Miten valmistautua päiväkotiin (1v.)

Voiko tarhaan menoon jotenkin valmistautua, onko vähän reilun vuosikkaan hyvä oppia jotain tiettyjä asioita tai tietyille tavoille päiväkotiin mennessä?

Meillä tulee olemaan vaikeuksia ainakin sen suhteen, että poika tarvitsee paljon syliä ja sitä ei varmasti päiväkodissa ehdi saamaan.

Vinkkejä ja viisaita sanoja kaivataan! Meillä vajaa kk aikaa päiväkodin alkuun.

<br><br>

äiti76
Tietysti tutustuminen ryhmään on tärkeää, mutta tuli vain mieleen, että jos meidän 1v3kk aloittaisi pk:ssa pitäisi jo kiireellä totutella eri ruokiin. Ruokalistalla kun on hoidossa hernekeitosta lähtien ruokia. Meillä kyllä syödään monenmoista, mutta kyllä paljon olisi harjoiteltavaa...

Meillä on oltu viikon verran päiväkodissa. Kesäkuinen -05 kyseessä. Olivat tyytyväisiä siellä, että osaa jo pottailla. Erilaisia ruokia olisi hyvä kun olisi tutustunut ennen päiväkotiin menoa. Meillä onneksi alkoi syödä paremmin noin kk ennen ns isojen ruokaa. Syliä on saanut tarvittaessa. On ainoa noin pieni ryhmässä, seuraavat lähentelevät 3v. Tuntuvat olevan ymmärtäväisiä että noin pieni ei mene ihan samaan tapaan kuin isommat ja joustavat ainakin nukkumisessa ja antavat nukahtaa jos siltä tuntuu. Käytiin tutustumassa muutaman kerran ennakkoon ja edellisenä päivänä ennen h-hetkeä olin pojan kanssa sen ajan kun eivät syöneet siellä ja sai touhuta siellä ja olin turvana lähellä. Viime viikko meni hyvin, mutta tällä viikolla on alkanut itkemään kun lähden pois, toki itku ei kauaa kestä. Olisi hyvä viimeistään teidän vaiheessa totuttaa jos ei ole aiemmin ollut niin, että olisi jonkun muun hoidossa ja pois kotoa ainakin hetken, saattaa helpottaa myös.

Kiitos vastauksista. Täytyy nyt kiiruusti kokeilla edes joitain isompien ruokia. Kotoa poika ei juurikaan ole ollut pois, joten itkua on varmasti alkuun luvassa.. :'(

LISÄÄ KOKEMUKSIA JA VINKKEJÄ PINOON! :flower:

Kyllä päiväkodissakin (ainakin useimmissa) ehditään sylitellä pieniä lapsia. varsinkin aloitusvaiheessa monet ovat lähes koko ajan hoitajan sylissä. Päiväkodissa on eri luontoisia lapsia ja harvoin käy niin huono tuuri, että kaikki olisivat varsinaisia sylikissoja.

Tutustukaa päiväkotiin ennen aloitusta. Muutenkin kuin kerran käväisemällä. (Vaikka tiedän ettei kaikissa päiväkodeissa suisita tätä tyyliä.)

Ei päiväkoti vaadi mitään taitoja pieneltä lapselta. Pottailuun ja ruokailuun ehtii totutella päiväkodissakin.
Ruokailutilanne on muutenkin erilainen ja usein lapsi ja senkin takia innostuu maistelemaan uusia ruokia.

Päiväkodeissa usein pidetään siitä, että lapsella on varavaatteita riittävästi ja nimikoituja sellaisia. Samoin sisätossut/jarrusukat ovat hyvät.
Mukavaa päiväkodinalkua teille.

Ps. Itse olen lastenhoitaja.

Meidän heinis-05 aloitti viikko sitten päiväkodissa ja on menny paremmin kuin mitä pelkäsin. Käytiin kolmena päivänä yhdessä siellä tutustumassa, leikkimässä pihalla ja syömässä.
Nukkuminen on alussa tuottanut vaikeuksia, mutta kylläpä hoitajilla tultuu olevan konsteja käytössään. Nykyään ne nukuttavat meidän poikaa patjalla lattialla siten että hoitaja on vieressä nukuttamassa.
Ja syliä saa aivan varmasti tarpeeksi. Aina kun mennään hakemaan, on jonkun hoitajan sylissä! Vaikka ei siis mikään sylivauva olekaan...
Mitään varsinaisia taitoja ei tarvitse osata. Meidän poika ei osaa vielä esim. kävellä ja käytössä on vielä tutit ja tuttipullotkin. Toki tuo ruokahomma on totta eli kannattaa totuttaa erilaisiin ruokiin.
Nyt on parina aamuna jäänyt itkemään, kun on viety tarhaan, mutta kuulemma hyvin pian lopettanu sen.

Sipi
Pienen ei tarvii osata mitää erityistä.
Olisi hyvä jos saisitte rytmin niin että söisi 11,15 ja menisi sen jälkeen nukkumaa. Tämä on pienteryhmän noin aika.

Muitakaa käydä tutustumassa ainakin viikko jotta se paikka ja hoitajat tulee molemmille tutuiksi. Ja kysy mitä vaan. Ja kysymykset kannattaa kirjoittaa paperille niin ei jää jotain kysymättä. Ja tyhmiä kysymyksiä ei ole.

Kiitos viesteistä! :flower:

Tuli parempi fiilis näiden vastausten perusteella. Vaikka ei tässä mitään kamalaa paniikkia ole, pientä jännitystä vaan.. Eniten jännittävät juuri nuo sylin ja läheisyyden saaminen ja unillemenon onnistuminen. Mutta eiköhän siellä tosiaan ole keinoja ja kokemusta näistä.

Meillä on onneksi viikko tutustumisaikaa ennen töihinmenoa, joten siinäkin ehtii vielä kyselemään ja tekemään tarvittavia hankintojakin.

Rytmin säätäminen on kovin urakka tässä vaiheessa. Nyt on jo saatu niin, että aamupuuro on kahdeksalta ja lounas klo 11. Illalla ei silti vielä onnistu tarpeeksi aikaisin nukkumaanmeno ja päiväunetkin on vähän mitä sattuu vielä (välillä yhdet ja välillä kahdet torkut). No, eiköhän ne rytmit asetu siitä uomiinsa vähitellen!

Kova ikävä sitä pikkumiestä varmasi tulee, ainakin alkuun :'(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.08.2006 klo 16:21 uuniomena kirjoitti:
Anna oma käytetty yöpaitasi tms. lapselle mukaan. Varsinkin päiväunille mennessä on ihanaa ja turvallista kun oma äippä tuoksuu:)
Hyvä vinkki :heart:

Unilelukin olis varmaan kiva ottaa mukaan, mutta jos hukkuu tai jotain, niin tulee surku :'(

Sipi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2006 klo 11:57 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.08.2006 klo 16:21 uuniomena kirjoitti:
Anna oma käytetty yöpaitasi tms. lapselle mukaan. Varsinkin päiväunille mennessä on ihanaa ja turvallista kun oma äippä tuoksuu:)
Hyvä vinkki :heart:

Unilelukin olis varmaan kiva ottaa mukaan, mutta jos hukkuu tai jotain, niin tulee surku :'(
Kyllä päiväkotiin voi unilelun ottaa. Hyvin harvoin niitä katoaa. Mutta on hyvä että päiväkodissa ja kotona on eri unilelu. Monilla lapsilla on unirättinä äidin yöpaita joten voi senkin mukaan ottaa.

itku silmässä luen näitä juttuja.. miun pitäs kohta laittaa lapset hoitoon joita olen aina hoitanut kotona. Esikoinen on jo eskarissa, kakkonen on vjaa kolme ja kuopus reilun vuoden. Kyllä tätä äippää itkettää ja paljon! En millään tahtoisi viedä hoitoon vielä, mutta on pakko.
Hyviä vinkkejä minäkin kaipaan, niin hyviä kuin huonoja kokemuksia myös!
Mie hätäilen kans hellyydestä, kumpikin on äite halinalleja ja pusuttelijoita... Tai entä jos niitä kiusataan..? kakkosella on puheen viivästymä eikä juuri puhu vielä muutaku omia kieliä eikä kukaan muu häntä ymmärrä kuin minä.. eihän hän saa mitään asiaa perille ku en oo tulkkaamassa. On varmasti hänelle todella kova paikka ku kaverit vaa kahtoo ja lähtee pois eikä leiki vaikka toinen jotain kivaa omalla kielellään ehottaisi... :'( :'(
Voi luoja mitä tuskaa tämä hoitoon laitto suoraan sanottuna on! :'(

meillä mennyt hyvin
Meillä kolme vuotias ja yksi vuotias aloittivat keväällä päiväkodissa. Ovat samassa ryhmässä, joten saavat tukea toisistaan (vaikka mun kokemuksen mukaan ovat ihan eri piireissä, eivätkä toisiaan noteeraakaan tarhassa, mutta ainakin henkisesti heitä saattaa auttaa se, että ovat kahdestaan päiväkodissa).

Käytännön asioista: suosittelen pienen totuttamista päiväkodin rytmiin (aamupala klo 8, sisäleikkejä, ulkoleikkejä, lounas 11.30, nukkumaan, välipala, sisäleikkejä ja ulkoleikkejä). Meillä yksi vuotiaan kanssa hankalaa oli se, että nukkui keväällä vielä kahdet päikkärit. Ryhmän tädit olivat kuitenkin erittäin ymmärtäväisiä ja ystävällisiä sen suhteen, ettei meidän pikku mies vielä pysynyt muun ryhmän rytmissä ja menossa mukana. Äijä ottikin pikku torkut aamupäivällä rattaissa kun muut leikkivät ulkona.

Sitten kannattaa hommata sisätossut (meidän päiväkodissa pienille suositellaan mielummin sandaaleja tms. jotka tukevat paremmin jalkaa kuin varsinaisia tossuja. Tietysti hyvä, jos kengät ovat uudet, niin etteivät pohjat likaa lattiaa). Sitten vaatteet on kiva nimikoida ja huolehtia siitä että on olemassa kaikki tarvittavat sade- yms. ulkoiluvaatteet. Meillä lapsilla on molemmilla unirätit päiväkodissa (ja kotona on eri rätit, ettei niitä tarvii raahata edestakaisin). Sitten kuopuksella pitää olla myös vaippoja, ja tädit haluavat että ovat sellaisia teippimallisia.

Meillä poika ei pottaile (esikoinen käy tietty jo pöntöllä), mutta syö itse (kuten isosiskonsakin). Tällaisista ei mitään kyselty, joten kai olisivat syöttänetkin tarvittaessa (ja tarvii kuopus edelleenkin apua lautasen kaaputtamisessa jne.). Molemmat lapset syövät todella reippaasti tarhassa ja pyytävät lisää melkein joka päivä (kotona esikolle ei kelpaa mikään...). Joten ryhmässä syöminen luultavasti kannustaa, ja ilmeisesti siellä osataan tehdä lapsille miastuvia pöperöitä.

Henkisestä puolesta: meidän päiväkodissa on riittänyt syliä kaikille tarvitseville. Varsinkin aamuisin saattaa monia vielä ehkä väsyttää tai sitten on jo nälkä ja sen takia siellä varsinkin aamuisin näkee sylikissoja. Esikoisella on varsin tarkka oma reviiri, eikä käsittääkseni hakeudu tätien syliin, muta kuopus kiehnää kyllä sylissä silloin tällöin (varsinkin alussa, kun ei osannut vielä kävellä).

Ja sen lapsen äidille, joka ei vielä puhu: meidän esikoinen kyllä osaa puhua hyvin, mutta on niin ujo, ettei vielä kesälläkään puhunut kenellekään päiväkodissa. Nyökkäsi tai pudisti päätään, jos jotain kysyttiin. Vasta nyt on alkanut jutella ensin toisten lasten kanssa ja sen jälkeen tätien kanssa. Ja silti pärjäsi vallan mainiosti. Ehkei lapset ole kuitenkaan niin julmia toisiaan kohtaan, vaan hyväksyvät, että toiset puhuvat enemmän ja toiset vähemmän. Minäkin huolissani aina kyselin, että miten se meidän tyttö pärjää, kun ei mitään puhu, niin aina vastattiin, että kovasti silti on toisten lasten leikeissä aina mukana, eikä kukaan kiusaa tms.

Meidän lapset on tosi kovia sylittelijöitä kotona, mutta päiväkodissa ei niinkään. Hoitajat on aina sanoneet, että näistä lapsista näkee, että ovat saaneet tarpeeksi syliä kotona, kun eivät ole sen perään päiväkodissa. Aluksi ja pienenä tietysti tarvitsevat paljon hoitajia, mutta kyllä se myöhemmin menee niin, että jos lapsi saa tarvitsemansa hellyyden kotoa ja voi päiväkodissa keskittyä kavereihin ja leikkimiseen. Tai no, lapsia on erilaisia. Vuoden, kahden ja kolmenkin ikäinen tietty tarvitsee vielä ihan perushoitoa. Puhumattomalle hoito saattaa tehdä hyvääkin, jos on hyvä hoitajat!

Muuten olen samaa mieltä, että kyllä lapsen hoitoon vieminen on todella kova paikka!

Sinä, jolla on lapsi, jolla on puheen viivästymä: mun ystävän pojalla oli myös tällaistä ja kun meni tarhaan puhe alkoi kehittyä paremmin. Tavallaan äitin kanssa oleminen voi tavallaan "passivoida". Tarkoitan, että lapsi ehkä yrittää kommunikoida enemmän ellei muut ymmärrä häntä. Sinulle ei "tarvitse" kun kerran ymmärrät muutenkin. Eli tarkoitus oli kannustaa, mutta sekavasti sain tämänkin ilmaistua..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 16:21 vieras kirjoitti:
Sinä, jolla on lapsi, jolla on puheen viivästymä: mun ystävän pojalla oli myös tällaistä ja kun meni tarhaan puhe alkoi kehittyä paremmin. Tavallaan äitin kanssa oleminen voi tavallaan "passivoida". Tarkoitan, että lapsi ehkä yrittää kommunikoida enemmän ellei muut ymmärrä häntä. Sinulle ei "tarvitse" kun kerran ymmärrät muutenkin. Eli tarkoitus oli kannustaa, mutta sekavasti sain tämänkin ilmaistua..
kiitos :hug: Nuin mie oon koittanu itelle sitä järkeillä, et kannustas lasta puhumaan ja opettelemaan eri sanoja.. Mut silti tuntuu vaa nii raaálta viiä yhtäkkiä lapsi vieraaseen porukkaan jossa kukaan ei ymmärrä.. Iha oksettaa ku tuntuu nii pahalta... Mut jospa tämä tästä.. :/
Nyt tuntuu et ilmotan pomolle, etten tulekaan vielä.. antakoot loparit ja olkoon työkkärissä karenssit, hoitovapaalle kumminkin palaisin... käetki iha vapisee...
Mut kiitos kannustavasta viestistä! :flower: =) Tuntu heti tooosi paljon paremmalle ku kuuli et on ollut hyötyä lapselle hoitoon menosta! =)

Tästä ketjustapa oli apua paljon, kun minäkin olen tuon meidän tytön hoitoon vientiä jännittänyt. Yksi asia minua askarruttaa vielä kuitenkin. Kun tuo meidän tyttö (1v 7 kk) on aikas temperamenttinen tapaus, että onkos muiden "jääräpäät" pärjänny miten:)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 06:58 Katjuska kirjoitti:
Tästä ketjustapa oli apua paljon, kun minäkin olen tuon meidän tytön hoitoon vientiä jännittänyt. Yksi asia minua askarruttaa vielä kuitenkin. Kun tuo meidän tyttö (1v 7 kk) on aikas temperamenttinen tapaus, että onkos muiden "jääräpäät" pärjänny miten:)
Meillä 1v 1kk tyttö on todella itsepäinen ja tempperamenttinen tapaus.viime viikolla aloitti hoidon päiväkodissa,ihan hyvin on mennyt,kun tekemistä siellä riittää.Mutta siitä ovat sanoneet kun on niin itsepäinen ja omaa tahtoa riittää,heittäytyy lattialla temppuilemaan.Mutta kyllä ne siellä pärjäävät,se on vain pakko.Itselle tuli vain tunne,että se on mun syytä kun olen kasvattanut noin itsepäisen tytön :kieh: :D Vaikka siitä se ei kyllä ole kiinni.Ihan normaalia kuria on pidetty,mutta luonteellehan ei voi mitään (kai)...On kai äitiinsä tullut ;)
Mutta siis siellä niin paljon tekemistä ettei jouda hirveesti jääräpäinen olemaan =)

Yhteistyössä