miten vanhemmat voi olla lasten kanssa noin vastuuttomia, ja jos huomauttaa asiasta, niin sitten suututaan ja haukutaan

viisikymppinen isoäiti

Tunnettu jäsen
27.04.2012
33 333
2 849
113
olen ollu lasten kanssa kylpylässä, tänään sitten oltiin siellä missä on hyppylauta, ja siinähän on neljä metriä vettä. alkoi sitten ihmetyttään, kun siinä ui sellainen joku 4 vuotias tyttö edestakaisin, kellukkeet sellä oli. mutta vanhempia ei näkynyt mailla eikä halmeilla. olin lasteni kanssa lähdssä siitä pois, mutta en kyullä hirvinnyt jättää lasta yksin, koska mistäs sen tietää, jos kellukkeet aukee tai lapsi repii ne pois ja hukkuu.
niinpä jätin teinit vahtiman ja etsin vanhempia ja löysin ne porealtaasta siitä ulkopuolelta. sain kuulla olevani tyhmä toisten asioihin sekaantuva akka. kun ystävällisesti vain sanoin, että lapsi jää tuonne yksin, kun me lähdetään pois. että pitäskö jonkun mennä lapsen luo.

Minä olisin varmaan sanonut asiasta uimavalvojalle. Täällä ei ainakaan saa uida siinä hyppyaltaassa, vaan siitä pitää poistua heti hypyn jälkeen. Johan se on aikamoinen turvallisuusriski sekin, kun joku hyppää sieltä 5 metristä niskaan.

ihan oikein teit, älä välitä. myös uimavalvojalle voi ja pitää tiedottaa jos vanhempi ei reagoi kehoitukseen katsoa perään, ne lapset on aikuisen vastuulla siellä. Uimalaudan alla, 4 metrin syvyydessä yksin kelluminen 4-vuotiaana, ei ole turvallista.

Järkyttävää välinpitämättömyyttä! En olisi itsekään uskaltanut tyttöä yksin siihen jättää vahtimatta kun vanhemmat tuollaisia aivottomia idiootteja! sitten jos jotain tapahtuisi niin se olisi tietysti uimahallin/kylpylän ja uimavalvojien vika! :O

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27950628:
Eiköhän ole parempi että jokainen huolehtii omista asioistaan ja lapsistaan kuten parhaaksi näkee.

Ei se silloin ole, jos toiset ei huolehdi niistä lapsistaan. Josko sinä näet lapsen selkeästi vaarassa niin jätätkö asian sikseen, kun "se on jokaisen oma asia miten lapsistaan huolehtii". Se on kuule heitteillejättö sultakin.

JA josko sinä olisit ollut AP ja jättänyt asian sikseen ja 4-vuotias olisi hukkunut niin olisitko kyennyt olemaan syyttämättä itseäsi? Ei se ole sen 4-vuotiaan vika, että vanhemmat ei välitä :(

Ja jos ap olisi vaan huolehtinut omista asioistaan ja tytölle olisi käynyt jotain, se olisi ollut ap:n vika teidän mielestänne : /

Ihan oikein teit. Ja eikö jokainen vanhempi muka toivo, että jos syystä tai toisesta oma lapsi on jossain missä on vaaran paikka, niin siitä tullaan sanomaan? Tai sanotaan jollekin, joka on vastuussa?

Eiköhän ole parempi että jokainen huolehtii omista asioistaan ja lapsistaan kuten parhaaksi näkee.

Nii joo, ihan sama vaikka lapsi hukkus. Sä kääntäsit vaan pääs pois, niinkö? Eihän se sun asias oo.. Uskomatonta.

Ja ihan oikein, et ap meni sanomaan. Hyvä vaan, vastuu kuitenkin on vanhemmilla.

ehkä niillä oli jo niin monta lasta että jos nyt yks hukkuu niin se ei haittaa mitään...

näitä näkee jatkuvasti uimahalleissa jotka jättää lapsensa vahtimatta ja luottaa siihen että kyllä joku muu/uimavalvoja katsoo perään.

Älä välitä, mä olisin toiminut ihan samoin ja toimin vastaisuudessakin. Vaikka ne vanhempien vastaukset onkin ihan omaa luokkaansa... Mä ajattelen kuitenkin, että teen sen lapsen/lapsien parhaaksi ja en ees mieti mitä ne aikuiset siitä ajattelee.

Kerran etelänlomalla katseltiin miehen kans kuinka pieni (n 3v) poika tepasteli ison altaan reunamilla vaatteet päällä ja kurkotteli koettelemaan vettä sieltä täältä. Altaalla oli hirveä hulina, porukkaa loiski vedessä ja hengaili reunoilla todella paljon ja ei osattu yhdistää että ketään muu olis seurannut tätä poikaa katseellaan, mutta varmoja ei tietty voitu olla. No eikös sitten yhtäkkiä tää poika mulahtanut pää edellä sinne tosi syvään altaaseen ja edes siellä altaassa ilakoivat ihmiset ei kaikelta muulta loiskinnalta huomanneet sitä. Mun mies hyppäsi heti perässä veteen ja poimi pojan ylös. Hetken kakoi siinä ja sitten alkoi itkeä eli oli ihan ookoo, toki tietysti järkyttynyt. Sitten vasta muut ihmiset kiinnitti asiaan huomiota ja jostain tuli nainen pyyhkeen kans ottamaan sen lapsen huomaansa. No meidän piti jatkaa omien lasten vahtimista niin ei menty mitenkään perään, mutta myöhemmin samana päivänä tuli englantilainen mies kiittämään pelastuksesta. Oli ollut yhden kans vessassa ja rouvan oli pitänyt tätä vahtia, mutta olikin käsittänyt että oli miehen mukana! Että joskus voi olla tälläisestäkin kyse.

Niin että lapsia voi vaikka hakata, jos parhaaksi näkee..Mitäs siihen muut puuttumaan. Typerä kommentti!

ehkä niillä oli jo niin monta lasta että jos nyt yks hukkuu niin se ei haittaa mitään...

näitä näkee jatkuvasti uimahalleissa jotka jättää lapsensa vahtimatta ja luottaa siihen että kyllä joku muu/uimavalvoja katsoo perään.
tää oli muuten toinen kertakun mut haukuttiin kun puutuin asiaan, jossa lapsi selvästi oli vaarassa. ja silloinkin haukkuja oli suurperheen äiti, joten tästä vois päätellä vaikka mitä

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27952014:
tää oli muuten toinen kertakun mut haukuttiin kun puutuin asiaan, jossa lapsi selvästi oli vaarassa. ja silloinkin haukkuja oli suurperheen äiti, joten tästä vois päätellä vaikka mitä

Eikös sullakin ole monta lasta...

Eli tuossa tilanteessa sun mielestä olis ollut parempi, että 4-vuotias jää yksin uimaan? Kerrotko vielä, että miksi??

Mun mielestä tosi vastuutonta touhua ja olisin käynyt mainitsemassa asiasta uimavalvojalle.

Tääki menee varmaan samaan sarjaan "kun aina ei vaan jaksa olla hyvä äiti" ja vahtia tenavaa. Olipa se kersa sitten uimarannalla, uima-altaassa, kaupassa tallomassa vihanneksia, tönimässä naapurin vaunuja terassilta alas...

Kerran etelänlomalla katseltiin miehen kans kuinka pieni (n 3v) poika tepasteli ison altaan reunamilla vaatteet päällä ja kurkotteli koettelemaan vettä sieltä täältä. Altaalla oli hirveä hulina, porukkaa loiski vedessä ja hengaili reunoilla todella paljon ja ei osattu yhdistää että ketään muu olis seurannut tätä poikaa katseellaan, mutta varmoja ei tietty voitu olla. No eikös sitten yhtäkkiä tää poika mulahtanut pää edellä sinne tosi syvään altaaseen ja edes siellä altaassa ilakoivat ihmiset ei kaikelta muulta loiskinnalta huomanneet sitä. Mun mies hyppäsi heti perässä veteen ja poimi pojan ylös. Hetken kakoi siinä ja sitten alkoi itkeä eli oli ihan ookoo, toki tietysti järkyttynyt. Sitten vasta muut ihmiset kiinnitti asiaan huomiota ja jostain tuli nainen pyyhkeen kans ottamaan sen lapsen huomaansa. No meidän piti jatkaa omien lasten vahtimista niin ei menty mitenkään perään, mutta myöhemmin samana päivänä tuli englantilainen mies kiittämään pelastuksesta. Oli ollut yhden kans vessassa ja rouvan oli pitänyt tätä vahtia, mutta olikin käsittänyt että oli miehen mukana! Että joskus voi olla tälläisestäkin kyse.

Toki voi olla inhimillisestä erehdyksestä kyse kuten tuossa, mutta tuolloin asiasta huomauttavaa kohtaan reaktio varmaan olisi tiedosta kiittäminen ja kipinkapin paikalle meneminen.

Älä välitä, mä olisin toiminut ihan samoin ja toimin vastaisuudessakin. Vaikka ne vanhempien vastaukset onkin ihan omaa luokkaansa... Mä ajattelen kuitenkin, että teen sen lapsen/lapsien parhaaksi ja en ees mieti mitä ne aikuiset siitä ajattelee.

Mulla kävi vastaava juttu viimeksi kylpylässä... luulin että mies lähti molempien lasten kanssa vessaan mutta lähtikin vaan isomman kanssa ja luuli että mä huomasin pienemmän jääneen altaaseen. Mitään ei käynyt, mutta mulla meinasi sydän pysähtyä kun tajusin että ei se pienempi ollutkaan isänsä mukana.

Ja todellakin... kellukkeet voi irrota tai lapsi saattaa vahingossakin kiemurrella ne irti. Joten ei uimataidotonta lasta voi jättää syvään altaaseen yksin pelkkien kellukkeiden varassa, on kenen lapsi tahansa..!

Yhteistyössä