Miten valmistetaan possun "uunilihaa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusavuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos on nahka paikoillaan, niin nahka ylöspäin. Paistopusissa tai kannellisessa vuoassa saa myös liemen talteen ja siitä tulee hyvä kastike.
Ja tosiaan, mieto lämpö ja pitkä aika.

Paistomittari on oikein hyvä apu paistamisessa. Ota uunista hyvisasä aoin ennen tavoitelämmön saavuttamista sillä kypsyminen jatkuu vielä pöydälläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja äitihän minäkin:
Paistomittari on oikein hyvä apu paistamisessa. Ota uunista hyvisasä aoin ennen tavoitelämmön saavuttamista sillä kypsyminen jatkuu vielä pöydälläkin.

Niin, fileisiin ja sellaisiin jotka kuivuu ja sitkistyy toimii tuo, mutta sian uuniliha on parasta ylikypsänä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kauanko pitäis olla uunissa ja missä asteessa?

150 astetta ja noin tunnin/kilo+yksi tunti. Äh, en mä osaa kyl sanoa tuota aikaa tarkasti, kun en oo koskaan kattou kelloa. Mitä kauemmin ja mitä pienemmällä lämmöllä se on, sitä parempi. Mä usein jätän ihan moneksi tunniksi uuniin 120 asteeseen, ruoka aamulla uuniin ja sit asioille.

Keitä sitä suolavedessä muutama tunti (vähän koosta riippuen tietty) ja sitten grillaa vaikka uunissa. Itse teen päälle makean grillikastikkeen / tai marinoin ennen grillausta tummasta (ruoko)sokerista, makeasta chilikastikkeesta, öljystä ja vaikka punaviinistä ja pippurista ja suolasta tehdyssä marinadissa. Hyvää on.

Ennen käytettiin nimitystä suolalapa. Nyt en löydä mistään sen valmistusohjetta, kun ostamassani palassa on nimikkeenä Lapapala. Se ei ole ehkä suolattu, kuin lapsuudessani.Äidin puuhellalla tehtynä se oli suurta herkkua.

Yhteistyössä