Miten vietätte päivät lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lady of the lake
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lady of the lake

Vieras
Eli hommaatteko ja touhuatte lastenne kanssa päivittäin jotain tiettyjä juttuja?Minka ikäisiä lapsesi ovat ja millaista aktiviteettia heille järjestät? Kyselen tätä varmaan vähän huonolla omalla tunnolla kun en itse aina jaksa kovinkaan kummoisia tekemisiä keksiä.Ulkoilen poikien kanssa ja sisällä järjestän heille piirustusta tms, mutta sitähän 2 1/2 v ja 5v ei kovin kauan jaksa tehdä.Koitan saada heidät itse keksimään leikkejä ja luen kirjoja.Esikoinen on hyvä tekemään palapelejä niin niitä kanssa koitan ohjata tekemään. Kyllä meillä silti katsotaan videoita/dvd:tä ajankuluksi.Myönnnän kyllä etten välillä tosiaan jaksa kummoisiakaan tekemisiä keksiä saati itse leikkiä :ashamed: Mitä mieltä olette, mitä vähintään pitäisi tehdä ja oletteko sitä mieltä, että lapset tarvitsevat tiettyä ohjattua toimintaa päivittäin?

Meillä tytöt ovat jo 5v ja 7v, joten leikkivät paljon keskenään. Näin kesällä käydään päivittäin puistossa, jossa on ruokailu ja kavereita. Siellä vierähtää helposti pari-kolmekin tuntia. On mulla sitten varastossa vesivärejä, hamahelmiä, pujotteluhelmiä jne, jos pitkästyvät, mutta harvoin niin käy. Tykkäävät myös lukea/katsella kirjoja ja kuunnella musiikkia. DVDtä meillä kyllä tosi vähän katsellaan (ei edes joka viikko).

Leikkeihin en yleensä erityisemmin osallistu, paitsi joskus toimin kaupan kassana tai autan majan rakentamisessa. Palapelejä, piirtämistä, lukemista... Hiekkalaatikolla kuluu helposti pari tuntia, mutta sielläkään mua ei kovin paljon tarvita, mieluummin leikkivät muiden lasten kanssa.

Poika 2,5v ja tyttö 1v viihtyvät ihmeen hyvin keskenään ja touhuavat kauheasti omiaan. Ulkoillaan joka päivä ellei sada. Jos mies on ilta tai yövuorossa, on mulla auto ja päästään "leppispuistoon" leikkimään muiden lasten kans. Poika tykkää siivota, ehdottaa jopa mulle että "äiti nyt siivotaan". Mutta en mä nyt kauheesti mitään askarteluja yms. sellaista lapsille järkkää, kun oikeesti leikkii niin nätisti keskenään ja touhuu. Lastenohjelmia katsellaan aamulla ja ehkä iltapäivällä pikkukakkonen.

Minulla 2v. ja 1v. tytöt. Päivät menee niin, että aamupäivästä ulkoillaan ennen ruokaa. Lisäksi tytöt leikkivät kahdestaan tosi hyvin. Usein vanhempi muovailee muovailuvahoilla, piirtää, maalaa vesiväreillä...mitä milloinkin. Nuorempi tarvitsee ed. asiaoissa ohjausta. Puoliltapäivin tytöt syövät ja sitten nukkuvat päikkärit. Päiksyjen jälkeen taas leikkivät, ehkä katsovat lasten dvd:tä..Kun mies tulee töistä, menevät yleensä isänsä kanssa ulos. Ei mitään ihmeellistä siis. Jos näyttää että tytöt eivät keksi sisällä tekemistä, ohjaan heille jotain leikkejä, kirjan lukemista tms.. Nykyään ruoanlaittoleikit, kirjojen selailu ja musiikin kuuntelu ovat eniten suosiossa.

Mulla 1,5- ja 3,5-vuotiaat lapset, tyttö ja poika. Mun mielestä ei tartte tämänikäisille lapsille mitään ihmeellistä järjestää, vaan pikemminkin ottaa heidät tasapuolisesti arkiaskareihin mukaan. Meillä ainakin kellutellaan petissä ennen ylösnousemista, aamupalan jälkeen "järjestellään", eli laitetaan pesukoneet pyörimään, puetaan ja pedataan sängyt. Ulkona kastellaan kukat ja kannetaan pyykit narulle, käydään kaupassa yhdessä tehdyn puutelistan kanssa... Pitkin päivää on tällaista huushollaamista, lapset tykkää laittaa kanssani ruokaa, leivotaankin usein. Välillä leikkivät pitkät pätkät legojen tai muiden lelujen kanssa keskenään, välillä tapellaan...

Tanssitaan, lauletaan, kaikki tapahtuu tässä päivän mittaan "huomaamatta", eli itse vannon kyllä siihen nimeen, ettei niinkään sellaista väkisin järjestettyä askaretta lapset kaipaakaan. Tavallista, lasten kyvyille ja kiinnostukselle sopivaa touhua. Iloista, rattoisaa, ei pakottavaa elämää, piste.

Yhteistyössä