Miten vauvan sänky pedataan?

  • Viestiketjun aloittaja kohta äippä
  • Ensimmäinen viesti
kohta äippä
Olen ymmärtänyt, että vaipat vuotavat herkästi, eli pitäisikö tämä huomioida jotenkin kun petaa vauvan sängyn? Siis tarkoitan, että jos patjan päällä on vain lakana niin pissathan imeytyvät aina patjaan. Ostin sellaisia patjansuojuksia, tai sellaisia imujuttuja, mutta nyt kun luin pakettia niin niitä ei saakkaan käyttää alle 1v lapsilla. Laitetaanko lakanan alle siis pyyhe vai mitä?
 
"Heidi"
Muovitettu frotee on kova juttu.

Mä pidän pinnasängyssä sijauspatjana peittoa ja peiton alle (ettei hiosta) sujautan sen froteen. Jos tulee ohivuoto, lakana, peitto ja frotee pesuun.
 
aaapee
Niinpä muuten tulikin äippäpakkauksessa tuollainen muovitettu frotee. Mutta sehän on kovin pieni! Siis poikittain on parempi? Saako niitä jostain lisää että on sitten varalla jos tuo joutuu pesuun?
 
"nike"
Muovitettua froteeta myydään ainakin marketeissa (prisma, sittari). Itse oon laittanut pinnasänkyyn ja vielä isompanakin lapsen sängyssä on vahinkojen varalta. Patjaa on niin hankala pestä.
 
Niitä muovitettuja froteesuojia myydään ihan Prismassa ja Cittarissa. Enkä usko että vauvaa hiostaa vaikka olis suoraan lakanan allakin. Niin meillä ainakin oli. Tosin vauvalla ei koskaan vaippa falskannut, sit isompana joskus falskas kun pissaa tuli enemmän eikä ollu yösyöttöjä et ois huomannu että on pullea vaippa.
 
vvvvvv
Se muovitettu suoja ei hengitä yhtään!
Eli, se hiostaa
JA jos vauva kääntyy vahingossa naamalleen, niin se ei pysty sitä vasten hengittää yhtään, eli tukehtuu.

Sen vuoksi se, jos se on päällimmäisenä, nii se laitetaan poikittain lantion kohdalle.
Meillä se oli petauspatjan alla. Vauvan petauspatja on kuitenkin aika pieni ja helppo laittaa pesuun ja kuivattaa.
 
Viera s
Ikeasta löytyy sellaisia muovitettuja hieman nukkapintaisia suojia. Ihan lakanan alla olen pitänyt eikä lapsi ole yhtään hikoillut tms. Ja ihan on hengissä selvinnyt vatsallaankin nukkuessaan. Nyt reilu yksi vuotias. Pissavahinkoja ei ole tullut, mutta pienempänä puklaili urakalla, joten kyllä ihan koko patjan osuudelta olen patjan suojannut. Se äitiyspakkauksen retkale on niin pieni.
 
"vvvv"
Vauvalla ei myöskään käytetä minkäänlaista tyynyä, jos päätyä tarvii kohottaa, nii sitä kohotetaan lankkumaisesti, elu laitetaan sängyn jalkojen alle koroketta.

Tyynyliinaakaan en välttämättä käyttäis. Kaverin vauva oli saanut työnnettyä kätensä sinne tyynyliinan sisään, ja vetänyt sen jollain ihme keinoin kireäksi naaman ympärille. Äiti oli havahtunut siihen kun pieni vauva oli sielä rimpuillut.... Meillä käytettiin toista lakanaa taitettuna poikittain, pitkittäin sielä päädyssä, niin että lakanan päät sai tiukasti patjan alle....
 
aaapee
Voi hitsi, meillä ei siis ole petauspatjaakaan! Luulin, että olisin hankkinut jo kaiken, mutta vielä siis pitää ostaa noita muovitettuja froteita ja petauspatja.. Mistäs niitä petauspatjoja saa? Jyskistä ostin patjan, mutta mielestäni siellä ei ollut vauvan petareita.
 
"Heidi"
Voi hitsi, meillä ei siis ole petauspatjaakaan! Luulin, että olisin hankkinut jo kaiken, mutta vielä siis pitää ostaa noita muovitettuja froteita ja petauspatja.. Mistäs niitä petauspatjoja saa? Jyskistä ostin patjan, mutta mielestäni siellä ei ollut vauvan petareita.
Mulla on ollut äitiyspakkauksen mukana tullut peitto sijauspatjana. Ei se sen kummoisempi tarvitse olla.
 
"vvv"
Mää ostin kodin ykkösestä. Niitä on erikokoisia... Mut yleensä kyllä mistä ostaa patjan, nii siihe löytyy samasta paikkaa petarikin. Eikä se siis ole mikää pakollinen. Mut mun mielestä helpottaa paljon elämää.. Ja et pysyy sit myös se varsinainen patja puhtaampana.

Mut kyllähän siihen käy vaikka teiän vanha peitto minkä leikkaat sopivan kokoiseks.
 
"hotmama"
Mä ostin kirpparilta petauspatjan.

Ei se petari tosiaankaan ole mikään pakollinen, hankit kun kerkeet. Käytä vaikka froteepyyhettä petarina tai laitat lakanan suoraan muovifroteen päälle.

Meidän vastasyntyneet on nukkuneet muutenkin ekat viikot äp:n makuupussissa kun se on kivan pesämäinen, pussi pinnikseen tai äp:n laatikkoon.
 
Mulla tais olla 2 petaria ikeasta, helppo laittaa toinen pesuun. Taaperolla kun vaippa falskas myös aina välillä.

Esim. Meillä kumpikaan lapsista ei juuri pinnasängyssä nukkunut ekaan puoleen vuoteen, et ei niin kiire ollut sen petaamisen kanssa. Kannattaa ehkä myös miettiä miten suojaa oman sängyn, jos aikoo siellä yöllä imettää. Vauvan kanssa vaippoja isompi ongelma on usein pulauttelu ja valuva maito.
 
viiras
Voi hitsi, meillä ei siis ole petauspatjaakaan! Luulin, että olisin hankkinut jo kaiken, mutta vielä siis pitää ostaa noita muovitettuja froteita ja petauspatja.. Mistäs niitä petauspatjoja saa? Jyskistä ostin patjan, mutta mielestäni siellä ei ollut vauvan petareita.
Sitten kannattaa vielä ottaa huomioon että se vauva ei ehkä suostu nukkumaan siellä hienosti pedatussa sängyssään ensimmäiseen vuoteen vaan viihtyy teidän vanhempien välissä.
 
vierass
Muovitettu frotee on hyvä mutta tosiaan vain poikittain lantion alle ettei vauva tukehdu. Petauspatja meilläkin oli mutta silloin kuin oli pesussa, laitoin pyyhkeen tilalle siltä varalta että tulee pissavahinko. Silloin patja säilyy puhtaana vaikka tulis puklu/pissa.
 
"Mielikuvitukseton"
Miten ne teidän vauvanne tukehtuu siihen muovitettuun froteeseen???

Millähän tuurilla me ollaan saatu tuo lapsi kaksivuotiaaksi, kun on ollut koko ajan koko patjan kokoinen suoja?

Meillä ei toi petari olisi toiminut hieman vanhemmalla vauvalla enää. En koko petaria ymmärtänyt hankkia, tungen lakanan sinne patjan ja sängyn tiukkaan väliin. Sieltäkin tuo touhukas saa aina välillä lakanan pois, minkähänlaisia myttyjä meillä olisikaan ollut tuon petarin kanssa :D
 
vierass
Edelliselle tiedoksi etten mä ainakaan petarin ympärille lakanaa laittanut (haloo, ei tod pysyis) vaan patjan alle. Petari on kuitenkin helpompi pestä kuin patja jos vahinko käy.
 
vierass
Ja muovitettu frotee ei hengitä yhtään, joten jos vauva ei osaa vielä kääntää päätään saattaa tukehtua mikäli päätyy nukkumaan kasvot patjaan päin. Ei tarkoita että tukehtuu, riski kuitenkin on ja harva sitä kai tietoisesti hakee. Toiset käyttää vanhaa patjaakin vaikka lisää kätkytkuoleman riskiä. Väärä säästö mun mielestä mutta jos riskin haluaa ottaa niin sitten niin.
 

Yhteistyössä