Miten valmistatte uunilohen?

• Viestiketjun aloittaja Saanukka
  • Ensimmäinen viesti
Saanukka
Tuli tälläinen ihme juttu vaan mieleen... :)

Laitatteko palana pellille vai pieninä paloina vuokaan kerman kanssa..?

Itsellä on tapana laittaa pikkupaloiksi kaikki mahdollinen kala niin saan otettua kaikki inhottavat ruodot heti pois eikä tartte porkata sitte syödessä :D

vieras
Minä laitan vuuan pohjalle smetanaa, jonka maustan limepippurilla. Myös lohen maustan samalla limepippurilla ja sitten lohi vain nahkapuoli ylöspäin smetanan päälle ja uuniin.

Vilijonkka
Ai niin, jäi paras ohje sanomatta: eli kokonainen file, päälle SINAPPIA ja pippuria. Eli sivellään se sinappi siihen päälle, ei tarvi paljoa ja vielä pippuria. Uskomatonta, mutta hyvää.

filee maustumaan muutama tunti ennen eli sitruunamehua pirskotan siihen, vähän suolaa, sitruunapippuria, mustapippuria.
Mitä kasviksia nyt saatuu löytymään eli esim sipulia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, erivärisiä paprikoita jne, niin niitä silppua ja kuullotan paistinpannulla, yrittimaustetta mausteeksi.'
kasvismössö uunivuokaan ja kala siihen päälle nahkapuoli ylöspäin ja uuniin. Valmis on kun nahan saa rullattua haarukalla irti.
ja kasvikset on sen verran mehukkaita ettei muuta kastiketta tarvitse ja käy maidottomillekin. Uusia perunoita vaan kiehumaan lisäksi ja hyvää on (tai ainakin meidän perhe tykkää)

sateenkaarirautu
Teen samoin kun Viljonkka tai keppälerttu. Näkyvät ruodot poistan pinseteillä, myös kuorimaveitsellä lähtee.
Lasse Mårtenssonin tapaan (vanha tv-mainos) teen myös, siis alle perunasipulisekoitus, päälle lohi, mausteet suola, pippuri/sitruunapippuri, tilli , kermaviili. Välillä laitan lisäksi kermaa(itse käytän vähärasvaisia ruokakermoja tai vastaavia) perunahässäkän päälle.

Laitan fileen kokonaisena uunivuokaan. Ripottelen pinnalle suolaa ja sitruunapippuria. Päälle purkillinen ruokakermaa. Kala uuniin 200 asteeseen n. 45 min. -Ja ei kun syömään!

P.s.
Ap:lle: Porkata syödessä?? Eli perata/perkata, eikö? ;)

Mie ostan aina pyrstöpalan; siinä on ihan olemattomasti ruotoja ja ne vähätkin pehmenee huomaamattomiksi. Nykyisin mulla on sellanen hauska tyyli tehdä sitä, että laitan sen vuokaan nahkapuoli ylöspäin :LOL: ja sitte vartin päästä kuorin sen nahan pois ja laitan lisää maustetta ja kermaa jos on ja takas uuniin 15-20min.. Laitan siis vuoan pohjalle maustetta ennen ku laitan kalan (yleensä jäisenä). Alkujaan aloin laittaa sen näin jos lisäsin kermaa, siksi että minä INHOAN jos kermakastikkeessa on seassa suomuja, mutta näin myös vuoka on helpompi puhdistaa kun nahka ei pala sinne kiinni! :D

Yhteistyössä