Minulla oli ihan samanlainen imetystahti ja suihkutissit. Mutta tiesin etukäteen odottaa noita tiheän imun kausia, ja niitähän tuli lähes säännöllisesti. Mutta tuollaista herumisen lievää hidastumista esiintyi eniten aina kuukautisten yhteydessä, varsinkin, kun ensimmäiset raskauden jälkeiset alkoivat. Eli voisiko sinulla olla alkamassa kuukautiset? Itsellä kesti pari päivää ikään kuin pms-oireena ja sitten taas tilanne normalisoitui :)

Olen kyllä yrittänyt juoda ja syödä paljon ja näin joulun aikaan se on kyllä aika hyvin onnistunutkin.. Kävin lukemassa imetystukilistan sivuilta rintaraivareista ja siellä tosiaan mainittiin tuo maidontulon tasaantuminen ja siitä johtuvat vaikeudet. Kuinkahan kauan siihen sitten menee, että vauva tottuu tähän tasaantuneeseen maidontuotantoon? Monesti musta tuntuukin, että maitoa tulisi paljon nopeammin, jos vauva vaan malttaisi hetken imeä kunnolla.

En tiedä voisiko sitten menkat olla alkamassa, tulevaisuus sen tietysti näyttää. Mutta tätä on jo kestänyt parisen viikkoa (alkoi muuten siinä vaiheessa, kun jälkivuoto loppui eli n. 6 viikkoa synnytyksestä), joten enpä tiedä johtuisiko siitä kuitenkaan.

Se on kyllä totta, että taidan ihan liikaa nyt miettiä sitä herumista ja se taas varmaan vaan hidastaa sen alkamista. Toisaalta vaikea olla sitä miettimättä, kun vauva riehuu siinä rinnalla.

Kiitos näistä, sain ainakin lisätsemppiä ja jaksan taas paremmin jatkaa vaikeuksista huolimatta!

Huh, tänään on asuttu rinnalla 9-17. Nyt vihdoinkin nukahti kunnolla. Yöunet tosin oli oikein hyvät, 24-09 kahdella syötöllä... Voi olla tiheän imun kautta tai olla olematta, mutta heruminen on taas tänään ollut herkemmässä eli raivareita ei ole edes tullut. On tää melkoista vuoristorataa! Esikoista en onnistunut täysimettämään missään vaiheessa, joten on jäänyt tällainen kokematta silloin.

Hyviä vinkkejä saitkin jo. Tässä vielä yksi joka mulla aina auttaa. Kun maito ei meinaa herua hengitän aina muutaman kerran oikein syvään niin että koko yläkroppa rentoutuu ja avot, vauva alkaa imeä. =) Toiminut jo kolmen lapsen kanssa hyvin.

Sulla ei selvästikään ole kyse siitä etteikö maitoa olisi rinnoissa vaan juurikin tuo heruminen on ongelma. Kyllä se siitä, turha stressi vaan pois ja uskot siihen että maitoa riittää.

Jaahas, piti oikein palata tähän mun vanhaan aloitukseen, kun syy hitaaseen herumiseen taisi selvitä: mulla alkoi menkat täysimetyksestä huolimatta n. 9 viikkoa synnytyksestä. Heti kun vuoto alkoi, maitoa alkoi tulla entiseen tahtiin. Hidasta herumista kesti yhteensä lähes 3 viikkoa, joten tulkitsen sen siten, että se alkoi ovulaatiosta ja loppui menkkoihin.

Aika tuskaista kyllä on, jos tästä lähtien heruminen on hidasta aina ovulaatiosta menkkoihin asti, mulla kun se vaihe on tosiaan melkein 3 viikkoa!

Yhteistyössä