Miten valmistautua koiranpennun tuloon?

Mansikkamäki

Jäsen
14.02.2007
285
0
16
Nyt on sitten pitkällisen harkinnan jälkeen päätetty ottaa meille koira.

Miten voisi parhaiten valmistautua koiran tuloon? Mitä ottaa huomioon? Kirjallisuutta? Käytännön vinkkejä?
Rodun nettisivuja ja eri kenneleitten sivuja jo ollaan ahkerasti luettu.

Kaikki vinkit tervetulleita!

Varaa itsellesi tai isolle koululaiselle viikko lomaakun pentu tulee. Noita sanomalehtiä kerää! Älä viskaa vanhoja trikoopaitoja/lakanoita yms roskiin, tarvitset monta kertakäyttörättiä.

Säästä paljon sanomalehteä paska ja kusipaperiksi, sitä meinaan riittää! Ei siihen voi valmistautua, se on enemmän shokki kuin vauvan tulo.

Häh? Meillä ei mennyt edes pientä kaistaletta sanomalehtiä.
Täytyy vaan varata ihan pirun paljon aikaa pelkästään pennun kanssa olemiseen ja sen tarkkailuun. Kun oppii tuntemaan pennun eleistä, milloin se alkaa tekemään tarpeita, niin pentu kainaloon ja äkkiä pihalle vaan. :)
Ei mene pitkäänkään, kun sisätilat on pissa-/kakkaeritevapaata aluetta.

[QUOTE="hankey";24158279]Varaa itsellesi tai isolle koululaiselle viikko lomaakun pentu tulee. Noita sanomalehtiä kerää! Älä viskaa vanhoja trikoopaitoja/lakanoita yms roskiin, tarvitset monta kertakäyttörättiä.[/QUOTE]

Niinku mihin noita rättejä tarvii? :confused:

Häh? Meillä ei mennyt edes pientä kaistaletta sanomalehtiä.
Täytyy vaan varata ihan pirun paljon aikaa pelkästään pennun kanssa olemiseen ja sen tarkkailuun. Kun oppii tuntemaan pennun eleistä, milloin se alkaa tekemään tarpeita, niin pentu kainaloon ja äkkiä pihalle vaan. :)
Ei mene pitkäänkään, kun sisätilat on pissa-/kakkaeritevapaata aluetta.

No meillä meni/menee. Joidenkin on katsos pakko käydä töissäkin, ei ole aikaa joka minuutti tarkkailla pentua ja juosta sen perässä. Sillon sitä paperia tarvii ja yöllä myös.

vesi ja ruoka kippo
luleuja
puruluita
oma paikka, olkoot vaikka vanha patja yms mutta oma paikka kuiten
hihna +panta
paljon kärsivällisyyttä ja määrätietosuuttaa koulutukseen! ja onnittelut pennusta :)

meille tuli viime kesän elokuussa hauvavauva.. Oltiin lomalla joten oli aikaa pennun kanssa. Oltiin paljon ulkona joten oppi aika nopsaa sisäsiistiksi. Se on miten asennoituu.. Koiriakin on erillaisia toiset oppii pian toisilla taas menee. Varaat vaan kaikki koira tarvikkeet valmiiksi. Mä ostin juoma ja ruokakupit ja pannat sekä hihnat ym.. Se aika pennun kanssa on tärkeintä.

Ihan ensimmäisenä tarvitset paljon uteliaisuutta ja kärsivällisyyttä, koiranpentu on kuitenkin eläinvauva. Se kannattaa aina muistaa, silloinkin kun sadannet pissat tulee jonnekin minne ei pitäisi tai hauva herättää keskellä yötä halutessaaan huomiota tai pienet naskalihampaat ovat iskeneet kiinni johonkin kallisarvoiseen aarteeseesi.

Itse varaisin perustarpeet (pedin rauhalliseen paikkaan, ruoka- ja juomakupit, leluja, pentupannan- ja hihnan, autokopan, koiran ensiapukirjan ja käsiapteekin ja hyvän eläinlääkärin puhelinnumeron). Lisäksi lukisin Tuire Kaimion pentukirjan, siitä itse sain ensikertalaisena aivan mahtavaa tietoa koiran eri kehityskausista ja vinkkejä yhteiseen tekemiseen. Lisäksi tutkisin kovasti kaikkea rotuun liittyvää tietoa.

Kannattaa myös alkaa valmistelemaan kotia pentuturvalliseksi: myrkyt (pesuaineet, lääkkeet, myrkylliset kasvit) ja muut kielletyt tavarat pois pennun ulottuvilta. Myöskin lattia kannattaa pitää puhtaana pikkuesineistä (klemmarit yms. ), jotka pentu saattaisi nielaista.

Ja sitten hyvän valmistautumsien jälkeen nauttimaan ja ihailemaan pikkukoiran puuhia! Tsemppiä ja onnea :)

kannattaa tutustua erilaisiin koira kirjoihin, itse suosittelen
tuire kaimio- pennun kasvatus
tuire kaimio- pennusta kunnon koiraksi
victoria stilwell- koirani vai minä?

kasvattajakin osaa neuvoa sinua todella hyvin siinä mitä tarvitsette. mutta lehtien keräily kannattaa todellakin aloittaa ajoissa ;)
Jos sinulla on tutuilla vasta ollut pentuja niin voit kysellä heiltä koiralle pieneksi jääneitä hihnoja/pantoja ruokakuppeja tms. pentu kasvaa niin nopeasti että kaikkea ei kannata ostaa uutena :) itse hain vanhempien varastosta varmaan ensimmäiseksi 3 vuodeksi pennulle hihnoja/pantoja heijastin liivejä ynnä muuta, mitkä ovat käyneet pieneksi vanhempien koirille :)

Oma koiranpentu tuli kotiin kolme viikkoa sitten ja olihan se aika ennen tuloa melkoista hässäkkää. Itse valmistauduin lukemalla tietoja valitsemastani rodusta ja tutustuin kasvattajaan. Lisäksi hommasin koiralle (niin kuin tässä moni on sanonutkin)

- pannan ja hihnan,
- ruoka- ja vesikipon

Ja lisäksi laitoin koiralle valmiiksi vanhasta peitosta tehdyn oman paikan. Enpä oikeastaan muuta tehnyt.

Yhteistyössä