Kuinka kesäkurpitsa valmistetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kesäkurpitsa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä en oo kesäkurpitsaa yksinään tehny kun sain joskus kaverilta kesäkurpitsasosetta ja ainakin se oli tosi löysää joten ite soseita tehdessäni laitoin lisäks perunaa, porkkanaa, bataattia tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä en oo kesäkurpitsaa yksinään tehny kun sain joskus kaverilta kesäkurpitsasosetta ja ainakin se oli tosi löysää joten ite soseita tehdessäni laitoin lisäks perunaa, porkkanaa, bataattia tms.

Onhan siihen muutakin tulossa kesäkurpitsan lisäksi. Mutta nyt olikin kyse kesäkurpitsan valmituksesta!

Minä tein kesäkurpitsaa muiden vihannesten joukossa soseeksi: laitoin kesäkurpitsalohkot / viipaleet pieneen kattilaan vähään veteen kiehumaan, annoin kiehua vähän aikaa (että se pehmeni, mutta ei hajonnu ihan kokonaan ), laskin nesteet siivilän läpi pois, ja ajoin sauvasekottimella hienoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Minä tein kesäkurpitsaa muiden vihannesten joukossa soseeksi: laitoin kesäkurpitsalohkot / viipaleet pieneen kattilaan vähään veteen kiehumaan, annoin kiehua vähän aikaa (että se pehmeni, mutta ei hajonnu ihan kokonaan ), laskin nesteet siivilän läpi pois, ja ajoin sauvasekottimella hienoksi.

Kiitos Sisu. Ja nyt keittämään.

Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa:
Edelleen vauvanruokaa. Ei kai vauvalle voi sitä paistaa pannulla? Eli keitetään, mutta kuinka kauan?

Niin kyllä mä sen ymmärsin mutta ihan sosetta vai kunnon ruokaa? Kesäkurpitsa on itsessään jo tosi pehmeää ettei sitä kauan tartte keittää 5 minuuttia varmaan riittää =)

Kannattaa eka poistaa se kesäkurpitsan siemen osa pois, onpi aikas kiterän makusta.. Siis se keskellä oleva "höttö" osa poikkeen siitä ja sit veteen kiehumaan :) Kannattaa eka leikata se kesäkurpitsa pitkittäin puoliksi ja siitä vielä ne osat puoliksi niin saa nätisti leikattua sen keskusosan pois.

Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Onhan siihen muutakin tulossa kesäkurpitsan lisäksi. Mutta nyt olikin kyse kesäkurpitsan valmituksesta!
no mä vaan pesin, kuorin ja paloittelin muiden joukkoon... en kypsentänyt niin pitkään kun muita ettei mee ihan velliksi.

Tos on pari ohjetta jos niist on mitään apua...

Peruna-parsakaali-kesäkurpitsasose 4-5kk 2 annosta

1iso tai 2pientä perunaa
pari kukintalohkoa parsakaalia
noin 5cm:n pala kesäkurpitsaa
2dl vettä
2tl rypsiöljyä

pese kasvikset. Kuori peruna ja tarvittaessa myös parsakaalin varsien kova kuoriosa. Paloittele kasvikset samankokoisiksi paloiksi. Laita ensin perunat kiehuvaan veteen ja keitä kannen alla 5 minuuttia, lisää parsakaali ja kesäkurpitsa ja keitä 10-15minuuttia, kunnes palat ovat pehmeitä. Soseuta keitinliemineen sauvasekoittimella. lisää öljy.

Peruna-kesäkurpitsa-broilerisose 5-6kk 2-3annosta

2keskikokoista perunaa
pala kesäkurpitsaa
30g (2rkl) broilerinlihaa
1/4 valkosipulinkynnestä
(ripaus timjamia tai kirveliä)
1 1/2dl vettä
1tl rypsiöljyä

Kuutioi lihapala ja laita ne kiehuvaan veteen. keitä 10minuuttia. Pese ja kuori perunat ja pilko kuutioiksi. Huuhtele ja kuutioi kesäkurpita ja silppua valkosipuli. lisää perunat, kesäkurpitsat sekä valkosipulisilppu kattilaan. Kypsennä vielä 10-15min. kun kasvikset tuntuvat kypsiltä, lisää halutessasi timjami tai kirveli. Soseuta sauvasekottimella ensin liha ja neste, lisää kasvikset soseutuksen loppuvaiheessa. Lisää öljy.

Yhteistyössä