Miten vieroittaa lapsi joka ei millään suostu ottamaan mitään muuta kuin tissiä?

• Viestiketjun aloittaja Maisa
  • Ensimmäinen viesti
Maisa
Apua, nyt alkaa äidiltä loppumaan keinot. On kokeiltu korviketta ja tavallista maitoa (ikää kohta vuosi), mukista, lasista, nokkamukista, ensimukista, taikamukista, tuttipullosta maitotutilla, ja vellitutilla.
Mikään ei kelpaa.
Kauanko voi antaa olla ilman juomaa, jos väsytystaktiikka toimis ja jois sitten vihdoin jotain muutakin.

Jotenkin niin voimaton olo, kun ei saa toista ottamaan mitään muuta, ja nyt vaan ois pakko (lääkitys).

Pärjää kyllä ilman juomaa, koska onhan monet syötävät melkein pelkkää nestettä: kurkku, vesimeloni. Hedelmät yleensäkin. Jukurtti. Puuro. Voi sekoitella puuroon ja perunan sekaan maitoa tavallista enemmän.

ap
piimää menee nokkamukista mutta joku vajaa desi päivässä.. hedelmiä syö huonosti. Ruokia yleensä suht hyvin mutta melko vähän, onhan hän pienikin (alle 9kg).
Mutta kuinka kauan sitäkin sitten voi odotella että luovuttaa?
Millä vältän sen ettei mulle ittelle tuu tosi paska olo?

vieras
No onko siihen jokin syy ettet tissiä anna. Meillä pian 2 v juo vielä maitoa tissistä nukkumaan mennessään ja en ole kokenut sitä ongelmana. Mutta pilli on se taikasana joka moneen lapseen tepsii.

vierailija
Meillä oli suunnilleen tuo desi päivässä mikä meni piimää, samalla kun imetin. Kuitenkin puuron seassa meni maitoa, hedelmistä vettä, ja ruoat muutenkin ehkä vähän "löysempiä" alkuun. Aika pian kuitenkin imetyksen loputtua alkoi myös mukista maistua enemmän juomaa. Pillimaito toimi jo "uutuudenviehätyksen" takia alkuun hyvin.

ap
Niin siis syy on niinkin yksinkertainen, että äiti (eli minä) tarvitsee lääkityksen elääkseen, jota ei voi käyttää imetyksen aikana.
Niin ideaa on tuossakin että ei antais sitten tavallaan mitään muuta kun löysempiä ruokia, mahtaisko onnistua :O
Kuitenkin kai sitä jotain silti pitäis juoda, että sais tarpeeks kalsiumia?
Pillillä meillä ei osata vielä juoda :( Mitenkähän semmosen opettais näin pienelle?

Jos vain voisin, tahtoisin imettää vielä pitkään.. Itkua väänsin täällä kun sain tietää etten näin saa tehdä. Että siitä ei ole kiinni.

rumaruu harmaana
Päätät olla vaan sitkeä ja lopetat imetyksen. Rankkaa on varmasti pari päivää/yötä, mutta pian se tissi unohtuu. Itse tuosta juomisesta kysyin neuvolasta, niin sanoivat ettei muutaman viikon vaje haittaa tee ja sinä aikana tuo alkoihin jo huolia suoraan mukista juomista. Tuttipullot ei kelvannu ollenka ja nokkamukinki huolii nyt vasta (7kk imetyksen lopettamisen jälkeen ). Mä lopetin tissinarkomaanin imettämisen ku tuo oli 11kk.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin siis syy on niinkin yksinkertainen, että äiti (eli minä) tarvitsee lääkityksen elääkseen, jota ei voi käyttää imetyksen aikana.
Niin ideaa on tuossakin että ei antais sitten tavallaan mitään muuta kun löysempiä ruokia, mahtaisko onnistua :O
Pillillä meillä ei osata vielä juoda :( Mitenkähän semmosen opettais näin pienelle?

Jos vain voisin, tahtoisin imettää vielä pitkään.. Itkua väänsin täällä kun sain tietää etten näin saa tehdä. Että siitä ei ole kiinni.
Pillin opettaa parhaiten niin että anna pillimehu käteen ja purista että ymmärtää alkaa imemään, ja kun on teille sitten aivan uus juttu niin maitokin voi mennä hyvinkin.

Sanoit, että oottekin jo kokeillu nokkiksia, mut minkämoisia?

Meillä auttoi tuo ihan perinteinen nokkis, josta tulee juoma ilman imua ja nokka on riittävän kapea, että mahtuu hyvin suuhun. Sitä ennen kokeilin paria liian hienoa (joista ei olis tullu ilman imua eli äitiystävällisiä versioita, kun eivät sotke. B) ). Tuosta tavallisesta typy oppi juomaan, kun sai itse rauhassa tutustua. Alkuun vaan hörppäsi hörppyytystyylillä vahingossa, kun mukista tuli vettä suuhun, kun sitä kallisti. Sit tajus, et hei, näin kun teen... Ei saa auttaa yhtään, pitää saada itse tehdä. Muuten ei juoda.

Mut siis jos teillä auttais, et sais itse tutustua siihen alkuun ja tuolleen? Tai sit ei, mut meillä meni näin. :)

vieras
Ja kalsiumin saat parhaiten esim. jogurttia aamupallalla ja vaikka viiliä välipalalla niin siinähän on maitotuotetta jo vaikka kuinka paljon. Ei sitä tarvita kuin 5dl vuorokaudessa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Sanoit, että oottekin jo kokeillu nokkiksia, mut minkämoisia?

Meillä auttoi tuo ihan perinteinen nokkis, josta tulee juoma ilman imua ja nokka on riittävän kapea, että mahtuu hyvin suuhun. Sitä ennen kokeilin paria liian hienoa (joista ei olis tullu ilman imua eli äitiystävällisiä versioita, kun eivät sotke. B) ). Tuosta tavallisesta typy oppi juomaan, kun sai itse rauhassa tutustua. Alkuun vaan hörppäsi hörppyytystyylillä vahingossa, kun mukista tuli vettä suuhun, kun sitä kallisti. Sit tajus, et hei, näin kun teen... Ei saa auttaa yhtään, pitää saada itse tehdä. Muuten ei juoda.

Mut siis jos teillä auttais, et sais itse tutustua siihen alkuun ja tuolleen? Tai sit ei, mut meillä meni näin. :)

Kiitos vastauksestasi.. :flower:

Nokkiksia on kokeiltu ties mimmosia, on ikean nokkista (joka on tällä hetkellä se mistä ottaa sitä piimää) ja sitä mam:in ensimukia, jossa siis se nokka (siitä menee vesi) sitten semmonen ortexin nokkis, siitä ei mee mitään. Ja mitäs muita, sitten nokkaosaa tuttipulloihin on kokeiltu.
Ongelma taitaa olla siinä ettei tyttö ole koskaan vetänyt mitään pulloista.
Tuttia kyllä syö. Ja lasin reunasta harvoin hörppii vettä.

Tyttö myös kärsii heti kovasta masusta jos jätän puurot veke aamusta tai illasta, tai molemmista. Joten jogurttia olen antanut välipalalla, piimää myöskin.

Onko tälläisessa tilanteessa parempi lopettaa kerrasta poikki menetelmällä, vai vähentää kertoja?
Mulla itsellä tietysti on hetken tukalaa näitten pallojen kanssa, kun nytkin menee aika reippaasti tissiä.. ja myös öisin :(

Kamalaa, en todella ollut suunnitellut että joutuisin lopettamaan näin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Pillin opettaa parhaiten niin että anna pillimehu käteen ja purista että ymmärtää alkaa imemään, ja kun on teille sitten aivan uus juttu niin maitokin voi mennä hyvinkin.
Ei kai tän ikäsille vielä mitään mehuja juoteta? Vai olenko ihan hakoteillä?
Ja meillä ei oo esim. koskaan maistettu vielä appelsiiniakaan.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja kalsiumin saat parhaiten esim. jogurttia aamupallalla ja vaikka viiliä välipalalla niin siinähän on maitotuotetta jo vaikka kuinka paljon. Ei sitä tarvita kuin 5dl vuorokaudessa.
Meillä 5dl mitään muuta kuin äidinmaitoa on paljon .. Siksi tää onkin niin vaikeeta. Itseppähän olen soppani keittänyt, kai :(

ap
nostelen josko ois lisää hyviä vinkkejä.

Nyt tyttö sitten päätti nostaa kuumeen, joten tähän meni tämä, mutta vois tietysti ottaa vastaan vinkkejä millä sitten päästään tissistä kun tuo saa kuumeen veke. Silloin ei varmasti suositella nestevajauksia kun on kova kuume?

Koita ap sitä pilliä. Vajaa 1v ei oo yhtää liian pieni sellaseen. Nopeasti mun poika hoksi sen idean tossa vailla 1v ja joi innolla pillillä. Mut siis ei tossa oo muuta tietä kun se että imetys loppuu kun sä päätät niin. Ei se lapsi oo tyhmä joka näännyttää ittensä vaan varmasti ottaa sitten muutakin kun huomaa että todellakaa ei oo enää rintaa tarjolla.

ap
Joo täytyykin kokeilla tota pilliä.
Mitäs sillä pillillä sitten tarjois? siis ihan tavallista maitoa vai?
Mehua en aatellut vielä tän ikäselle antaa, ja sillon menis se että sais sitä kalsiumiakin.

Ehkä tää tosissaan onkin paljon vaikeempaa äidille. Mun on vaikee jotenkin olla tarpeeksi tiukkana. Hellyn liian helposti.

Mutta mites sen kuumeen laita, ei varmaan sen aikana kuitenkaan? vai sitkeesti myös sillon?

Ma lopetin imetyksen tyton ollessa 10 kk ja vahan samanlainen ongelma/huoli oli, kun han ei koskaan ollut pulloa saanut ja kaikenlaiset mukit kaytiin lapi. Niin kauan kuin rintamaitoa oli tarjolla ei maito mennyt alas kuinkaan mukeista, mutta kun imetys loppui alkoi maidonjuonti sujumaan mukista parin paivan kuluttua.

Yhteistyössä