Miten vauvan sais imemään tuttia?

Meillä tyttö 8,5kk eikä ole ikinä tuttia syönyt. Itsekin ajattelin, että olis helpompi saada nukkuu, kauppareissut sun muut onnistus paremmin, jos alkaa kiukutella niin tutti vaan suuhun.

En ole enää yrittänytkään ja hyvä vaan oikeastaan, että ei ota. Ei tartte vieroittaa siitä. Eli miksi yrittää, jos toinen ei halua sitä ottaa?!

Meillä tutti on nyt leluna, tykkää laittaa suuhun ja vetää ikeniä ja kahta hammasta vasten sitä pois :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jouluvauva 07:
Unohdin siis kertoa, että vauva on vasta 2kk. Taitaa unilelut yms. olla vielä liian aikaista!
Meillä poika reilu 3kk ja ei oikein osaa tuttia imeä. Joskus harvoin sen päiväunille mennessä hyväksyy mutta iltaisin tuskin koskaan. Meillä käytössä iltaisin uniriepu eli harso. Sitä poika hypistelee käsissään ja hieroo kasvojaan vasten. Käytetty jo useampia viikkoja, ois varmaan toiminut jo aikasemminkin mutta kun en älynnyt sitä antaa. Joten tuskin teidänkään vauva siihen liian nuori on. Nallet ja muut varmaan erikseen mutta tuommonen riepu toimii kun siinä on tuttua hajuakin. Mä en enää edes tyrkytä tuttia pojalle. oikeestaan parempi kun ei opi sitä, niin ei öisinkään sitä kaipaa jos herää. Ihan turha kapistus se minun mielestä on muutenkin, joillekin vastasyntyneille se on ihan hyvä jos niillä on ns. liian kova imu refleksi että koko ajan pitäs imeä, mutta muuten löytyy varmaan parempiakin rauhoittumiskeinoja.
 
Oletko kokeillut erilaisia tutteja? Meidän poika ei myöskään huolinut tuttia ensimmäiseen 3-4 kuukauteen. Nyt puolivuotiaana mussuttaa mielellään. Sekin kävi sen kautta että ostin kaiken maailman erilaisia tutteja, vanhemmille vauvoillekin tarkoitettuja. Nyt on löytynyt se mistä hän pitää. Ja se toimii.
 
No mun kokemuksen mukaan vauva joko syö tuttia tai ei syö. En lähtisi tuputtamaan tai väkisin opettamaan, jos tutti ei vauvalle kelpaa. Hyvin sitä pärjää ilmankin! Meillä esikoinen ei koskaan huolinut tuttia. Ihan pienenä kokeiltiin tarjota, ei huolinut ja se siitä sitten. Eikä sitä mihinkään kyllä tarvittukaan. Kuopus on taas ollut melkoinen tuttivauva... Samalla tavalla hänelle tarjosimme heti tuttia ja, yllätys yllätys, tämä imaisikin sen heti tiukasti suuhunsa. Siis ihan eritavalla heti alusta lähtien! Toisaalta esikoinen oli alusta asti mielettömän tyytyväinen vauva ja ei juuri koskaan itkenut. Kuopukselta taas murtui jo ensinnäkin solistuu synnytyksessä ja oli aluksi kovastikin itkuisempi, joten ehkä siksi hänellä oli enemmän tilausta tutillekin, tiedä sitten. Ei sitä mun mielestä kuitenkaan voi opettamalla opettaa, tai ei ainakaan kannata. Toiset huolii, toiset ei. Ja helpompaa se kyllä mun mielestä on ilman, ei tartte miettiä vieroittamisia tai muita. Pojalta mun piti alunperin ottaa tutti pois jo puolivuotiaana, mutta mutta... Poika on nyt 8kk ja en ole vielä raaskinut pois ottaa. Toisaalta ei siitä mitään haittaakaan ole toistaiseksi ollut, joten seuraavaksi takarajaksi olen nyt päättänyt vuodeniän. Silloin se lähtee viimeistään ja piste. Hope so. :p
 
Olen vähän erimieltä, kun useimmat vastaajat. Meillä 3,5 kk vauva, joka ei myöskään huolinut tuttia ( vaikka erilaisia kokeiltiin). Iltaisin jouduin makaamaan sängyssä "tuttina" tunteja. Päiväunet oli vaan n. 1 h max, kun heräsi ja ois halunnut tissin suuhun ( mites sen vaunuihin laitat :) ). Ja vatsavaivojahan siitä tuli kun koko ajan tissiä... Olin jo aika hajalla noin viikko sitten, kun päätettiin että aletaan vielä sitä tuttia sinnikkäästi harjoitella ja nyt huolii avent merkkisen tutin. Ja täytyy sanoa, että elämä on helpottunut älyttömästi! Iltaisin saan luettua esikoiselle iltasadun, syötyä, käytettyä koiran jne, ei tarvii enää maata sängyssä klo.20-22, käyn vaan välillä laittamassa tutin suuhun kun itkee ja heti ittekseen nukahtaa, yöllä ei kuitenkaan tuttia tarvitse. Suosittelen sinnikkäästi harjoittelemaan!

Niin harjoiteltiin ihan niin että aina kun kitisi tarjottiin tuttia ja esim vaunuilla lähdettäessä laitoin tutin suuhun. Välillä pidin sitä vauvan suussa, en tietenkään jos kauheat "pultit" otti siitä, vaan silloin sitten annoin tissiä. Tsemppiä! Minäkin olin varma, että tämä nyt on sellainen vauva joka ei tuttia huoli, mutta väärässä olin. Ja tietysti olisi parempi ilman tuttia, mutta jos se näin paljon joidenkin vauvojen hoitoa helpottaa niin kannattaa opettaa.
 
Mulla ei esikoinen aikanaan huolinut tuttia ollenkaan niin kauan kuin imetin... Kokeiltiin erilaisia tutteja ja kaikki konstit... Sitten kun lopetin imettämisen tytön ollessa 7-kuukauden niinöisin neiti ähräs ja vähtäsi. Annoin tutin sitten silloin, niin johan kelpasi... Eikä vieroittamisessa ollut mitään ongelmia. Reilu 2- vuotiaana tutit lähti metsään oravavauvoille eikä niitä ole sen koommin kaivattu, neiti nyt 4 vee... Kakkosen kanssa tällä hetkellä sama juttu... Tyttö 2 kk, eikä kelpaa tutti sitten millään, varsinkaan öisin... Tissiä täytyy saada. Vaunuissa tutti kelpaa, mutta herää samantien, jos tutti tippuu, niin en hirveesti ole päiväunille sitä edes tarjonnut...
 
... Niin piti sanomani, ett jos ei kelpaa, niin ei kannata väkisin antaa... Pidät vaikka taukoa sen tutin tuputtamisessa ja koeilet muutaman päivän kuluttua uudelleen... Jos sitten kelpaisi... Moni vauva ei kanssa ymmärrä lähteä imemään sitä tuttia. Kuopuksen kohdalla saan hänet imemään eli ns imun päälle, kun laitan tutin suuhun ja sormella naputan sitä tuttia, niin tyttö tajuaa laittaa imun päälle ja sitten alkaa imemään vaihtelevalla menestyksellä. Mutta esim. öisin mun on turha naputella tai tunkea sitä tuttia suuhun, neiti hermostuu vaan ja alkaa itkeä...
 
pollerolle
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen:ei mitenkään.Meillä keskimmäinen ei syönyt tuttia vaikka miten yritin.Yritin vaikka mitä mutta ei kun ei.Tutti lensi kaaressa ja peukalo tilalle,enkä minä ainakaan jaksanut yötä päivää olla vahtimassa millon tutti vaihtuu peukkuun.Neiti imi peukaloa oikein antaumuksella ja minun mielestä olisi ollut parempi tuo tutin syönti.Peukalo oli aina suussa ja sen myötä se oli sellanen littana ja todella kuivan koppura.Ja siitä peukalon imemisestä oli aika hankala päästä eroon,sitä kun ei voinut vaan ottaa pois,vaan se oli aina mukana.
 
Meidän tyttö söi tuttia ensimmäiset viikot, sitten ei enää kelvannut. Kunnes taas 3½-4kk iässä maistui taas, johtuiko tulevista hampaista, en tiedä. Siinä vaiheessa kun kädet alkoi olemaan ihna kuolassa ja fritsuilla niin läntättiin tutti neidin suuhun ja nyt sitä on imenyt päivittäin melkein jatkuvasti parin kuukauden ajan. Meillä myös käytössä äpakkauksen mukana tulleita harsoja uniriepuina, otti sellaisen kainaloonsa parin viikon iässä. On muuten myös kätevä napata mukaan jos lähtee yökylään vauvan kanssa, siinä omat hajut ja turva.
Niin, ja ei kaikki tutit sovi kaikille. Meillä ensitutti sairaalasta pari viikkoa oli silikoninen ainun ensitutti. Myöhemmin kelpasi vain Mam-merkkiset ja luonnonkumiset. En tiedä miksi. Meillä Mamin Air tutit käytössä.
 
Ai niin ja vastaus kysymykseen. Meillä mies antoi vauvalle ekat kerrat tuttia. Varovasti suuhun ja kevyesti painoi tuttia kunnes vauva hoksasi jujun. Muuten tutti pullahti aina ulos. Tätä kokeilua jatkui noin viidestä kymmeneen kertaan kunnes vauva oppi.
 
Meidän esikoinen on 2kk ja samanlaisia ongelmia on kuin Meeri77:lla. Tytöllä on todella iso imutarve, mutta tutille vain yökkäilee. Neljää erilaista olen jo kokeillut ja jo luopunut toivosta. Aina pitäisi olla tissi suussa ja jos ei ole, niin oma nyrkki toimii hätätilassa korvikkeena. Liiallinen tisuttelu aiheuttaa vatsakipua ja lisää itkua.

Pelottaa että tytöstä tulee samanlainen peukalolapsi kuin äitinsä aikoinaan. Itse nimittäin imin peukaloa hartaasti ja pitkään. Taisin vasta juuri enne kouluun menoa lopettaa tuon peukalon imemisen... Lapsen vieroittaminen peukalosta voi siis olla todella paljon vaikeampaa kuin tutista eroon pääsy.

Tiedättekö jotain tuttimerkkiä jolta löytyisi imuosaltaa normaalia lyhyempi tutti? Meillä kun tyttö mielellään imee tuttia jos siitä pitää kiinni siten, ettei tutti ole loppuun asti suussa, mutta heti kun tutti tääsee liian syvälle suuhun seurauksena on "yök".
 
Meillä ei vauva alussa huolinut tuttia ollenkaan, mutta varmaan tossa parikuisena alkoi hyväksyä sen nukkumaan käydessä. Sinnikkäästi tarjosimme sitä aina kun nukkumaan käymisessä tuli itku (varsinkin päivävunille vaunuihin) ja lopulta kyllä sen huoli! Edelleen ei syö tuttia muuten kuin silloin kun nukahtaa ja samantien nukahdettuaan sylkäisee tutin suusta eikä sitä tarvitse takaisin käydä laittamassa. Eli kyllä voi oppia syömään tuttia!
 
Kuten joku jo sanoikin, kaikki vauvat ei huoli tuttia ollenkaan.

Meilläkin vasta 3,5kk:n iässä, ja suurimmalla osalla tutuistakin haitari on vaihdellut 2-5 kk ikäisenä. Eli pikkuhiljaa vaan, tarjoaa aina tuttia nyrkin tilalle tai muuten sopivassa tilanteessa.

Ja kannattaa kokeilla erilaisia tutteja: meillä aluksi kelpasi vain ja ainoastaan perinteinen luonnonkumitutti eli sellainen vanhanaikaisen näköinen, onkohan se ainu-merkkinen vai mikä.
 
Piti kommentoida ihan samaa, mitä Rataslaakson Elli ehtikin jo ehdottaa. Eli erimallisia tutteja kannattaa kokeilla. Meilläkään ei kelvannut alkuun kuin ainun ensitutit. Sellainen laitettiin jo synnärillä suuhun lohdutukseksi, kun bilirubiinikokeita jouduttiin ottamaan. Nyttemmin menee jo melkeinpä mikä tutti tahansa kun ikää 2 kk.
 

Yhteistyössä