Miten vauvan saa nukkumaan hyvin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todella väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

todella väsynyt

Vieras
Ei oo totta. Miksi meidän 3kk tyttö herätti äidin viime yönä 30min-1.5h välein koko ajan. En saanut nukkua käytännössä yhtään. Aina halusi pullon. Olen niin väsynyt. Tuntuu, että on hiekkaa silmissä ja paljon. Aloitimme velliä syömään viime viikolla ja auttaa se välillä joihinkin öihin, mutta ei ainakaan viime yönä nukkunut. Eiköhän toi tytsikin oo aika väsynyt...luulisin. En tiedä mitä pitäisi tehdä. Kertokaa nyt kaikki parhaat keinonne miten lapsi nukkuu hyvin?

tahtoisin tietää miten lapsen saa nukkumaan täydet yöt.

Meillä tilanne ei ole ollenkaan noin paha kuin ap:lla mutta rassaa silti herätä ainakin 4 kertaa yössä.

Eli meillä näin: poika 7kk ja menee nukkumaan siinä 21. Eka herätys parin tunnin päästä, yleensä riittää kuitenkin tutin laitto suuhun ja pieni heijaus. Monesti herää taas pian ja sama tutti-heijaus siinä.

Seuraava herätys taas parin tunnin päästä ja joskus nukahtaa uudelleen ja joskus ei joten otan pojan viereen. Imetän edelleen mutta yöllä syötän aikaisintaan klo 4. Ja vain jos poika ei meinaa enää saada unta. Sekin kiinnostaa mikä siinä on että tää meidän beebe meinaa joka yö aamuyöstä valvoo?? Ei itke (paitsi jos itse yritän nukahtaa) mutta valvoo ja juttelee.

Sitte herää ennen aamuista nousemista sen pari kertaa.

Illalla syö puuron ja vieläpä lisämaidon eikä siis nälkäänsä herää.

AP:lle sanon hyvän neuvon: illalla tukeva annos velliä ja yöllä et syötä kuin vasta aamuyöstä. Meillä tää poika teki tota samaa että heräs sen 10 kertaa yössä ja tahto nukkua tissi suussa niin yksinkertaisesti lopetin yösyötöt. Neuvolassa sanoivat sen olevan hyvä keino.

Eka yö meni aika itkuisissa tunnelmissa mutta seuraava oli heti helpompi eikä vauva tavallaan viiti herätä kun tietää että maitoa ei tule.

Mutta miten oi miten saa vauvan nukkumaan täydet yöt tai ainakin niin että oppii nukuttamaan itse itsensä?? KIITOS!!

Helpoimmalla pääsee mielestäni jos vauva nukkuu vieressä ja tökkää inisijälle nisän suuhun. Froteepyyhe alle ja kun iilimato nukahtaa, hilaa lapsen ylemmäs ja nukahtaa itsekin.

Ei kai vauva itse osaa itseään nukuttaa, vai osaako?

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Helpoimmalla pääsee mielestäni jos vauva nukkuu vieressä ja tökkää inisijälle nisän suuhun. Froteepyyhe alle ja kun iilimato nukahtaa, hilaa lapsen ylemmäs ja nukahtaa itsekin.

Mä luulen, että viereassä osaa. Tai sit se vaan vaistoaa, että on vieressä, eikä herää ollenkaan, en tiedä, mutta paljon pitempiä pätkiä kaikki nukkuu, kun pikkuihmiset nukkuu vieressä.

no, minä olen ottanut jo loppuraskaudesta sen linjan, että vaikka ite valvoisin yöllä, niin silti makaan. eli vauva oppii jo mahassa, että ahaa: osa päivästä ollaan tekemättä mitään. yöllä ei vauvalle muuta palvelua ku maitoa, ei siis valoja, ei puhetta, ei vaipanvaihtoa (ellei ole kakka ja se vaihdetaan nopasti ja äänettömästi), ei seurustelua. näin vauva oppii, että yöllä on eri jutut ku päivällä. näin meillä on kaikki 3 ruvennu 2kk iässä nukkumaan täydet yöt ja pysyneet niissä. meillä siis tämä toimi, en takaa, että kaikilla toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Mä luulen, että viereassä osaa. Tai sit se vaan vaistoaa, että on vieressä, eikä herää ollenkaan, en tiedä, mutta paljon pitempiä pätkiä kaikki nukkuu, kun pikkuihmiset nukkuu vieressä.

Jotakuinkin näin minäkin ajattelen... Eli kun on vieressä, on turvallista, kun on turvallista, voi nukkua. Eli ei tarvitse tietoisesti nukuttaa. =) siis kumpaakaan. lasta tai aikuista.

Minä taas luulen että vauvat osaa nukkua itse ja ne opetetaan nukuttamiseen. Eihän ihan pieniä vauvoja koskaan tarvi nukuttaa ne nukahtaa millon mihinkin ihan itsestään. Me illä on kolme lasta ja kaikki on alkanu nukkua sen jälkeen yönsä kun on siirrytty muuhunkin ruokaan kun maitoon. Illalla juotettu ja syötetty hyvin ja sitten viety omaan sänkyyn. Yöllä kun on herännyt niin ei ole otettu pois sängystä vaan tarjottu maitoa pullosta sänkyyn ja kun ei ole enää juonut lähdetty pois ehkä vähän huutanut muutamana yönä. Seuraava vaihe on ollut että ei ole annettu enää maito pulloa vaan vettä yöllä ja noin viikossa on loppuneet yöheräämiset jokaisella. Nyt pienin on 1v ja 2kk ja meillä on nukuttu 13 tunnin yöunet jo 8-9kk

Ap:n kysymys ei kai ollut, miten vauvan saa nukkumaan koko yön läpi, vaan ylipäätään paremmin/ pidempiä kuin ½-1½ tunnin pätkiä.

Mitä velliä olet antanut? Jos esim. maissivelliä, niin mitä jos kokeilisitkin maissisosetta lisäksi? Se on täyttävämpää kuin velli, ja vie nälän pidemmäksi aikaa pois.

Miten vauvasi nukkuu päivällä? Ovatko unet yhtä lyhyitä kuin yöllä? Vai nukkuuko kenties pidempään? Jos unet ovat yhtä lyhyitä kuin yöllä, niin kannattaa kokeilla sosetta parikin kertaa päivässä, eli antaa jo aamulla, niin vauva jaksaa nukkua hyvät päiväunet, ja sitten illalla, niin ainakin alkuyön luulisi olevan kylläinen. Usein vauvat nukkuvat sitä paremmin yöllä, mitä paremmin saavat päivälläkin unta. Jos vauva väsyy liikaa, ei uni meinaa tulla millään.

Säännöllinen rytmi päivän tapahtumissa auttaa myös vauvaa oppimaan uni-ja ruokarytmin. Ihan pienellekin vauvalle voi rytmitystä kokeilla, ns. lapsentahtisuus ei sovi kaikille!

Joku kommentoi, että myös lapsen isän pitäisi osallistua yöllä heräilevän vauvan hoitoon. Meidän perheessä vaan on ainakin niin, että isän on jaksettava lähteä aamulla töihin... ja työ sen verran vastuullista, ettei siellä voi olla puolinukuksissa.

voimia ap:lle!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä taas luulen että vauvat osaa nukkua itse ja ne opetetaan nukuttamiseen. Eihän ihan pieniä vauvoja koskaan tarvi nukuttaa ne nukahtaa millon mihinkin ihan itsestään. Me illä on kolme lasta ja kaikki on alkanu nukkua sen jälkeen yönsä kun on siirrytty muuhunkin ruokaan kun maitoon. Illalla juotettu ja syötetty hyvin ja sitten viety omaan sänkyyn. Yöllä kun on herännyt niin ei ole otettu pois sängystä vaan tarjottu maitoa pullosta sänkyyn ja kun ei ole enää juonut lähdetty pois ehkä vähän huutanut muutamana yönä. Seuraava vaihe on ollut että ei ole annettu enää maito pulloa vaan vettä yöllä ja noin viikossa on loppuneet yöheräämiset jokaisella. Nyt pienin on 1v ja 2kk ja meillä on nukuttu 13 tunnin yöunet jo 8-9kk

Nukuttamisasiasta olen samaa mieltä - vauvat opetetaan nukuttamiseen.

Nukkumisesta olen eri mieltä, meidän 8 kk herää vieläkin n. 2 kertaa yössä syömään, mutta imetän vielä, vaikka soseitakin jo syödään. Makuasia tietenkin, jos haluaa, että yöllä tarjoaa vain vettä, mutta uskon, että tämänkin vauvan kohdalla yösyöminen loppuu aikanaan. Eipä esikoinenkaan ole koskaan nukkunut 13 tunnin unia, mutta sen sijaan hyvät ja pitkät päiväunet aina :)

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Ap:n kysymys ei kai ollut, miten vauvan saa nukkumaan koko yön läpi, vaan ylipäätään paremmin/ pidempiä kuin ½-1½ tunnin pätkiä.

Mitä velliä olet antanut? Jos esim. maissivelliä, niin mitä jos kokeilisitkin maissisosetta lisäksi? Se on täyttävämpää kuin velli, ja vie nälän pidemmäksi aikaa pois.

Miten vauvasi nukkuu päivällä? Ovatko unet yhtä lyhyitä kuin yöllä? Vai nukkuuko kenties pidempään? Jos unet ovat yhtä lyhyitä kuin yöllä, niin kannattaa kokeilla sosetta parikin kertaa päivässä, eli antaa jo aamulla, niin vauva jaksaa nukkua hyvät päiväunet, ja sitten illalla, niin ainakin alkuyön luulisi olevan kylläinen. Usein vauvat nukkuvat sitä paremmin yöllä, mitä paremmin saavat päivälläkin unta. Jos vauva väsyy liikaa, ei uni meinaa tulla millään.

Säännöllinen rytmi päivän tapahtumissa auttaa myös vauvaa oppimaan uni-ja ruokarytmin. Ihan pienellekin vauvalle voi rytmitystä kokeilla, ns. lapsentahtisuus ei sovi kaikille!

Joku kommentoi, että myös lapsen isän pitäisi osallistua yöllä heräilevän vauvan hoitoon. Meidän perheessä vaan on ainakin niin, että isän on jaksettava lähteä aamulla töihin... ja työ sen verran vastuullista, ettei siellä voi olla puolinukuksissa.

voimia ap:lle!

Kiitokset äippä :) Pitääkin kokeilla maissivellin sijaan maissisosetta jos auttaisi. Jospa saisi nukkumaan tosiaan hiukan pidempään kuin 30min-1,5h.

Just heräsimme päikkäreiltä, nukuttiin 45min, eli tosi vähän. Kyllä vauva nukkuu 1,5h yleensä, nyt kai joku kiukkukänkkäpäivä tms, en tiedä.

Iskä ei voi yöllä heräillä kun menee aamulla töihin. Alan itse olla tosi tosi väsynyt tähän kun ei saa ikinä nukkua. Ei paljon auta jos viikonlopun saa nukkua (iskä valvoo) kun taas on koko viikko valvomista edessä.

Nytkin kauhee väsymys päällä, en edes tiedä mitä kirjoitan...huh huh.

meillä isä kyllä voi yöllä laittaa tutin suuhun vauvalle vaikka meneeki töihin. tämä perustuu meillä siihen, että hän saa heti uudelleen unen, minä en. iskät ovat niin erilaisia, meillä tämä toimii erinomaisesti ja mies ei anna mun nukkua vauvan puolella etten valvos. hänestä lapsi on yhteinen ja pitää raskautta ja synnytystä niin kovina hommina, että mielellään kuulema hoitelee vauva-aikana edes jotain tympeää. tosin, meillä yöt ovatkin melko rauhallisia, vähän konttaustreeniä unissaan tällä hetkellä. ap:lle voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
meillä isä kyllä voi yöllä laittaa tutin suuhun vauvalle vaikka meneeki töihin. tämä perustuu meillä siihen, että hän saa heti uudelleen unen, minä en. iskät ovat niin erilaisia, meillä tämä toimii erinomaisesti ja mies ei anna mun nukkua vauvan puolella etten valvos. hänestä lapsi on yhteinen ja pitää raskautta ja synnytystä niin kovina hommina, että mielellään kuulema hoitelee vauva-aikana edes jotain tympeää. tosin, meillä yöt ovatkin melko rauhallisia, vähän konttaustreeniä unissaan tällä hetkellä. ap:lle voimia!

Miedän iskällä on tosi raskas työ ja ei saa unta helposti jos herää, joten en viitsi häntä sitten öisin vaivata asialla, itse sen olen hänelle sanonut, että hän saa nukkua kun on töissä ja mä voin valvoa. Iskä hoitaa sit viikonlopun yöt kylläkin. Pitää nyt totutella vauvelia jos nukkuisi ilman yöllisiä maitoja. Aina kun pullolla nukahtaa, tutti ei meinaa kelvata millään öisin. Jospa sitten tottuisi, että maitoa ei tule heti aina yöllä vaan vasta aamulla (aamuyöstä). Eihän toi vauvakaan ole ihan virkeänä nytkään kun yö meni huonosti. Se on sit koko päivä pikkukitinää. Ettei vaan olisi hammasta tulossa tms...

Meillä "korvikelapset" nukkuneet pääsääntöisesti yönsä hyvin, eikä turhia herätelleet. Kuhan vatsa toimii (ei ilmaa, tai kakkaa kiertämässä), niin nytkin alle 2kk nukkuu öisin n.4h pätkiä, joskus jopa 6h. Ei tissuttelua, juodaan kun on nälkä. Meillä esikoinen nukkui kokonaisia öitä (7-8h) 2,5kk iässä, ilman vellejä (maitoallergiaa), ilman soseita. Kokemuksesta kuiteskin, ettei pienen vatsa osaa käyttää proteiinia ruoasta hyväkseen että jaksaisi olla syömättä pidempään.. kun sose määräthän eivät suuria saakaan olla alkuunsa.

:) hitsi kun sain hyvät naurut. Hauskasti asian toit esille!

Meillä kanssa neidin 6kk nukkuminen omassa sängyssä on tuskaa ja heräillään parin tunnin välein syömään, tai oikeestaan äidin viereen pitää päästä ja saada tissi suuhun...ei siis nälkä niinkään...

Yritin parina yönä etten anna tissiä ennen aamuyötä, mutta kun sitten valvoin neidin kanssa nuo yöt, niin enää en kertakaikkiaan jaksanut.

Vellistä ei tunnu välittävän, joten kai on siirryttävä antamaan puuroa iltasella. Aiemmat lapset ovat olleet hyväunisia ja tällaista yöheräilyrumbaa ei ole ollut.

huoh, onneksi tuo vauva-aika on kuitenkin lyhyt ja toisaalta sitä kohta alkaa kaihoten aattelemaan, että se on takana.

Joo terve! Meilla kaksivuotias herää 2-6krt yössä, kuuluu kuulemma ikäkauteen (siis koko kaksi vuotta on ollut tätä ikäkautta). Aiemmin 6kk pikkusisko heräili myös kun veikka huusi/itki/parkui/höpötteli, mutta nyt kun siirrettiin poika omaan huoneeseen, tyttö saa nukkua mutta poitsu heräilee yhä ja mä kans; pitää peitellä ja lohdutella ja rauhoitella. Säännöllinen päivärytmi ulkoiluineen on ollu meillä aina sama, että senkään piikkiin ei voi laittaa. Jotkut lapset vaan heräilee useasti yössä, ja pienellä voi olla ns.kasvupyrähdys meneillään joka aiheuttaa sen että ruokaa menee enemmän. Ei siinä oikein muu auta kuin jaksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:

Mukavaa, että sun miehesi unet eivät yöheräilyistä häiriinny :) Kyllä meilläkin lapsi/ lapset ovat ihan yhteisiä, ja yhdessä heitä hoidetaan jne. Mut kyllä yöhoito kuuluu sille (meillä), joka saa aamullakin jäädä nukkumaan. Eri asia silloin, jos molemmat töissä.

Näinhän se aina, että ei auta kuin jaksaa...mutta entä kun en jaksa? On vaan yrittettävä silti...Ja en joka inahdukseen reagoikaan, mutta kun herää niin herää ja ei nuku jos ei mene ja anna pulloa suuhun. Pitää kai sitten ajaa mies pois sängystä ja nukkua vauvan kanssa kahdestaan meidän sängyssä...Kolmisin kun toi sänky tuntuu liian pieneltä..kaipaan liikkumatilaa öisin.

Yhteistyössä